SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
sjarel, Publicis heeft een eigen topic hier.sjarel123 schreef: ↑8 september 2019, 20:20 @gpv1
Ik kwam onlangs het bedrijf Publicis Group tegen tijdens een screening. Ik ken het bedrijf niet en weet behalve dat het een reclame groep is, nog niet wat ze exact doen. Maar wat me opvalt is dat het bedrijf m.i. mooie cijfers kan voorleggen maar de beurskoers dit niet weerspiegelt.
Het bedrijf groeit aardig, operationele en FCF marges van ruim boven 10, rendement op kapitaal in cash van boven 10, en geen hoge schulden of capexuitgaven. Het noteert aan 6 keer de fcf van 2018.
Ik vroeg me af of jij hier ooit naar gekeken hebt. Meestal is het zo dat als je dergelijke cijfers ziet, er ook een beurskoers tegenover staat die in stijgende lijn zit. Er zal hier, lijkt me, een eenvoudige verklaring voor zijn waar ik geen weet van heb?
EDIT:
Heeft het misschien te maken met het feit dat de reclamesector lijdt onder kleppers als Facebook en Google die marktaandeel afsnoepen van de traditionele spelers?
Management scoort niet al te hoog en de sector is inderdaad in volle disruptie.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dank reteiP, ik zal eens een kijkje gaan nemen in het betreffende topic.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Autodesk Inc. ($ 150,35) is toch wel eerder een speculatieve belegging, lijkt mij.
Niet bepaald een "superior"-bedrijf, zoals de andere bedrijven die hier eerder aangehaald werden:
- een negatief eigen vermogen;
- de helft van de balans bestaat uit goodwill;
- sterk schommelende winst per aandeel (zelfs negatief in 2017 en 2018);
- geen stabiele vrije kasstromen
De extreem hoge verwachtingen resulteren ook in een nog steeds duur aandeel.
Een marktkapitalisatie van 33 miljard EUR voor een bedrijfje met een omzet van 3 miljard EUR en een nettowinst op 30/06/2019 van amper 16 miljoen EUR...
Niet bepaald een "superior"-bedrijf, zoals de andere bedrijven die hier eerder aangehaald werden:
- een negatief eigen vermogen;
- de helft van de balans bestaat uit goodwill;
- sterk schommelende winst per aandeel (zelfs negatief in 2017 en 2018);
- geen stabiele vrije kasstromen
De extreem hoge verwachtingen resulteren ook in een nog steeds duur aandeel.
Een marktkapitalisatie van 33 miljard EUR voor een bedrijfje met een omzet van 3 miljard EUR en een nettowinst op 30/06/2019 van amper 16 miljoen EUR...
Ik heb bij Autodesk ook niet de indruk dat het over superieure kwaliteit gaat. Eerder een turnaround kandidaat?
Gisteren paniek bij mij. Toen ik in Excel mijn bestand waarin ik alle transacties, rendementen en grafieken, dividenduitkeringen en alle historische maandelijkse waardehistorieken bewaar wou openen uit de lijst met recent geopende bestanden, bleek het bestand niet te bestaan. Compleet onbegrijpelijk aangezien ik het bestand een paar dagen geleden nog geopend had. Heel mijn computer afgezocht, gekeken of het bestand van naam gewijzigd was, of het verplaatst was, of het 'verborgen' was,... niks. De prullenbak was enkele dagen eerder leeggemaakt, maar dat waren maar een paar bestanden en het is onwaarschijnlijk dat het er tussen stond. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, en ik had ook geen backup.
Verschillende recovery-programma's geprobeerd: Wise Data Recovery, Recuva, Disk Drill. Zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik het kunnen vinden en recupereren met EaseUS Data Recovery Wizard, tegen een prijs van €80 (de naam van het bestand was wel onherkenbaar gewijzigd, maar door de Excel-extensie, de grootte en de datum van laatste wijziging kon ik het wel min of meer herkennen). Wat een opluchting dat ik mijn gegevens terugheb!
Verschillende recovery-programma's geprobeerd: Wise Data Recovery, Recuva, Disk Drill. Zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik het kunnen vinden en recupereren met EaseUS Data Recovery Wizard, tegen een prijs van €80 (de naam van het bestand was wel onherkenbaar gewijzigd, maar door de Excel-extensie, de grootte en de datum van laatste wijziging kon ik het wel min of meer herkennen). Wat een opluchting dat ik mijn gegevens terugheb!
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Kan een idee zijn om het bestand ook telkens als backup in een gratis pakket zoals Dropbox te zetten.
Of nog beter, dropbox installeren en dit type bestanden op elke PC die je gebruikt vanuit de dropbox folder te beheren. Dan heb je altijd de laatste versie op elke PC en heb je een backup op een afzonderlijke server.
Of nog beter, dropbox installeren en dit type bestanden op elke PC die je gebruikt vanuit de dropbox folder te beheren. Dan heb je altijd de laatste versie op elke PC en heb je een backup op een afzonderlijke server.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dat moet, gezien de omvang van je research, flink schrikken zijn geweest. Gelukkig is het goed gekomen.
Wat ik altijd doe is een excell sheet aanmaken in de cloud, en vervolgens een snelkoppeling maken naar mijn bureaublad. Wanneer je dan wijzigingen aanbrengt in het bestand wordt het opgeslagen in de cloud.
Wat ik altijd doe is een excell sheet aanmaken in de cloud, en vervolgens een snelkoppeling maken naar mijn bureaublad. Wanneer je dan wijzigingen aanbrengt in het bestand wordt het opgeslagen in de cloud.
Kom op, opa. Stop het in de wolk!
Dropbox ftw!
Dropbox ftw!
Ik heb inmiddels DropBox geïnstalleerd en gevoelige bestanden naar de DB-map verplaatst. Maar het is wel zo dat als je daar een bestand verwijderd, dat het dan ook online verwijderd wordt. Er wordt wel een waarschuwing gegeven als je een bestand uit de map wil verwijderen, maar is dat voldoende of kan een bestand uit die map alsnog zonder waarschuwing op een of andere manier onbedoeld verwijderd worden ?
EDIT: Ik ontdek nu dat verwijderde bestanden online toch nog te recupereren zijn via 'Verwijderde bestanden'. Goed.
Bedankt voor de tip.
EDIT: Ik ontdek nu dat verwijderde bestanden online toch nog te recupereren zijn via 'Verwijderde bestanden'. Goed.
Bedankt voor de tip.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Je vindt er niet alleen verwijderde bestanden, maar ook vorige versies, dus je kan altijd terugkeren naar zo'n eerdere versie mocht je iets verkeerd hebben gedaan.
De koers van Chr. Hansen gaat 12% lager na jaarresultaten die iets onder de verwachtingen van analisten bleven. De guidance voor organische omzetgroei van 4 à 8% voor het huidige boekjaar zit onder de lange-termijndoelstelling van 8 à 10%, te wijten aan o.a. zwakke vraag in de opkomende markten.
Novozymes kwam gisteravond met een omzet- en winstwaarschuwing (op 8 augustus was er al eens een omzetwaarschuwing). Bedrijf verwacht niet langer een organische omzetgroei van 1 à 3% voor het hele jaar en mikt nu op een evolutie van -2 à 0%. Reden is vooral een erger dan verwachte verslechtering van de bioethanol-markt in de US waar het management voorlopig ook geen beterschap verwacht. Aandeel ging tot 5,5% lager maar staat nu op -1,2%.
Novozymes kwam gisteravond met een omzet- en winstwaarschuwing (op 8 augustus was er al eens een omzetwaarschuwing). Bedrijf verwacht niet langer een organische omzetgroei van 1 à 3% voor het hele jaar en mikt nu op een evolutie van -2 à 0%. Reden is vooral een erger dan verwachte verslechtering van de bioethanol-markt in de US waar het management voorlopig ook geen beterschap verwacht. Aandeel ging tot 5,5% lager maar staat nu op -1,2%.
@gpv1 Heb je er al aan gedacht van bvb Google Sheets te gebruiken. Dan werk je op een excel bestand direct in de cloud waar je ook offline mee kan werken. Wou je laten weten vanwege het probleem dat je hierboven beschreef.
Quality growth investor
Nee, heb graag mijn bestanden op mijn laptop. Dropbox is goed genoeg.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Bij gratis dropbox is dit gelimiteerd in tijd en aantal versies.
gewoon versie van jouw bestanden nummeren met bv datum telkens je opslaat kan helpen.
Je kan ook met syncsoftware automatische nummering doen van jouw bestanden versies
Zelf gebruik ik naast dropbox ook sugarsync die 'oneindig' terugaat in de tijd en versies zelfs boven jouw aan tal toegestane gegevens limiet.
SAP stijgt tot 10% op de beurs. Bedrijf kwam vannacht onaangekondigd met voorlopige (sterke) Q3-resultaten, samen met nieuws dat de CEO opstapt na een succesvol decennium en er opnieuw een co-CEO-schap komt. Omzetgroei aan constante wisselkoersen van 10% in Q3 (idem voor 9M) en dubbelcijferige WPA-stijging.
(Reuters, over CEO McDermott) ""I've enjoyed a great run and an exciting ride," said the 58-year-old New Yorker, who has worn dark glasses since he was blinded in one eye by an accident at home. He will stay on in an advisory role until the end of the year. "You get to the point where you've done what you set out to do and then some," he added. Asked about his future plans, McDermott answered that it was too early to say before adding with typical ebullience: "I'm just getting warmed up.""
(persbericht) ""The growth story at SAP continues with maximum strength. I couldn’t be prouder of this very
significant top line and bottom line expansion,” said Bill McDermott, SAP. "The future is bright!""
(Reuters, over CEO McDermott) ""I've enjoyed a great run and an exciting ride," said the 58-year-old New Yorker, who has worn dark glasses since he was blinded in one eye by an accident at home. He will stay on in an advisory role until the end of the year. "You get to the point where you've done what you set out to do and then some," he added. Asked about his future plans, McDermott answered that it was too early to say before adding with typical ebullience: "I'm just getting warmed up.""
(persbericht) ""The growth story at SAP continues with maximum strength. I couldn’t be prouder of this very
significant top line and bottom line expansion,” said Bill McDermott, SAP. "The future is bright!""