Investeren in consumenten leningen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Investeren in consumenten leningen
OK, maar voor hoelang zit je geld vast in die lening? Wanneer heb je alles terug (als het goed gaat)?
Je kan zelf kiezen hoe lang de leningen nog lopen. Je kan dus intekenen op leningen die na 1 maand al klaar zijn, maar je kan even goed intekenen voor bv 72 maanden.
Je kan veel parameters zelf beslissen (duurtijd, valuta, lening type, terug betaling garantie ja/nee, min en Max rente van de leningen, ...)
Je kan veel parameters zelf beslissen (duurtijd, valuta, lening type, terug betaling garantie ja/nee, min en Max rente van de leningen, ...)
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik wil niet arrogant of asociaal klinken. Maar ik denk dat de rijkste ter aarde niet rijk geworden zijn door zich aan ethische standaarden te houden....fropskottel schreef: ↑18 september 2019, 10:42
Zelfs al is er een goeie business case voor, ik zou me hier toch ethische vragen bij stellen. Waarom niet investeren in een project dat iets opbrengt én maatschappelijke meerwaarde biedt?
Dat is gelijk "gewone" mensen voor het milieu zijn. Tot het hun geld begint te kosten, dan zijn ze opeens iets minder voor het milieu
Je kan zelf kiezen in welke leningen je investeert. Van 1 maand tot 72+ maand. Op de secundaire markt kan je ook zoeken naar leningen die nog 1 dag lopen, etc...
Indien je enkel kiest voor leningen met buyback garantie, heb je in slechtste geval je geld terug 60 dagen na aflopen van de lening (dan treedt buyback garantie in)
Hier voorbeeld van mezelf:
Gespreid over verschillende landen, gespreid over verschillende Leningverstrekkers. Wel allen met buyback garantie.
Ik ga vooral voor kote leningen, vandaar dat type leningen vooral short term loans zijn & Personal loans. (Hypotheek is meestal langer dan een paar maand :-) ). De rentes zijn wel serieus gedaald afgelopen weken.
Heeft er iemand al enig idee hoe je een rekening van Mintos moet aangeven bij de NBB?
Ergens ander op dit forum (belastingssoep-t26406.html?hilit=p2p#p392136) vond ik het volgende voor een Degiro rekening, ik denk dat ik het ook zo ga proberen voor mijn Mintos account.
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
Ok bedankt! Probeer ik het ook zo!Be_Usa schreef: ↑25 september 2019, 20:42 Ergens ander op dit forum (belastingssoep-t26406.html?hilit=p2p#p392136) vond ik het volgende voor een Degiro rekening, ik denk dat ik het ook zo ga proberen voor mijn Mintos account.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geen probleem dat je dat zo formuleert hoor.Sebastiaan1985 schreef: ↑21 september 2019, 19:16Ik wil niet arrogant of asociaal klinken. Maar ik denk dat de rijkste ter aarde niet rijk geworden zijn door zich aan ethische standaarden te houden....fropskottel schreef: ↑18 september 2019, 10:42
Zelfs al is er een goeie business case voor, ik zou me hier toch ethische vragen bij stellen. Waarom niet investeren in een project dat iets opbrengt én maatschappelijke meerwaarde biedt?
De rijksten der aarde doen maar. Ik heb genoeg. Ik kan het me permitteren om selectief te zijn in waarin ik investeer. Een beetje meer mag altijd natuurlijk, maar liever niet ten koste van...
je moet 30% belastingen betalen op je winst.
Mijn tax report (van vorige week) zegt het volgende:
Your income for 13.08.2019 - 09.10.2019 generated on Mintos marketplace is:
Interest income EUR 18.51
Capital gain EUR 0.00
Campaign rewards EUR 16.31
Moet ik enkel 30% betalen op die 18.51 euro, of ook op die Campaign rewards?
Mijn tax report (van vorige week) zegt het volgende:
Your income for 13.08.2019 - 09.10.2019 generated on Mintos marketplace is:
Interest income EUR 18.51
Capital gain EUR 0.00
Campaign rewards EUR 16.31
Moet ik enkel 30% betalen op die 18.51 euro, of ook op die Campaign rewards?
Ik weet niet wat die campaign rewards zijn bij Mintos (een soort van bonussen?), maar in principe is alleen op de interest RV van toepassing. Dus niet op de capital gains, bv. als je leningen met winst doorverkoopt op de secundaire markt, maar evenmin zijn minwaarden aftrekbaar, bv. door defaults.
Dus "30% belasting op je (netto) winst" is wat kort door de bocht.
Dus "30% belasting op je (netto) winst" is wat kort door de bocht.
campaign rewards is gewoon dat je de eerste 3 maand 1% van wat je investeert krijgt als bonus.
Investeer je dus 1000 euro, krijg je 10 euro. Ik zal die dan niet op belastingen ingeven, hopelijk doen ze daar niet moeilijk over :-)
Ondertussen op Mintos is er een derde Loan organisator in "default". Als je daar geld hebt in geïnvesteerd, is het even afwachten of je je geld terug zal krijgen. Maar de LO had wel een lage ranking op de p2p ranking, dus wie wat voorzichtig gekozen heeft, heeft er niet veel van in zijn portefeuille.
Investeer je dus 1000 euro, krijg je 10 euro. Ik zal die dan niet op belastingen ingeven, hopelijk doen ze daar niet moeilijk over :-)
Ondertussen op Mintos is er een derde Loan organisator in "default". Als je daar geld hebt in geïnvesteerd, is het even afwachten of je je geld terug zal krijgen. Maar de LO had wel een lage ranking op de p2p ranking, dus wie wat voorzichtig gekozen heeft, heeft er niet veel van in zijn portefeuille.
Lijkt mij wel eens interessant om te doen. Heeft er iemand ervaring met hoe vlug je het geld terug op je gebruikelijke rekeningen kan hebben?
Mvg,
Geblin
Mvg,
Geblin
Wat mintos betreft:
Geld dat geïnvesteerd is:
Als je enkel koop met buyback garantie: Je koopt eigenlijk delen van leningen van 1 dag tot +100 maanden. Je hebt je geld terug na die periode (+ eventueel 60 dagen).
Je kunt je leningen wel verkopen op de secundaire markt. Dat gaat al bij al vlot, maar verwacht niet dat als je 1000 euro investeert en je alles op secondaire markt zet, je alles meteen weer kwijt bent. Leningen met hoge interest (bv +12%) kan je vaak wel kwijt met kleine "premium", leningen met lage interest (-9%) geraak je vaak snel kwijt met een kleine discount.
zie bv: https://p2p-millionaire.com/how-liquid- ... exit-test/
Als je investeert in acces en invest, kan je uw geld vrij snel terug hebben. enkel de leningen in "late" worden niet verkocht. Maar die kan je nog altijd kwijt op secondaire markt. Op internet vind je wel wat voorbeelden van mensen die 100.000 euro investeerden en kijken hoe snel ze het terug hebben. Dat gaat precies vrij vlot. maar alles hangt af van hoe liquide de markt is. Ook hier vind je online wel voorbeelden
Overschrijven van Mintos naar je eigen rekening: stond er bij mij meestal dag erna al terug op. Enkel overschrijvingen op vrijdagavond, had ik maar de dinsdag erop op mijn rekening.
Geld dat geïnvesteerd is:
Als je enkel koop met buyback garantie: Je koopt eigenlijk delen van leningen van 1 dag tot +100 maanden. Je hebt je geld terug na die periode (+ eventueel 60 dagen).
Je kunt je leningen wel verkopen op de secundaire markt. Dat gaat al bij al vlot, maar verwacht niet dat als je 1000 euro investeert en je alles op secondaire markt zet, je alles meteen weer kwijt bent. Leningen met hoge interest (bv +12%) kan je vaak wel kwijt met kleine "premium", leningen met lage interest (-9%) geraak je vaak snel kwijt met een kleine discount.
zie bv: https://p2p-millionaire.com/how-liquid- ... exit-test/
Als je investeert in acces en invest, kan je uw geld vrij snel terug hebben. enkel de leningen in "late" worden niet verkocht. Maar die kan je nog altijd kwijt op secondaire markt. Op internet vind je wel wat voorbeelden van mensen die 100.000 euro investeerden en kijken hoe snel ze het terug hebben. Dat gaat precies vrij vlot. maar alles hangt af van hoe liquide de markt is. Ook hier vind je online wel voorbeelden
Overschrijven van Mintos naar je eigen rekening: stond er bij mij meestal dag erna al terug op. Enkel overschrijvingen op vrijdagavond, had ik maar de dinsdag erop op mijn rekening.
Voila, ik heb uit curiositeit ook een account aangemaakt. We zullen dat een proberen met een beperkt bedrag, indien het slecht gaat scheur ik me broek er niet aan en als het goed loopt des te beter natuurlijk!
Mvg,
Geblin
Mvg,
Geblin
ik zelf zit bij peerberry en fastinvest als test (kleine bedragen)
fastinvest heb ik 2 leningen van een jaar, peerberry veel korte/kleine leningen.
het probleem met de korte kleinere leningen, ik heb al vaak gehad dat deze pas na 15-30dagen betaald werden(soms zelfs later) en dus verlies je rendement. van +- 11% zit ik ondertussen op +-8.9%
fastinvest heb ik 2 leningen van een jaar, peerberry veel korte/kleine leningen.
het probleem met de korte kleinere leningen, ik heb al vaak gehad dat deze pas na 15-30dagen betaald werden(soms zelfs later) en dus verlies je rendement. van +- 11% zit ik ondertussen op +-8.9%