Obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligaties
In deze woelige tijden met renteverlagingen ben ik op zoek naar een goede obligatie. Ik verkies primaire obligaties boven secundaire ivm de kosten / aankoopkoers.
Maar het valt me op dat Belgische banken opmerkelijk weinig primaire obligaties verkopen. Bv. DE000A0T5SE6 DAIMLER INTL FINANCE BV, ... uitgeven door BNP dacht ik.
Waar kopen jullie primaire obligaties / mogelijk om deze te kopen?
Nog een andere vraagje was ivm de fiscaliteit.
Op Belgische obligaties moet op het dividend 15% betaald worden. Hoe zit het met Lux, Nl, Franse en Duitse types. En bij eventuele vroegtijdige verkoop?
Maar het valt me op dat Belgische banken opmerkelijk weinig primaire obligaties verkopen. Bv. DE000A0T5SE6 DAIMLER INTL FINANCE BV, ... uitgeven door BNP dacht ik.
Waar kopen jullie primaire obligaties / mogelijk om deze te kopen?
Nog een andere vraagje was ivm de fiscaliteit.
Op Belgische obligaties moet op het dividend 15% betaald worden. Hoe zit het met Lux, Nl, Franse en Duitse types. En bij eventuele vroegtijdige verkoop?
Re: Obligaties
Iedere bank heeft een lijst met obligaties die via hen uitgegeven worden. Op de primaire markt moet je dus bij de bank terecht die voor de uitgifte instaat.
Dat er zo weinig zijn, is omdat een primaire uitgifte een kort leven heeft, bvb. 1 week of korter, tot de uitgifte is afgesloten (bv. de laatste Belgacom obligatie was op 1 uur uitverkocht).
Op de secundaire markt vind je er veel meer omdat deze gedurende hun hele bestaan daar te vinden zijn.
Overigens moet je niet bang zijn secundair te gaan kopen, de kunst is er eentje te vinden onder pari.
Wat RV betreft: eurobonds zouden vrijgesteld zijn van dubbele RV, je betaalt gewoon 15% in Belgie. Hoe het precies zit met buitenlandse obligaties die geen eurobonds zijn, zou ik graag zelf eens te weten komen.
Dat er zo weinig zijn, is omdat een primaire uitgifte een kort leven heeft, bvb. 1 week of korter, tot de uitgifte is afgesloten (bv. de laatste Belgacom obligatie was op 1 uur uitverkocht).
Op de secundaire markt vind je er veel meer omdat deze gedurende hun hele bestaan daar te vinden zijn.
Overigens moet je niet bang zijn secundair te gaan kopen, de kunst is er eentje te vinden onder pari.
Wat RV betreft: eurobonds zouden vrijgesteld zijn van dubbele RV, je betaalt gewoon 15% in Belgie. Hoe het precies zit met buitenlandse obligaties die geen eurobonds zijn, zou ik graag zelf eens te weten komen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
vanaf vandaag is er een vijfjarige obligatie van inbev te koop (BE6000006716)
101% coupon 6,57% dus geeft een rendement van 6,33% bruto 5,35% netto
lijkt goed maar de rating is ook maar BBB+ en Baa2
niet dat die ratings betrouwbaar zijn maar toch
101% coupon 6,57% dus geeft een rendement van 6,33% bruto 5,35% netto
lijkt goed maar de rating is ook maar BBB+ en Baa2
niet dat die ratings betrouwbaar zijn maar toch
Ik heb vol vertrouwen ingetekend op de obligatie van Inbev.
Toch de moeite.
Toch de moeite.
Obligatie AB Inbev vervroegd afgesloten !!
Zo slecht zal het wel niet zijn zeker....
Zo slecht zal het wel niet zijn zeker....
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Op Rabo prijzen ze nu een topobligatiefonds aan.
B fund Best of Bonds: van 25 topbedrijven met een looptijd van 5,5 jaar.
Fiscaal vriendelijk.
Aan te raden?
Fiscaal vriendelijk.
Aan te raden?
Laatst gewijzigd door Brugse Leeuw op 19 februari 2009, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet te vrezen dat eens de renten weer stijgen de waarden van de bestaande obligatiefondsen zullen dalen? Alles hangt natuurlijk af wat binnen de looptijd gebeurt .
Obligatiefondsen geven minder risico maar de evt. meerwaarde is ook (zeer) beperkt.
Obligatiefondsen geven minder risico maar de evt. meerwaarde is ook (zeer) beperkt.
Ik wou ook intekenen, ik was deze obligatie spijtig genoeg uit het oog verloren. Juist te laat, ik vind het zeker onze plicht als Belg ons laatste topbedrijf te ondersteunen.PILOU schreef: Ik heb vol vertrouwen ingetekend op de obligatie van Inbev.
Toch de moeite.
Ter verduidelijking hiervan :elewout schreef:
Niet te vrezen dat eens de renten weer stijgen de waarden van de bestaande obligatiefondsen zullen dalen? Alles hangt natuurlijk af wat binnen de looptijd gebeurt .
Dexia Total Return Bond uitgegeven in sept/oktober 2004
Volgens informatiefiche Dexia : "een buitengewone obligatiebelegging" ( ook uitgegeven in periode van lage rentes) .
Uitgifteprijs kapitalisatiedeelbewijzen : 100 EUR
Huidige koers : 101,02 (na 4 1/2 jaar)
koersschommelingen 2004/2009 : zeer beperkt.
Heb dus niet de indruk dat obligatiefondsen een hoog rendement bieden...
goh,Brugse Leeuw schreef: Op Rabo prijzen ze nu een topobligatiefonds aan.
Fiscaal vriendelijk.
Aan te raden?
het belastingsvoordeel wordt volledig teniet gedaan door de kosten van ongeveer 1% per jaar
en misschien wordt het toch nog belast en dan kan je niet meer vluchten want nogal hoge tussentijdse uitstapkost van 3%
ook geen enkele garantie, richten zich op staatsobligatie +2% of zo`n 5%
risico op ratingverlagingen en dan kan fonds verplicht zijn om obligatie te verkopen met veel verlies, terwijl dat misschien toch nog goed komt (ratingbureaus worden te streng na jaren te laks)
...
misschien zie ik enkel de slechte punten en zijn er ook argumenten ter verdediging?
Wil toch even tegenspreken dat het rendement van obligaties klein is..
heb er al een paar afgelopen tijden kunnen aanschaffen aan minder dan 50% van de waarde. dus een obligatie van 6% word dan 12% + meerwaarde op vervaldag.
en zo zijn er heel wat dezer dagen kijk maar eens naar fage dairy obli
Groeten uit obli land
heb er al een paar afgelopen tijden kunnen aanschaffen aan minder dan 50% van de waarde. dus een obligatie van 6% word dan 12% + meerwaarde op vervaldag.
en zo zijn er heel wat dezer dagen kijk maar eens naar fage dairy obli
Groeten uit obli land
Belangrijk is het verband tussen obligaties en obligatiefondsen. Als de rente op de obligaties stijgt, dan dalen de obligatiefondsen en als de rente daalt dan stijgen obligatiefondsen.
In de huidige markt zullen de obligatierentes eerder stijgen wegens het toegenomen risico en de hoge nood van de bedrijven/overheden om ergens te kunnen geld lenen.
Hierdoor zullen vele obligatiefondsen de komende tijd wellicht verder dalen. Zo verloren obligatiefondsen in EUR gemiddeld 3% in januari alleen al.
Het is dus nu beter obligaties te kopen en bij te houden dan in een obligatiefonds te stappen.
In de huidige markt zullen de obligatierentes eerder stijgen wegens het toegenomen risico en de hoge nood van de bedrijven/overheden om ergens te kunnen geld lenen.
Hierdoor zullen vele obligatiefondsen de komende tijd wellicht verder dalen. Zo verloren obligatiefondsen in EUR gemiddeld 3% in januari alleen al.
Het is dus nu beter obligaties te kopen en bij te houden dan in een obligatiefonds te stappen.