Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Als mijn auto 1 à 2 jaar in panne staat en ik zie dat de S&P op 2 jaar +19% (Nasdaq +30%) gestegen is, ga ik toch eens op zoek naar een andere garage...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
SP500:
Euro beleggers YOY +10%
USD beleggers YOY +3,5%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Yep, en 3,5% is eigenlijk niets vind ik. Op een week tijd schommelen de prijzen wel vaker met enkele procenten. Ik wilde niet zeggen dat ze helemaal niet bewogen hadden maar eerder dat winst/verlies heel erg beperkt was.
Interessante vraag.Jhn schreef: ↑26 september 2019, 15:37Dan heb jij eigenlijk de laatste maanden enkel nog alleen obligatie ETF moeten bijkopen, dat is toch juist?B7H4long schreef: ↑26 september 2019, 14:37 Mijn beleggingsplan vertelt me om nieuw geld direct te ik investeren volgens mijn asset allocatie.
Met het nieuwe geld zal ik trachten mijn ideale verdeling van 60% aandelen en 40% stabiele beleggingen zo goed mogelijk te benaderen.
Nergens in mijn plan maar ik dit afhangen van de stand van de markt.
Het kan toch niet zijn dat jij de laatste 10 maand nog maar iets van IWDA hebt gekocht!
Hangt allemaal van de grootte van de portefeuille en de hoogte van de nieuwe contributies af.
Bij mij was het een beetje vanalles.
Tov een jaar geleden hebben we deze evoluties:
MSCI world YOY +8,74%
Barclays Euro Bonds YOY +9,21%
Dus als we geen nieuwe contributies zouden doen, zou alles ongeveer gelijk blijven.
Met nieuwe contributies zou je kunnen denken: evenveel in aandelen dan in stabiele assets. maar dat was niet waar.
Een jaar geleden stonden mijn aandelen boven de 60% van mijn portefeuille. Extra geld ging een jaar geleden nog naar de stabiele assets.
In het begin van het jaar waren de aandelen gezakt onder de 60% van mijn portefeuille. Nieuwe contributies moesten dan naar daar gaan.
In de loop van het jaar zijn de obligaties mooi gestegen, maar de aandelen nog meer.
De aandelen hebben de obligaties terug ingehaald, maar de aandelen hebben ook dipjes gehad.
Dus afhankelijk van de datum stonden ofwel het ene, ofwel het andere onder zijn doel%.
Vandaag weet ik het niet. Werk voor het weekend - einde van het kwartaal - om alles nog een uit te rekenen.
Edit: heb het vandaag kunnen berekenen: aandelen 59,x %, stabiele assets 40,x %.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 september 2019, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja, zij die US forums volgen lezen dagelijks dat 2019 gene vette is (in USD).
Gelukkig tellen wij in Euro en is de Euro gedaald tov de USD en dit is voordelig voor een wereldwijde portefeuiile.
In de volgende periode kan het omgekeerd zijn.
Ik (M*) heb ander bedragen:
Iemand die 2 jaar geleden 10000 Euro in de S&P500 belegde zou nu 13287 Euro hebben + 32%
Iemand die 2 jaar geleden 10000 Euro in de Nasdaq 100 belegde zou nu 14333 Euro hebben +43%
Iemand die 2 jaar geleden 10000 USD in de S&P500 belegde zou nu 12316 USD hebben +23%
Iemand die 2 jaar geleden 10000 USD in de Nasdaq 100 belegde zou nu 13287 USD hebben +32%
Nog 2 maand te gaan dit jaar.
YTD = +13,9% goed maar niet beter dan de benchmarks
1 jaar = +3,3%
3 jaar = +32,4%
CAGR sinds start = +11,5%
Huidige verhouding aandelen/obligaties = 73/27
Herbalancering is voor januari maar het is min of meer on point
(Bovenstaande rendementen zijn van de combinatie aandelen+obligaties zonder cash)
YTD = +13,9% goed maar niet beter dan de benchmarks
1 jaar = +3,3%
3 jaar = +32,4%
CAGR sinds start = +11,5%
Huidige verhouding aandelen/obligaties = 73/27
Herbalancering is voor januari maar het is min of meer on point
(Bovenstaande rendementen zijn van de combinatie aandelen+obligaties zonder cash)
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Momenteel YTD: 30,06%, YOY: 19,27%
Voor de cijferaars, dit is zonder netto dividend of aankoop kosten, door de poging tot Buy & Hold strategie, was rendement portefeuille, afgelopen 3 jaar zo’n 1,25%/j lager, de eerste 4 jaar 1%/j hoger.
• Utility's en enkele defensieve aandelen, houden hun winterslaap en verbranden dus vet.
De achterblijvers, Anthem, GN Store, Honeywell werden na zomervakantie wakker
De kippen storten zich afgelopen week, massaal op Grieg Seafood, volgende maanden zullen er weer enkele teleurgesteld afdruipen, omdat hun dieet niet het verhoopte resultaat gaf….
Zoute Chips blijven in de smaak vallen.
Momenteel politieke rust, ziekteverzekering /gezondheid in USA, nu grotere vermogensbelasting, er in de focus ligt…desondanks kiest Bill Gates voor Elizabeth Warren….
• Koop voorzien: geen enkel, maar bij dip: NEL, Danaher, KLAc, NEE, (PCELL) of ….
• Verwacht dat veel beleggers, na drie koningen iets trachten af te slanken, maar sommige kozen een menu, dat meer geschikt is, voor een kort crashdieet….
Voor de cijferaars, dit is zonder netto dividend of aankoop kosten, door de poging tot Buy & Hold strategie, was rendement portefeuille, afgelopen 3 jaar zo’n 1,25%/j lager, de eerste 4 jaar 1%/j hoger.
• Utility's en enkele defensieve aandelen, houden hun winterslaap en verbranden dus vet.
De achterblijvers, Anthem, GN Store, Honeywell werden na zomervakantie wakker
De kippen storten zich afgelopen week, massaal op Grieg Seafood, volgende maanden zullen er weer enkele teleurgesteld afdruipen, omdat hun dieet niet het verhoopte resultaat gaf….
Zoute Chips blijven in de smaak vallen.
Momenteel politieke rust, ziekteverzekering /gezondheid in USA, nu grotere vermogensbelasting, er in de focus ligt…desondanks kiest Bill Gates voor Elizabeth Warren….
• Koop voorzien: geen enkel, maar bij dip: NEL, Danaher, KLAc, NEE, (PCELL) of ….
• Verwacht dat veel beleggers, na drie koningen iets trachten af te slanken, maar sommige kozen een menu, dat meer geschikt is, voor een kort crashdieet….
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
-
- Full Member
- Contacteer:
YTD 19%. Ik ben al even aan het verschuiven richting dividenden. Met de paarsgroene regering die eraan komt kunnen we ons denk ik verwachten aan een weinig gunstig beleggersklimaat, met mogelijk opnieuw een poging tot meerwaardebelasting. Op dividenden betaal je ook een hoge onroerende voorheffing, maar daarop kan je tenminste anticiperen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Begrijpen doe ik het nog steeds niet. Iedereen is euforisch over YTD (Year to Date). M.a.w. wat hebben effecten gedaan sinds 1 januari 2019. Maar helaas heb ik geen effecten gekocht op 1 januari 2019. Ik heb ze gekocht: op 25 maart 2013, op 23 januari 2014, op 2 juli 2015, op 7 oktober 2016, op 9 december 2017, op 14 september 2018 en op 27 april 2019.
Ik heb ook nog wat verkocht op 4 april 2013, op 25 augustus 2015, op 30 oktober 2016 en op 7 juli 2017 etc.
In mijn – niet zo slimme opinie – gaat het toch om wat de waarde van de aangekochte effecten sinds men is begonnen met beleggen?
En – ook weer niet een slimme opinie – welk verlies cq winst men heeft behaald -. Volgens mijn opinie hebben de banken YTD uitgevonden. Zo kan ik het ook wel! Kijk eens hoe goed u het doet – het verlies laat men achterwege -! YTB (Year to Buy). Zou een eerlijke kijk geven op de portefeuille.
Mijn YTB is plus 2.45%!!!!
Ik heb ook nog wat verkocht op 4 april 2013, op 25 augustus 2015, op 30 oktober 2016 en op 7 juli 2017 etc.
In mijn – niet zo slimme opinie – gaat het toch om wat de waarde van de aangekochte effecten sinds men is begonnen met beleggen?
En – ook weer niet een slimme opinie – welk verlies cq winst men heeft behaald -. Volgens mijn opinie hebben de banken YTD uitgevonden. Zo kan ik het ook wel! Kijk eens hoe goed u het doet – het verlies laat men achterwege -! YTB (Year to Buy). Zou een eerlijke kijk geven op de portefeuille.
Mijn YTB is plus 2.45%!!!!
Kijk naar de waarde op 31/12. Dit jaar voorlopig 18,25%, vorig jaar -8,79%, althans mijn LT port.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waarin beleg je dan als je dat wil zeggen? Want als je bij een broker zelf individuele aandelen of ETFs kiest, dan verdient de bank er amper/niet aan...Jozefien1969 schreef: ↑10 november 2019, 20:38Uw bank heeft winst, maar heeft u dat ook daadwerkelijk?
Als je toch een nieuwe term wil uitvinden dan moet het BTD - Buy to Date zijn. Maar er bestaat al een goede uitdrukking voor in het Nederlands, namelijk cumulatief rendement. Maar hoe je het ook noemt, 2,45% is niets, tenzij je heel recent hebt gekocht.Jozefien1969 schreef: ↑10 november 2019, 20:08 Kijk eens hoe goed u het doet – het verlies laat men achterwege -! YTB (Year to Buy). Zou een eerlijke kijk geven op de portefeuille. Mijn YTB is plus 2.45%!!!!
Ja. Mijn broker een beetje winst nl transactiekosten.Jozefien1969 schreef: ↑10 november 2019, 20:38Ik kijk nergens naar, ik bereken zelf. Wanneer u niet op uw qui vive bent dan zult u het weten! Uw bank heeft winst, maar heeft u dat ook daadwerkelijk?