De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Persoonlijk heb ik nog nooit een jaarverslag gelezen.GreenDean schreef: ↑17 oktober 2019, 08:35Well, my dear jonie, I did buy a wonderful company at a fair price.jonie schreef: ↑16 oktober 2019, 16:50
Je hebt deze uitspraken van Warren Buffet, alvast niet toegepast….
It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price.
Rule No.1: Never lose money. Rule No.2: Never forget rule No.1.
(Want beter slechts 3% winst per jaar, dan 50% winst en daarna slechts 30% verlies….)
Tenminste, voor zover ik dat als kleine belegger, die per definitie achter de feiten aanloopt, kan beoordelen.
En dan deed het management weer iets waar tenen van krullen. Bijgevolg vliegt het hier buiten, aan de fair price die ik voorop heb gesteld.
Met achter de feiten aanlopen bedoel ik dat wat in een jaarverslag staat, over een periode gaat die al 6 maanden voorbij is. Idem met dat teenkrullende van het management, dat kwam ik pas in het jaarverslag over 2018 te weten. In mei van dit jaar dus. Waw, net geen 6 maanden, heet van de naald, niet dus.
Dit allemaal ervan uitgaand dat er geen leugens in dat jaarverslag staan. Wat ook schering en inslag is. Wie beweerde hier dat beleggen totaal niets met gokken te maken heeft? Wie het ook was, die persoon is mis.
Wat je met dat 2de wil zeggen, ontgaat me. In dit geval heb ik geen geld verloren.
Moest ik Warren Buffett zijn, zou ik geen 3 aandeeltjes gehad hebben maar 90%, en zou dat management een schop onder hun ... krijgen wanneer ze zich zulke fratsen durven veroorloven. Dan is het ook iets gemakkelijker om te beoordelen of wat er wonderful uitziet ook daadwerkelijk wonderful is, en het wonderful te houden als het dat is.
De kleine samenvattingen /analyse op Yahoo Finance en marketscreener.com, enz. volstaan voor mij.
Verder ga ik op zoek naar aandelen waarvan het koersverloop de afgelopen 10/15 jaar beter is als dat van een 10 /20-tal concurrenten en indexen, zo kan je wel de toekomst inschatten…
De 2e uitspaak van Warren Buffet is gewoon, Een verlies dat je niet maakt, moet je ook niet inhalen….
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
De Warren Buffet [sic] die je citeert zou je vierkant uitlachen met die manier van werken.
Die barometer kan me gestolen worden, en die consensus nog meer. M.a.w. daar kijk ik dus nooit naar.
ArcelorMittal (MT)
Uit het jaarverslag over 2018 haal ik het volgende:
boekwaarde per aandeel 41,18$ (37,10€)
verdiensten per aandeel 5,04$ (4,54€)
dividend van 0,20$
schuld van 1,12 t.o.v. het eigen vermogen
Ziet er niet slecht uit. Ik zou op het eerste zicht denken van hier een koopje te kunnen doen. 2 dingen houden me tegen, dat gierig dividend en eventueel die schuldgraad. De manier waarop die schuld gefinancierd is, is voor mij acceptabel. Dan zou ik moeten proberen uit te vlooien waar de activa nu juist uit bestaat en in hoeverre de waardering daarvan voor mij positief of negatief is. Jammer genoeg teveel werk want met dat dividend heb ik geen interesse meer.
Waarom dit aandeel zulke klappen gehad heeft, is mij een raadsel. Dan neemt mijn paranoïde dispositie het over (die er gekomen is over een periode van 30 jaar op de beurs) en ga ik denken dat de institutionele beleggers weer toegang hebben tot info die ik niet heb. M.a.w. de grote jongens weten weer iets wat voor de kleine belegger verzwegen wordt.
In het half-jaarverslag over 2019 vind ik een verlies van -0,03$ per aandeel en de laatste schijf inkoop eigen aandelen. Dat voorlopig verlies rechtvaardigt de klappen dat dit aandeel kreeg geenszins. Het licht wel een tipje van de sluier dat er misschien heel wat meer gaande is, wat tot nog toe bedekt is gebleven.
Afwachten wat het rapport over het derde kwartaal zegt, dit wordt op 7 november gepubliceerd.
Opnieuw. Dit is geen advies voor of tegen. Ik ben altijd op zoek naar koopjes en heb eens rap door wat verslagen geneusd. Op mijn snelle manier, ik heb veel NIET gelezen, kan dingen over het hoofd gezien hebben of verkeerd geïnterpreteerd. Wie aan kopen of verkopen denkt moet zelf zijn huiswerk doen en zijn beslissingen laten leiden door zijn eigen (objectieve) criteria.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
KBC, Colruyt en Solvay verkocht met bescheiden winst. Lager aankooporder ingezet, net zoals voor Melexis.
Laat die Brexit maar afgekeurd worden door het uk parlement.
Laat die Brexit maar afgekeurd worden door het uk parlement.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Doet me denken aan de verkiezing van Trump tot president in 2016. Dat ging ook een crash veroorzaken op de financiële markten. Het was het begin van een hausse.
In principe gaat Colruyt wel significant stijgen bij een afgekeurde brexit he, Colruyt is een "veilig" aandeel waar beleggers naar vluchten bij problemen.
(daarom dat het de laatste tijd zo extreem duur stond)
Mogelijk wordt de ultieme stemming over de Brexit-deal die voor morgen gepland was, uitgesteld. De Britten blijven rondjes draaien.
Was ik me ergens ook wel van bewust maar hoop de 47 nog eens een keertje te zien.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Van waar komt die info?
**edit** ik heb het al gevonden. Het is geen info. Het is speculatie. Het kan dat, het is niet uitgesloten dat.
Mogelijk breekt koning Filip morgen zijn been.
Mogelijk wint koningin Mathilde morgen de lotto.
Mogelijk stuurt Trump morgen geen tweet.
Mogelijk spreekt Trump morgen 2 keer de waarheid.
Mogelijk sneeuwt het morgen.
Blijkbaar hebben sommige forumleden hier ook last van Brexitmoeheid.
Nee, in jouw geval is het blijkbaar.
Ik denk dat iemand zich een beetje verveelt.