GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap: Risico-aversie en groei
WDP en Aedifica verkocht, VGP bijgekocht.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zelfde dilemma hier: WDP één jaar en een half in portefeuille met 74% return in totaal. Nooit meegemaakt met zo'n 'saai' aandeel. VGP groeit harder en biedt vanaf nu ook een gelijk dividendrendement. Denk eraan om WDP ook te verkopen en in te ruilen voor VGP. Lastig want WDP is een winnaar en die moet je laten lopen
Eerlijk gezegd, ik denk dat er momenten gaan komen om WDP goedkoper terug te kopen. Het dividendrendement aan de huidige waardering is vrij laag en bij publicatie van de cijfers zal uiteindelijk wel duidelijk worden dat de prijs te ver voorop is gaan lopen. VGP groeit zoals je zelf zegt harder, is misschien wat minder gekend dan WDP dat in de BEL-20 zit en op termijn zit hier volgens mij meer potentieel. Het was een fijne rit met WDP, maar ik vind de huidige prijs niet meer realistisch. Ik verkoop in principe nooit enkel omdat een aandeel is gestegen, maar hier maar ik een uitzondering.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑30 augustus 2019, 17:17 Zelfde dilemma hier: WDP één jaar en een half in portefeuille met 74% return in totaal. Nooit meegemaakt met zo'n 'saai' aandeel. VGP groeit harder en biedt vanaf nu ook een gelijk dividendrendement. Denk eraan om WDP ook te verkopen en in te ruilen voor VGP. Lastig want WDP is een winnaar en die moet je laten lopen
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Zit ook met hetzelfde dilemma, zit al 9 jaar in mijn port, meer dan 400% winst, steeds aandelen als dividend genomen, maakt nu 25% van mijn portefeuille uit...
Binnenkort gaan ze splitsen in 7, is steeds goed voor de koers...
Ga ze toch bijhouden...TINA
Binnenkort gaan ze splitsen in 7, is steeds goed voor de koers...
Ga ze toch bijhouden...TINA
-
- Hero Member
- Contacteer:
Anderzijds denk ik dat het enorm positieve momentum bij WDP de koers nog hoger kan zetten. Beleggers zien graag een parabolische grafiek totdat het inderdaad de spuigaten uitloopt. VGP's groei versnelde zelfs over de eerste jaarhelft en op langere termijn gaat VGP gewoon meer huurinkomsten genereren da WDP net omwille van het feit dat WDP veel van zijn winst moet uitkeren als dividend en géén enorme JV hefboom heeft om kapitaal te recycleren. Ook niet vergeten dat de balans van VGP een pak gezonder is en de huurtermijnen zijn erg lang te noemen voor logistiek vastgoed. Aandeel is wel volatieler door weinig free float en lage visibiliteit al zei men op de AV dat een opname in de EPRA en aanwezigheid op vastgoedevenementen daar verandering in moet brengen.sintorama schreef: ↑2 september 2019, 09:27Eerlijk gezegd, ik denk dat er momenten gaan komen om WDP goedkoper terug te kopen. Het dividendrendement aan de huidige waardering is vrij laag en bij publicatie van de cijfers zal uiteindelijk wel duidelijk worden dat de prijs te ver voorop is gaan lopen. VGP groeit zoals je zelf zegt harder, is misschien wat minder gekend dan WDP dat in de BEL-20 zit en op termijn zit hier volgens mij meer potentieel. Het was een fijne rit met WDP, maar ik vind de huidige prijs niet meer realistisch. Ik verkoop in principe nooit enkel omdat een aandeel is gestegen, maar hier maar ik een uitzondering.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑30 augustus 2019, 17:17 Zelfde dilemma hier: WDP één jaar en een half in portefeuille met 74% return in totaal. Nooit meegemaakt met zo'n 'saai' aandeel. VGP groeit harder en biedt vanaf nu ook een gelijk dividendrendement. Denk eraan om WDP ook te verkopen en in te ruilen voor VGP. Lastig want WDP is een winnaar en die moet je laten lopen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zolang er geen wiel van de wagen af valt, gaan ze gewoon hoger blijven koersen. Alleen: hoe hoger de waardering, des te hoger de kans op een negatieve rerating. Als we de huidige waardering doortrekken ga je per jaar 8%-9% return behalen met dit aandeel. Verrekent de markt een lagere multiple, dan kan je die 8% op je buik schrijven. Weinig margin of safety imo. Bij VGP zie je minstens 30% groei in huurinkomsten op jaarbasis en heb je een dividendrendement van 3%. Genoeg redenen om hier 15%+ CAGR te verwachten. VGP noteert ook niet aan torenhoge multiples en verdient meer en meer stabiele inkomsten door management fees en huurinkomsten (proportionele stake in de JV). Dit jaar alleen al een half miljard aan closings om weer te herinvesteren...
Begrijp me niet verkeerd: WDP en VGP zijn hier de echte toppers, maar ik wil ook niet blind zijn voor een slechte risk/reward verhouding.
Zijn er nog GVV's die momenteel koopwaardig zijn?
Wat te denken van Wereldhaven Belgium bv?
Wat te denken van Wereldhaven Belgium bv?
De achterblijvers onder de Belgische GVV's zijn allemaal actief in hetzelfde marktsegment: retail.
- Wereldhave waarvoor €80 een weerstand geworden lijkt
- Vastned Retail Belgium dat maar blijft aanmodderen rond €44
en dan is er ook nog QRF, dat weliswaar tegen zijn hoogste jaarkoers aankijkt, maar nog altijd 20%-25% lager noteert dan amper 2 jaar geleden.
De eerste twee hebben niet aan het dividend geraakt en beide hebben ook een Nederlands moederbedrijf dat het koersgewijs nog harder te verduren heeft gehad (maar nu stilaan aantrekt).
In hetzelfde segment is er overigens ook Retail-Estates dat wel aan een hoge koers noteert en absoluut geen 'achterblijver' is.
Vastned ken ik niet zo goed, maar wat Wereldhave Belgium betreft: dit is een aandeel met een behoorlijk dividend-rendement. Bij het bekijken van de koersgrafiek moet je hier ook rekening mee houden. Het is een bedrijf dat in retail vastgoed actief is, meerbepaald in middelgrote shoppingmalls. Men zegt wel eens dat shoppingmalls op hun retour zijn, maar als mijn vrouw mij verplicht naar zo'n mall the gaan dan is het daar over de koppen lopen van het volk. Ganse families die daar hun vrije dag doorbrengen: inkopen doen, iets drinken, nog wat dingen kopen, iets gaan eten, nog wat gaan kopen,...
Het is volgens mij iets wat past in een bredere vastgoedportefeuille zodat je niet enkel aan retail blootgesteld bent. De grootste groei kwam er de laatste tijd van logistiek vastgoed (WDP, VGP, Montea). Dan is een achterblijver die ook nog een mooi dividend betaalt helemaal niet erg.
Het is volgens mij iets wat past in een bredere vastgoedportefeuille zodat je niet enkel aan retail blootgesteld bent. De grootste groei kwam er de laatste tijd van logistiek vastgoed (WDP, VGP, Montea). Dan is een achterblijver die ook nog een mooi dividend betaalt helemaal niet erg.
Bedankt, Belca2, voor deze zeer boeiende en volledige info die je met ons wilt delen .
Belca2, bedankt voor het mooie werk... nu heb ik wat mooi naslagwerk voor het komend verlengd weekend...
Belca2, bedankt voor deze zeer nuttige info. Hieruit blijkt nogmaals dat heel wat Gvv's sterk overgewaardeerd zijn momenteel. Benieuwd of we hier binnenkort ook een correctie mogen verwachten.
Bedankt Belca2! Heel interessant en sterk geapprecieerd, véél sterker geschreven en onderbouwd dan het gemiddelde stuk in de tijd
Dikke merci