Fiscaal aftrekbaar?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Fiscaal aftrekbaar?
Wij hebben momenteel twee eigendommen en doen beiden aan pensioensparen . De eerste hypotheek aangegaan in 2015 en tweede in 2019.
De eerste is gisteren verkocht en de akte zal verleden worden in december waardoor wa vanaf dan theoretisch gezien langetermijn- met pensioensparen en woonbonus kunnen combineren.
Als ik na die datum in december nog de volle korf langetermijnsparen stort, is die dan al fiscaal aftrekbaar? Of kijkt de fiscus naar het aantal eigendommen per jaar?
De eerste is gisteren verkocht en de akte zal verleden worden in december waardoor wa vanaf dan theoretisch gezien langetermijn- met pensioensparen en woonbonus kunnen combineren.
Als ik na die datum in december nog de volle korf langetermijnsparen stort, is die dan al fiscaal aftrekbaar? Of kijkt de fiscus naar het aantal eigendommen per jaar?
Re: Fiscaal aftrekbaar?
Antwoord is NEE. De 2 bedragen worden namelijk samengeteld en meestal is de fiscale korf al meer dan 100% opgevuld met die van de woonbonus.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit klopt niet voor de geïntegreerde Vlaamse woonbonus vanaf 2016, die kan wel gecombineerd worden met langetermijnsparen (aparte bedragen):
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... paren.html
Ja inderdaad ik weet dat de combinatie mogelijk is maar kijkt de fiscus naar bijvoorbeeld de toestand op 1 januari of naar de effectieve datum? Want het zal op twee weken aankomen.
Ik denk dat een belangrijk element is in welke woning jullie effectief woonden/zullen wonen. De woonbonus is namelijk voor de eigen woning, en langetermijnsparen voor de niet-eigen woning. En daarbij wordt vermoedelijk gekeken naar de effectieve datum.
In de veronderstelling dat de hypotheek van 2015 deze is voor jullie eigen woning (waar je zelf woont)psyflem schreef: ↑6 september 2019, 07:36 Wij hebben momenteel twee eigendommen en doen beiden aan pensioensparen . De eerste hypotheek aangegaan in 2015 en tweede in 2019.
En deze van 2019 voor je niet eigen woning (waar je niet zelf woont):
Er is niet langer aan de voorwaarde van enige woning voldaan op 31/12 van dit jaar. Dit maakt dat je gene recht meer hebt op de verhogingen. Doordat het basisbedrag van kredieten aangegaan in 2015 slechts 1520 € is en het maximum voor lange termijnsparen via pensioensparen rond de 2350 bedraagt. Kunnen jullie voor dit jaar nog elk +- 800 bijsteken (te verifiëren bij bank)
Je brengt dus immers je krediet van 2015 al voor 1520 € in, je kan dus niet nog eens de volledige korf volstorten. Krediet 2015 en federale lange termijnsparen zijn maar beperkt combineerbaar ten belope van +- 2350.
Ik veronderstel dat je de intentie hebt om te verhuizen naar die nieuwe woning. In dat geval zal je dan inderdaad vanaf volgend aanslagjaar de geïntegreerde woonbonus kunnen genieten voor je woning die je net hebt geschreven en daarbovenop de korven voor het federale lange termijnsparen via levensverzekeringen volledig kunnen volstorten