Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
En over de pensioenen weer geen woord!!!
Is federale materie, geen Vlaamse materie.
Maar maak je geen zorgen: De Wever heeft voor de verkiezingen van mei al gezegd dat de pensioenleeftijd van 67 nog omhoog moet. Dus als ze straks gaan onderhandelen over de federale regering ...
Er zijn landen waar de wettelijke pensioenleeftijd tot voor kort 63 jaar was. Ze gaan dit vanaf 1-1-2020 verhogen naar 65 jaar. Ze hebben daar een stad kort en klein geslagen!
Eigenlijk zou heel het pensioensysteem op de schop moeten. Maar daar is 4 jaar voor veel te kort.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mss moeten we terug naar het verleden m.b.t. onderwijs - niet zo lang geleden was het Belgische onderwijs van betere kwaliteit dan nu, schijnbaar minder burn -outs.
Onderwijs gaat niet alleen over de leraars; het gaat ook over de leerlingen.contextbinder schreef: ↑30 september 2019, 16:31 Mss moeten we terug naar het verleden m.b.t. onderwijs - niet zo lang geleden was het Belgische onderwijs van betere kwaliteit dan nu, schijnbaar minder burn -outs.
Het vergelijkend PISA onderzoek over het probleem-oplossend vermogen van de leerlingen, leert ons dat de Belgen zich exact in de middenmoot bevinden.
Enige ambitie om een beetje te stijgen, is dus niet misplaatst Waar is de tijd van Flanders Technology toen Vlaanderen ambitie had om vooruit te kijken, in plaats van in het verleden te blijven hangen met hun Vlaamse canon, zoals de huidige regering van plan is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yep, alle lonen moeten serieus geïndexeerd worden, want er zijn nog te veel mensen hier aan het werk en er verhuizen nog niet genoeg bedrijven naar het buitenland, omdat onze loonkost te laag is
Als we toch anekdotes aanhalen: twee van mijn beste kameraden hadden een rotslecht eerste jaar (combinatie van luiheid en familiale problemen) en zaten daardoor op koers om minstens een vol jaar vertraging op te lopen. In het tweede herpakten ze zich en werden voorbeeldige studenten. Door een extra zwaar derde bachelorjaar (met enkele eerste mastervakken) en eerste masterjaar (met enkele tweede mastervakken) op te nemen konden ze de vertraging uiteindelijk beperken tot een half jaar.
Een harde knip had hen geenszins betere ingenieurs gemaakt en de maatschappij en hun ouders nog een half jaar extra op kosten gejaagd.
Studieduurvertraging is een groot probleem, maar een harde knip pakt het niet ten gronde aan.
Ga gerust werken voor 1700 bruto per maand als je je geroepen voelt.
Alleen voor de anderen... niet voor 'mij' van toepassing want ik ben een betere dan de rest ?
Van de index(sprong) gesproken... broekzak , vestzak. ..
Mijn grootvader heeft heel zijn leven 2 pakjes sigaretten per dag gerookt en is 96 jaar gewordendw schreef: ↑30 september 2019, 16:54Als we toch anekdotes aanhalen: twee van mijn beste kameraden hadden een rotslecht eerste jaar (combinatie van luiheid en familiale problemen) en zaten daardoor op koers om minstens een vol jaar vertraging op te lopen. In het tweede herpakten ze zich en werden voorbeeldige studenten. Door een extra zwaar derde bachelorjaar (met enkele eerste mastervakken) en eerste masterjaar (met enkele tweede mastervakken) op te nemen konden ze de vertraging uiteindelijk beperken tot een half jaar.
Een harde knip had hen geenszins betere ingenieurs gemaakt en de maatschappij en hun ouders nog een half jaar extra op kosten gejaagd.
Studieduurvertraging is een groot probleem, maar een harde knip pakt het niet ten gronde aan.
Het is beter te kijken naar statistieken dan naar individuele gevallen
In 2018 schreven de kranten (ter info: een bachelor duurt normaal 3 jaar):
Nog amper de helft van de studenten behaalt binnen de vijf jaar een bachelordiploma in de richting waarin ze zijn gestart. Dat blijkt uit cijfers van de KU Leuven, en bij de andere Vlaamse universiteiten is dezelfde tendens merkbaar. Tien jaar geleden lagen die slaagcijfers op 60 procent. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
Ik ontken uiteraard niet dat er een probleem is met studieduurvertraging.
Het is me echter totaal niet duidelijk wat een harde knip hieraan verandert. Zorgt het ervoor dat studenten sneller de volledige cyclus van bachelor en master doorlopen? Nee. Dus wat is dan het nut?
Als je het probleem van studieduurvertraging wilt aanpakken, zijn er betere instrumenten (waar universiteiten ook al ten dele op inzetten): oriënteringstesten, monitoraat, zorgen dat men nog tijdens het eerste jaar vlot kan schakelen naar 'lichtere' varianten van de gekozen opleiding (aan unief of een hogeschool), zwakkere studenten aanmoedigen om een zalmtraject te volgen (hogeschool + schakeljaar ipv rechtstreeks unief beginnen),...
Het middelbare curriculum meer standaardiseren en beter laten aansluiten op wat universiteiten verwachten van hun instroom zou ook al veel helpen. Men zou imo zelfs moeten overwegen om een koepelorganisatie van hogescholen en universiteiten de eindtermen van de derde graad te laten bepalen.
Het is me echter totaal niet duidelijk wat een harde knip hieraan verandert. Zorgt het ervoor dat studenten sneller de volledige cyclus van bachelor en master doorlopen? Nee. Dus wat is dan het nut?
Als je het probleem van studieduurvertraging wilt aanpakken, zijn er betere instrumenten (waar universiteiten ook al ten dele op inzetten): oriënteringstesten, monitoraat, zorgen dat men nog tijdens het eerste jaar vlot kan schakelen naar 'lichtere' varianten van de gekozen opleiding (aan unief of een hogeschool), zwakkere studenten aanmoedigen om een zalmtraject te volgen (hogeschool + schakeljaar ipv rechtstreeks unief beginnen),...
Het middelbare curriculum meer standaardiseren en beter laten aansluiten op wat universiteiten verwachten van hun instroom zou ook al veel helpen. Men zou imo zelfs moeten overwegen om een koepelorganisatie van hogescholen en universiteiten de eindtermen van de derde graad te laten bepalen.
Waar is de tijd dat je 14 moest halen en je ofwel gebuisd bent ofwel geslaagd.
Zeg niet dat we daar naar terug moeten, heb dat ook nooit meegemaakt maar komaan eh. Laat studenten ook makkelijker stages doen. Bv als je zo'n half jaar moet doen dat je dan al dan niet tegen vergoeding ergens een werkstage kunt doen.
Staat ook mooi op cv. Ok niet onmiddellijk door, maar wel al ervaring en niet geluierikt
Zeg niet dat we daar naar terug moeten, heb dat ook nooit meegemaakt maar komaan eh. Laat studenten ook makkelijker stages doen. Bv als je zo'n half jaar moet doen dat je dan al dan niet tegen vergoeding ergens een werkstage kunt doen.
Staat ook mooi op cv. Ok niet onmiddellijk door, maar wel al ervaring en niet geluierikt
Het is geen eenvoudig probleem.dw schreef: ↑30 september 2019, 17:06 Ik ontken uiteraard niet dat er een probleem is met studieduurvertraging.
Voor wie in een richting zit die overeenkomt met de capaciteiten en de ambitie en de wil om ervoor te werken, maakt het inderdaad geen verschil.
Maar onderwijs kost handenvol geld. Moet iedereen betalen om iedereen alle mogelijke kansen te geven, en te blijven geven?
Of moeten we de regels veranderen en strenger zijn? Met strengere regels gaat er hier en daar een uitzondering zijn die niet zal slagen waar zij of hij met de oude regels wel zou slagen. Maar moet je 100 leerlingen extra kansen geven opdat er 2 extra zouden slagen?
De regering heeft de keuze gemaakt om de regels te verstrengen.
De toekomst zal uitwijzen of dit een goed plan was of niet.
Maar de extra punten die je opsomt (begeleiding, orientering, ...) zouden best ook ingevoerd worden.
Ik denk gewoon dat het probleem zich vooral in het middelbaar onderwijs situeert en dat ze dat moeten aanpakken. Er zijn veel te weinig middelbare scholen die hun leerlingen echt goed voorbereiden op hoger/universitair onderwijs. Het niveau moet daar stukken omhoog zodat studenten in hun eerste jaar hoger onderwijs überhaupt weten waar ze aan beginnen.
Oriëntatietesten en mensen met te lage scores verhinderen aan bepaalde opleidingen te starten zou ook al veel goed maken. Als ik zag wie er bij ons in het eerste jaar allemaal eens kwam proberen want je weet toch nooit of het lukt... .
Daarnaast denk ik ook dat men eindelijk eens moet werk maken van een opwaardering van mensen die een stiel uitoefenen (loodgieter, metser, bakker, slager,...). Bij teveel mensen leeft nog echt het idee dat je in het leven gefaald hebt indien je dergelijk beroep zou moeten uitoefenen. Ik vind het echt onzin en ik zou de stielmannen die meer dan mij verdienen niet te eten willen geven . Deze week stond ik bijvoorbeeld in de Colruyt en hoorde ik een moeder tegen haar dochter vertellen dat ze goed moest studeren zodat ze niet aan de kassa van de Colruyt zou moeten staan. Uiteraard een zeer wijze & educatieve levensles. Kan je trouwens nog meer elitair zijn?
Oriëntatietesten en mensen met te lage scores verhinderen aan bepaalde opleidingen te starten zou ook al veel goed maken. Als ik zag wie er bij ons in het eerste jaar allemaal eens kwam proberen want je weet toch nooit of het lukt... .
Daarnaast denk ik ook dat men eindelijk eens moet werk maken van een opwaardering van mensen die een stiel uitoefenen (loodgieter, metser, bakker, slager,...). Bij teveel mensen leeft nog echt het idee dat je in het leven gefaald hebt indien je dergelijk beroep zou moeten uitoefenen. Ik vind het echt onzin en ik zou de stielmannen die meer dan mij verdienen niet te eten willen geven . Deze week stond ik bijvoorbeeld in de Colruyt en hoorde ik een moeder tegen haar dochter vertellen dat ze goed moest studeren zodat ze niet aan de kassa van de Colruyt zou moeten staan. Uiteraard een zeer wijze & educatieve levensles. Kan je trouwens nog meer elitair zijn?