Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
TIP
Re: Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
Die vraag stel ik mij hier ook veel ... Kritiek geven of afkeuren is makkelijk maar dan wel even met je eigen visie op beleggen a.u.b.
Die Amerikaanse Pipo die dit deze week ook deed gaf de zijne ook mee. Japanse KMO’s, allen daarheen
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Ik stel niks voor, wie in indexen, fondsen of ETF's wil beleggen moet dat maar doen. Ik vind het wel belangrijk dat de risico's ook ter sprake komen, iets waartegen de Bogleheads hier steevast in het verweer schieten, vraag mij af waarom. En om op je vraag te antwoorden, overwegend cash, enkele Europese aandelen en geen bonds of obligaties.
Idem.vortex schreef: ↑8 september 2019, 15:54 Ik stel niks voor, wie in indexen, fondsen of ETF's wil beleggen moet dat maar doen. Ik vind het wel belangrijk dat de risico's ook ter sprake komen, iets waartegen de Bogleheads hier steevast in het verweer schieten, vraag mij af waarom. En om op je vraag te antwoorden, overwegend cash, enkele Europese aandelen en geen bonds of obligaties.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
En volg je hierbij iemands voorbeeld met kennis van zake of is die strategie een eigen ingeving?vortex schreef: ↑8 september 2019, 15:54Ik stel niks voor, wie in indexen, fondsen of ETF's wil beleggen moet dat maar doen. Ik vind het wel belangrijk dat de risico's ook ter sprake komen, iets waartegen de Bogleheads hier steevast in het verweer schieten, vraag mij af waarom. En om op je vraag te antwoorden, overwegend cash, enkele Europese aandelen en geen bonds of obligaties.
Ok, maar vind je niet dat je die risico's een beetje overdrijft?vortex schreef: ↑8 september 2019, 15:54Ik stel niks voor, wie in indexen, fondsen of ETF's wil beleggen moet dat maar doen. Ik vind het wel belangrijk dat de risico's ook ter sprake komen, iets waartegen de Bogleheads hier steevast in het verweer schieten, vraag mij af waarom. En om op je vraag te antwoorden, overwegend cash, enkele Europese aandelen en geen bonds of obligaties.
De TS koopt een goed gespreide portefeuille aan, verdeeld over large caps, mid caps en small caps en over verschillende werelddelen. Amazon, Facebook en Netflix maken maar een klein deel van de portefeuille uit. Hij doet ook aan dollar cost averaging dus gaat over de tijd heen zowel op momenten kopen dat de beurs hoog staat als wanneer deze laag staat.
Ik zie het probleem niet zo. Ik denk dat de TS met deze strategie heel goed gaat scoren over de lange termijn en veel beter dan de meeste andere strategieën.
Volledig mee akkoord.ignition schreef: ↑8 september 2019, 16:30Ok, maar vind je niet dat je die risico's een beetje overdrijft?vortex schreef: ↑8 september 2019, 15:54
Ik stel niks voor, wie in indexen, fondsen of ETF's wil beleggen moet dat maar doen. Ik vind het wel belangrijk dat de risico's ook ter sprake komen, iets waartegen de Bogleheads hier steevast in het verweer schieten, vraag mij af waarom. En om op je vraag te antwoorden, overwegend cash, enkele Europese aandelen en geen bonds of obligaties.
De TS koopt een goed gespreide portefeuille aan, verdeeld over large caps, mid caps en small caps en over verschillende werelddelen. Amazon, Facebook en Netflix maken maar een klein deel van de portefeuille uit. Hij doet ook aan dollar cost averaging dus gaat over de tijd heen zowel op momenten kopen dat de beurs hoog staat als wanneer deze laag staat.
Ik zie het probleem niet zo. Ik denk dat de TS met deze strategie heel goed gaat scoren over de lange termijn en veel beter dan de meeste andere strategieën.
Nee.ignition schreef: ↑8 september 2019, 16:30Ok, maar vind je niet dat je die risico's een beetje overdrijft?vortex schreef: ↑8 september 2019, 15:54
Mijn schrijfsels zijn niet aan TS gericht, noch anti ETF's, wel een verdere toelichting op de waarschuwing van Burry die hier ergens ter sprake kwam.
Daar ben ik het mee eens
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Ok, je doet maar. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Wel, voor kosten halen de indexfondsen gegarandeerd het gemiddelde van de markt. De anderen zitten voor de helft boven het gemiddelde en voor de helft eronder.Sebastiaan1985 schreef: ↑8 september 2019, 11:22Als ik uw redenering volg, dan hebben fondsenbeheerders geen nut.... Want de index volgen zou het beste zijnDe beste beleggers zijn zij die alles belegd hebben in het best presterende aandeel van de index, dan in het tweede,enz.... De etf zit ergens rond de middelmaat.
Ik vind het idee achter etf raar, maar toch zijn ze populair![]()
En google eens op SPIVA en kijk hoeveel aktieve fondsen de indexen verslagen na kosten. Ongeveer 95% van de aktieve fondsen doen het slechter dan de index na 10 jaar. Een van de voornaamste redenen is dat de aktieve beheerders zwaar aanrekenen voor hun "kunde"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik hoor die stelling dat ze slechter presteren dan de markt zo vaak terugkomen. Ja, na kosten geldt dat voor die grote spelers. Wat vergeten wordt, is dat het als klein fonds, of dus als kleine belegger, zeker wel mogelijk is om de markt te verslaan. De meeste fondsen worden echter zo groot dat ze geen kans meer hebben om in te stappen op kleinere opportuniteiten die veel winst zouden opleveren. Dit kunnen wij als kleine beleggers net wel. Daarom is meteen zeggen dat we de markt niet kunnen slaan toch wat kort door de bocht vermoed ik.
Oke, als je dit als particulier wil doen zal je er veel meer tijd moeten insteken, maar ik denk dat er hier zeker mensen zijn die er toe in staat zijn, zolang hun portefeuille niet al te groot is.
Oke, als je dit als particulier wil doen zal je er veel meer tijd moeten insteken, maar ik denk dat er hier zeker mensen zijn die er toe in staat zijn, zolang hun portefeuille niet al te groot is.
Willem Middelkoop:
https://www.cdfund.com/maandbericht/#
" In anticipatie op grotere onrust, (een imploderende obligatiebubbel?) hebben we onze portfolio aangepast, door posities in edelmetaalproducenten te verdubbelen. Ook zijn fysiek gedekte ETF's toegevoegd. Onze grootste positie, Great Bear Resources, steeg 30%, door goed nieuws over nieuwe goudontdekkingen. "
Er zijn inderdaad ETF's die fysiek gedekt zijn. Dat wist ik aanvankelijk niet.
https://www.cdfund.com/maandbericht/#
" In anticipatie op grotere onrust, (een imploderende obligatiebubbel?) hebben we onze portfolio aangepast, door posities in edelmetaalproducenten te verdubbelen. Ook zijn fysiek gedekte ETF's toegevoegd. Onze grootste positie, Great Bear Resources, steeg 30%, door goed nieuws over nieuwe goudontdekkingen. "
Er zijn inderdaad ETF's die fysiek gedekt zijn. Dat wist ik aanvankelijk niet.
Goed punt, bedankt.ignition schreef: ↑8 september 2019, 12:20Elke maand 500€ bijstorten in alle 3 de ETF's is overkill. Dan betaal je 4,5% aan instapkosten.
Elke maand 500€ instappen in 1 ETF is al beter. Dan betaal je 1,5% instapkosten.
Ik zou proberen om mijn instapkosten onder 1% te houden dus elke 2 maand instappen in 1 ETF bijvoorbeeld.
Ik zie overigens ook dat de IWDA tracker bij DEGIRO in hun kernselectie zit : https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf
Voor deze betaal ik dus geen transactiekosten, en is het wellicht beter via DEGIRO een account te maken dan deze via MeDirect aan te kopen?
Misschien wel. Bedenk wel dat DeGiro een buitenlandse rekening is die je zo moet aangeven in je belastingen. Sommige mensen spreken ook hier weer over meer risico bij DeGiro omdat ze je aandelen uitlenen, maar of dit een probleem is, weet ik niet.Darwen schreef: ↑8 september 2019, 18:43Goed punt, bedankt.ignition schreef: ↑8 september 2019, 12:20
Elke maand 500€ bijstorten in alle 3 de ETF's is overkill. Dan betaal je 4,5% aan instapkosten.
Elke maand 500€ instappen in 1 ETF is al beter. Dan betaal je 1,5% instapkosten.
Ik zou proberen om mijn instapkosten onder 1% te houden dus elke 2 maand instappen in 1 ETF bijvoorbeeld.
Ik zie overigens ook dat de IWDA tracker bij DEGIRO in hun kernselectie zit : https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf
Voor deze betaal ik dus geen transactiekosten, en is het wellicht beter via DEGIRO een account te maken dan deze via MeDirect aan te kopen?
Ik was van plan mijn portefeuille te herschikken en mijn 42 fondsen te vervangen door toevallig dezelfde 3 ETF's als topicstarter, maar na het volgen van de discussies van de laatste twee dagen vind ik dat niet meer zo een goed idee. Ik ga nu snoeien in mijn slecht presterende fondsen en de goed presterende fondsen versterken.