Beleggen in aandelen de moeite?
TIP
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beleggen in aandelen de moeite?
Dat lijkt me redelijk accuraat.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 18 augustus 2019, 09:18, 2 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Die artikels over Japan zijn nogal joekels, B7H4long. Kun je misschien de kernpunten ervan weergeven?
Stel dat ik zo'n tracker koop waarvoor de RV in het land van oorsprong wordt geheven : welke procedure moet je volgen om die te betalen?
-
- Newbie
daar moet je geen procedure voor volgen, die wordt ALTIJD automatisch afgehouden. Niet de belgische.
En die "mits gekocht aan redelijke prijs" is dan de spreekwoordelijke stok achter de deur in het geval de "heel grote kans" verkeerd uitdraait?
Zal er wat vanaf hangen wanneer de Japanner in USD is beginnen investeren, indien hij dat rond 1980 deed, betaalde hij 250 yen voor 1 dollar, vandaag krijgt hij voor 1 dollar iets van een 100 yen terug. De sterkte van de yen, ondanks een super hoge staatsschuld en de vele jaren lage rente, is een van de Japanse problemen.
idd, "mits gekocht aan redelijke prijs" maakt de stelling waardeloos, want dan komen we opnieuw in discussie wat een redelijke prijs is. ik vind (subjectief dus) de huidige waarderingen over het algemeen zeer hoog en zou dus niemand zomaar aanraden om op dit moment in te stappen. Met kennis en ervaring kan je het riskeren, maar als je nu start met beleggen, ben je best heel voorzichtig
Als je op de top van een bubbel koopt, zoals Japan 1990 met een cape van tegen de 80, is het logisch dat het even duurt voor je je geld terug hebt verdiend. Of de top in 2000 met capes van rond de 45 in de US en Europa.
Prijzen zijn veel redelijker nu. Gelukkig kopen de meeste mensen om de zoveel tijd een pakketje aandelen en gaan de meesten niet all-in juist op de top van een bubbel.
-
- Newbie
@vortex: klopt zeker, maar die Japanse belegger zal niet zijn volledige belegging tegen een zeer ongunstige wisselkoers gedaan hebben. Ten eerste zal onze Japanner hopelijk gespreid zijn ingestapt, en ten tweede zorgt het herbeleggen van dividenden per definitie voor wat extra spreiding (je kan ze niet herbeleggen vooraleer je ze krijgt).
Japan wordt al te vaak aangehaald als argument waarom beleggen in aandelen stiekem toch wel enorm riskant is. Ik vind Japan eerder een bemoedigend voorbeeld: wie in die uitzonderlijk moeilijke markt gespreid instapte haalt vandaag een positief rendement. Enkel wie een eenmalige instap deed rond de top van de bubbel staat vandaag op een verlies.
Er is voor zover ik weet geen enkele tijdsperiode te bedenken waarin gespreid instappen in een brede aandelenportefeuille geen positief rendement opleverde op de lange termijn. Er zijn wel talloze periodes te bedenken waarin een niet-gespreide instap en/of een belegging met een korte tijdshorizon dramatische verliezen opleverde.
@kroegmann: wie gespreid instapt doorheen de tijd koopt per definitie aan een 'redelijke' prijs. Die bedenking maakt ignition's stelling geenszins waardeloos.
Japan wordt al te vaak aangehaald als argument waarom beleggen in aandelen stiekem toch wel enorm riskant is. Ik vind Japan eerder een bemoedigend voorbeeld: wie in die uitzonderlijk moeilijke markt gespreid instapte haalt vandaag een positief rendement. Enkel wie een eenmalige instap deed rond de top van de bubbel staat vandaag op een verlies.
Er is voor zover ik weet geen enkele tijdsperiode te bedenken waarin gespreid instappen in een brede aandelenportefeuille geen positief rendement opleverde op de lange termijn. Er zijn wel talloze periodes te bedenken waarin een niet-gespreide instap en/of een belegging met een korte tijdshorizon dramatische verliezen opleverde.
@kroegmann: wie gespreid instapt doorheen de tijd koopt per definitie aan een 'redelijke' prijs. Die bedenking maakt ignition's stelling geenszins waardeloos.
Al sedert 2013 zijn de koersen zeer hoog en breken de beurzen het ene record na het andere. De twijfelaars hebben groot gelijk dat ze niet ingestapt zijn en hun geld al die tijd op een spaarboekje hebben laten staan.
-
- Newbie
als de koersen zeer hoog zijn, kunnen ze maar één ding doen : dalen
Of nog meer stijgen.KArelKArton schreef: ↑18 augustus 2019, 10:47 als de koersen zeer hoog zijn, kunnen ze maar één ding doen : dalen
Daarnaast vind ik dat de prijzen eigenlijk goed meevallen, zeker als je vergelijkt met obligaties of interesten op een spaarboekje.
-
- Newbie
Zie het zo : de meeste beleggers hebben een portefeuille van een 15-tal lijntjes. Er zullen er weinig zijn waarbij alle lijntjes groen staan, integendeel, eerder rood dan groen. Een enkeling kan zich gelukzak noemen met alles in het groen, maar dat zijn uitzonderingen.
Zolang het totaal maar in het groen staat.