De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ja, Vanguard is een echt offensief begonnen met de toevoeging van accumelerende ETFs.frevdaele schreef: ↑21 augustus 2019, 08:43 Ter info.
Via Bolero kunnen sinds vandaag deze twee nieuwe Vanguard ETF's aangekocht worden.
VANGUARD FUNDS PLC FTSE ALL-WORLD UCITS ETF
VWCE / IE00BK5BQT80
(i.e. de accumulerende versie van de populaire VWRL)
Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF - EUR ACC H
VAGF / IE00BG47KH54
(i.e. wereldwijd gespreide fixed income)
VAGF is de accumulerende hedged versie in EURo van hun Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF , er is ook
VAGE, de distribuerende hedged versie in EURo van hun Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF
Spijtig dat ze nog iets duurder blijven dan andere alternatieven van iShares of SPDR.
Correctie: VAGE is de distribuerende versie.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 21 augustus 2019, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik had eerder al gezocht bij Binck, maar voorlopig kon ik ze niet vinden. Vooral VWCE interesseert me, als potentiële vervanger voor IWDA en EMIM.
Ik heb de vraag gesteld aan enkele brokers. Hier alvast het antwoord van BinckBank.B7H4long schreef: ↑20 augustus 2019, 15:46 Taxatie van obligatiefondsen is niet makelijk.
Ik had dit nog even nagekeken voordat ik antwoorde.
Hier zijn mijn referenties:
wikifin:expliciete referentie naar kapitalisatieaandelenOp meerwaarden op het obligatiegedeelte van kapitalisatieaandelen van obligatiefondsen of -trackers houdt jouw bank een roerende voorheffing van 30% in.
test-aankoop :artikel van feb 2019 - De fiscaliteit van obligatiefondsen is bijzonder complexIk heb vertrouwen in deze sites, meer dan in andere sites die door enthousiastelingen worden/werden onderhouden.Wanneer een obligatiefonds meerwaarden boekt op de onderliggende obligatieportefeuille, is de fiscale aanpak, in theorie althans, verschillend tussen distributiefondsen en kapitalisatiefondsen.
Distributiefondsen genieten van een vrijstelling van roerende voorheffing (30%) op meerwaarden als en slechts als er in de fondsenstatuten expliciet wordt vermeld dat alle roerende inkomsten aan de fondsenbelegger worden uitgekeerd[...]
Bij kapitalisatiefondsen is de meerwaardebelasting altijd van toepassing. De meerwaarde is daarbij belast aan 30%[...]
Spijtig genoeg heb ik de laatste maanden geen (distribuerende) obligatie ETFs verkocht, en kan het dus niet zelf nakijken.
Heeft iemand ervaring?
"Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij snappen dat u goed op de hoogte wilt zijn van de taksen die op de obligatie ETF's geheven worden.
De 30% taks is van toepassing op de meerwaarde die u behaalt op elk fonds dat belegt in vastrentende effecten. Dit is dus van toepassing op zowel niet-beursgenoteerde fondsen als ETF's. Ook voor zowel kapitaliserende als uitkerende ETF's.
Deze taks (de zogenaamde Reynderstaks) wordt geheven op fondsen of ETF's die voor minstens 10% in vastrentende effecten beleggen.
Als er nog vragen of opmerkingen zijn, twijfel niet ons opnieuw te contacteren."
Maar ook de helpdesk kan verkeerd zitten he.
Heeft iemand onlangs uitkerende obligatie-ETFs verkocht? Laat ons dan aub weten als er al of niet meerwaardetaks afgetrokken is. Thanks
Ik heb IEAG verkocht bij Medirect en ging meerwaardetaks af.
Ik kijk het voor de zekerheid nog is na als ik tijd heb.
Ik kijk het voor de zekerheid nog is na als ik tijd heb.
Dus we hebben al een "international" en een "Belgische" online bank.
Ik heb gisteravond een order geplaatst voor de verkoop van 1 IEAG via Deutsche Bank.
Op de orderbevestiging en de bevestiging van de transactie staat wel de beurstax van 0,12% maar geen meerwaardetaks.
Ik volg op ofdat er alsnog een meerwaardetaks word aangerekend wanneer het order gesetteld word en wanneer ik de volledige afrekening krijg.
Heeft iemand informatie van een van de grootbanken?
Edit: ook de bevestiging van de transactie toont geen meerwaarde taks.
Ik heb gisteravond een order geplaatst voor de verkoop van 1 IEAG via Deutsche Bank.
Op de orderbevestiging en de bevestiging van de transactie staat wel de beurstax van 0,12% maar geen meerwaardetaks.
Ik volg op ofdat er alsnog een meerwaardetaks word aangerekend wanneer het order gesetteld word en wanneer ik de volledige afrekening krijg.
Heeft iemand informatie van een van de grootbanken?
Edit: ook de bevestiging van de transactie toont geen meerwaarde taks.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 augustus 2019, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ter info - VWCE is nu beschikbaar bij Binck: ISIN IE00BK5BQT80
-
- Jr. Member
- Contacteer:
=>Vermogensopbouw op lange termijn. Afhankelijk van hoe alles evolueert de volgende 30 jaar misschien iets eerder stoppen met werken. Een mens kan dromen... :p
=> Jammer genoeg kan ik niet meer bijstorten aan de rentes van vroeger. Enkel aan huidige rentetarieven en die zijn echt niet meer de moeite.B7H4long schreef: ↑21 augustus 2019, 14:28 ...Met tak21 betaal je veel aan de start. Dat heb je reeds uitgegeven.
Vervroegd afhalen heeft dikwijls een kost en een hoge belasting.
Dus meestal is het best om dit bij te houden tot het einde, zeker als er een hoge gegarandeerde rente is (3% is een heel hoge rente - kan je daar nog in bijstorten?)...
=> concrete en goeie tip!
=> Het idee is van te balanceren volgens de veel gebruikte 25/5 regel. Hoe ik dat concreet ga invullen is me nog niet duidelijk vanwege het stabiele deel van TAK21.
* ik zou niets kunnen doen, aangezien ik tak21 toch niet continu en/of gedeeltelijk kan aan- of verkopen.
* ik zou met een minimieme hoeveelheid cash kunnen werken die ik gebruik om te herbalanceren. Maar dan zondig ik eigenlijk tegen de principes van asset allocation, want ik zou het eigenlijk moeten toevoegen aan het meer risicovolle gedeelte en bovendien zondigt het ook nog eens tegen het idee dat time in the market belangrijker is dan timing the markets. tricky one...
Wat zeggen de principes van Bogleheads eigenlijk over de afweging tussen enerzijds een bedrag sparen om dan minder transacties te moeten doen en kosten te besparen en anderzijds verloren rendement doe te wachten? Hier botsen de twee principes van 'let op de kosten' en 'time in the market' toch een heel klein beetje.
Bedankt voor jullie input.
Verder nog meningen over de brokers?
Een gegarandeerd rendement van 3% zou ik zeker behouden. Dit zou meer kunnen zijn dan wat de aandelen zullen opbrengen op die periode.
Zorg je de opzegvoorwaarden van je tak21 kent, dan kan je misschien je noodfonds klein houden en de rest naar aandelen sturen. Dit zou dan voor verdere groei kunnen zorgen.
Naarmate dat je bijstort in de aandelen kom je dichter bij je doel allocatie.
Als je dan toch een noodgeval zou hebben la je nog zien of je aandelen of tak21 verkoopt.
Diversificatie in de aandelen is vooral een risicobeheersing. Theoretisch zou je, met je kleiner deel aandelen, ook meer risico kunnen nemen. Emerging markets en small cap zijn volatieler en hebben een hoger verwacht (maar niet gegarandeerd) rendement. Er is ook een risico dat je meer verliest. Je kan ook gokken dat de USA het beter zal doen....
Zorg je de opzegvoorwaarden van je tak21 kent, dan kan je misschien je noodfonds klein houden en de rest naar aandelen sturen. Dit zou dan voor verdere groei kunnen zorgen.
Naarmate dat je bijstort in de aandelen kom je dichter bij je doel allocatie.
Als je dan toch een noodgeval zou hebben la je nog zien of je aandelen of tak21 verkoopt.
Diversificatie in de aandelen is vooral een risicobeheersing. Theoretisch zou je, met je kleiner deel aandelen, ook meer risico kunnen nemen. Emerging markets en small cap zijn volatieler en hebben een hoger verwacht (maar niet gegarandeerd) rendement. Er is ook een risico dat je meer verliest. Je kan ook gokken dat de USA het beter zal doen....
-
- Newbie
- Contacteer:
Loopt er momenteel nog zo'n peterschapsactie / refer-a-friend actie bij Binck?
Indien niet, verwachten jullie dat er de komende maanden zo'n actie zou opstarten?
Dit is het antwoord van Keytrade, niet in lijn met Binck dus. Blijft een verwarrende situatie:HappyHour schreef: ↑21 augustus 2019, 20:47Ik heb de vraag gesteld aan enkele brokers. Hier alvast het antwoord van BinckBank.B7H4long schreef: ↑20 augustus 2019, 15:46 Taxatie van obligatiefondsen is niet makelijk.
Ik had dit nog even nagekeken voordat ik antwoorde.
Hier zijn mijn referenties:
wikifin:expliciete referentie naar kapitalisatieaandelen
test-aankoop :artikel van feb 2019 - De fiscaliteit van obligatiefondsen is bijzonder complex
Ik heb vertrouwen in deze sites, meer dan in andere sites die door enthousiastelingen worden/werden onderhouden.
Spijtig genoeg heb ik de laatste maanden geen (distribuerende) obligatie ETFs verkocht, en kan het dus niet zelf nakijken.
Heeft iemand ervaring?
"Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij snappen dat u goed op de hoogte wilt zijn van de taksen die op de obligatie ETF's geheven worden.
De 30% taks is van toepassing op de meerwaarde die u behaalt op elk fonds dat belegt in vastrentende effecten. Dit is dus van toepassing op zowel niet-beursgenoteerde fondsen als ETF's. Ook voor zowel kapitaliserende als uitkerende ETF's.
Deze taks (de zogenaamde Reynderstaks) wordt geheven op fondsen of ETF's die voor minstens 10% in vastrentende effecten beleggen.
Als er nog vragen of opmerkingen zijn, twijfel niet ons opnieuw te contacteren."
Maar ook de helpdesk kan verkeerd zitten he.
Heeft iemand onlangs uitkerende obligatie-ETFs verkocht? Laat ons dan aub weten als er al of niet meerwaardetaks afgetrokken is. Thanks
"De meerwaardetaks is enkel van toepassing bij verkoop van een kapitalisatiefonds naar Belgisch of Europees recht waarbij het fonds voor minstens 10% uit vastrentende effecten dient te bestaan.
Keytrade Bank past de meerwaardetaks toe voor zo ver de fondsbeheerder van de tracker ons de nodige gegevens verstrekt om de taks correct te kunnen berekenen."
Deze vakantie mij ingelezen ( waaronder ook de uitbreide commentaren hier) en beslist om een deel van de lange termijn beleggingsportefeuille (dewelke vandaag geïnvesteerd is in 'actief' beheerde fondsen) te beleggen in etf's
Voor het aandelen gedeelte had ik graag een deel geïnvesteerd in een multi-factor etf, weliswaar met beperkte meerkost.Het is vooral Ishare edge MSCI Wrld Mltfct etf die gebruikt wordt.
Hebben jullie ervaring met andere Multi factor etf's voor Belgische beleggers?
Dank alvast voor het delen van jullie feedback.
Voor het aandelen gedeelte had ik graag een deel geïnvesteerd in een multi-factor etf, weliswaar met beperkte meerkost.Het is vooral Ishare edge MSCI Wrld Mltfct etf die gebruikt wordt.
Hebben jullie ervaring met andere Multi factor etf's voor Belgische beleggers?
Dank alvast voor het delen van jullie feedback.
Ter info. Wegens de notering van het nieuwe accumulerende Vanguard fonds (VWCE) op Xetra, zijn de aanschafkosten aanzienlijk hoger dan voor de gangbare IWDA en EMIM. Althans bij Bolero.
IWDA
Order voor 48 aandelen twv EUR 2468,88
7,5 + 2,96 EUR = 10,46 EUR
VWCE
Oder voor 35 aandelen twv EUR 2441,95
15 + 32,23 EUR = 47,23 EUR
Jammer!
IWDA
Order voor 48 aandelen twv EUR 2468,88
7,5 + 2,96 EUR = 10,46 EUR
VWCE
Oder voor 35 aandelen twv EUR 2441,95
15 + 32,23 EUR = 47,23 EUR
Jammer!
Bedankt voor de informatie. 2% aankoopkosten is echt wel veel.
Het zou leuk zijn mocht dit Vanguard fonds in de toekomst op Euronext Amsterdam noteren waar de meeste van onze goede tarieven hebben.
Het zou leuk zijn mocht dit Vanguard fonds in de toekomst op Euronext Amsterdam noteren waar de meeste van onze goede tarieven hebben.