De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Klopt, ik heb het over beleggers die in dezelfde markt beleggen en dus dezelfde aandelen aanhouden.
Inderdaad "markt" is een begrip dat moet aangepast worden: bvb de "wereldwijde" markt is niet hetzelfde als de "markt" van de Europese small caps.
De passieve beleggers in de 600 grootste Europese aandelen zullen hetzelfde resultaat halen als de actieve beleggers in die aandelen.
De passieve beleggers in de X aandelen van de Europese small cap markt zullen hetzelfde resultaat halen als de actieve beleggers in die markt.
Als je als passieve belegger belegd in MSCI world + MSCI world smal cap + MSCI emerging markets IMI dan beleg je in de ~98% van de vrij beschikbare aandelen uit de hele wereld.
Ook op deze markt zullen de passieve beleggers samen dezelfde resultaten halen als de aktieve beleggers.
Ook voor micro caps en de frontier markets zijn er indexfondsen, voor de liefhebbers.
Je mist dan aandelen die niet voldoen om in de MSCI index te worden opgenomen (niet liquide genoeg, niet genoeg vrije markt, geen aanvaardbare governance, private equity... ). Deze vallen buiten het bereik van indexbeleggers, maar wil je daar wel in beleggen.
Ter info: hieris de lijst van Belgische aandelen in de MSCI world small cap:
GALAPAGOS NV 0,12%
ACKERMANS & VAN HAAREN NV 0.06%
ARGENX 0,05%
SOFINA SA
COFINIMMO REIT SA
WAREHOUSES DE PAUW REIT
AEDIFICA REIT SA
ELIA SYSTEM OPERATOR SA
KBC ANCORA
BIOCARTIS GROUP NV
EURONAV NV 0,02%
MELEXIS NV
BARCO NV
TESSENDERLO GROUP NV
BEFIMMO SA
ONTEX GROUP NV
BEKAERT (D) SA
KINEPOLIS NV
GIMV INVESTERINGSMAATSCHAPPIJ VOOR
BPOST SA
AANNEMINGSMAATSCHAPPIJ CFE NV
FAGRON NV
ORANGE BELGIUM SA
AGFA-GEVAERT NV 0.01%
DIETEREN (D) SA
RETAIL ESTATES NV
ECONOCOM GROUP
De passieve beleggers in de 600 grootste Europese aandelen zullen hetzelfde resultaat halen als de actieve beleggers in die aandelen.
De passieve beleggers in de X aandelen van de Europese small cap markt zullen hetzelfde resultaat halen als de actieve beleggers in die markt.
Als je als passieve belegger belegd in MSCI world + MSCI world smal cap + MSCI emerging markets IMI dan beleg je in de ~98% van de vrij beschikbare aandelen uit de hele wereld.
Ook op deze markt zullen de passieve beleggers samen dezelfde resultaten halen als de aktieve beleggers.
Ook voor micro caps en de frontier markets zijn er indexfondsen, voor de liefhebbers.
Je mist dan aandelen die niet voldoen om in de MSCI index te worden opgenomen (niet liquide genoeg, niet genoeg vrije markt, geen aanvaardbare governance, private equity... ). Deze vallen buiten het bereik van indexbeleggers, maar wil je daar wel in beleggen.
Ter info: hieris de lijst van Belgische aandelen in de MSCI world small cap:
GALAPAGOS NV 0,12%
ACKERMANS & VAN HAAREN NV 0.06%
ARGENX 0,05%
SOFINA SA
COFINIMMO REIT SA
WAREHOUSES DE PAUW REIT
AEDIFICA REIT SA
ELIA SYSTEM OPERATOR SA
KBC ANCORA
BIOCARTIS GROUP NV
EURONAV NV 0,02%
MELEXIS NV
BARCO NV
TESSENDERLO GROUP NV
BEFIMMO SA
ONTEX GROUP NV
BEKAERT (D) SA
KINEPOLIS NV
GIMV INVESTERINGSMAATSCHAPPIJ VOOR
BPOST SA
AANNEMINGSMAATSCHAPPIJ CFE NV
FAGRON NV
ORANGE BELGIUM SA
AGFA-GEVAERT NV 0.01%
DIETEREN (D) SA
RETAIL ESTATES NV
ECONOCOM GROUP
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wil dit zeggen dat zelfs een bedrijf als Picanol of Greenyard niet in de smallcaps, noch in IWDA zat? Had verwacht dat je haast de volledige Belgische markt zou bezitten dan... Maakt het misschien wel interessant om deze andere aandelen op te kopen zo nu en dan, want doordat er zo weinig mensen in beleggen als ze amper in ETFs zitten, kan het rendement wel eens mooi worden. Dividend yield blijft misschien wat hoger onder andere.
Zelf ken ik die bedrijven niet zo goed.
Is de free-float van hun aandelen kleiner dan de laatsten op de lijst van BE small caps?
Of is er proportioneel gewoon niet genoeg free-float? Hoe is hun aandeelhouderschap verdeeld?
Voor US aandelen kan ik snel een goed idee krijgen van hun aandeelhouderschap via Yahoo bvb
https://finance.yahoo.com/quote/AMZN/holders?p=AMZN
Waar vind je deze info bij Belgische aandelen?
Is de free-float van hun aandelen kleiner dan de laatsten op de lijst van BE small caps?
Of is er proportioneel gewoon niet genoeg free-float? Hoe is hun aandeelhouderschap verdeeld?
Voor US aandelen kan ik snel een goed idee krijgen van hun aandeelhouderschap via Yahoo bvb
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
aandeelhouderschap amazon
Er is de laatste weken veel discussie over de verdeling van de bedrijfsaandelen en meer bepaald dat een hoge % van etf een probleem is/zal worden.
Hieronder de key getallen voor Amazon:
Major Holders
16.12% % of Shares Held by All Insider
57.12% % of Shares Held by Institutions
Top Institutional Holders
Top Mutual Fund Holders
4 ETFs, 3 aktieve fondsen en 3 traditionele indexfondsen
Er is de laatste weken veel discussie over de verdeling van de bedrijfsaandelen en meer bepaald dat een hoge % van etf een probleem is/zal worden.
Hieronder de key getallen voor Amazon:
Major Holders
16.12% % of Shares Held by All Insider
57.12% % of Shares Held by Institutions
Top Institutional Holders
Code: Selecteer alles
Holder Shares Date Reported % Out Value
Vanguard Group, Inc. (The) 31,312,832 Jun 29, 2019 6.33% 59,294,918,060
Blackrock Inc. 26,082,028 Jun 29, 2019 5.27% 49,389,710,681
FMR, LLC 16,715,040 Jun 29, 2019 3.38% 31,652,101,195
State Street Corporation 16,567,448 Jun 29, 2019 3.35% 31,372,616,556
Price (T.Rowe) Associates Inc 15,737,256 Jun 29, 2019 3.18% 29,800,540,079
Invesco Ltd. 5,822,514 Jun 29, 2019 1.18% 11,025,687,185
Geode Capital Management, LLC 5,535,669 Jun 29, 2019 1.12% 10,482,508,888
Northern Trust Corporation 4,997,392 Jun 29, 2019 1.01% 9,463,211,412
Morgan Stanley 4,499,779 Jun 29, 2019 0.91% 8,520,916,507
Baillie Gifford and Company 4,449,842 Jun 29, 2019 0.90% 8,426,354,306
Holder Shares Date Reported % Out Value
Vanguard Total Stock Market Index Fund 11,340,665 Mar 30, 2019 2.29% 20,194,889,198
Vanguard 500 Index Fund 7,999,638 Mar 30, 2019 1.62% 14,245,355,368
SPDR S&P 500 ETF Trust 4,604,828 Jul 30, 2019 0.93% 8,596,200,813
Fidelity Contrafund Inc 4,474,458 Jul 30, 2019 0.90% 8,352,828,705
Growth Fund Of America Inc 4,326,395 Jun 29, 2019 0.87% 8,192,591,363
Invesco ETF Tr-Invesco QQQ Tr, Series 1 ETF 3,985,150 Jul 30, 2019 0.81% 7,439,398,317
Vanguard Institutional Index Fund-Institutional Index Fund 3,903,410 Mar 30, 2019 0.79% 6,950,997,357
Fidelity 500 Index Fund 3,382,228 Jul 30, 2019 0.68% 6,313,875,585
Price (T.Rowe) Blue Chip Growth Fund Inc. 3,287,600 Jun 29, 2019 0.66% 6,225,497,988
iShares Core S&P 500 ETF
Picanol heeft maar 10% free float: http://www.picanolgroup.com/en/investor ... -structureB7H4long schreef: ↑16 september 2019, 17:56 Zelf ken ik die bedrijven niet zo goed.
Greenyard is ook maar 120M market cap en 36% free float.
Econocom is de kleinste in de MSCI small cap index zo te zien met 60% free float en market cap van 620M.
Oei... Dit stelt me een beetje teleur om eerlijk te zijn. Had verwacht dat small caps enorm klein waren, maar niet echt dus. Zou je met een microcap kunnen werken of is dat niet echt doenbaar op wereldschaal? Lijkt me misschien zinvol om die kleine bedrijven op de Belgische markt er zelf uit te vissen dan om zo te profiteren van hun schaal, want ik vermoed (op niets gebaseerd buiten mijn mening) dat ze sneller een overnameprooi worden wat met een leuke meerwaarde gepaard gaat en doordat ze zo klein zijn minder belangstelling van analisten en dus hogere dividend yields en meer kans op een onderwaardering.
Small caps hebben blijkbaar een waarde tussen 300M en 2B USD: https://www.investopedia.com/terms/s/small-cap.asp
Misschien kan je je eigen index maken van kleine Belgische bedrijven die buiten de MSCI small cap vallen
Misschien kan je je eigen index maken van kleine Belgische bedrijven die buiten de MSCI small cap vallen
Hmmm micro caps ($50-300m) en nano caps (<$50m) zijn dan waar ik naar op zoek ben misschien. Hebben die een plaats binnen het Bogleheads avontuur of gaan jullie niet kleiner dan smallcaps?
De MSCI definitie van small cap zijn de aandelen met kapitalisatie tussen 85 en 99%. Dit is binnen het beschouwde deel van de markt. I.e. binnen EMU zal de lijst van Belgische small caps iets anders zijn dan in de wereld index.
Dit gezegd zijnde: aandelen met een free float van 10% zullen niet in de index opgenomen worden. Ik denk zelfs dat 30% niet voldoende is. Er is gewoon niet genoeg liquiditeit voor een vrije handel.
Dit gezegd zijnde: aandelen met een free float van 10% zullen niet in de index opgenomen worden. Ik denk zelfs dat 30% niet voldoende is. Er is gewoon niet genoeg liquiditeit voor een vrije handel.
Ik ken in ieder geval geen deftige micro-cap ETF. Denk ook dat dit een heel klein deel is van de totale market cap. Misschien 1% ofzo dus waarschijnlijk te klein om verschil te maken.
Een van de principes van de Bogleheads is diversificatie: je beleggingen spreiden.
België is wat 2-3% van de wereldmarkt.
Microcaps zijn de onderste 1% van een markt.
Belgische microcaps dekken dan 0,02% van het geld dat in aandelen belegd is. Dit kan men moeilijk gediversifieerd noemen.
(En dan spreken we niet over het feit dat de voorbeelden die je geeft een zeer laag % verhandelbare aandelen hebben)
Qua market cap heb je ongetwijfeld gelijk, want een Apple telt daar enorm hard door ten opzichte van die kleine bedrijfjes van bv. $100m. Als je naar het aantal beursgenoteerde bedrijven kijkt, zouden die microcaps/nanocaps dan niet een best groot deel uitmaken? Ik zou denken dat er net veel kleine bedrijven zijn en minder grote, maar heb geen idee of ik die data kan vinden.
Mee eens hoor, maar zou denken dat als je smallcaps opneemt, microcaps ook een plek zouden krijgen. Maar misschien dat de zaken die je hier aanhaalt maken dat dit niet echt een optie is. Ik zeg niet dat ik enkel in Belgische bedrijven zou blijven, maar misschien dat het 'speelgeld' dan wel een goed plekje kan krijgen in nano/microcaps verspreid over verschillende landen.B7H4long schreef: ↑16 september 2019, 21:47 Een van de principes van de Bogleheads is diversificatie: je beleggingen spreiden.
Belgische microcaps dekken dan 0,02% van het geld dat in aandelen belegd is. Dit kan men moeilijk gediversifieerd noemen.
(En dan spreken we niet over het feit dat de voorbeelden die je geeft een zeer laag % verhandelbare aandelen hebben)
Het probleem met een laag percentage verhandelbare aandelen ontgaat me persoonlijk wel: waarom is dit zo erg? Liquiditeit misschien iets lager, maar heb je daar als kleine speler last van?
De(ze) MSCI indexen zijn market cap gewogen. Alle microcaps/nanocaps samen maken dus zo'n percentje uit van de aandelenmarkt.Picaro schreef: ↑16 september 2019, 21:53Qua market cap heb je ongetwijfeld gelijk, want een Apple telt daar enorm hard door ten opzichte van die kleine bedrijfjes van bv. $100m.
Als je naar het aantal beursgenoteerde bedrijven kijkt, zouden die microcaps/nanocaps dan niet een best groot deel uitmaken? Ik zou denken dat er net veel kleine bedrijven zijn en minder grote, maar heb geen idee of ik die data kan vinden.
Een van de Bogleheads principes is "diversivieer".Picaro schreef: ↑16 september 2019, 21:53Mee eens hoor, maar zou denken dat als je smallcaps opneemt, microcaps ook een plek zouden krijgen. Maar misschien dat de zaken die je hier aanhaalt maken dat dit niet echt een optie is. Ik zeg niet dat ik enkel in Belgische bedrijven zou blijven, maar misschien dat het 'speelgeld' dan wel een goed plekje kan krijgen in nano/microcaps verspreid over verschillende landen.B7H4long schreef: ↑16 september 2019, 21:47 Een van de principes van de Bogleheads is diversificatie: je beleggingen spreiden.
In principe is de neutrale positie om in alles te beleggen, volgens de grootte van de bedrijven, dus ook in nanocaps. Praktisch gezien is het gediversifieerd beleggen in deze aandelen groep een moeilijke en kostelijke aangelegenheid.
Dit weekend hadden we nog een goede thread over het de mogelijkheid dat indexfondsen in de toekomst eventueel zo groot zouden kunnen worden dat er mogelijk problemen zouden kunnen komen als er daarbuiten een te klein aantal aandelen overblijft om te aktief te verhandelen. Dit zou dan een reden zijn om niet in ETFs te beleggen.
Wel, met de aandelen uit de vorige posts heb je dat probleem op zichzelf. Met bijkomend, het nadeel dat de andere aandelen niet passief aangehouden worden, maar bij personen zitten die effectief alle beslissingen met vooreerst hun eigen voordelen in het achterhoofd.
In de YTD thread postte je een tabel met daarin "Mijn portefeuille van aandelen". Is dat nu niet een beetje hypocrisie ten top?B7H4long schreef: ↑15 september 2019, 21:49 Een jaar geleden bereikte de markt zijn top van 2018, waarna de grote correctie volgde de 3maanden nadien
YOY | YTD | 10,07 | 22,98 | MSCI world - grootste 1600 aandelen werelwijd - 75% van de markt 05,52 | 21,47 | Mijn portefeuille van aandelen 06,31 | 17,00 | Flexer 75/25 08,56 | 16,26 | eenvoudige passieve 60/40 portefeuille 05,10 | 14,60 | mijn portefeuille (60/40) 07,97 | 14,14 | passieve 50/50 portefeuille 04,24 | 10,00 | Mixer 50/50 06,11 | 05,80 | Mijn stabiele portefeuille 07,89 | 07,47 | Barclays aggragate Euro bonds
Enerzijds zit hier je constant passief beleggen met ETFs te prediken en staat in je onderschrift "Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen", terwijl je blijkbaar zelf in aandelen belegt.
Hoe zit dat nu?
Quality growth investor