Investeren in consumenten leningen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Investeren in consumenten leningen
ik doe dit al 2 jaar bij Mintos (Estland) met gegarandeerde buybacks en goede resultaten. +/-10%
Als je met garantie buyback werkt lijkt mij het risico minimaal
Moet je dit ook aangeven als een buitenlandse rekening?mwouters75 schreef: ↑28 augustus 2019, 22:03 ik doe dit al 2 jaar bij Mintos (Estland) met gegarandeerde buybacks en goede resultaten. +/-10%
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja maar wie doet dat?
Mintos zal het van hun kant doen.
Het is in jouw belang dat de Belgische staat dezelfde info van jou ontvangen heeft.
Ook ervoor zorgen dat je de nodige belastingen en RV betaald, en dat je dit alles korrekt aangeeft op je belastingsbrief.
Het is in jouw belang dat de Belgische staat dezelfde info van jou ontvangen heeft.
Ook ervoor zorgen dat je de nodige belastingen en RV betaald, en dat je dit alles korrekt aangeeft op je belastingsbrief.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is dit zo? Gaan zij aangifte doen van jouw belastingen? Ik wil geen buitenlandse rekeningen momenteel dus moet hier dan zeker mee stoppen lijkt me... Bedankt!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heb je enig idee hoe RV of belastingen hier zouden moeten werken. Het ziet er erg eenvoudig uit om te starten bij Minos. Iemand minder goeie ervaringen? Verleidelijk.
Dat je een buitenlandse rekening hebt is op zich geen probleem. Je moet ze alleen aangeven bij NBB en op je belastingbrief. Hoe meer info je geeft hoe ingewikkelder ze de situatie daar vinden en wellicht hoe minder snel de luie ambtenaar geneigd zal zijn je te onderzoeken.
Dat je een buitenlandse rekening hebt is op zich geen probleem. Je moet ze alleen aangeven bij NBB en op je belastingbrief. Hoe meer info je geeft hoe ingewikkelder ze de situatie daar vinden en wellicht hoe minder snel de luie ambtenaar geneigd zal zijn je te onderzoeken.
Ik had net gehoord dat een buitenlandse rekening de kans op een fiscale dooelichting verhoogde?
Ik geef al sinds den beginne al mijn buitenlandse rekeningen aan (4) en nog nooit controle of een vraag om inlichtingen gekregen. Ze krijgen van die buitenlandse rekeningen toch al alles te zien wat ze moeten weten.
Als ze binnenkrijgen van een ander land wie welke rekeningen bezit, en hun systeem matcht dat (automatisch) met uw aangifte, gaan er geen alarmbellen afgaan. Er gaan wél bellen afgaan als ze een rekening doorkrijgen van een derde land en u die 'vergeten' bent aan te geven. Dan gaat 'het systeem' automatisch een foutmelding geven en is het aan de ambtenaar die zal beslissen wat er verder gebeurt. Normaalgezien is de eerste overtreding een waarschuwing of boete van 50 EUR.
Als ze binnenkrijgen van een ander land wie welke rekeningen bezit, en hun systeem matcht dat (automatisch) met uw aangifte, gaan er geen alarmbellen afgaan. Er gaan wél bellen afgaan als ze een rekening doorkrijgen van een derde land en u die 'vergeten' bent aan te geven. Dan gaat 'het systeem' automatisch een foutmelding geven en is het aan de ambtenaar die zal beslissen wat er verder gebeurt. Normaalgezien is de eerste overtreding een waarschuwing of boete van 50 EUR.
Bij Bondora (ook een Ests platform) kan je gewoon een periodiek interest rapportje opvragen, in dit geval dus van het voorbije jaar. Het totale bedrag aan ontvangen interesten geef je in bij Vak VII. A. 2. Verplicht aan te geven inkomsten zonder roerende voorheffing die belastbaar zijn tegen 30%.woodpeckerbird schreef: ↑4 september 2019, 10:26 Heb je enig idee hoe RV of belastingen hier zouden moeten werken. Het ziet er erg eenvoudig uit om te starten bij Minos. Iemand minder goeie ervaringen? Verleidelijk.
Opgelet: minwaarden (niet terugbetaald kapitaal door defaults) zijn niet aftrekbaar (omdat meerwaarden ook niet belastbaar zijn).
Ben al seders enkele jaren nu klant bij 3 verschillende platforms
1) mintos rendement 11,16%
2) Fast invest rendement = 13,56%
3) Grupeer rendement = 13,42%
Bij mintos mag je rekening houden dat ongeveer 30% van je leningen te laat worden uitbetaald
Bij Fastinvest in dat maximaal 2 dagen
En bij grupeer is het normaal ook zo dat er ook een wachttijd is van 60 dagen op de meeste leningen die te laat worden betaald maar in die bijna 3 jaar nog nooit geen lening gehad die te laat werd betaald.
Grupeer is meestal vastgoed projecten terwijl de andere 2 op consumenten leningen en auto leningen zijn gericht.
Van werking vind ik mintos de minst interessante ook qua rendement maar het is natuurlijk het grootste platform.
Was ook klant bij Robocash maar heb dit stopgezet wegens geen leningen genoeg op hun platform .
Deze drie samen geven mij een stabiel inkomen van rond de 300€ netto/maand
Is wel een klein onderdeeltje van mijn totale portefeuille .
Hopelijk weet je hiemee iets meer mee .
En akkoord er is risico aan verbonden maar niet meer dan aandelen en het rendement is vergelijkbaar met aandelen tot op heden netto bijna 8.90%.
De inkomsten hiervan dien je elk jaar aan te geven via je belastingen maar hiervoor kun je gemakkelijk een rapport downloaden
1) mintos rendement 11,16%
2) Fast invest rendement = 13,56%
3) Grupeer rendement = 13,42%
Bij mintos mag je rekening houden dat ongeveer 30% van je leningen te laat worden uitbetaald
Bij Fastinvest in dat maximaal 2 dagen
En bij grupeer is het normaal ook zo dat er ook een wachttijd is van 60 dagen op de meeste leningen die te laat worden betaald maar in die bijna 3 jaar nog nooit geen lening gehad die te laat werd betaald.
Grupeer is meestal vastgoed projecten terwijl de andere 2 op consumenten leningen en auto leningen zijn gericht.
Van werking vind ik mintos de minst interessante ook qua rendement maar het is natuurlijk het grootste platform.
Was ook klant bij Robocash maar heb dit stopgezet wegens geen leningen genoeg op hun platform .
Deze drie samen geven mij een stabiel inkomen van rond de 300€ netto/maand
Is wel een klein onderdeeltje van mijn totale portefeuille .
Hopelijk weet je hiemee iets meer mee .
En akkoord er is risico aan verbonden maar niet meer dan aandelen en het rendement is vergelijkbaar met aandelen tot op heden netto bijna 8.90%.
De inkomsten hiervan dien je elk jaar aan te geven via je belastingen maar hiervoor kun je gemakkelijk een rapport downloaden
Zou je even dieper kunnen ingaan op de kosten en taksen niet-betalers die het brutorendement van zo'n 13% terugbrengen naar het netto rendement van zo'n 9%?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik vermoed dat hij gewoon roerende voorheffing van 30% bedoelt. Dan wordt 13% nog 0,7*13% wat 9,1% is.
Ik zit nu ook een maandje op Mintos, was nieuwsgierig en vind het wel interessant. Alleen stom dat ik me gewoon ingeschreven heb en niet gebruik gemaakt heb van een link waar je 1% cashback krijgt van wat je eerste 90 dagen investeert. (wie zich ook wil wagen aan mintos, ik kan je altijd een link geven, daar profiteer ik ook van... ofwel, je vind er genoeg op internet).
Voor de belastingen op mintos:
Klik rechtsboven op je naam
vervolgens My account
in de linkerkolom "tax report"
De periode aanduiden 1 januari 2019 tot 31 december 2019 (opgelet, als je later bent gestart dan 1 januari op mintos, moet je dag nemen waarop je startte)
Ik dacht dat belastingen volstond. moet ik dat Mintos ook aangeven aan NBB? Want is dat eigenlijk een buitenlandse rekening? Mintos is eerder een platform, niet echt een bank?
Voor de belastingen op mintos:
Klik rechtsboven op je naam
vervolgens My account
in de linkerkolom "tax report"
De periode aanduiden 1 januari 2019 tot 31 december 2019 (opgelet, als je later bent gestart dan 1 januari op mintos, moet je dag nemen waarop je startte)
Ik dacht dat belastingen volstond. moet ik dat Mintos ook aangeven aan NBB? Want is dat eigenlijk een buitenlandse rekening? Mintos is eerder een platform, niet echt een bank?
Heb het even vlug bekeken, dus heb misschien wat gemist.
https://www.mintos.com/en/loan-originators/#overview
Er staan rendementen van 6 tot 16%?
Lees ik ook correct dat je met de buyback guarantee je inleg terugkrijgt als de ontlener 60dagen te laat betaalt?
Dus m.a.w. loop je geen risico dat je je geld niet meer terugziet?
Ergens klopt er iets niet. In deze tijd +5% dan is er een reukje aan. Wat is de catch?
https://www.mintos.com/en/loan-originators/#overview
Er staan rendementen van 6 tot 16%?
Lees ik ook correct dat je met de buyback guarantee je inleg terugkrijgt als de ontlener 60dagen te laat betaalt?
Dus m.a.w. loop je geen risico dat je je geld niet meer terugziet?
Ergens klopt er iets niet. In deze tijd +5% dan is er een reukje aan. Wat is de catch?
Loan originator kan failliet gaan en als de bedragen te hoog zijn kan de buyback niet betaald worden en verlies je dus je geld. Wellicht vooral risico dat tijdens een crisis net deze leningen niet terugbetaald kunnen worden aangezien het sowieso al woekertarieven zijn.