Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
YTD is volgens Binck 16,6%. Rendement sinds opstart oktober vorig jaar (waarde vandaag - totaal geïnvesteerd sinds oktober) bedraagt 10,31%. Daar kijk ik het liefst naar. Nog steeds 30% in cash.
Op enkele opportunistische trades en dividendjes na, bijna volledig te danken aan mijn grootste positie RPS Group (20% vd port) en Skyworks. Na heel wat trial and error, gelukkig zelden met veel verlies, ben ik nu zeer tevreden met de portefeuille.
Op enkele opportunistische trades en dividendjes na, bijna volledig te danken aan mijn grootste positie RPS Group (20% vd port) en Skyworks. Na heel wat trial and error, gelukkig zelden met veel verlies, ben ik nu zeer tevreden met de portefeuille.
Opletten met de rendementen die brokers tonen op hun site. Deze zijn al meerdere keren niet korrekt gebleken.
- Dividenden die niet meegerekende worden
- Verkeerde annualisering van de rendementen
- Niet meerekenen van cash.
- Verkeerde verrekening van transacties: als je vandaag met 100 aandelen een winst hebt van 10% heb je na verkoop van 50 aandelen heuse geen winst van 20% op de positie.
Best is om zelf je rendement te berekenen of bij te houden: Xirr in Excel of Morningstar website bvb
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een jaar geleden bereikte de markt zijn top van 2018, waarna de grote correctie volgde de 3maanden nadien
Code: Selecteer alles
YOY | YTD |
10,07 | 22,98 | MSCI world - grootste 1600 aandelen werelwijd - 75% van de markt
05,52 | 21,47 | Mijn portefeuille van aandelen
06,31 | 17,00 | Flexer 75/25
08,56 | 16,26 | eenvoudige passieve 60/40 portefeuille
05,10 | 14,60 | mijn portefeuille (60/40)
07,97 | 14,14 | passieve 50/50 portefeuille
04,24 | 10,00 | Mixer 50/50
06,11 | 05,80 | Mijn stabiele portefeuille
07,89 | 07,47 | Barclays aggragate Euro bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mag ik vragen hoe het komt dat je eigen portefeuilles allemaal minder presteren dan de benchmark? Investeer je niet in hetzelfde dan, of waar komt dit verschil vandaan?B7H4long schreef: ↑15 september 2019, 21:49 Een jaar geleden bereikte de markt zijn top van 2018, waarna de grote correctie volgde de 3maanden nadien
YOY | YTD | 10,07 | 22,98 | MSCI world - grootste 1600 aandelen werelwijd - 75% van de markt 05,52 | 21,47 | Mijn portefeuille van aandelen 06,31 | 17,00 | Flexer 75/25 08,56 | 16,26 | eenvoudige passieve 60/40 portefeuille 05,10 | 14,60 | mijn portefeuille (60/40) 07,97 | 14,14 | passieve 50/50 portefeuille 04,24 | 10,00 | Mixer 50/50 06,11 | 05,80 | Mijn stabiele portefeuille 07,89 | 07,47 | Barclays aggragate Euro bonds
Omdat er transacties geweest zijn.
Omdat mijn portefeuille afwijkt van de andere portefeuille in de post. Mijn portefeuille staat in de Bogleheads thread.
Omdat mijn portefeuille afwijkt van de andere portefeuille in de post. Mijn portefeuille staat in de Bogleheads thread.
Het rendement sinds start portefeuille bereken ik zelf, inclusief dividenden en kosten. YTD besteed ik niet al te veel aandacht aan, vandaar dat ik het cijfer van Binck gaf. Inderdaad met een korrel zout te nemen.B7H4long schreef: ↑15 september 2019, 21:39Opletten met de rendementen die brokers tonen op hun site. Deze zijn al meerdere keren niet korrekt gebleken.
- Verkeerde verrekening van transacties: als je vandaag met 100 aandelen een winst hebt van 10% heb je na verkoop van 50 aandelen heuse geen winst van 20% op de positie.
Best is om zelf je rendement te berekenen of bij te houden: Xirr in Excel of Morningstar website bvb
Hierboven postte je een tabel met daarin "Mijn portefeuille van aandelen". Is dat nu niet een beetje hypocrisie ten top?B7H4long schreef: ↑15 september 2019, 21:49 Een jaar geleden bereikte de markt zijn top van 2018, waarna de grote correctie volgde de 3maanden nadien
YOY | YTD | 10,07 | 22,98 | MSCI world - grootste 1600 aandelen werelwijd - 75% van de markt 05,52 | 21,47 | Mijn portefeuille van aandelen 06,31 | 17,00 | Flexer 75/25 08,56 | 16,26 | eenvoudige passieve 60/40 portefeuille 05,10 | 14,60 | mijn portefeuille (60/40) 07,97 | 14,14 | passieve 50/50 portefeuille 04,24 | 10,00 | Mixer 50/50 06,11 | 05,80 | Mijn stabiele portefeuille 07,89 | 07,47 | Barclays aggragate Euro bonds
Enerzijds zit hier je constant passief beleggen met ETFs te prediken en staat in je onderschrift "Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen", terwijl je blijkbaar zelf in aandelen belegt.
Hoe zit dat nu?
Quality growth investor
En wat denk je dat de indexfondsen bevatten? Mijn portefeuille heeft meer dan 7000 aandelen.
YTD: 26.81%
YoY: 14.86%
Intussen ook nog een klein stukje, Intercontinental Exchange Inc, gekocht.
Nel, ASML, Sofina, Klac, Danaher, Nee, Cisco, trekken deze maand duidelijk de kar…maar er zijn ook die verlies maakten
Als je op Morningstar, de prestaties van de verschillende landen /zones vergelijkt, zie je trouwens héél duidelijk dat de Eurozone al vanaf 2014 in het slop zit…en dit ondanks de grote Euro waardevermindering t.o.v. de Dollar en Zwitserse Frank…geluk voor mij dat slechts 28% in Euro zit….omdat ik er ook weinig potentieel zag.
Resultaten Large Cap/groei aandelen sinds 2014:
1. USA
2. Wereld
3. Zwitserland
4. Noord Europa
5. Europa
6. Eurozone
YoY: 14.86%
Intussen ook nog een klein stukje, Intercontinental Exchange Inc, gekocht.
Nel, ASML, Sofina, Klac, Danaher, Nee, Cisco, trekken deze maand duidelijk de kar…maar er zijn ook die verlies maakten
Als je op Morningstar, de prestaties van de verschillende landen /zones vergelijkt, zie je trouwens héél duidelijk dat de Eurozone al vanaf 2014 in het slop zit…en dit ondanks de grote Euro waardevermindering t.o.v. de Dollar en Zwitserse Frank…geluk voor mij dat slechts 28% in Euro zit….omdat ik er ook weinig potentieel zag.
Resultaten Large Cap/groei aandelen sinds 2014:
1. USA
2. Wereld
3. Zwitserland
4. Noord Europa
5. Europa
6. Eurozone
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
-
- Hero Member
- Contacteer:
B7H4short heeft gelijk. U moet uw eigen rendement berekenen. Bij Binck bank als voorbeeld staat uw verlies op Euro 1000,00 maar in feite is dat een verlies van Euro 1200,00 ( bij verlies dus 20% meer rekenen ). Binck bank vergeet de taksen in de aankoop te voegen. Heb Binck bank daarover al aangesproken, het is de keuze van de belegger die zelf ook wat moeite moet doen om zijn eigen rendement of verlies te berekenen. Binck kan niet alles berekenen voor u. Nouja, Binck is nog wel zo vriendelijk om de kosten van Binck in de aankoopwaarde te zetten van het door u gekochte aandeel...is al heel wat.B7H4long schreef: ↑15 september 2019, 21:39Opletten met de rendementen die brokers tonen op hun site. Deze zijn al meerdere keren niet korrekt gebleken.
+1
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Als je aankoopbedrag hoog genoeg is, dan zijn die brokerkosten verwaarloosbaar. Niemand is er bij gebaat om tot op de cent juist zijn verlies of winst te weten. Maw 625 euro winst bij verkoop is gemakkelijker te onthouden dan 624,79 euro. Begraaip?Jozefien1969 schreef: ↑22 september 2019, 22:57B7H4short heeft gelijk. U moet uw eigen rendement berekenen. Bij Binck bank als voorbeeld staat uw verlies op Euro 1000,00 maar in feite is dat een verlies van Euro 1200,00 ( bij verlies dus 20% meer rekenen ). Binck bank vergeet de taksen in de aankoop te voegen. Heb Binck bank daarover al aangesproken, het is de keuze van de belegger die zelf ook wat moeite moet doen om zijn eigen rendement of verlies te berekenen. Binck kan niet alles berekenen voor u. Nouja, Binck is nog wel zo vriendelijk om de kosten van Binck in de aankoopwaarde te zetten van het door u gekochte aandeel...is al heel wat.B7H4long schreef: ↑15 september 2019, 21:39
Opletten met de rendementen die brokers tonen op hun site. Deze zijn al meerdere keren niet korrekt gebleken.
Misschien een domme vraag maar, wat is het verschil tussen persoonlijk rendement en totaal rendement op Morningstar? edit antwoord gevonden op morningstar
en houdt Morningstar rekening met dividend uitkering?
en houdt Morningstar rekening met dividend uitkering?
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
Morningstar is vrij uniek in die zin dat het de dividenden verwerkt in het getoonde rendement naar ik dacht.
Wat persoonlijk vs totaal rendement betreft, is die tweede niet de benchmark waarmee je de eigen port vergelijkt?
Quality growth investor
Vroeger stond er in Morningstar een vraagtekentje bij die rendementen, en kon je de complete uitleg zien. Dat is blijkbaar verdwenen?
Voor zover ik mij kan herinneren, was het 'totaal rendement' een nogal rechttoe-rechtaan methode om een rendement te berekenen, die weinig of geen rekening houdt met de tussentijdse transacties. Gewoon (eindwaarde - beginwaarde) / periode
Het persoonlijk rendement is een complexere methode, die een meer realistisch beeld geeft van hoe goed je portefeuille presteert. Hierin worden alle transacties verrekend, rekening houdend met de tijdstippen en gewichten.
Als je periode bekijkt waarin er geen transacties waren, zullen het persoonlijk rendement en het totaal rendement identiek zijn.
Voor zover ik mij kan herinneren, was het 'totaal rendement' een nogal rechttoe-rechtaan methode om een rendement te berekenen, die weinig of geen rekening houdt met de tussentijdse transacties. Gewoon (eindwaarde - beginwaarde) / periode
Het persoonlijk rendement is een complexere methode, die een meer realistisch beeld geeft van hoe goed je portefeuille presteert. Hierin worden alle transacties verrekend, rekening houdend met de tijdstippen en gewichten.
Als je periode bekijkt waarin er geen transacties waren, zullen het persoonlijk rendement en het totaal rendement identiek zijn.