Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Heb BMW in port gehad en op een goeie moment op winst kunnen verkopen. Geen spijt van gehad.
Toch net iets te veel donkere wolken in die sectoren, wat zich uiteraard reflecteert in de lagere multiples:
- Zeer moeilijke en dure overgang naar elektrische voertuigen
- Business model van onderhoud en R&D van verbrandingsmotoren kan op de schop
- Autoverkoop cyclus piek gepasseerd
- In de ontwikkelde landen stilaan verzadiging qua autobezit
- Trend van verstedelijking en minder autobezit
- Algemene ecologische trends
- Quasi in elk Europees land grote politieke valkuilen qua extra taksen en heffingen op alles dat autobezit en gebruik is
- Dieselgate en trend naar lichte benzinewagentjes speelt zeker niet in het voordeel van BMW en Mercedes
- Handelsoorlog en heffingen, al worden ze idd normaal lokaal geproduceerd
- Als de elektrische wagen populairder wordt, deze heeft een langere levensduur
- Wanbetalingen op all time lows, als dit terug stijgt zijn er ook autoleases die niet terugbetaald gaan worden
Toch net iets te veel donkere wolken in die sectoren, wat zich uiteraard reflecteert in de lagere multiples:
- Zeer moeilijke en dure overgang naar elektrische voertuigen
- Business model van onderhoud en R&D van verbrandingsmotoren kan op de schop
- Autoverkoop cyclus piek gepasseerd
- In de ontwikkelde landen stilaan verzadiging qua autobezit
- Trend van verstedelijking en minder autobezit
- Algemene ecologische trends
- Quasi in elk Europees land grote politieke valkuilen qua extra taksen en heffingen op alles dat autobezit en gebruik is
- Dieselgate en trend naar lichte benzinewagentjes speelt zeker niet in het voordeel van BMW en Mercedes
- Handelsoorlog en heffingen, al worden ze idd normaal lokaal geproduceerd
- Als de elektrische wagen populairder wordt, deze heeft een langere levensduur
- Wanbetalingen op all time lows, als dit terug stijgt zijn er ook autoleases die niet terugbetaald gaan worden
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Koopwaardige aandelen
@reteIP Kan je analyse volgen. Bovendien investeer ik normaal zowiezo niet in zware industrie. We zitten zowiezo op het einde van de expansiecyclus dus dan zijn autobouwers (= cyclisch) best te mijden.
Vind het alleen opmerkelijk dat China specifiek import tarieven verhoogt op VS wagens en blijkbaar ook de Duitse automakers worden afgestraft op de beurs. En als Trump dreigt met tarieven op EU wagens dan gaan ze ook naar beneden terwijl ik dacht dat veel van die wagens in de VS gemaakt worden. Lijkt wel of BMW en Daimler niet kunnen winnen. Ze werken wel samen aan autonomous driving tegen 2024 dacht ik dus ooit zullen dit zeer goede buys zijn vermoed ik. Kan mij moeilijk inbeelden dat dit het einde zou zijn voor die merken die ook in China zeer gegeerd zijn door de groeiende upper class daar.
Edit: hier meer info over hun level 4 autonomous driving: https://techcrunch.com/2019/07/04/bmw-a ... t-by-2024/
Tesla is momenteel "maar" level 2 dacht ik.
Vind het alleen opmerkelijk dat China specifiek import tarieven verhoogt op VS wagens en blijkbaar ook de Duitse automakers worden afgestraft op de beurs. En als Trump dreigt met tarieven op EU wagens dan gaan ze ook naar beneden terwijl ik dacht dat veel van die wagens in de VS gemaakt worden. Lijkt wel of BMW en Daimler niet kunnen winnen. Ze werken wel samen aan autonomous driving tegen 2024 dacht ik dus ooit zullen dit zeer goede buys zijn vermoed ik. Kan mij moeilijk inbeelden dat dit het einde zou zijn voor die merken die ook in China zeer gegeerd zijn door de groeiende upper class daar.
Edit: hier meer info over hun level 4 autonomous driving: https://techcrunch.com/2019/07/04/bmw-a ... t-by-2024/
Tesla is momenteel "maar" level 2 dacht ik.
Quality growth investor
Re: Koopwaardige aandelen
Ik zou er nog een aan willen toevoegen: financial divisions van autobouwers die meer shadow banks zijn dan wat anders.reteiP schreef: ↑23 augustus 2019, 15:47 Heb BMW in port gehad en op een goeie moment op winst kunnen verkopen. Geen spijt van gehad.
Toch net iets te veel donkere wolken in die sectoren, wat zich uiteraard reflecteert in de lagere multiples:
- Zeer moeilijke en dure overgang naar elektrische voertuigen
- Business model van onderhoud en R&D van verbrandingsmotoren kan op de schop
- Autoverkoop cyclus piek gepasseerd
- In de ontwikkelde landen stilaan verzadiging qua autobezit
- Trend van verstedelijking en minder autobezit
- Algemene ecologische trends
- Quasi in elk Europees land grote politieke valkuilen qua extra taksen en heffingen op alles dat autobezit en gebruik is
- Dieselgate en trend naar lichte benzinewagentjes speelt zeker niet in het voordeel van BMW en Mercedes
- Handelsoorlog en heffingen, al worden ze idd normaal lokaal geproduceerd
- Als de elektrische wagen populairder wordt, deze heeft een langere levensduur
- Wanbetalingen op all time lows, als dit terug stijgt zijn er ook autoleases die niet terugbetaald gaan worden
Re: Koopwaardige aandelen
Colruyt kooporder ingezet.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: Koopwaardige aandelen
Bodem ligt rond de 46€, genoeg gedaald. Nu dat nieuws ivm Jumbo. Eerstdaags verhogen ze de koersdoelen weer vermoedt ik.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: Koopwaardige aandelen
Elia lijkt echt niet te stoppen. Vandaag weer +3,4% en dat op een goede beursdag. Blij dat ik deze al een poos in port heb maar begin mij toch af te vragen waar het plafond ligt. Voor dit type aandeel is zo'n grote stijging niet echt gewoon. Hoe ver zien die jullie nog lopen en bij welke koers zou je overwegen te verkopen?
Quality growth investor
Re: Koopwaardige aandelen
Heb ze ook, ze staan bij mij van alle aandelen in port op de allerlaagste indicator om (bij) te kopen. In feite zou ik ze zelfs kunnen verkopen en over de rest herverdelen bij een herbalancering. Maar Elia en Fluxys zijn zo'n posities waar ik met moeite naar kijk of bestudeer. Gewoon houden en lichtjes stijgende dividenden incasseren.sortino schreef: ↑4 september 2019, 22:10 Elia lijkt echt niet te stoppen. Vandaag weer +3,4% en dat op een goede beursdag. Blij dat ik deze al een poos in port heb maar begin mij toch af te vragen waar het plafond ligt. Voor dit type aandeel is zo'n grote stijging niet echt gewoon. Hoe ver zien die jullie nog lopen en bij welke koers zou je overwegen te verkopen?
Had natuurlijk niet verwacht om op een aandeel als Elia een 100% koerswinst te realiseren. Heb ze ooit nog gekocht aan €29
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Koopwaardige aandelen
Scion Asset Management zit in de volgende (kleine) Japanse stocks:
Kanamoto
Tosei
Altech
Murakami
Nippon Pillar Packing
Sansei Technologies
Yotai Refractories
Tazmo
Kanamoto
Tosei
Altech
Murakami
Nippon Pillar Packing
Sansei Technologies
Yotai Refractories
Tazmo
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Koopwaardige aandelen
Brederode
NAV 76.79
Koers 64.4
Discount -16%
Is dit aandeel nu koopwaardig?
Volgens DierickxLeys alleszins nog in de koopzone.
Maar op Guruwatch en vanmorgen bij KBC securities geven ze vooral een houden advies.
Ze noteren wel bijna aan hun all time high. Maar ik werk de laatste weken dat ze ondanks een sterk op en neer gaande markt mooi zijn blijven groeien.
NAV 76.79
Koers 64.4
Discount -16%
Is dit aandeel nu koopwaardig?
Volgens DierickxLeys alleszins nog in de koopzone.
Maar op Guruwatch en vanmorgen bij KBC securities geven ze vooral een houden advies.
Ze noteren wel bijna aan hun all time high. Maar ik werk de laatste weken dat ze ondanks een sterk op en neer gaande markt mooi zijn blijven groeien.
Re: Koopwaardige aandelen
Hoe wordt deze discount precies berekend? Wil dit echt zeggen dat het goedkoper is om de holding te kopen, dan om alle individuele onderliggende aandelen aan te kopen? Zo ja, hoe komt dit? Is hier een reden voor? En hoe berekenen ze de waarde van bedrijven onder de holding die niet beursgenoteerd zijn?
Re: Koopwaardige aandelen
Kijk maar eens in de topic over Holdings. Hier kun je heel wat gepalaver hierover terugvinden. In essentie komt het erop neer dat het inderdaad vrijwel altijd goedkoper is om de holding te kopen dan de onderliggende waarden. Over de redenen van deze korting lopen de meningen uiteen, maar het gaat voornamelijk om het niveau van transparantie en mogelijke onduidelijkheid over de waarde van niet-genoteerde bezittingen.Picaro schreef: ↑6 september 2019, 10:54 Hoe wordt deze discount precies berekend? Wil dit echt zeggen dat het goedkoper is om de holding te kopen, dan om alle individuele onderliggende aandelen aan te kopen? Zo ja, hoe komt dit? Is hier een reden voor? En hoe berekenen ze de waarde van bedrijven onder de holding die niet beursgenoteerd zijn?
Re: Koopwaardige aandelen
Vorige week Nextera Energie, bijgekocht en deze week Euronext 1e keer gekocht,
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Re: Koopwaardige aandelen
Als ik dat deed moest ik nu volop aandelen gaan aankopen terwijl ik inmiddels bijna alles verkocht heb.
Ik wou enkele weken geleden nog Barco aankopen aan €170, inmiddels staan deze al €194.
Zoveelste te hoger de koers zoveelste hoger de koersdoelen blijkbaar want die zijn inmiddels al rond de €220 voor Barco.