De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Code: Selecteer alles
Ik ga in alle 3 de gevallen niks anders doen, gewoon blijven zitten en doen wat ik nu al jaren doe.Yaris schreef: ↑12 oktober 2019, 14:21 Wat verwachten jullie dat de markten volgende week zullen doen na het gedeeltelijk handelsakkoord tussen de VS en China van vrijdagavond? Ik zie drie mogelijke reacties.
- Er komt een kink in de kabel, een van de partijen komt op zijn verbintenissen terug en het akkoord houdt geen stand: de beurzen donderen naar beneden.
- Het akkoord was vrijdag reeds in de koersen verrekend. Nu nemen de beleggers winst en dalen de beurzen.
- De euforie blijft en de aandelen stijgen verder.
Net zoals bij de kampioenen en jommeke komt het op het einde altijd goed
Ik ga mijn portefeuille herschikken en heb een waarde bepaald die mijn portefeuille eerst moet bereiken alvorens ik iets ga verkopen. Maar telkens we bijna aan die waarde zijn valt de beurs weer terug. Als nu de handelsoorlog en de Brexit goed aflopen raken we er misschien toch nog.
Ik heb de indruk dat jij niet echt een vaste strategie hebt ... een fout die velen maken.Yaris schreef: ↑12 oktober 2019, 19:21 Ik ga mijn portefeuille herschikken en heb een waarde bepaald die mijn portefeuille eerst moet bereiken alvorens ik iets ga verkopen. Maar telkens we bijna aan die waarde zijn valt de beurs weer terug. Als nu de handelsoorlog en de Brexit goed aflopen raken we er misschien toch nog.
Schrijf je strategie voor de komende 10 jaar eens op papier en hou je eraan. Anders laat je je veel te veel leiden door emoties en onzekerheden.
Mijn strategie is buy and hold. Simpele strategie die ik al acht jaar volg. Ik plan nu voor de eerste keer een grote herschikking. Daarbij beleg ik voor mijn plezier. Ik heb geen nood aan allerlei regeltjes die me als een robotje doen functioneren: "Als dit gebeurt dan doe ik dat."
En wat is de reden van je grote herschikking? En naar wat ga je herschikken?Yaris schreef: ↑12 oktober 2019, 20:07 Mijn strategie is buy and hold. Simpele strategie die ik al acht jaar volg. Ik plan nu voor de eerste keer een grote herschikking. Daarbij beleg ik voor mijn plezier. Ik heb geen nood aan allerlei regeltjes die me als een robotje doen functioneren: "Als dit gebeurt dan doe ik dat."
Ik ga de zwakke fondsen eruit gooien en vervangen door betere. Mijn fondsen hebben acht jaar de tijd gehad om te laten zien wat ze waard zijn, dat is lang genoeg.
Ik ken uw strategie al lang, vandaar mijn antwoord.Yaris schreef: ↑12 oktober 2019, 20:07 Mijn strategie is buy and hold. Simpele strategie die ik al acht jaar volg. Ik plan nu voor de eerste keer een grote herschikking. Daarbij beleg ik voor mijn plezier. Ik heb geen nood aan allerlei regeltjes die me als een robotje doen functioneren: "Als dit gebeurt dan doe ik dat."
Veel succes met optimaliseren van uw port.
Ikzelf heb dat door de jaren heen al een paar keer gedaan, met 5 fondsen als eindresultaat.
Welke 5 fondsen hield je over?Jhn schreef: ↑13 oktober 2019, 08:44Ik ken uw strategie al lang, vandaar mijn antwoord.Yaris schreef: ↑12 oktober 2019, 20:07 Mijn strategie is buy and hold. Simpele strategie die ik al acht jaar volg. Ik plan nu voor de eerste keer een grote herschikking. Daarbij beleg ik voor mijn plezier. Ik heb geen nood aan allerlei regeltjes die me als een robotje doen functioneren: "Als dit gebeurt dan doe ik dat."
Veel succes met optimaliseren van uw port.
Ikzelf heb dat door de jaren heen al een paar keer gedaan, met 5 fondsen als eindresultaat.
Klassieke en begrijpelijke reactie maar eigenlijk kan je underperformers best zo snel mogelijk vervangen door beter, het maakt daarbij niet uit aan welke waarde je de herschikking doet. Nu wacht je op herstel van underperformers terwijl de outperformers die je in gedachten hebt tijdens de wachttijd sneller zullen stijgen, je laat maw rendement liggen en zal uiteindelijk duurder herschikken.
Franklin US Opportunities A(acc)EUR
Fundsmith Equity Sicav R EUR Acc
Robeco Global Consumer Trends Eqs D
Threadneedle (Lux) - European Smaller
Threadneedle (Lux) American 1E
Wat ik me altijd afvraag (en ik werp het hier maar op om een normaal antwoord te krijgen van een normaal mens, dus geen B74H-antwoorden aub). Waarom gaat iedereen er altijd van uit dat een underperformer altijd een underperformer zal blijven? De underperformers van vandaag kunnen toch gerust de outperformers van morgen zijn? Of zie ik dit verkeerd?
Een vd slimste quotes op deze site sinds lang... weliswaar gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ga toch trachten hier rekening mee te houden!vortex schreef: ↑13 oktober 2019, 09:38Klassieke en begrijpelijke reactie maar eigenlijk kan je underperformers best zo snel mogelijk vervangen door beter, het maakt daarbij niet uit aan welke waarde je de herschikking doet. Nu wacht je op herstel van underperformers terwijl de outperformers die je in gedachten hebt tijdens de wachttijd sneller zullen stijgen, je laat maw rendement liggen en zal uiteindelijk duurder herschikken.
Nu ben ik zelf ook een boglehead en waarschijnlijk geen normaal mens maar ik denk wel dat het nuttig is om je bewust te zijn van het disposition effect:Poldermol schreef: ↑13 oktober 2019, 10:28 Wat ik me altijd afvraag (en ik werp het hier maar op om een normaal antwoord te krijgen van een normaal mens, dus geen B74H-antwoorden aub). Waarom gaat iedereen er altijd van uit dat een underperformer altijd een underperformer zal blijven? De underperformers van vandaag kunnen toch gerust de outperformers van morgen zijn? Of zie ik dit verkeerd?
Barberis has noted that the disposition effect is not a rational sort of conduct because of the reality of stock market momentum, meaning “that stocks that have done well over the past six months tend to keep doing well over the next six months; and that stocks that have done poorly over the past six months tend to keep doing poorly over the next six months.” This being the case, the rational act would be “to hold on to stocks that have recently risen in value; and to sell stocks that have recently fallen in value. But individual investors tend to do exactly the opposite." https://en.wikipedia.org/wiki/Disposition_effect
Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat underperformers per se altijd zullen blijven underperformen maar op zich is het niet rationeel om je winnaars te verkopen en je verliezers bij te houden tot ze minstens op break even staan bv.
Toch een antwoord :-) : statistiek.Poldermol schreef: ↑13 oktober 2019, 10:28 Wat ik me altijd afvraag (en ik werp het hier maar op om een normaal antwoord te krijgen van een normaal mens, dus geen B74H-antwoorden aub). Waarom gaat iedereen er altijd van uit dat een underperformer altijd een underperformer zal blijven? De underperformers van vandaag kunnen toch gerust de outperformers van morgen zijn? Of zie ik dit verkeerd?
In het geval van fondsen, waar het in de posts hierboven over gaat, blijkt het dat fondsen die de vorige jaren minder presteerden ook een hoge kans hebben om ook de volgende jaren slechter te presteren.
Redenen blijken te zijn: slechte strategie, slechte managers, slechte uitvoering, hoge kosten die de winst afromen naar de fondsmaatschappij.
Aan de andere kant geld "regression to the mean" geld ook in het beleggen: geparafraseerd: "resultaten in de toekomst trenden naar het gemiddelde van de resultaten uit het verleden" ; Een slecht jaar betekent niets, maar vele slechte jaren hebben wel statistische betekenis.
Natuurlijk: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn favorieten zijn ook Fundsmith en Robeco Consumer.
Naast wereldindex (Vanguard Global Stock Index) en technologie (Fidelity Global Technology).
Hier een vergelijking van een aantal van deze fondsen:
https://www.vanwent.nl/Info/TopFondsen.html