Fiscale invloed twee woningen
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Fiscale invloed twee woningen
Dag iedereen
Ik en mijn man willen graag een bouwgrond kopen en nieuwbouw zetten. Onze huidige woning willen wij verhuren. Deze woning is wel enkel van mij. Wij zijn nadien gehuwd zonder tussenkomst notaris. Hoe wordt dit nu fiscaal geregeld? Mijn oude woonbonus van 2010 komt te vervallen maar ik krijg een nieuwe en mijn man ook? De huurinkomsten worden door ons huwelijk wel gesplitst, maar wat kunnen we dan nog verder inbrengen. De nieuwe lening zal 375000 euro zijn, werken we best met een deel in mandaat dan? Bouwgrond is voorzien op 165000, woning op 210.000 of 205.000.
Hartelijk bedankt!
Ik en mijn man willen graag een bouwgrond kopen en nieuwbouw zetten. Onze huidige woning willen wij verhuren. Deze woning is wel enkel van mij. Wij zijn nadien gehuwd zonder tussenkomst notaris. Hoe wordt dit nu fiscaal geregeld? Mijn oude woonbonus van 2010 komt te vervallen maar ik krijg een nieuwe en mijn man ook? De huurinkomsten worden door ons huwelijk wel gesplitst, maar wat kunnen we dan nog verder inbrengen. De nieuwe lening zal 375000 euro zijn, werken we best met een deel in mandaat dan? Bouwgrond is voorzien op 165000, woning op 210.000 of 205.000.
Hartelijk bedankt!
Re: Fiscale invloed twee woningen
Volgens mij krijg jij enkel de gewone woonbonus, zonder verhoging, dus 40%+gemeentebelasting van 1520 (ongeveer 635 euro, afhankelijk van waar je woont).Anie schreef: ↑7 maart 2019, 01:24 Dag iedereen
Hartelijk bedankt!
Je man de gewone + verhoging. (ongeveer 969 euro, afhankelijk van waar je woont).
Ben wel niet heel zeker. Wij zitten in een vergelijkbare situatie, dus ga deze topic zeker in het oog houden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Fiscale invloed twee woningen
Ikzelf heb dit geval ook moeten uitzoeken voor dit jaar.
Ikzelf bezat een woning uit het jaar 2015 van voor het huwelijk.
in 217 getrouwd met gemeenschap van goederen (dus zonder notaris)
Samen met mijn vrouw heb ik een huis gekocht vorig jaar waar ik zelf in woon.
=> Ikzelf de woonbonus 2015 kwijt wegens niet meer de enige eigen woning
Ikzelf krijg de geïntegreerde woonbonus op het basisbedrag gezien dit niet mijn enige woning is (40% op 1520€)
=> Mijn vrouw heeft geïntegreerde woonbonus met verhoging voor de enige woning (40% op 1520+760)
Wat me verbaasde is dat je het KI van het verhuurde huis moest ingegeven worden voor 50% op mijn partner en 50% op mij.
De redenering hier is dat de inkomsten van dit goed gemeenschappelijk zijn, dus "belastingen" worden ook 50% gedeeld tussen mijn partner en ik.
Doordat de geïntegreerde woonbonus in een apparte fiscale korf zit, krijg je wel terug ruimte in de korf van het pensioensparen (990€ per persoon) en ook ruimte in de korf van het langetermijnsparen ( 2390€ per persoon).
Hier krijg je dus wel terug ruimte.
Het was wel een kluwen om dit allemaal uit te zoeken.
Het belangrijkste was uitzoeken dat doordat je niet meer in je oorspronkelijke eigen woning woont, De woonbonus van voor 1 januari 2016 volledig wegvalt.
Ikzelf bezat een woning uit het jaar 2015 van voor het huwelijk.
in 217 getrouwd met gemeenschap van goederen (dus zonder notaris)
Samen met mijn vrouw heb ik een huis gekocht vorig jaar waar ik zelf in woon.
=> Ikzelf de woonbonus 2015 kwijt wegens niet meer de enige eigen woning
Ikzelf krijg de geïntegreerde woonbonus op het basisbedrag gezien dit niet mijn enige woning is (40% op 1520€)
=> Mijn vrouw heeft geïntegreerde woonbonus met verhoging voor de enige woning (40% op 1520+760)
Wat me verbaasde is dat je het KI van het verhuurde huis moest ingegeven worden voor 50% op mijn partner en 50% op mij.
De redenering hier is dat de inkomsten van dit goed gemeenschappelijk zijn, dus "belastingen" worden ook 50% gedeeld tussen mijn partner en ik.
Doordat de geïntegreerde woonbonus in een apparte fiscale korf zit, krijg je wel terug ruimte in de korf van het pensioensparen (990€ per persoon) en ook ruimte in de korf van het langetermijnsparen ( 2390€ per persoon).
Hier krijg je dus wel terug ruimte.
Het was wel een kluwen om dit allemaal uit te zoeken.
Het belangrijkste was uitzoeken dat doordat je niet meer in je oorspronkelijke eigen woning woont, De woonbonus van voor 1 januari 2016 volledig wegvalt.