De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dan is Binck een stuk goedkoper denk ik
Xetra is een ramp qua kosten bij Bolero.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
En wat zouden de kosten zijn bij Binck voor deze transacties?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Heb je de afrekening reeds gekregen? Ik ben benieuwd.B7H4long schreef: ↑22 augustus 2019, 08:55 Ik heb gisteravond een order geplaatst voor de verkoop van 1 IEAG via Deutsche Bank.
Op de orderbevestiging en de bevestiging van de transactie staat wel de beurstax van 0,12% maar geen meerwaardetaks.
Ik volg op ofdat er alsnog een meerwaardetaks word aangerekend wanneer het order gesetteld word en wanneer ik de volledige afrekening krijg.
Heeft iemand informatie van een van de grootbanken?
Edit: ook de bevestiging van de transactie toont geen meerwaarde taks.
IWDA op Amsterdam
VWCE op Frankfurt
Binckbank voor beide beurzen 9.75, 14.75 en 24.75 voor respectievelijk orders tot 5000, 25k en meer
Beurstaks beide 0.12% of 3 euro voor order 2500. Dit omdat beide niet in belgie geregistreerd zijn, wel in ander land van europese unie.
VWCE zelf nog niet gekocht, dus kan niet aantonen met rekeningafschift. Ik ga die ook niet kopen, TER van 0.25% is te hoog
Waar komt die 32,23 eur vandaan? Had je je bril op? ;-)frevdaele schreef: ↑29 augustus 2019, 21:30 Ter info. Wegens de notering van het nieuwe accumulerende Vanguard fonds (VWCE) op Xetra, zijn de aanschafkosten aanzienlijk hoger dan voor de gangbare IWDA en EMIM. Althans bij Bolero.
IWDA
Order voor 48 aandelen twv EUR 2468,88
7,5 + 2,96 EUR = 10,46 EUR
VWCE
Oder voor 35 aandelen twv EUR 2441,95
15 + 32,23 EUR = 47,23 EUR
Jammer!
Die 32,23 komt overeen met 1,32% beurstaks.
Bolero is fout of Vanguard is zo lomp geweest om die in Belgie te registreren?
Edit: Volgens de factsheet niet geregistreerd in België. Dus gejost door Bolero ...
https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=21840
Gezien ook de andere discussie over de obligatiefondsen hierboven, denk ik dat we maar beter heel goed de afrekeningen van beurstaks bij onze brokers in de gaten houden...
Bolero is fout of Vanguard is zo lomp geweest om die in Belgie te registreren?
Edit: Volgens de factsheet niet geregistreerd in België. Dus gejost door Bolero ...
https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=21840
Gezien ook de andere discussie over de obligatiefondsen hierboven, denk ik dat we maar beter heel goed de afrekeningen van beurstaks bij onze brokers in de gaten houden...
De marginaal hogere TER van VWCE tov IWDA (0.05%) zou je volgens mij makkelijk kunnen uitsparen (en meer!) doordat de transactiekosten voor de aankoop van de obligate pendant van IWDA (i.e. EMIM) wegvallen. Correct me if I'm wrong.VWCE zelf nog niet gekocht, dus kan niet aantonen met rekeningafschift. Ik ga die ook niet kopen, TER van 0.25% is te hoog
Ik ga Bolero eens vragen naar die afrekening.
Bij Binck, dinsdag 14 stuks VWCE aangekocht op Franfurter Wertpapierboerse Xetra
€ 958,72 aankoopwaarde
€ 9,75 commissie
€ 3,36 beurstaks (0,35%)
Totaal: € 971,83
€ 958,72 aankoopwaarde
€ 9,75 commissie
€ 3,36 beurstaks (0,35%)
Totaal: € 971,83
Ook fout want geregistreerd in verschillende EER landen, dus 0,12%?
Dit is het juiste document met registratie-informatie voor Vanguard: https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=16207
Zoek op IE00BK5BQT80: niet geregistreerd in Belgie, wel andere EER-landen
Dit is het juiste document met registratie-informatie voor Vanguard: https://global.vanguard.com/portal/site ... ocId=16207
Je hebt gelijk als je voor kleine bedragen koopt. Voor grote bedragen weegt de TER door. Je kan zelf het kantelpunt inschatten afhankelijk van de grootte van je portefeuille en transactiefrequentie.frevdaele schreef: ↑30 augustus 2019, 10:47De marginaal hogere TER van VWCE tov IWDA (0.05%) zou je volgens mij makkelijk kunnen uitsparen (en meer!) doordat de transactiekosten voor de aankoop van de obligate pendant van IWDA (i.e. EMIM) wegvallen. Correct me if I'm wrong.VWCE zelf nog niet gekocht, dus kan niet aantonen met rekeningafschift. Ik ga die ook niet kopen, TER van 0.25% is te hoog
Antwoord van Bolero:
Beide ETF’s zijn door de FSMA erkende fondsen en daarom wordt hierop een beurstaks aangerekend van 1,32 % ipv 0.35%.
U kan via de website van de FSMA beide ETF’s terugvinden op lijn 4461 en op lijn 4470. https://www.fsma.be/nl/content/instelli ... -belegging. (klikken op 'lijsten' -> 'Compartimenten van de openbare instellingen voor collectieve belegging naar buitenlands recht (1.82 MB)'.)
Ook als u een verkoop plaatst wordt er 1,32% beurstaks aangerekend.
Edit: Deel van post gezapt om niet nog meer verwarring te creëren
Pffff
Wie wil er wedden dat Degiro 0,12% aanrekent
Pffff
Wie wil er wedden dat Degiro 0,12% aanrekent
Laatst gewijzigd door JW1 op 31 augustus 2019, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, niet geregistreerd in België volgens die info. 0,12% zou dan juist zijn. Misschien dat bolero het fonds verwart met de distribuerende variant? Die is wel geregistreerd in België.JW1 schreef: ↑30 augustus 2019, 11:01 Ook fout want geregistreerd in verschillende EER landen, dus 0,12%?
Het global aggregate bond fonds is ook niet geregistreerd in België volgens link van JW1 (IE00BG47KH54). De distribuerende versie wel. Denk dat Bolero zich vergist.frevdaele schreef: ↑31 augustus 2019, 09:19 Antwoord van Bolero:
Beide ETF’s zijn door de FSMA erkende fondsen en daarom wordt hierop een beurstaks aangerekend van 1,32 % ipv 0.35%.
U kan via de website van de FSMA beide ETF’s terugvinden op lijn 4461 en op lijn 4470. https://www.fsma.be/nl/content/instelli ... -belegging. (klikken op 'lijsten' -> 'Compartimenten van de openbare instellingen voor collectieve belegging naar buitenlands recht (1.82 MB)'.)
Ook als u een verkoop plaatst wordt er 1,32% beurstaks aangerekend.