Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Het is net wel aan de contra's om aan te tonen dat ze gelijk hebben; Wetenschappelijk gezien is het pleit immers al lang beslecht. De mens is grotendeels de oorzaak van de huidige klimaatopwarming. Je kan het blijven ontkennen, maar het is wetenschappelijk voldoende bewezen, net als de zwaartekracht.
Zelfs 20 jaar geleden was dat al zo goed als bewezen. Maar toen schaarde zich maar 90% van de wetenschappers zich daarachter. Nu is het een stuk boven de 95%.
Het enige wat onzeker is, wat zijn de gevolgen voor die klimaatopwarming? De "doemscenario's". 20 jaar geleden zei men bv dat Europa een stuk kouder ging worden in de winter (maar wereldwijd wel nog steeds netto opwarming) doordat ijs massaal zou smelten aan Noordpool, dat zou de zeestroming kunnen aanpassen en daardoor zou de golfstroom, die ervoor zorgt dat Europa steeds tamelijk milde winters heeft, kunnen stilvallen, met koudere winters tot gevolg. Ik weet niet hoe men tegenwoordig daar naar kijkt. Er zijn sowieso nog een hoop onbekende factoren.
Niets doen is het gemakkelijkst, maar eigenlijk ook misdadig.
Maar het warmt op door de mens, de poolkappen smelten versneld af, methaan komt langzaam maar zeker vrij uit de permafrost (was ook al meer dan 30 jaar geleden voorspeld) en de zeespiegel blijft stijgen.
Zelfs 20 jaar geleden was dat al zo goed als bewezen. Maar toen schaarde zich maar 90% van de wetenschappers zich daarachter. Nu is het een stuk boven de 95%.
Het enige wat onzeker is, wat zijn de gevolgen voor die klimaatopwarming? De "doemscenario's". 20 jaar geleden zei men bv dat Europa een stuk kouder ging worden in de winter (maar wereldwijd wel nog steeds netto opwarming) doordat ijs massaal zou smelten aan Noordpool, dat zou de zeestroming kunnen aanpassen en daardoor zou de golfstroom, die ervoor zorgt dat Europa steeds tamelijk milde winters heeft, kunnen stilvallen, met koudere winters tot gevolg. Ik weet niet hoe men tegenwoordig daar naar kijkt. Er zijn sowieso nog een hoop onbekende factoren.
Niets doen is het gemakkelijkst, maar eigenlijk ook misdadig.
Maar het warmt op door de mens, de poolkappen smelten versneld af, methaan komt langzaam maar zeker vrij uit de permafrost (was ook al meer dan 30 jaar geleden voorspeld) en de zeespiegel blijft stijgen.
Laatst gewijzigd door Lanius op 24 september 2019, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar zeg je het ... onbekende factoren ... voor hetzelfde geld (veel geld) worden er bepaalde maatregelen genomen die juist een averechts effect zullen hebben dan wat men wil bereiken.
Er is opwarming bezig de laatste tientallen jaren (om van een klimaatverandering te spreken is deze periode veel te kort) maar de mens weet nauwelijks hoe het hele systeem in elkaar zit ... hoe kan men er dan "iets" aan doen ... het zal veel (heel veel) geld kosten om een beetje te prutsen aan de rand van het probleem ...
het voorzorgprincipe is nog altijd beter dan oogkleppen omdoen. in dat laatste geval gaat het sowieso de verkeerde richting uit.
Uiteraard gaat het geld naar de verkeerde richtingen, hebben we ooit anders gekend? Toen men biodiesel ging maken van oliepalmen, wist iedereen met gezond verstand dat dit niet goed ging zijn voor de regenwouden. En juist, wat deed men zogezegd voor het milieu... neen, het was voor geld en kapitalisme dat men die biodiesel invoerde. Dit zijn gewoon foute maatregelen.
Maar ondertussen worden de problemen alleen maar groter en weigert men de problemen serieus aan te pakken.
https://www.vilt.be/belgie-blijft-palmo ... verdedigen
Uiteraard gaat het geld naar de verkeerde richtingen, hebben we ooit anders gekend? Toen men biodiesel ging maken van oliepalmen, wist iedereen met gezond verstand dat dit niet goed ging zijn voor de regenwouden. En juist, wat deed men zogezegd voor het milieu... neen, het was voor geld en kapitalisme dat men die biodiesel invoerde. Dit zijn gewoon foute maatregelen.
Maar ondertussen worden de problemen alleen maar groter en weigert men de problemen serieus aan te pakken.
https://www.vilt.be/belgie-blijft-palmo ... verdedigen
Ik vond het wel een beetje zielig gisteren op die klimaattop in newyork, toen die greta tunberg haar betoog hield. Een meisje van 13 dat staat te bleiren omdat 'de grote mensen' haar wereld om zeep helpen.
Ingefluisterd en ingestudeerd tot-en-met!
Ingefluisterd en ingestudeerd tot-en-met!
Ze doet me altijd denken aan dat meisje van de Addams family (Wednesday)
ik vind het vooral zielig hoe sommige mensen het blijven ontkennen. Maar dat zijn waarschijnlijk ook mensen die nog altijd denken dat de nulmeridiaan door hun gat loopt.
Ze zien in alles een complot. ipv zo af te geven, zouden ze zich beter eens in wat wetenschappelijke literatuur verdiepen. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk om te begrijpen. nadenken is niet aan hen besteed. Liever de populisten zonder inhoud achterna lopen .
En nu maar terug even dit topic negeren zeker, teveel trash.
Ze zien in alles een complot. ipv zo af te geven, zouden ze zich beter eens in wat wetenschappelijke literatuur verdiepen. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk om te begrijpen. nadenken is niet aan hen besteed. Liever de populisten zonder inhoud achterna lopen .
En nu maar terug even dit topic negeren zeker, teveel trash.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
oei, ik pas het aan ;-)
Opgepast voor wetenschappers die vanalles komen bevestigen of ontkennen. Vroeger waren er wetenschappers die verklaarden dat roken zelfs gezond was, en dat uitlaatgassen van auto's een milderend effect hebben op de mens, en dat softenon een geheel onschuldig pilletjes was, en dat asbest een van de beste bouwmaterialen was die ooit uitgevonden waren, en dat vrouwen slaan goed was om je huwelijk te redden...àllemaal verkondigd door wetenschappers...
En vandaag is dat niet anders. Ze spreken elkaar tegen dat het een lieve lust is, naargelanf uit welk handje ze eten...
En vandaag is dat niet anders. Ze spreken elkaar tegen dat het een lieve lust is, naargelanf uit welk handje ze eten...
'De klimaatopwarming is grotendeels de oorzaak van de mens. '
Een citaat dat er mag zijn. Bij ons, de vakbond: 'Als de put gevuld is verdrinkt men het kalf' (Willem Elsschot in Lijmen: 'Bij de vakbonden zijn het halfbeschaafden'.)
Tip voor nieuw onderwerp 'grappige versprekingen' ?
Een citaat dat er mag zijn. Bij ons, de vakbond: 'Als de put gevuld is verdrinkt men het kalf' (Willem Elsschot in Lijmen: 'Bij de vakbonden zijn het halfbeschaafden'.)
Tip voor nieuw onderwerp 'grappige versprekingen' ?
deze vond ik zélf uit, dus ook geen verspreking : "vroeg rijp, vroeg rot" "vroeg wijs, vroeg zot"
Als ik ons Greta gisteren bezig hoorde, dan kan ik alleen maar zeggen dat zij voor haar 25ste zelfmoord gaat plegen.
Dat kind wordt door de mensen rondom haar en haar ouders zo gepusht en zo bang gemaakt dat er op een dag iets gaat breken in haar en dat ze geen toekomst meer zal zien.
Dat kind wordt door de mensen rondom haar en haar ouders zo gepusht en zo bang gemaakt dat er op een dag iets gaat breken in haar en dat ze geen toekomst meer zal zien.
Tam pax, tam pons. Zo de vrede, zo de brug.
En de grammaticale fout gaan we dichterlijke vrijheid noemen.
En de grammaticale fout gaan we dichterlijke vrijheid noemen.
ja, zo'n meisje op die leeftijd zou probleemloos moeten leven, kattekwaad uithalen en dromen van haar prins.Fruzzel schreef: ↑24 september 2019, 17:34 Als ik ons Greta gisteren bezig hoorde, dan kan ik alleen maar zeggen dat zij voor haar 25ste zelfmoord gaat plegen.
en inderdaad, zelfmoord is daar het logische gevolg op. spijtig, want 't is een schoon kind..