Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
TIP
Re: Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
Aan het einde van vorig jaar hebben veel beleggers die dachten dat ze de markt konden voorspellen, verkocht. Zij hebben nu een achterstand van 20%....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Waar haal je die onzin? Denk je nu werkelijk dat alleen Bogleheads in indexen of ETF's beleggen? Nog nooit gehoord van computerhandel? Slechts 10% van het volume zou nog van stock picking komen, de rest is algotrading en zombie (index) handel. Vind jij het normaal dat Amazon een PE ratio van 76, Netflix 113, Facebook 31 hebben? Denk je werkelijk dat deze mastodonten nog zoveel groeipotentieel hebben? Ik geloof nooit dat stock pickers op basis van waarde of groeiverwachting in dergelijke aandelen beleggen, hooguit wat momentum beleggers die mee surfen op de waanzin. Nee, het is hun grootte, momentum en de aanhoudende instroom van zombie geld naar indexen dat maakt dat ze zijn blijven stijgen, en dat is de mogelijke bubble waar Burry het over heeft. Eenmaal het sentiment keert en dergelijke aandelen gedumpt worden, gaan die paar procent stock pickers dat niet opgekocht krijgen...
Kalm vortex, kalm. Ik denk niet dat onze beginnende belegger een algo trader is.vortex schreef: ↑8 september 2019, 10:08Waar haal je die onzin? Denk je nu werkelijk dat alleen Bogleheads in indexen of ETF's beleggen? Nog nooit gehoord van computerhandel? Slechts 10% van het volume zou nog van stock picking komen, de rest is algotrading en zombie (index) handel. Vind jij het normaal dat Amazon een PE ratio van 76, Netflix 113, Facebook 31 hebben? Denk je werkelijk dat deze mastodonten nog zoveel groeipotentieel hebben? Ik geloof nooit dat stock pickers op basis van waarde of groeiverwachting in dergelijke aandelen beleggen, hooguit wat momentum beleggers die mee surfen op de waanzin. Nee, het is hun grootte, momentum en de aanhoudende instroom van zombie geld naar indexen dat maakt dat ze zijn blijven stijgen, en dat is de mogelijke bubble waar Burry het over heeft. Eenmaal het sentiment keert en dergelijke aandelen gedumpt worden, gaan die paar procent stock pickers dat niet opgekocht krijgen...
Het is duidelijk uit je post dat je niet snapt hoe indexbeleggen werkt.
Geldt de kritiek die hier op ETF's gegeven wordt niet voor alle beleggingsproducten zoals actief beheerde fondsen?
-
- VIP member
- Contacteer:
Als ik uw redenering volg, dan hebben fondsenbeheerders geen nut.... Want de index volgen zou het beste zijn
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Ik vind het idee achter etf raar, maar toch zijn ze populair
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Het voordeel van een ETF is dat je met één enkele belegging in een groot aantal aandelen investeert. Het risico is dus goed gespreid. In tegenstelling tot wanneer je alles belegd hebt in het best presterende aandeel van de index. Dat kan onderuit gaan door een schandaal zoals bijvoorbeeld het aandeel van Volkswagen na Dieselgate.
Uiteraard, het gross van de actief beheerde fondsen proberen het rendement van een of andere index te volgen en kopen dus grosso modo de zelfde aandelen. Hetzelfde geldt voor tal van derivaten en computerhandel. Juist dat zombie gedrag, iedereen blijft vooral in de dezelfde set sterkst groeiende aandelen investeren, zonder rekening te houden of die aandelen ondertussen niet te ver overgewaardeerd zijn. De 10% stock picking die er nog rest is misschien al te klein om de markt correct te waarderen of loopt gewoon mee met het momentum. Dit is geen specifiek ETF risico, het is een mogelijks markt risico dat veroorzaakt wordt door de mono cultuur van index beleggen. ETF's maken maar een deel uit van gans dat index beleggen en traden, maar de Bogleheads hier hebben nogal lange tenen, ze zitten onmiddellijk op hun paard als "ETF" of "index" en "risico" in een zelfde zin voorkomen
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Bij sommige posters hier krijg ik opnieuw het gevoel dat ik had bij veel van die IT-patsertjes in de jaren '90.
Achteraf heel veel tranen omdat ze het niet voor mogelijk hielden dat dat mooie liedje niet eeuwig zou duren, en bijgevolg het drama nooit hebben zien aankomen.
Achteraf heel veel tranen omdat ze het niet voor mogelijk hielden dat dat mooie liedje niet eeuwig zou duren, en bijgevolg het drama nooit hebben zien aankomen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
+1vortex schreef: ↑8 september 2019, 11:43Uiteraard, het gross van de actief beheerde fondsen proberen het rendement van een of andere index te volgen en kopen dus grosso modo de zelfde aandelen. Hetzelfde geldt voor tal van derivaten en computerhandel. Juist dat zombie gedrag, iedereen blijft vooral in de dezelfde set sterkst groeiende aandelen investeren, zonder rekening te houden of die aandelen ondertussen niet te ver overgewaardeerd zijn. De 10% stock picking die er nog rest is misschien al te klein om de markt correct te waarderen of loopt gewoon mee met het momentum. Dit is geen specifiek ETF risico, het is een mogelijks markt risico dat veroorzaakt wordt door de mono cultuur van index beleggen. ETF's maken maar een deel uit van gans dat index beleggen en traden, maar de Bogleheads hier hebben nogal lange tenen, ze zitten onmiddellijk op hun paard als "ETF" of "index" en "risico" in een zelfde zin voorkomen![]()
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Maar doordat een ETF in honderden of zelfs duizenden aandelen zit is er toch minder risico? Niet van al die aandelen worden de koersen kunstmatig opgeblazen?
De markt is op dit moment zeer duur, je betaalt dus heel veel geld voor de goede aandelen die in een fonds zitten en je steekt geld in brand door de lege dozen in zo'n fonds.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Amai, das hier precies wat ontploft
Bedankt voor de feedback, wel duidelijk dat er heel wat uiteenlopende meningen zijn...
Voor de mensen die investeren in een ETF geen goed idee vinden, wat is volgens jullie dan het alternatief? Is een modelportefeuille met fondsen zoals bij MeDirect een optie?
Voor de pro ETF mensen, is mijn plan om met een inleg van € 2500 en maandelijks € 500 bijstorten een goed idee, of maak ik zo teveel instap/ uitstapkosten? (en is MeDirect hier een goede keuze voor?)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Bedankt voor de feedback, wel duidelijk dat er heel wat uiteenlopende meningen zijn...
Voor de mensen die investeren in een ETF geen goed idee vinden, wat is volgens jullie dan het alternatief? Is een modelportefeuille met fondsen zoals bij MeDirect een optie?
Voor de pro ETF mensen, is mijn plan om met een inleg van € 2500 en maandelijks € 500 bijstorten een goed idee, of maak ik zo teveel instap/ uitstapkosten? (en is MeDirect hier een goede keuze voor?)
Voor mensen die niet actief willen beleggen is een ETF nog altijd de eerste keuze, maar je moet wel weten wat je doet en je realiseren wat er nu precies in zo'n fonds zit (de lege dozen, P/E van 100 en meer bv., negatief EV bv., en die zitten erin). Vooral, voor wie er niet actief mee bezig is en een flink stuk tijd besteedt aan studie en analyse, niet al je spaargeld in de markt steken via een of meerdere ETF's ook al brengt een spaarboekje niets op (negatief door inflatie is nog altijd beter dan 10%, 20%, 50% of meer van je inleg kwijt zijn).
Bij een fonds moet je altijd de kostenstructuur zo laag mogelijk houden, iedere cent aan kosten gaat naar de Porsches van de beheerders en de oprichters.
Dat is mijn 2c.
Bij een fonds moet je altijd de kostenstructuur zo laag mogelijk houden, iedere cent aan kosten gaat naar de Porsches van de beheerders en de oprichters.
Dat is mijn 2c.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Indexbeleggen volgens market cap kan er niet voor zorgen dat bepaalde aandelen in de index overgewaardeerd raken tegenover andere aandelen in de index. Dit is mathematisch simpelweg onmogelijk. Je punt houdt dus geen steek.vortex schreef: ↑8 september 2019, 11:43Uiteraard, het gross van de actief beheerde fondsen proberen het rendement van een of andere index te volgen en kopen dus grosso modo de zelfde aandelen. Hetzelfde geldt voor tal van derivaten en computerhandel. Juist dat zombie gedrag, iedereen blijft vooral in de dezelfde set sterkst groeiende aandelen investeren, zonder rekening te houden of die aandelen ondertussen niet te ver overgewaardeerd zijn. De 10% stock picking die er nog rest is misschien al te klein om de markt correct te waarderen of loopt gewoon mee met het momentum. Dit is geen specifiek ETF risico, het is een mogelijks markt risico dat veroorzaakt wordt door de mono cultuur van index beleggen. ETF's maken maar een deel uit van gans dat index beleggen en traden, maar de Bogleheads hier hebben nogal lange tenen, ze zitten onmiddellijk op hun paard als "ETF" of "index" en "risico" in een zelfde zin voorkomen![]()
Elke maand 500€ bijstorten in alle 3 de ETF's is overkill. Dan betaal je 4,5% aan instapkosten.
Elke maand 500€ instappen in 1 ETF is al beter. Dan betaal je 1,5% instapkosten.
Ik zou proberen om mijn instapkosten onder 1% te houden dus elke 2 maand instappen in 1 ETF bijvoorbeeld.