De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Inderdaad in artikel die zulke doemscenario's naar voor brengen is het dikwijls zwart-wit denken.reteiP schreef: ↑6 september 2019, 08:45 B7H4 je maakt een polarisatie tussen passieve beleggers (die wellicht in low cost brede markt ETF's zitten) en actieve beleggers waarvan je het laat uitschijnen dat deze laatste veel transacties doen en/of zouden doen bij een crash.
Ik denk dat je onderscheid compleet onzinnig is.
Ten eerste zouden passieve beleggers die volgens een bepaalde asset allocatie beleggen ook bij een crash transacties moeten gaan doen omdat hun aandelen percentage te klein zou worden.
Ten tweede bedoelt Michael Burry met actieve beleggers de beleggers die hun aandelen een gewicht toekennen ifv de verwachte waarde/een eigen koersdoel of maw value beleggers. Deze kunnen net als een passieve ETF belegger zeer weinig transacties doen op jaarbasis.
Je laat ook uitschijnen dat er zoiets is als een kantelpunt waarbij indexbeleggen wereldwijd wel plots te groot zou worden en dat zolang dit punt niet bereikt is er geen probleem is. Ook hier klopt je zwart/wit redenering niet. Het noodscenario dat Michael Burry beschrijft gaat op van zodra de flows zouden omdraaien. En aangezien het geld in de aandelenmarkten minder en minder volgens waarde verdeeld is (geen price discovery) is er ook niets dat een staalharde reversal zou tegenhouden (net als bij de CDO's). Omdat de self fulfilling prophecy een gebrek aan risico laat uitschijnen.
Altijd heel gevaarlijk om dit zomaar te "vertalen" vanuit de US situatie naar België (in de US bvb beleggen de indexbeleggers niet noodzakelijk in ETFs, meer in "gewone" indexfondsen.
Ook interessant om na te gaan wie het artikel geschreven heeft. Burry is een fondsbeheerder die klanten naar zijn aktieve fondsen probeert te halen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit is wel een goed artikel dat het doemdenken van onze vriend Michael Burry wat in perspectief plaatst: https://awealthofcommonsense.com/2019/0 ... bble-myth/
Goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik vind dit persoonlijk best een groot risico... is er een manier om passief te beleggen in bepaalde ETFs (bv broad market zoals IWDA, EMIM en dergelijke) die de onderliggende aandelen nooit uitlenen? Ik denk niet dat veel passieve beleggers bij dit gevaar stilstaan.vortex schreef: ↑6 september 2019, 17:57Gebrek aan liquiditeit kan zeker optreden bij abnormale verkoopdruk, op zich is dit een tijdelijk probleem en veroorzaakt het de zogenaamde flash crashes. Dit heeft zich al voorgedaan en zal beslist nog wel eens voorvallen, misschien zelfs op grotere schaal, gebeurt bij individuele aandelen trouwens ook. Het risico zit hem niet meteen daar, wel in het feit dat op basis van diezelfde indexen heel wat synthetische constructies bestaan (derivaten), vaak met hefboom en geleende aandelen. Als die kaartenhuisjes door een of andere reden instorten kan dat ook gevolgen hebben voor de ETF's die hun aandelen uitgeleend hebben aan architecten van de kaartenhuisjes. Nu zal men zeggen dat ETF's verzekerd zijn tegen het niet terug krijgen van uitgeleende aandelen maar die verzekeraars zijn zelf ook deel van die kaartenhuisjes middels CFD's. Dus ja, het gaat goed tot zolang het goed gaat, de Titanic was ook onzinkbaar tot hij zonk.Picaro schreef: ↑5 september 2019, 20:56 Hoezo? Het gaat erom dat als er in een beurscorrectie veel ETF shares verkocht worden, de NAV niet meer correct is, en er dus shares van de ETF vernietigd worden. Een grote speler koopt dan ETF shares om vervolgens aan Vanguard (of een andere passieve beheerder) de onderliggende aandelen te vragen. Deze onderliggende aandelen worden dan verkocht om het verschil te verdienen (arbitrage). Net op dit stuk is er dus gevaar door passieve beleggingen: het volume van de individuele aandelen wordt zo laag, dat het verkopen van deze aandelen moeilijk is wanneer aandelen afkomstig van de vernietiging van ETF shares verkocht worden. Hierdoor dalen deze aandelen zeer sterk wanneer ETF shares vernietigd worden. Doordat deze aandelen dus sterk dalen, gaat de ETF nog meer in waarde dalen, waardoor losse handen weer meer ETF shares gaan verkopen, waarna deze grote spelers nog meer ETF shares omzetten in aandelen die weer verkocht worden. Dit kan een cirkel op gang brengen die een enorme crash veroorzaakt.
Die las ik al, ja. Maar behandelt niet alle problemen heel diepgaand vind ik. Tuurlijk, die Burry promoot actief beheer. Maar enkele punten kunnen wel waar zijn. Ik vraag me af wat een oplossing is voor wat Vortex aanhaalde bijvoorbeeld. Als ik me dit goed herinner, stond dat niet in het artikel dat je hier aanhaalt?ignition schreef: ↑6 september 2019, 19:01 Dit is wel een goed artikel dat het doemdenken van onze vriend Michael Burry wat in perspectief plaatst: https://awealthofcommonsense.com/2019/0 ... bble-myth/
Geen ETF's kopen met hefbomen of speciale constructies.Picaro schreef: ↑6 september 2019, 19:14Die las ik al, ja. Maar behandelt niet alle problemen heel diepgaand vind ik. Tuurlijk, die Burry promoot actief beheer. Maar enkele punten kunnen wel waar zijn. Ik vraag me af wat een oplossing is voor wat Vortex aanhaalde bijvoorbeeld. Als ik me dit goed herinner, stond dat niet in het artikel dat je hier aanhaalt?ignition schreef: ↑6 september 2019, 19:01 Dit is wel een goed artikel dat het doemdenken van onze vriend Michael Burry wat in perspectief plaatst: https://awealthofcommonsense.com/2019/0 ... bble-myth/
Securities lending is niet zo'n probleem. Hier vind je wat meer info over hoe ishares het doet: https://www.ishares.com/us/literature/b ... -en-us.pdf
Ishares bijvoorbeeld doet dit al sinds 1981 en heeft voor elk fonds dat aan securities lending doet hiermee een positief resultaat behaald. Er moet ook altijd collateral gegeven worden dat de prijs van de uitgeleende aandelen overschrijdt. Het is ook niet zo dat zomaar aan iedereen wordt uitgeleend. Sinds 1981 zijn er 3 defaults geweest en altijd was het collateral voldoende om de uitgeleende aandelen terug te kopen. Als het collateral niet voldoende is, past Blackrock het verschil bij maar dat is tot nu toe nooit gebeurd.
Er zijn ook ETF's die niet aan securities lending doen bv SWRD.
Maar dat is geen probleem specifiek aan ETF's. Actieve fondsen, die nog steeds groter zijn dan index fondsen, lenen veel veel meer aandelen uit en gebruiken veel veel meer afgeleide producten.Picaro schreef: ↑6 september 2019, 19:14Die las ik al, ja. Maar behandelt niet alle problemen heel diepgaand vind ik. Tuurlijk, die Burry promoot actief beheer. Maar enkele punten kunnen wel waar zijn. Ik vraag me af wat een oplossing is voor wat Vortex aanhaalde bijvoorbeeld. Als ik me dit goed herinner, stond dat niet in het artikel dat je hier aanhaalt?ignition schreef: ↑6 september 2019, 19:01 Dit is wel een goed artikel dat het doemdenken van onze vriend Michael Burry wat in perspectief plaatst: https://awealthofcommonsense.com/2019/0 ... bble-myth/
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Beste Bogleheads,
Waar in Belgie kan ik terecht voor bv een index fund van Vanguard? Geen ETF maar echt het fonds zelf? Sorry dat ik niet door de vele honderden posts ga waar misschien reeds het antwoord is gegeven.
Mvg,
steve
Waar in Belgie kan ik terecht voor bv een index fund van Vanguard? Geen ETF maar echt het fonds zelf? Sorry dat ik niet door de vele honderden posts ga waar misschien reeds het antwoord is gegeven.
Mvg,
steve
De schrik voor ETF's zit er precies goed in
Gewone indexfondsen zijn in België moeilijk te verkrijgen. Onze financiële industrie is niet echt begaan met hun klanten.
Voor Vanguard traditionele indexfondsen kan je proberen via Vanguard.nl of Vanguard.co.uk; minimum belegging is typisch 100k, als je de expense ratio van de ETF's will zal je hoger moeten inzetten.
Door regulering of hoe komt dit? Anders zou ik denken dat iemand dit gat in de markt zou opvullen... Als je al een deel van die 200-300 miljard euro in spaargeld in zo'n beleggingen zou krijgen met 0.1% expense ratio, dan zou er best veel geld binnenstromen
Denk je dat de afgelopen 10 jarige prestatie van IWDA even goed zou zijn moesten de ETF's geen stijgend segment van de markt geweest zijn zoals getoond in je grafiek?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dat marktaandeel heeft toch geen invloed op het rendement. Mochten ETF’s niet bestaan hebben zat dat geld toch hoogstwaarschijnlijk in fondsen of aandelen.
IWDA volgt gewoon de markt. En ja, als de algemene vraag naar aandelen stijgt, zal IWDA ook stijgen. Of mensen nu beleggen in actieve fondsen of ETF's maakt niet zoveel uit in dat opzicht.
Wat ik wel denk: minder slechte actieve beleggers zorgen er voor dat de markt moeilijker te verslaan wordt. Dus hoe meer slechte beleggers in ETF's, des te moeilijker voor de goede beleggers om ETF's te verslaan. Actief beleggen is immers een zero-sum game en er zijn minder slechte beleggers om van te profiteren.