Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Hilarische post is dit. Echt een typevoorbeeld hoe men het kan draaien en keren om niets te moeten doen. Ik moet je wel nageven dat het goed bedacht is. Je moet er maar opkomen.vortex schreef: ↑26 september 2019, 12:53 Neem nu dat naar het werk fietsen ipv van auto rijden, levert dankzij de fietsvergoeding en de besparing op brandstof een mooie som extra koopkracht op. Extra koopkracht zal zich vertalen in extra consumptie en dus extra CO2 uitstoot. Daarnaast gaan ze na al dat fietsen ook nog eens uitgebreid douchen, warm water levert CO2 uitstoot. Hun speciaal aangekochte of geleasde fiets en extra fietskledij is ook niet zonder CO2 uitstoot gemaakt. Kortom de 300kg CO2 die ze dankzij de 2000 fietskilometers per jaar besparen wordt langs de andere kant door diezelfde persoon weer teniet gedaan.
Terug naar de praktijk. Ik werk in een kantoor met 10 man/vrouw. De verste woont op 10 km, de dichtste om de hoek. Iedereen komt met zijn fiets, al dan niet elektrisch. We hebben een douche. Niemand neemt een douche na het fietsen. Die douche wordt alleen gebruikt als er eens een vuil werkje moet opgeknapt worden (zelden). Niemand heeft speciale fietskledij. We komen in onze gewone kledij afgereden. Wie zegt dat je je in het zweet moet rijden op uw fiets? Als je op je gemak rijdt dan zweet je niet en met een elektrische fiets al zeker niet.
Re: Klimaathysterie
Er zit wat in natuurlijk Vortex. Maar u denkt mogelijks in het autobezitter stramien?
Doch er zijn andere antwoorden mogelijk.
De "extra" koopkracht (door geen autobezit etc) kan vertaald worden naar 4/5 werken. Dus niet noodzakelijk naar extra consumptie maar wel bv naar tijd voor groenten te kweken in de moestuin. Het bespaarde bedrag kan ook geinvesteerd worden in de juiste aandelen. Wat voor ieder zelf te kiezen is natuurlijk.
Ik rij met een fiets die ik heb gekregen (een topfiets) en ik onderhou die zelf
Ik draag meestal geen speciale fietskledij. Ik dien mij ook niet te douchen tenzij het echt heel slecht weer is.
Doch er zijn andere antwoorden mogelijk.
De "extra" koopkracht (door geen autobezit etc) kan vertaald worden naar 4/5 werken. Dus niet noodzakelijk naar extra consumptie maar wel bv naar tijd voor groenten te kweken in de moestuin. Het bespaarde bedrag kan ook geinvesteerd worden in de juiste aandelen. Wat voor ieder zelf te kiezen is natuurlijk.
Ik rij met een fiets die ik heb gekregen (een topfiets) en ik onderhou die zelf
Ik draag meestal geen speciale fietskledij. Ik dien mij ook niet te douchen tenzij het echt heel slecht weer is.
Re: Klimaathysterie
Zelfs als het extra inkomen uit een fietsvergoeding wordt geconsumeerd, is dat hoogstwaarschijnlijk nog altijd een milieuwinst.
Hoeveel producten zullen per euro een hogere klimaatimpact hebben dan benzine of diesel? Ik kan me eigenlijk enkel vliegtickets en rundsvlees voor de geest halen.
Hoeveel producten zullen per euro een hogere klimaatimpact hebben dan benzine of diesel? Ik kan me eigenlijk enkel vliegtickets en rundsvlees voor de geest halen.
Re: Klimaathysterie
Klopt eigenlijk wel. Mijn vrouw werkt de helft van het jaar 4/5e en dan nog 3 maand part-time en 3 maand full-time. Ze heeft een moestuintje met tomaten, komkommers en sla.Jamesken schreef: ↑26 september 2019, 13:26 De "extra" koopkracht (door geen autobezit etc) kan vertaald worden naar 4/5 werken. Dus niet noodzakelijk naar extra consumptie maar wel bv naar tijd voor groenten te kweken in de moestuin. Het bespaarde bedrag kan ook geinvesteerd worden in de juiste aandelen. Wat voor ieder zelf te kiezen is natuurlijk.
Re: Klimaathysterie
Hmm… In mei - juni - juli - aug heb ik wel regelmatig eens de fiets gebruikt. Afstand is ongeveer 10km, en maar de helft van met de auto (de schelde kan je nu eenmaal niet overal oversteken met de auto, maar voor de fiets liggen er veerdiensten).
Maar zelfs bij heel gewoon fietstempo kom je ALTIJD bezweet aan op het werk. En nee, ik ben niet zwaar of heb geen slechte fysiek. 75kg voor 1m80 en actief als voetbalcoach. Ik fiets aan 18 à 20 km/u. De oorzaak: rugzak met laptop en lunch op m'n rug. Altijd natte rug. Ik douche nooit speciaal, maar doe wel m'n bovenkleding uit en verfris me even aan een wasbak. De tijdswinst van met de fiets komen tegenover de files trotseren met de auto is daarmee weg. Het is wel tamelijk ontspannend, behalve als je merkt dat je je boot gaat missen en mag crossen om niet een half uur te moeten staan schilderen.
Met weer zoals vandaag denk ik er zelfs nog niet aan om de fiets te nemen, dan wel bumperen.
Re: Klimaathysterie
Dat kan ik wel volgen Fakkel. Zeker als je een rugzak draagt op je rug.
Mijn situatie:
Ik gebruik 2 zijtassen aan mijn fiets voor mijn boterhammen en rugzak. Ik ben zelden bezweet. Ik rij aan een rustig tempo +- 20km/u door de natuur. Nee, ik zou dit niet willen ruilen om te bumperkleven - zelfs niet met regenweer.
Mij maakt het niet uit of ik nu 5 minuten langer onderweg ben bij tegenwind. Soms doe ik zelfs een toertje rond, gewoon omdat ik het leuk en ontspannend vind na een werkdag.
Mijn situatie:
Ik gebruik 2 zijtassen aan mijn fiets voor mijn boterhammen en rugzak. Ik ben zelden bezweet. Ik rij aan een rustig tempo +- 20km/u door de natuur. Nee, ik zou dit niet willen ruilen om te bumperkleven - zelfs niet met regenweer.
Mij maakt het niet uit of ik nu 5 minuten langer onderweg ben bij tegenwind. Soms doe ik zelfs een toertje rond, gewoon omdat ik het leuk en ontspannend vind na een werkdag.
Re: Klimaathysterie
Bij mij is het 7 km. Ik heb wel een elektrische fiets omdat ik elke dag en in elk weer naar mijn werk fiets. Thuis doe ik ook alle afstanden tot 10-12 km met de fiets. Ik heb fietszakken dus hoef niets op mijn rug te dragen. Ik zweet eigenlijk zo goed als nooit na het fietsen tenzij het echt heel erg warm is.
Re: Klimaathysterie
Vind jouw anekdotisch verhaal als ontkrachting van bovenstaand anders ook wel hilarisch. In elk geval zullen de fietsers van de meer dan 100 Antwerpse Havenbedrijven die een lease fiets (vaak een e of speed-bike) via het werk hebben zich wel min of meer herkennen in dat "goed bedacht" verhaal. Waar ik werk wonen de meeste van hen op aanzienlijk meer kilometers van het werk, heeft iedereen aangepaste fietskledij en gaan we zonder uitzondering douchen na aankomst op het werk. Met de €460 fietsvergoeding voor 2000km en de €160 uitgespaarde brandstof jaarlijks is extra consumptie en dus extra CO2 mogelijk.anonymous schreef: ↑26 september 2019, 13:03Hilarische post is dit. Echt een typevoorbeeld hoe men het kan draaien en keren om niets te moeten doen. Ik moet je wel nageven dat het goed bedacht is. Je moet er maar opkomen.vortex schreef: ↑26 september 2019, 12:53 Neem nu dat naar het werk fietsen ipv van auto rijden, levert dankzij de fietsvergoeding en de besparing op brandstof een mooie som extra koopkracht op. Extra koopkracht zal zich vertalen in extra consumptie en dus extra CO2 uitstoot. Daarnaast gaan ze na al dat fietsen ook nog eens uitgebreid douchen, warm water levert CO2 uitstoot. Hun speciaal aangekochte of geleasde fiets en extra fietskledij is ook niet zonder CO2 uitstoot gemaakt. Kortom de 300kg CO2 die ze dankzij de 2000 fietskilometers per jaar besparen wordt langs de andere kant door diezelfde persoon weer teniet gedaan.
Terug naar de praktijk. Ik werk in een kantoor met 10 man/vrouw. De verste woont op 10 km, de dichtste om de hoek. Iedereen komt met zijn fiets, al dan niet elektrisch. We hebben een douche. Niemand neemt een douche na het fietsen. Die douche wordt alleen gebruikt als er eens een vuil werkje moet opgeknapt worden (zelden). Niemand heeft speciale fietskledij. We komen in onze gewone kledij afgereden. Wie zegt dat je je in het zweet moet rijden op uw fiets? Als je op je gemak rijdt dan zweet je niet en met een elektrische fiets al zeker niet.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Met die fiets ipv met de auto, dat wil zeggen
- meer kosten voor de werkgever.
- minder inkomsten BTW, taksen en accijnzen voor brandstoffen (en minder BTW, wegentaksen, verkeersboetes door geen wagen meer aan te kopen) voor de staat.
- minder tewerkstelling (auto genereert meer tewerkstelling als de fiets)
Dat gaat toch moeten resulteren in hogere belastingen. Bye-bye KK.
- meer kosten voor de werkgever.
- minder inkomsten BTW, taksen en accijnzen voor brandstoffen (en minder BTW, wegentaksen, verkeersboetes door geen wagen meer aan te kopen) voor de staat.
- minder tewerkstelling (auto genereert meer tewerkstelling als de fiets)
Dat gaat toch moeten resulteren in hogere belastingen. Bye-bye KK.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Klimaathysterie
Het warm water gaat natuurlijk de grootste CO2 bijdrage leveren, Hoeveel de CO2 impact van extra consumptie bedraagt is moeilijker te bepalen maar denk dat je niet moet onderschatten wat een en ander aan CO2 uitstoot veroorzaakt. Vaak zit er een hele keten van grondstof tot afgewerkt product tussen die elk hun bijdrage leveren, zowel via toegevoegde waarde als via het transport tussen elke stap. Hoeveel CO2 zou de productie van een speed-bike veroorzaken, gaande van rubber productie, metalen, verf, kunststoffen, accu, enz tot en met het transport van al die onderdelen, zou best wel eens kunnen dat je dat met 2000km per jaar nooit bij elkaar gefietst krijgt in liters uitgespaarde benzine. Nu goed zolang we maar het gevoel hebben iets te doen voor het klimaat zal het wel OK zijn hé.dw schreef: ↑26 september 2019, 13:33 Zelfs als het extra inkomen uit een fietsvergoeding wordt geconsumeerd, is dat hoogstwaarschijnlijk nog altijd een milieuwinst.
Hoeveel producten zullen per euro een hogere klimaatimpact hebben dan benzine of diesel? Ik kan me eigenlijk enkel vliegtickets en rundsvlees voor de geest halen.
Re: Klimaathysterie
Het zou mooi zijn mocht dat gebeuren :-) Iedereen met de fiets naar het werk...Spruitekop schreef: ↑26 september 2019, 14:04 Met die fiets ipv met de auto, dat wil zeggen
- meer kosten voor de werkgever.
- minder inkomsten BTW, taksen en accijnzen voor brandstoffen (en minder BTW, wegentaksen, verkeersboetes door geen wagen meer aan te kopen) voor de staat.
- minder tewerkstelling (auto genereert meer tewerkstelling als de fiets)
Dat gaat toch moeten resulteren in hogere belastingen. Bye-bye KK.
Mocht het toch gebeuren, zal ik met plezier meedenken aan andere belastingen. Gaan er dan ook boetes zijn als je op een oude fiets de stad binnen wil?
Re: Klimaathysterie
Bij voetbal weet je al genoeg, luiheid troef en hypocriet nog ookFakkel schreef: ↑26 september 2019, 13:42Hmm… In mei - juni - juli - aug heb ik wel regelmatig eens de fiets gebruikt. Afstand is ongeveer 10km, en maar de helft van met de auto (de schelde kan je nu eenmaal niet overal oversteken met de auto, maar voor de fiets liggen er veerdiensten).
Maar zelfs bij heel gewoon fietstempo kom je ALTIJD bezweet aan op het werk. En nee, ik ben niet zwaar of heb geen slechte fysiek. 75kg voor 1m80 en actief als voetbalcoach. Ik fiets aan 18 à 20 km/u. De oorzaak: rugzak met laptop en lunch op m'n rug. Altijd natte rug. Ik douche nooit speciaal, maar doe wel m'n bovenkleding uit en verfris me even aan een wasbak. De tijdswinst van met de fiets komen tegenover de files trotseren met de auto is daarmee weg. Het is wel tamelijk ontspannend, behalve als je merkt dat je je boot gaat missen en mag crossen om niet een half uur te moeten staan schilderen.
Met weer zoals vandaag denk ik er zelfs nog niet aan om de fiets te nemen, dan wel bumperen.
Re: Klimaathysterie
43 jaar en ik word nog altijd betaald voor m'n hobby.
Wat jij er verder van denkt zal aan m'n kont roesten, hoor.
Ze zeggen ook altijd dat voetbal zo simpel is in vergelijking met andere sporten. Nu. Verklaar dan eens Evenepoel of Van Avermaet? Altijd gevoetbald, gaan plots fietsen, en rijden gelijk de rest is de vernieling. Het omgekeerde heb ik nog niet zien gebeuren.
Wat jij er verder van denkt zal aan m'n kont roesten, hoor.
Ze zeggen ook altijd dat voetbal zo simpel is in vergelijking met andere sporten. Nu. Verklaar dan eens Evenepoel of Van Avermaet? Altijd gevoetbald, gaan plots fietsen, en rijden gelijk de rest is de vernieling. Het omgekeerde heb ik nog niet zien gebeuren.
Re: Klimaathysterie
Als ik het goed kan samenvatten, moeten we dus zoveel mogelijk met de wagen rijden om de aarde de redden. Wij hebben dan geen geld meer over om te consumeren, dus minder CO2 uitstoot. Bovendien is het goed voor de staatskas. Eigenlijk is het schandalig dat er nog auto's worden toegelaten die minder dan 20 l/100km verbruiken!
En er is dringend nood aan een CO2-taks op speedpedelecs!
Wonderlijke redeneringen ...
En er is dringend nood aan een CO2-taks op speedpedelecs!
Wonderlijke redeneringen ...
Re: Klimaathysterie
1 woord en jij weet al voldoende om een forumlid lui en hypocriet te noemen.
We have a winner. Al weet ik nog niet of die van de dag, de week, de maand of het jaar gaat zijn. Proficiat alvast.