Investeren in consumenten leningen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Investeren in consumenten leningen
Maar er zitten ook leningen tussen van Bulgarije, Georgië, Rusland, Indonesië,.... Zijn rentes van +10% daar niet eerder de regel ipv de uitzondering?
En de rentes in België op persoonlijke leningen ligt nu ook niet zo laag ( toch ook al rap paar procenten)
En de rentes in België op persoonlijke leningen ligt nu ook niet zo laag ( toch ook al rap paar procenten)
Maar met een buyback guarantee? Dat deel maakt het heel bizar... je zou zogezegd bijna zeker zijn van een rendement van 10%. Ik snap dat er gezocht wordt naar de catch in dat geval.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik gok dat je eerder investeert in snelle, dure, kortlopende leningen aan consumenten in Oost-Europa.
In het Balticum bijvoorbeeld zijn er nogal wat betrouwbare mensen die financieel op hun tandvlees zitten. Ik kan me heel concreet een kennis voorstellen die daar op het platteland woont. Hij kon geen werk kon vinden behalve een zwarte job. Als die een kleine financiële tegenslag heeft is zijn enige optie zo een snel microkrediet aan >30% rente.
Als je zoiets aanbiedt in België, dan is dat illegaal voor een reden...
In het Balticum bijvoorbeeld zijn er nogal wat betrouwbare mensen die financieel op hun tandvlees zitten. Ik kan me heel concreet een kennis voorstellen die daar op het platteland woont. Hij kon geen werk kon vinden behalve een zwarte job. Als die een kleine financiële tegenslag heeft is zijn enige optie zo een snel microkrediet aan >30% rente.
Als je zoiets aanbiedt in België, dan is dat illegaal voor een reden...
Klopt, ik weet dat bij de concurrentie (Twino) ze lenen aan bedrijven die in geldnood zitten bijvoorbeeld en dat is hetzelfde principe. Percentages tot 30-40% op jaarbasis... Absurd, maar blijkbaar heel winstgevend. Alleen, wat gebeurt er tijdens een recessie? Gaan ze allemaal tegelijk failliet? Dan kan zo'n platform de borgstelling nooit dragen en is iedereen zijn geld toch kwijt.
Die buyback garantie gaat uiteraard ten koste van de opbrengst. Leenverstrekkers die een buyback garantie geven indien lening niet afgelost worden, zullen daar rekening mee houden. ipv 15% geven ze dan 10%. Misschien vragen ze aan die lener zelf wel 20%. Ze zullen hun broek er niet aan scheuren hoor.
uiteraard zijn er grote risico's aan gebonden. Die platforms hebben nog geen crisis meegemaakt. Zullen ze standhouden tijdens een crisis? Als Platform verdwijnt, ben je uw geld (al dan niet gedeeltelijk) kwijt.
Daarnaast heb je ook de leningverstrekkers die failliet kunnen gaan. Eurocent was er zo eentje (was dat 2017?). Dit jaar is er Aforti die waarschijnlijk op faillissement afstevent. Als je leningen bent aangegaan via hen, ben je dat geld toch (gedeeltelijk) kwijt. Dusja, er zijn zeker grote risico's aan gebonden. Daarom spreiden over de verschillende leningverstrekkers en misschien ook wel over verschillende platforms (e die P2P investeringen passen op hun beurt dan ook nog eens in een spreiding over andere investeringen zoals aandelen, etc...)
uiteraard zijn er grote risico's aan gebonden. Die platforms hebben nog geen crisis meegemaakt. Zullen ze standhouden tijdens een crisis? Als Platform verdwijnt, ben je uw geld (al dan niet gedeeltelijk) kwijt.
Daarnaast heb je ook de leningverstrekkers die failliet kunnen gaan. Eurocent was er zo eentje (was dat 2017?). Dit jaar is er Aforti die waarschijnlijk op faillissement afstevent. Als je leningen bent aangegaan via hen, ben je dat geld toch (gedeeltelijk) kwijt. Dusja, er zijn zeker grote risico's aan gebonden. Daarom spreiden over de verschillende leningverstrekkers en misschien ook wel over verschillende platforms (e die P2P investeringen passen op hun beurt dan ook nog eens in een spreiding over andere investeringen zoals aandelen, etc...)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zelfs al is er een goeie business case voor, ik zou me hier toch ethische vragen bij stellen. Waarom niet investeren in een project dat iets opbrengt én maatschappelijke meerwaarde biedt?Picaro schreef: ↑17 september 2019, 22:53 Klopt, ik weet dat bij de concurrentie (Twino) ze lenen aan bedrijven die in geldnood zitten bijvoorbeeld en dat is hetzelfde principe. Percentages tot 30-40% op jaarbasis... Absurd, maar blijkbaar heel winstgevend. Alleen, wat gebeurt er tijdens een recessie? Gaan ze allemaal tegelijk failliet? Dan kan zo'n platform de borgstelling nooit dragen en is iedereen zijn geld toch kwijt.
Mee eens. Windmolens?
Rendementen zijn gewoon heel aantrekkelijk hier dus snap de redenering wel. Alleen het risico is lastig in te schatten.
Rendementen zijn gewoon heel aantrekkelijk hier dus snap de redenering wel. Alleen het risico is lastig in te schatten.
Wat zijn dan de ethische bezwaren? Mogen mensen uit het buitenland geen lening aangaan voor auto, huis, bedrijfje, ... ? De woekerinteresten? Ik veronderstel dat die interesten daar vrij normaal zijn. Niemand verplicht hen een lening aan te gaan.
Bij 1 van de leningen uit bv moldavie (10.5%) lees ik volgende (toegegeven, ik lees het zelden, maar vond deze omschrijving fantastisch :-) ):
Bij 1 van de leningen uit bv moldavie (10.5%) lees ik volgende (toegegeven, ik lees het zelden, maar vond deze omschrijving fantastisch :-) ):
https://www.mintos.com/en/19894729-01Client has been in business for more than 12 years. Client is a widow. She had buried two husbands - neschastnyi cases. During the life of the husbands helped in the business. The client itself is now engaged in business. It sells on the market dried fruit, oils, nuts and spices. On the market, it help two sellers (one in the morning smoothes the product and the other sells).The client itself edit for the item 2 times a year she flies to Uzbekistan selects and brings the goods on the wagon then rattanatibet it in Russia (it is mostly raisins and dried apricots). Spices oils and nuts are client orders in Russia. The lady in the market 2 outlets nearby and 2 storage rooms that she rents. Client is expanding its business and plans to enter the wholesale Romania. Klienta applied for a loan for preobretya dried fruit.
10% heb ik persoonlijk geen bezwaren mee. Als je hier een persoonlijke lening aangaat zonder onderpand betaal je ook 5-6% geloof ik bij bijvoorbeeld Europabank (daar zie ik langs de weg altijd reclame van). Dan kan ik me voorstellen dat het in andere Europese landen rond de 10% is. Alleen, veel leningen die geen buyback guarantee hebben, zitten rond de 30% en meer (toch zeker op Twino). Dat zijn wel gigantische interesten en die vind ik persoonlijk niet meer echt ethisch...
Weet je hoe het zit met het aangeven van een buitenlandse rekening? Is dat noodzakelijk bij een platform als Mintos? Ben daar persoonlijk wel benieuwd naar.
Weet je hoe het zit met het aangeven van een buitenlandse rekening? Is dat noodzakelijk bij een platform als Mintos? Ben daar persoonlijk wel benieuwd naar.
Een maand geleden heb ik een account geopend op Mintos, heb toen voor €500 belegd.
Dit bedrag is zeer miniem in vergelijking met de rest van mijn portefeuille, maar ik wou deze route eens bekijken.
Momenteel heb ik:
- 28 leningen lopen, allemaal met “buyback guarantee”. Hiervan zijn er 4 lenigingen 1-15 dagen laat en 2 leningen 16-30 dagen laat. Dus er bestaat wel eens kans dat enkele leningen gaan terug gekocht moeten worden. Ben dus wel tevreden dat ik de optie heb gekozen.
- bruto heb ik na 1 maand, €1,79 euro verdiend.
Heb momenteel nog niks slechts aan te merken op de service.
Over aangeven van de rekening ben ik niet zeker probeer hier ook een antwoord op te vinden.
Dit bedrag is zeer miniem in vergelijking met de rest van mijn portefeuille, maar ik wou deze route eens bekijken.
Momenteel heb ik:
- 28 leningen lopen, allemaal met “buyback guarantee”. Hiervan zijn er 4 lenigingen 1-15 dagen laat en 2 leningen 16-30 dagen laat. Dus er bestaat wel eens kans dat enkele leningen gaan terug gekocht moeten worden. Ben dus wel tevreden dat ik de optie heb gekozen.
- bruto heb ik na 1 maand, €1,79 euro verdiend.
Heb momenteel nog niks slechts aan te merken op de service.
Over aangeven van de rekening ben ik niet zeker probeer hier ook een antwoord op te vinden.
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
ik zit er ook een maand op, met een gemiddelde van 10,36%.
Dat zal de komende maanden wel dalen, want de percentages zakken snel de laatste weken.
maar al bij al, ik vind het wel nog de moeite.
Ik probeer enkel leningen aan te kopen die ook rente betalen bij leningen die te laat zijn. Dan maakt het niet uit eigenlijk of ze laat zijn of niet. 20% is hier "late" op dit moment.
Rekening houdend met 30% rv moeten ze wel niet meer teveel zakken, in verhouding toch tot risico dat je loopt.
Dat zal de komende maanden wel dalen, want de percentages zakken snel de laatste weken.
maar al bij al, ik vind het wel nog de moeite.
Ik probeer enkel leningen aan te kopen die ook rente betalen bij leningen die te laat zijn. Dan maakt het niet uit eigenlijk of ze laat zijn of niet. 20% is hier "late" op dit moment.
Rekening houdend met 30% rv moeten ze wel niet meer teveel zakken, in verhouding toch tot risico dat je loopt.
En wie draagt het (enorme) wisselkoersrisico?
als je leningen in euro neemt, die loan organisators.
je kan het ook zelf nemen en investeren in munteenheden van Kazachstan, Georgie, Deense Kroon etc... dan gaat je interest een stuk hoger, tot 18% (maar loop je risico dat je die kwijtspeelt bij die wisselkoersen)
je kan het ook zelf nemen en investeren in munteenheden van Kazachstan, Georgie, Deense Kroon etc... dan gaat je interest een stuk hoger, tot 18% (maar loop je risico dat je die kwijtspeelt bij die wisselkoersen)
Die % hierboven, voor welke looptijden zijn die?
Rendementen worden hier vermeld op jaarbasis, al zijn de meeste leningen veel korter.