De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Aandelen bijkopen.davidvanderborght schreef: ↑14 augustus 2019, 16:25 laat alles maar 30 a 40% zakken, dan zijn de koopjes te doen.
Lijkt me ook total absurd om nu aandelen te gaan kopen.
Goud daar moet je nu zijn, ik heb alles verkocht en omgezet in trackers en fysiek goud.
Wat doen jullie allemaal ondertussen nu de grote crash in zicht is?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ja, Yaris is terug. LOL.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Yaris begint zich af te vragen of het niet beter zou zijn het pas opgestarte periodiek beleggingsplan even on hold te zetten.
Laatst gewijzigd door Yaris op 14 augustus 2019, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan is het plan natuurlijk niet meer zo periodiek, natuurlijk
Je bent m.a.w. toch terug bezig om de markt te timen
Je bent m.a.w. toch terug bezig om de markt te timen
Timen is het niet. Ik zit niet te wachten op een ideaal moment om aan te kopen. Het zou een toepassing zijn van de onderste richtlijn in de lijst hieronder. Dat is tevens een beurswijsheid.
De Dow Jones heeft vandaag 3,05% verloren, het grootste dagverlies van het jaar tot nu toe.
de beurzen mogen nog best wat lager gezien de vele onzekerheden van het moment. Handelsoorlog, brexit, recessievrees, ... een gezonde correctie is wel op zijn plaats. Ik zit al ruim een jaar met 40% cash die ik wel eens aan het werk wil zetten, maar vond de beurzen, op december 2018 na, overgewaardeerd.
Hopelijk kan ik de komende tijd nog wat kwaliteit inslaan.
Hopelijk kan ik de komende tijd nog wat kwaliteit inslaan.
Wanneer ga je dan instappen? Stel dat er een correctie van 10% plaatsvindt, hoe weet je dan dat het dieptepunt bereikt is en dat het niet het begin is van een correctie van 20% of 50%?
Als je die vragen begint te stellen is het meestal geen slecht moment om te kopen, hoe meer angst je voelt hoe beter het is om bij te kopen
Goede bedrijven uiteraard
Als je volgens een plan belegd, wordt het tijdstip van bijkopen (niet instappen...) en de hoeveelheid bij te kopen bepaald door het plan.
Voorbeeld je bent nu voor 50/50 belegd en in cash, bijvoorbeeld 50k€ in aandelen en 50k€ cash.
Een goed plan kan dan bijvoorbeeld zijn om altijd minimaal 50k€ belegd te zijn/blijven.
Dus een correctie van 10% (=€5000) betekent dan voor €5000 bijkopen.
En bij verdere daling steeds weer bijkopen zodat de aandelen portefeuille 50k€ blijft.
En ja, als de daling groter wordt dan 50% is de cash op. Dan maar verder rustig wachten tot de waarde weer opkrabbelt.
Een dergelijk plan geeft veel rust en is op de lange termijn zeer succesvol.
Dit kan uiteraard alleen met breed gespreide beleggingsfondsen of ETF's; aandelen kunnen naar €0 gaan en daarmee werkt dit plan niet.
Laatst gewijzigd door JosTM op 15 augustus 2019, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp wat je bedoelt maar het is slecht verwoord. Als je angst voelt voor of tijdens het beleggen is het beter dat je helemaal niet belegt. Een belegger mag zich zorgen maken maar angst voelen, nee dat is het niet waard.
Dat is voor mij een van de voordelen van beleggen in individuele aandelen. Je kiest een bedrijf waar je in gelooft, en een koers waarbij je zeker bent (of liever: zeker voelt) dat je er op termijn bij wint.
Voorbeeld: Total aan €40 is voor mij een no-brainer. Het bedrijf is stevig gevestigd in een cruciale sector en gespreid (transitie naar energiespeler ipv enkel olie). Ze betalen sinds 1982 een stabiel of stijgend dividend en kopen voortdurend eigen aandelen in. Management plant de allocatie van de cash flows jaren op voorhand en daar zit tot 2020 alvast een verder stijgend dividend en 1,5M aan buybacks in.
Tikken ze volgende week €40 aan, dan koop ik. Dat de markt daarna nog 20% zakt doet er weinig toe. Ik wacht, laat de buybacks en tijd hun ding doen en zie ondertussen 4% dividend op de rekening komen.
Skyworks op $70 of BASF op €50 zijn er zo nog twee waar ik direct aan denk. Het is vooral een kwestie van rustig kunnen slapen denk ik, risico loop je altijd. Zelfs op je cash blijven zitten kan bij een echte crisis een risico zijn.
Was inderdaad niet zo goed verwoord, ik bedoelde als je angst in de markt begint te voelen