De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ja ik heb die Bogleheads pagina's al doorgenomen. Daar worden wel aanbevelingen gedaan voor investeringen, maar niet voor brokers, vandaar dat ik het vroeg. Maar ik krijg inderdaad de indruk van wat ik lees dat DeGiro het goedkoopste is dus misschien moet ik daar maar voor gaan.
Ik zie ook op dezelfde pagina:
Van de laatste zin krijg ik de indruk dat Bogleheads eigenlijk adviseren deze buckets helemaal niet te gebruiken, of lees ik dat nu verkeerd?Saving through insurance contracts:
Tak-21 savings insurance (tak21-spaarverzekering) : life insurance insuring the combined premiums (after costs) and a guaranteed fixed return augmented with an optional bonus. There is government protection until 100,000 Euro.
Tak-23 investment insurance (tak-23 beleggingsverzekeringen) : life insurance investing in underlying mutual funds.
Tak-26: not an insurance, hence no premium tax of 2%, but no exception on tax on return.
The tax on the insurance premium (2%), the high total expense ratio (TER) (typically larger then 1.3%), and entry fees (typically 3%, even going up to 6%, but all negotiable) and exit fees for these funds are very high compared to what is commonly considered acceptable for Bogleheads.
Correct. Anderzijds heb ik de indruk dat velen hier (waaronder ikzelf) bij een iets duurdere broker zitten, maar waarbij ze geen gedoe hebben met aangiften bij de NBB. Ook de klantendienst en de interface is bij die iets duurdere brokers beter als ik me niet vergis.ignition schreef: ↑24 september 2019, 12:06 Degiro is waarschijnlijk de beste (lees: goedkoopste). Deze rekening moet je als Belg wel aangeven bij de NBB omdat het een buitenlandse rekening is. Weet niet hoe dit zit voor een Nederlander.
Over pensioensparen en langetermijnsparen kan je hier meer lezen: https://www.bogleheads.org/wiki/Investi ... nvestments
Bij de iets duurdere brokers denk ik aan: Binck (zit ik zelf bij, maar eerder toevallig), MeDirect, KeyTrade, ...
Als je niet teveel transacties doet en je richt op goedkope ETF's vallen de kosten daar ook nog heel erg goed mee.
Ps: er zijn op dit forum inderdaad ook heel wat topics terug te vinden over de verschillende brokers
Volledig terzijde — excuses voor de onderbreking.
Aanschaf via Binck van de nieuwe 'All World' Vanguard ETF VWCE is opmerkelijk goedkoper dan via Bolero. Via deze broker is deze nieuwe tracker wél een goed alternatief voor het duo IWDA + EMIM.
BINCK = 2448 EUR
34st. @ 72 EUR
transactiekosten: 9,75 (0,40%)
beurstaks: 2,94 (0,12%)
BOLERO = 2495,31
34st. @ 72 EUR
transactiekost: 15 (0,60%)
beurstaks 32,31 (1,30%)
Aanschaf via Binck van de nieuwe 'All World' Vanguard ETF VWCE is opmerkelijk goedkoper dan via Bolero. Via deze broker is deze nieuwe tracker wél een goed alternatief voor het duo IWDA + EMIM.
BINCK = 2448 EUR
34st. @ 72 EUR
BOLERO = 2495,31
34st. @ 72 EUR
beurstaks 32,31 (1,30%)
"BINCK = 2448 EUR
34st. @ 72 EUR
BOLERO = 2495,31
34st. @ 72 EUR
beurstaks 32,31 (1,30%)"
Dat is niet normaal en zelfs niet wettelijk dat voor dezelfde produkten er een andere beurtaks wordt aangerekend
34st. @ 72 EUR
BOLERO = 2495,31
34st. @ 72 EUR
beurstaks 32,31 (1,30%)"
Dat is niet normaal en zelfs niet wettelijk dat voor dezelfde produkten er een andere beurtaks wordt aangerekend
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik kan voor de tool geen credit nemen. Is van een andere gebruiker op Reddit die me hielp toen ik heel dit rekenstuk eerder deed op de /r/DutchFire community. https://old.reddit.com/r/DutchFIRE/comm ... f/ewhykor/
Op degiro ook 0,12% tax.. Lijkt er op dat Bolero toch iets vreemd doet..frevdaele schreef: ↑24 september 2019, 20:01 Volledig terzijde — excuses voor de onderbreking.
BINCK = 2448 EUR
34st. @ 72 EUR
BOLERO = 2495,31
34st. @ 72 EUR
beurstaks 32,31 (1,30%)
ik ben er geen fan van. Ook niet van pensioensparen en langetermijnsparen trouwens. Ik denk dat ik zelf een beter rendement kan halen met ETF's.PetettyMet schreef: ↑24 september 2019, 14:09 Ja ik heb die Bogleheads pagina's al doorgenomen. Daar worden wel aanbevelingen gedaan voor investeringen, maar niet voor brokers, vandaar dat ik het vroeg. Maar ik krijg inderdaad de indruk van wat ik lees dat DeGiro het goedkoopste is dus misschien moet ik daar maar voor gaan.
Van de laatste zin krijg ik de indruk dat Bogleheads eigenlijk adviseren deze buckets helemaal niet te gebruiken, of lees ik dat nu verkeerd?Saving through insurance contracts:
Tak-21 savings insurance (tak21-spaarverzekering) : life insurance insuring the combined premiums (after costs) and a guaranteed fixed return augmented with an optional bonus. There is government protection until 100,000 Euro.
Tak-23 investment insurance (tak-23 beleggingsverzekeringen) : life insurance investing in underlying mutual funds.
Tak-26: not an insurance, hence no premium tax of 2%, but no exception on tax on return.
The tax on the insurance premium (2%), the high total expense ratio (TER) (typically larger then 1.3%), and entry fees (typically 3%, even going up to 6%, but all negotiable) and exit fees for these funds are very high compared to what is commonly considered acceptable for Bogleheads.
Dit zijn lange termijn beleggingen. Je geld staat vast tot je 65-67? bent.PetettyMet schreef: ↑24 september 2019, 14:09Van de laatste zin krijg ik de indruk dat Bogleheads eigenlijk adviseren deze buckets helemaal niet te gebruiken, of lees ik dat nu verkeerd?Saving through insurance contracts:
Er zijn instapkosten en ook jaarlijkse kosten. Er is ook een eindbelasting. Je alternatieve beleggingen hebben dit niet.
De winst is de belastingteruggave. Maar die moet je financieel spreiden over de termijn van de belegging.
30% belastingteruggave word heel ruwweg een winst van 1% per jaar.
Mijn persoonlijk conclusie: deze lange termijn beleggingen worden interessant dichter bij je pensioen., hoe korter hoe beter/
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vergeef me, maar in België is er geen touw aan vast te knopen. Ik word er wild van, maar dat helpt niet het beste is alles te ondergaan en de wenkbrauwen hoog op te trekken!?!!!paul schreef: ↑24 september 2019, 21:55 "BINCK = 2448 EUR
34st. @ 72 EUR
BOLERO = 2495,31
34st. @ 72 EUR
beurstaks 32,31 (1,30%)"
Hebben ze dit al aangepast bij Binck Bank?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Heb een tijdje geleden de definitieve afrekening gekregen van de DB. En hun daarop ook gecontacteerd om te vragen waarom ze me op de eindafrekening op dit distribuerend obligatiefonds toch een meerwaardetaks rekenden.B7H4long schreef: ↑22 augustus 2019, 08:55 Dus we hebben al een "international" en een "Belgische" online bank.
Ik heb gisteravond een order geplaatst voor de verkoop van 1 IEAG via Deutsche Bank.
Op de orderbevestiging en de bevestiging van de transactie staat wel de beurstax van 0,12% maar geen meerwaardetaks.
Ik volg op ofdat er alsnog een meerwaardetaks word aangerekend wanneer het order gesetteld word en wanneer ik de volledige afrekening krijg.
Heeft iemand informatie van een van de grootbanken?
Edit: ook de bevestiging van de transactie toont geen meerwaarde taks.
Ze hebben me hieronver gecontacteerd. De verklaring is blijkbaar dat de statuten van het fonds niet formeel vermelden dat de dividenden gedistribueerd worden.
Om deze 2-voudige belasting te vermijden lijkt het dus beter om ook voor obligatiefondsen een accumulerende variant te kiezen:
1- De dividenden worden voor 100% geherinvesteerd en nemen dus voor 100% deel aan de "samengestelde groei".
2- als er koersdalingen zijn van het fonds - indien de rente stijgt - zal een deel van de dividenden de daling opvullen en zal je daar geen taks op betalen.
Snel denkend weet ik niet of er een Accumulerend Euro Aggregate Bond fonds dat niet in Belgie geregistreerd is bestaat. Een Accumulerend Global Aggregate Bond fund dat niet in België geregistreerd is en naar de Euro gehedged is, lijkt dan de meer naar voor te komen als een valabele keuze: bijvoorbeeld.
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (EUNA/AGGH) of
Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (accumulating VAGF )
Laatst gewijzigd door B7H4long op 1 oktober 2019, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
In een andere thread poste ik een korte beschrijving over de werking van indexfondsen en ETFs.
Aandelen in een bedrijf maken he eigenaar van een deel van het bedrijf.
Als bewijs van dit eigendom krijg je een deelbewijs (aandeel) op je effektenrekening
INDEXFONDSEN
Indexfondsen zijn fondsen die beleggen in een mandje van securities (bvb aandelen) die in een index opgenomen zijn.
Een index is een lijst van aandelen elk met een gewicht, die aan een bepaalde definitie voldoen.
In vele aandelenindexen zijn de aandelen gewogen volgens de vrij verhandelbare market cap.
Er zijn meerdere indexleveranciers (MSCI, FTSE, Russel, ... ) en die hebben enorm veel indexen gedefineert.
Voorbeelden zijn: een index van aandelen die "iets doen" met Marihuana, een index van US aandelen in Technologie, index van mega aandelen in Europa ESTOXX50, index van de "grootste" 500 aandelen van de US S&P500. Index van de grootste 1600 aandelen van de 26 ontwikkelde markten: MSCI world.
Een indexfonds stelt dan mandjes samen met de aandelen in de index volgens het gewicht van de index. Dit mandje word dan verhandeld als een geheel.
Als bewijs van dit eigendom krijg je een deelbewijs van het indexfonds op je effektenrekening
In de US worden de meeste indexfondsen verhandelt zoals gewone fondsen: gekocht en verkocht via de fondsleverancier: Vanguard, Fidelity, Blackrock, ...
BEURSGENOTEERDE FONDSEN = ETFs
Buiten de US worden de meeste indexfondsen verhandelt via de beurs als beursgenoteerde fondsen (Exchange Traded Funds - ETFs).
Op de beurs worden de mandjes verhandeld tussen beleggers. De ene belegger verkoopt, de andere koopt voor een prijs die zij overeenkomen; vraag en aanbod zoals op elke beurs.
Als bewijs van de transactie word het deelbewijs getransfereerd van de effectenrekening van de verkoper naar die van de koper.
De mandjes hebben ook een intrinsieke waarde; NAV Net Asset Value - de som van de waarde van de onderliggende aandelen. Indien de prijs op de beurs te veel afwijkt van de NAV dan treden de"Authorised Participants" in werken. Zij creëren een nieuw mandje uit de individuele aandelen en verkopen dat mandje dan op de beurs aan de beleggers. Zij maken winst omdat ze de aandelen zelf goedkoper waren. Deze aktie van de AP zal de prijs van het mandje terug in lijn brengen met de NAV - omdat het aanbod vergroot is.
ACCUMULERENDE FONDSEN
Aandelen keren dividenden uit. Fondsen die aandelen bezitten ontvangen die dividenden. Zij kunnen die dividenden uitbetalen aan de beleggers, of ze kunnen extra aandelen kopen en die toevoegen aan deelbewijs van het fonds. In Belgie betaal je 30% Roerende Voorheffing op de uitbetaalde dividenden, geen RV op de geherinvesteerde dividenden. Herinvesterende fondsen zijn dus beter voor Belgische beleggers.
Sommige indexfondsen zijn herinvesterend, sommige keren dividenden uit.
De indexen hebben veelal verschillende varianten. Prijsindexen tracken enkel de prijs van de aandelen. Total Return indexen tracken de aandelen met de dividenden geherinvesteerd.
Ik plaats hier een licht uitgebreide versie om het later terug te vinden.
Aandelen in een bedrijf maken he eigenaar van een deel van het bedrijf.
Als bewijs van dit eigendom krijg je een deelbewijs (aandeel) op je effektenrekening
INDEXFONDSEN
Indexfondsen zijn fondsen die beleggen in een mandje van securities (bvb aandelen) die in een index opgenomen zijn.
Een index is een lijst van aandelen elk met een gewicht, die aan een bepaalde definitie voldoen.
In vele aandelenindexen zijn de aandelen gewogen volgens de vrij verhandelbare market cap.
Er zijn meerdere indexleveranciers (MSCI, FTSE, Russel, ... ) en die hebben enorm veel indexen gedefineert.
Voorbeelden zijn: een index van aandelen die "iets doen" met Marihuana, een index van US aandelen in Technologie, index van mega aandelen in Europa ESTOXX50, index van de "grootste" 500 aandelen van de US S&P500. Index van de grootste 1600 aandelen van de 26 ontwikkelde markten: MSCI world.
Een indexfonds stelt dan mandjes samen met de aandelen in de index volgens het gewicht van de index. Dit mandje word dan verhandeld als een geheel.
Als bewijs van dit eigendom krijg je een deelbewijs van het indexfonds op je effektenrekening
In de US worden de meeste indexfondsen verhandelt zoals gewone fondsen: gekocht en verkocht via de fondsleverancier: Vanguard, Fidelity, Blackrock, ...
BEURSGENOTEERDE FONDSEN = ETFs
Buiten de US worden de meeste indexfondsen verhandelt via de beurs als beursgenoteerde fondsen (Exchange Traded Funds - ETFs).
Op de beurs worden de mandjes verhandeld tussen beleggers. De ene belegger verkoopt, de andere koopt voor een prijs die zij overeenkomen; vraag en aanbod zoals op elke beurs.
Als bewijs van de transactie word het deelbewijs getransfereerd van de effectenrekening van de verkoper naar die van de koper.
De mandjes hebben ook een intrinsieke waarde; NAV Net Asset Value - de som van de waarde van de onderliggende aandelen. Indien de prijs op de beurs te veel afwijkt van de NAV dan treden de"Authorised Participants" in werken. Zij creëren een nieuw mandje uit de individuele aandelen en verkopen dat mandje dan op de beurs aan de beleggers. Zij maken winst omdat ze de aandelen zelf goedkoper waren. Deze aktie van de AP zal de prijs van het mandje terug in lijn brengen met de NAV - omdat het aanbod vergroot is.
ACCUMULERENDE FONDSEN
Aandelen keren dividenden uit. Fondsen die aandelen bezitten ontvangen die dividenden. Zij kunnen die dividenden uitbetalen aan de beleggers, of ze kunnen extra aandelen kopen en die toevoegen aan deelbewijs van het fonds. In Belgie betaal je 30% Roerende Voorheffing op de uitbetaalde dividenden, geen RV op de geherinvesteerde dividenden. Herinvesterende fondsen zijn dus beter voor Belgische beleggers.
Sommige indexfondsen zijn herinvesterend, sommige keren dividenden uit.
De indexen hebben veelal verschillende varianten. Prijsindexen tracken enkel de prijs van de aandelen. Total Return indexen tracken de aandelen met de dividenden geherinvesteerd.
Juist even gecheckt en voor VAGF rekenen ze nu 0.12% beurstaks aan. Goed nieuws.
Heb niet gekocht he maar tegenwoordig zie je dit in de kosten-preview juist vóór orderbevestiging.
De TER van aggh en vagf zijn beide 0.10%.
Sommigen vinden het een plus om eens niet voor iShares te kiezen. Zijn er nog noemenswaardige verschillen tussen beide?
Laatst gewijzigd door anonymous38760 op 1 oktober 2019, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fund size is mijn inziens toch nen belangrijke. Iets van een 12m GBP voor Vanguard tov 567m gbp voor ishares
Uitkijken met nieuwe ETF's... soms zijn de volumes te laag wat tot lage liquiditeit leidt.