De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Leuk dat jij hier de Boglehead principes komt uitleggen.
Je doet het op een heel creatieve manier.
Ik stel voor dat je toch de tijd neemt om je dieper in te lezen in de materie voordat je verder opmerkingen maakt.
Nee, de Bogleheads willen niet de "principes van Bogle volgen".
Op de wiki homepage staat:
.Bogleheads® wiki - Investing Advice Inspired by John Bogle
Op de pagina Bogleheads® investment philosophy staat er meer uitleg.
Dus nee we kopieren Bogle niet blindelings.The Bogleheads® follow a small number of simple investment principles that have been shown over time to produce risk-adjusted returns far greater than those achieved by the average investor. Many of these ideas are distilled from Nobel prize-winning financial economics research on topics like Modern Portfolio Theory and the Capital Asset Pricing Model. But they are very easy to understand and to implement, and they work. In fact, the basis of all of these principles is the idea that successful investing is not a complicated process, and can be accomplished by anyone with a small amount of effort.
These ideas come from the investing philosophy of Vanguard-founder Jack Bogle. They have been further distilled and explained in thousands of posts on the Bogleheads forums, starting with original contributors Taylor Larimore and Mel Lindauer. More advanced concepts were first widely introduced to the Bogleheads community by investing author Larry Swedroe, a tradition that has been carried on by Rick Ferri among many others.
Nee dat doen we niet. Het is niet omdat jij dat blijft herhalen dat het de waarheid zal worden.
Sommige Bogleheads beleggen in IWDA, andere niet, ze beleggen misschien is SWRD of XDWD als ze een MSCI world fonds willen, en er zijn nog heel veel meer fondsen die door Bogleheads gebruikt worden met volle respect voor de principes
Opnieuw, ik stel voor dat je toch de tijd neemt om je dieper in te lezen in de materie voordat je verder opmerkingen maakt.
"Diversifieer" is het Boglehead principe dat van toepassing is. Er zijn vele manieren om dit te realiseren.
Een eerste keuze die je moet maken is de split aandelen vs stabiele beleggingen (obligaties, ... ).
Dan moet je binnen elk van deze asset klassen, meer gedetaileerd asset allocatie beslissingen nemen, uiteindelijk moet je dan de fondsen kiezen die hiermee het best overeenkomen.
Ja elke belegger neemt aktieve beslissingen en positioneert zich ergens op de passief-aktief as.
De Bogleheads zullen eerder aan de passieve zijde staan.
Voor mij persoonlijk is de neutrale keuze binnen aandelen de wereldwijde aandelenmarkt, en ja daar horen ook Emerging Markets aandelen en ook small caps bij.
Persoonlijk heb ik nog een kleine tilt naar small cap en value aandelen. Dit is gebaseerd op het factor onderzoek van Fama&French en is een lange termijn (>30jaar) tilt.
Dit jaar (wat eigenlijk een periode is die veel te kort is om te valideren) bleven de volgende posities achter op de rest:
- mijn cooperatieve aandelen - maar die koop ik niet voor het rendement
- mijn pensioenspaarfonds - daar zit ook 30% obligaties in - lang geleden gestart, nu slapend
- mijn value tilt
binnen de wereldwijde markt zie ik de volgende delen die achter bleven:
- small caps
- europa
- value aandelen
- .... een heel deel sectoren
dat er delen van de portefeuille achter blijven toont aan dat ik goed gediversifieerd ben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Volgens mij verwar je asset allocation met actief beleggen. Asset allocation is keuzes maken van een beleggingsstrategie die ook passief toegepast kan worden. Het maken van deze keuzes valt niet actief beleggen te noemen.
Ik weet dat je net een hele uitleg hebt gegeven waarom je liever geen specifieke fondsen benoemt, maar in dit geval moet ik toch even inhaken; je geeft aan een tilt te hebben naar zowel small cap (growth en value) en value (all-cap?). Small-cap blijkt echter enkel profitable wanneer je enkel small-cap value en niet small-cap growth in je portfolio steekt. Met andere woorden zal een standaard small-caps fonds met zowel value als growth enkel meer risico meebrengen, zonder een verwachtte outperformance. Zie https://www.youtube.com/watch?v=uErHwq4M6pg&t=3s
Gebaseerd op dit onderzoek is mijn vraag dus welke fondsen jij gebruikt voor een tilt naar small-cap (value?), en of je rekening houdt hiermee?
Laatst gewijzigd door OfficialGreenTea op 21 september 2019, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad de tilt die ik in mijn AA wil is small cap value.
Ik heb geen weet van small cap value fondsen waarin ik kan beleggen.
Dus heb ik de fondsen die een post of 5 hierboven gequote zijn. (En small cap is dan ook nog niet zo small)
Als ik fondsen vind waarmee ik beter mijn gekozen AA kan implementeren verander ik.
Ik heb geen weet van small cap value fondsen waarin ik kan beleggen.
Dus heb ik de fondsen die een post of 5 hierboven gequote zijn. (En small cap is dan ook nog niet zo small)
Als ik fondsen vind waarmee ik beter mijn gekozen AA kan implementeren verander ik.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En waarom kies je dan voor een tilt naar small caps ?
Wat maakt dat jij gelooft dat small caps jou een meerwaarde gaan bieden waar ik hier in de diverse boggle-head threads lees dat jullie Breed gaan omdat jullie zelf niet weten wat het beste gaat performen ?
Wat maakt dat jij gelooft dat small caps jou een meerwaarde gaan bieden waar ik hier in de diverse boggle-head threads lees dat jullie Breed gaan omdat jullie zelf niet weten wat het beste gaat performen ?
Zoals hij al aanhaalde, is er een bekend onderzoek van Fama en French dat een outperformance van small caps heeft blootgelegd, net zoals een outperformance van value ten opzichte van growth. Is achteraf nog uitgebreid tot outperformance door illiquide aandelen ook (Stambauch als ik me die naam goed herinner).
Het Fama-French 3-factor model laat me toe op lange termijn een hoger risico te nemen zonder het stabiele gedeelte van mijn portefeuille te verkleinen.
bogleheads ; Fama_and_French_three-factor_modelEffective Diversification in a Three-Factor World - Larry Swedroe:
bogleheads ; Fama_and_French_three-factor_modelEffective Diversification in a Three-Factor World - Larry Swedroe:
Fama and French showed us that there were two additional risk factors that we should consider
when constructing portfolios. We can either use those risk factors to try to increase the expected
return (and risk) of a portfolio, or we can maintain the expected return of the portfolio by
diversifying across these independent risk factors while lowering the equity allocation. For many
investors, we believe that diversifying across these independent risk factors is a more effective way
to diversify portfolio risk.
Picaro schreef: ↑20 september 2019, 22:29 Zoals hij al aanhaalde, is er een bekend onderzoek van Fama en French dat een outperformance van small caps heeft blootgelegd, net zoals een outperformance van value ten opzichte van growth. Is achteraf nog uitgebreid tot outperformance door illiquide aandelen ook (Stambauch als ik me die naam goed herinner).
Wel ik zou maar niet teveel belang hechten aan wat diene Fama en French te zeggen hebben..
small caps doen al een hele poos minder dan large caps
en vooral growth outperformt value al meer dan 10 jaar.
Quality growth investor
Een horizon van 10 jaar is dan ook niet "lange termijn" .
Anderen en ik wachten nog steeds op de thread waar jij je strategie uitlegt en je portefeuille deelt.
Opmerkingen geven en klagen en zagen is makkelijk.
Anderen en ik wachten nog steeds op de thread waar jij je strategie uitlegt en je portefeuille deelt.
Opmerkingen geven en klagen en zagen is makkelijk.
En wat diene Fema en Fench zeggen is niet gebaseerd op het verleden dan?
Valt op hoe meer gaten men kan poken in jullie Bogle religie hoe meer jullie jezelf tegenspreken.
Quality growth investor
In de categorie global aggregate bond ETFs euro hedged is AGGH een voor de hand liggende keuze. AGGH noteert in londen, zwitserland, milaan maar ook in duitsland, dan is de ticker EUNA. Deze laatste wordt echter niet door BinckBank aangeboden. Ik weet dat ze op eenvoudige aanvraag via email hun aanbod uitbreiden. Maar toch vind ik het vreemd dat tot nu toe niemand op Binckbank EUNA heeft gekocht. AGGH/EUNA is ook niet klein te noemen met 3 miljard AUM. Ben ik toch biased? Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb zelf geen obligaties omdat ik 100% in aandelen zit maar als ik in de toekomst obligaties nodig heb zou ik ook in een fonds als EUNA beleggen.
De euro hedged versie heeft ongeveer 600M AUM.
De euro hedged versie heeft ongeveer 600M AUM.
Global aggregate hedged to euro is een goede asset klasse voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
- global == wereldwijde spreiding
- aggregate == spreiding over verschillende types met verschillende lengtes en verschillende kwaliteiten, veel overheid.
- hedged to euro == neemt de muntvolatileit weg
Als je dan kijkt welke fondsen je kan kopen voor die assetklassen heb je:
- AAGH/EUNA - Ishares bestaat reeds lang
- VAGF - nieuw Vanguard - heeft nog kleine volumes
- global == wereldwijde spreiding
- aggregate == spreiding over verschillende types met verschillende lengtes en verschillende kwaliteiten, veel overheid.
- hedged to euro == neemt de muntvolatileit weg
Als je dan kijkt welke fondsen je kan kopen voor die assetklassen heb je:
- AAGH/EUNA - Ishares bestaat reeds lang
- VAGF - nieuw Vanguard - heeft nog kleine volumes
VAGF heb ik ook bekeken maar beurstaks is 0.35%. Nochtans geregistreerd in een europees land, zou 0.12% moeten zijn. Volgens een enkele Vanguard factsheet geregistreerd in België, maar dan moet het 1.32% zijn. Ik heb de indruk dat Vanguard nog niet veel ervaring heeft met Belgische fiscaliteit. Of de brokers met de Vanguard nieuwelingen.