Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Dat cijfer is volledig fout en verspreid door de Russen. Ik weet niet hoe betrouwbaar de serie "Tsjerobyl" op Netflix is (naar wat ik hoorde best accuraat) maar hierin spreekt men over vele duizenden doden. Veel Russen hebben daar de site mee moeten schoonmaken en hebben hier een enorme dosis straling opgelopen waar ze heel snel aan overleden en ziek werden.cpnx schreef: ↑22 september 2019, 11:55 Het aantal doden ten gevolge van de radioactiviteit na de kernramp in Tsjernobyl wordt na 30 jaar geschat op 50-150 personen. Vergelijk dat met de naar schatting 11.000 doden per jaar in België door de uitstoot van fijn stof door de verbranding van fossiele brandstoffen.
Vergeet daarnaast niet dat naast de doden en vele gewonden, ook een heel gebied onbewoonbaar wordt. Wat als dat in België gebeurt? Dan zijn we opeens een enorm stuk van ons land onbewoonbaar aan het maken... slecht idee dus. Kernenergie op basis van nieuwe centrales wil ik niet meteen afschieten, maar die oude centrales vertrouw ik toch echt helemaal niet.
Daarom werken ze met die coöperatieven volgens mij. Dit gaat mensen positiever naar windmolens doen kijken wat uiteraard handig is als ze er meer willen neerpoten. Zit er zelf ook wat naar te kijken voor het rendement... 3% netto maar risico lastig in te schatten vind ik.
Als ik de klimaataktivisten hoor preken is het net of ik naar een extreme imam uit Afganistan luister...
De enige oplossing voor het "klimaatprobleem" er zijn nog andere problemen waar niet over gepraat wordt- is een sterke bevolkingsvermindering- en zeker niet meer aangroeien.
Zo zijn er het laatste jaar officieel 50.000 inwoners bijgekomen in Belgie. Dat is dus 25.000 huizen bijbouwen. Enig idee hoeveel CO2 uitstoot dat alleen is? Ik weet dat je een baksteen en verf in de Gamma gaat halen, maar die moeten ook gemaakt worden, een baksteen kost veel energie om te maken, zand moet al op zee ontgonnen worden omdat op land het zand bijna op is. Cement kost verschikkelijk veel energie om te maken, verf heeft bvb solventen nodig die in de vermadelijke chemische industrie moet gemaakt worden. Glas maken, isolatiemateriaal maken, alles vervoeren...
50.000 inwoners, een gemiddeld waterverbruik is nu per persoon zo een 45.000 liter, je mag het nog halveren door allerlei maatregelen, maar is nog altijd 50.000 *22.000 liter per jaar. Er moeten bijkomende scholen winkels, hospitalen gebouwd worden. En die moeten allemaal nog eten en naar de wc gaan...
Nee, wat slogans roepen is gemakkelijk...
De enige oplossing voor het "klimaatprobleem" er zijn nog andere problemen waar niet over gepraat wordt- is een sterke bevolkingsvermindering- en zeker niet meer aangroeien.
Zo zijn er het laatste jaar officieel 50.000 inwoners bijgekomen in Belgie. Dat is dus 25.000 huizen bijbouwen. Enig idee hoeveel CO2 uitstoot dat alleen is? Ik weet dat je een baksteen en verf in de Gamma gaat halen, maar die moeten ook gemaakt worden, een baksteen kost veel energie om te maken, zand moet al op zee ontgonnen worden omdat op land het zand bijna op is. Cement kost verschikkelijk veel energie om te maken, verf heeft bvb solventen nodig die in de vermadelijke chemische industrie moet gemaakt worden. Glas maken, isolatiemateriaal maken, alles vervoeren...
50.000 inwoners, een gemiddeld waterverbruik is nu per persoon zo een 45.000 liter, je mag het nog halveren door allerlei maatregelen, maar is nog altijd 50.000 *22.000 liter per jaar. Er moeten bijkomende scholen winkels, hospitalen gebouwd worden. En die moeten allemaal nog eten en naar de wc gaan...
En veel van die nieuwe bewoners zijn geïmporteerd.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevol ... -bevolking
https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevol ... -bevolking
Dat verhaal van nucleair afval horen we al decennia, ik herinner het me nog toen ik op school zat. We gaan er nog duizenden jaren mee zitten ! De nucleaire wolk, etc..., etc...
Ik wil maar zeggen, tijden veranderen en technologie ook maar sommige mensen blijven halstarrig in die dogma's geloven.
Volgens Bill Gates ligt de toekomst bij nucleaire centrales.
https://www.youtube.com/watch?v=_HxI3-DzPWU
Ik wil maar zeggen, tijden veranderen en technologie ook maar sommige mensen blijven halstarrig in die dogma's geloven.
Volgens Bill Gates ligt de toekomst bij nucleaire centrales.
https://www.youtube.com/watch?v=_HxI3-DzPWU
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Voor wie nu nog altijd niet beseft voor hoeveel vervuiling de auto zorgt.
https://m.hln.be/in-de-buurt/brussel/-t ... ~a1a501aa/
Ik zie: '100% minder auto's is slechts 70% minder vervuiling'
Ja ik weet het. Ik ben een pestkop. Als ik een vuurtje zie, gooi ik er met plezier wat olie op
Ja ik weet het. Ik ben een pestkop. Als ik een vuurtje zie, gooi ik er met plezier wat olie op
Het is geen 100 procent he. Mensen met een vergunning mogen rijden. Taxi"s, politie, brandweer, ziekenwagens. Voor de gezondheid van de inwoners is 70 procent minder luchtvervuiling al heel wat.
- JanvanGent001
- Newbie
Luchtvervuiling akkoord.anonymous schreef: ↑22 september 2019, 17:36 Voor wie nu nog altijd niet beseft voor hoeveel vervuiling de auto zorgt.
Climate change: niet bewezen!
Het is nu net de luchtvervuiling die op korte termijn dodelijk is, klimaatverandering mogelijks op (heel) lange termijn.JanvanGent001 schreef: ↑22 september 2019, 18:48 Luchtvervuiling akkoord.
Climate change: niet bewezen!
Het cijfer is afkomstig van de World Health Organization, United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation, International Atomic Energy Agency en het Chernobyl Forum. Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland maken van die laatste organizatie deel uit. De cijfers tot 200.000 zijn afkomstig van angst- en fakenews organisatie Greenpeace.Picaro schreef: ↑22 september 2019, 15:26Dat cijfer is volledig fout en verspreid door de Russen. Ik weet niet hoe betrouwbaar de serie "Tsjerobyl" op Netflix is (naar wat ik hoorde best accuraat) maar hierin spreekt men over vele duizenden doden. Veel Russen hebben daar de site mee moeten schoonmaken en hebben hier een enorme dosis straling opgelopen waar ze heel snel aan overleden en ziek werden.cpnx schreef: ↑22 september 2019, 11:55 Het aantal doden ten gevolge van de radioactiviteit na de kernramp in Tsjernobyl wordt na 30 jaar geschat op 50-150 personen. Vergelijk dat met de naar schatting 11.000 doden per jaar in België door de uitstoot van fijn stof door de verbranding van fossiele brandstoffen.
Vergeet daarnaast niet dat naast de doden en vele gewonden, ook een heel gebied onbewoonbaar wordt. Wat als dat in België gebeurt? Dan zijn we opeens een enorm stuk van ons land onbewoonbaar aan het maken... slecht idee dus. Kernenergie op basis van nieuwe centrales wil ik niet meteen afschieten, maar die oude centrales vertrouw ik toch echt helemaal niet.
Wie zoekt kan massa's wetenschappelijk kritiek vinden op de serie Chernobyl, oa. dat mensen die sterven in de serie 30+ jaren later nog steeds blijken te leven (en werken).
Het valt niet te ontkennen dat tsjernobil een keerpunt betekende in de nucleaire geschiedenis van de mensheid.
Maar het positieve is wel dat huidige kerncentrales 1000x veiliger zijn dan die van tsjernobil. Eigelijk is zo'n kernramp nu absoluut onmogelijk, of het moest gebeuren door terorisme.
Maar het positieve is wel dat huidige kerncentrales 1000x veiliger zijn dan die van tsjernobil. Eigelijk is zo'n kernramp nu absoluut onmogelijk, of het moest gebeuren door terorisme.
Dat is pas slogans roepen. Door sensibilisering het aantal nieuwgeboren kinderen minderen is een werk van lange adem, waar we pas de vruchten van zullen plukken over enkele decennia te vroegste, ondertussen zal de wereldbevolking blijven stijgen en ook de consumptie blijven toenemen. Wereldbevolking groeit ondertussen minder snel aan en die daling zal zich blijven doorzetten, maar zal geen effect hebben op uitstoot van broeikasgassen (toch niet de eerste 3-4 decennia). En we kunnen daar niet op wachten. Tenzij je voor drastische maatregelen gaat natuurlijk.R1150GS schreef: ↑22 september 2019, 15:30 Als ik de klimaataktivisten hoor preken is het net of ik naar een extreme imam uit Afganistan luister...
Hoe zie jij een sterke bevolkingsvermindering gebeuren? Een goeie ouwerwetse wereldoorlog of via chemisch of biologische wapens genocide plegen op bepaalde "ongewenste" volkeren. Of iedereen die niet bijdraagt aan de economie euthanasie?
Al dat geroep van we zijn met teveel, de wereldbevolking is te groot, ... is niet meer dan geroep. Het help niet bij het vinden van oplossingen.
Volledig akkoord cnpx, mooi gezegd. Ik denk dat er stilaan veel oplossingen voor de klimaatproblematiek komen maar ze zijn voorlopig altijd duurder dan de bestaande opties. Logisch met de enorme tijdspanne waarin de fossiele brandstoffen zijn geoptimaliseerd natuurlijk.
Als we hier iets aan willen doen zal de subsidie voor fossiele brandstoffen gewoon zo snel mogelijk moeten verdwijnen. Probleem is dat de overheid hierop enorm veel belastingen binnenharkt dus dit past weer niet in de begroting... Enkel wanneer de nieuwe technologie zoals zonnecellen zonder subsidies voordeliger worden dan al het bestaande, zal er echt snel vooruitgang komen. Door de subsidies is dat dus weer lastig, en dit probleem lijkt me ontzettend moeilijk op te lossen.
Als we hier iets aan willen doen zal de subsidie voor fossiele brandstoffen gewoon zo snel mogelijk moeten verdwijnen. Probleem is dat de overheid hierop enorm veel belastingen binnenharkt dus dit past weer niet in de begroting... Enkel wanneer de nieuwe technologie zoals zonnecellen zonder subsidies voordeliger worden dan al het bestaande, zal er echt snel vooruitgang komen. Door de subsidies is dat dus weer lastig, en dit probleem lijkt me ontzettend moeilijk op te lossen.
De huidige centrales zijn allemaal gebouwd in dezelfde periode als Tsjernobil en ik kan me niet herinneren dat ze recent verbouwd zijn om aan nieuwe normen te voldoen.Nasa schreef: ↑22 september 2019, 19:09 Het valt niet te ontkennen dat tsjernobil een keerpunt betekende in de nucleaire geschiedenis van de mensheid.
Het enige dat ik me kan herinneren is dat Engie Electrabel weer eens een centrale moet sluiten, dat ze in de verste verte niet weten voor hoe lang het zal zijn. En als ze na vele maanden zeggen dat ze weer gaat opengaan, dan blijkt altijd dat ze nog een paar maanden langer gesloten zal zijn.