Lenen om te investeren in een fonds?
TIP
Re: Lenen om te investeren in een fonds
Dat pessimistische scenario is inderdaad mogelijk, al leert de geschiedenis ons dat na een dergelijke extreme daling meestal een aantal jaren volgen met een positief rendement. Bovendien dalen de dividendinkomsten van solide bedrijven in dergelijke rampjaren meestal niet even hard als de koers, en daarmee kan je ook (gedeeltelijk) de aflossingen betalen. Alles hangt af van de keuze van uw beleggingen. Met solide, winstgevende bedrijven kan je beurscrashes wel uitzitten.B7H4long schreef: ↑28 september 2019, 09:56
Belangrijk. De horizon is niet 20 jaar! Het is de combinatie van 1,2,3,... 18,19 en 20 jaar.
Vlak na de start van het verhaal daalt de beurs met 50%. (**) De belegging is nu maar 50000 waard.
De betalingen voor het eerste twee jaar zijn 5500 Euro.
De belegging is nu maar 39000 euro waard.
Je moet nog altijd 18 jaar lang 460 Euro per maand betalen ... hoe voel je je daar bij?
Re: Lenen om te investeren in een fonds?
+1 voor molenveld zeldzame uitschuiver van B4Long mijn inziens, niets mis mijn zijn algemene visie over beleggingen, bewonder de kalmte waarmee hij steeds op een rationele manier zijn standpunt toelicht aan forumleden die vaak iets minder rationeel zijn. (en soms ook beetje moeite hebben met begrijpend lezen )
Hij/Zij spreekt veel dat je risicoprofiel bepalen cruciaal is. Hij/zij zou moet begrijpen dat er ook mensen zijn met als optimum aandelen/stabiel 125%/-25% net als er zijn met 50/50 80/20 enz...
Mooie samenvatting niet toevallig van roo (en molenveld).
ze postten niet zoveel maar hebben inhoudelijk wel iets te vertellen.
niemand is verplicht om te streven naar vermogensopbouw en risico te nemen.
er is ook niet mis met het streven naar kapitaalbehoud .
ieder diertje zijn pleziertje
Wat bij leningen belangrijk is , is na te gaan hoe ga ik dat terugbetalen. in goede en iets minder goede tijden. Of je zover moet gaan om rekening te houden met WOIII, 20jaar werkloosheid, grootste beurscrash ooit, moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Zelf stop ik meer tijd in mijn 'cash flow' management dan in het opvolgen van mijn beleggingen.
Opmerkelijk dat op dit forum (en in Vlaanderen ) de ondertoon is 'Lenen doe je enkel voor vastgoed'.
als uitsmijter voor een hypthecaire lening fiscaal te gebruiken bestaan er regels.
Daarnaast bestaat er een heel scale aan andere leningen, waarbij vastgoed of iets anders als onderpand dient.
Daar heeft men een veel grotere contractuele vrijheid.
Hij/Zij spreekt veel dat je risicoprofiel bepalen cruciaal is. Hij/zij zou moet begrijpen dat er ook mensen zijn met als optimum aandelen/stabiel 125%/-25% net als er zijn met 50/50 80/20 enz...
Wat bij leningen belangrijk is , is na te gaan hoe ga ik dat terugbetalen. in goede en iets minder goede tijden. Of je zover moet gaan om rekening te houden met WOIII, 20jaar werkloosheid, grootste beurscrash ooit, moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Zelf stop ik meer tijd in mijn 'cash flow' management dan in het opvolgen van mijn beleggingen.
Opmerkelijk dat op dit forum (en in Vlaanderen ) de ondertoon is 'Lenen doe je enkel voor vastgoed'.
als uitsmijter voor een hypthecaire lening fiscaal te gebruiken bestaan er regels.
Daarnaast bestaat er een heel scale aan andere leningen, waarbij vastgoed of iets anders als onderpand dient.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Het goede aan een hypothecaire lening is dat je geen last hebt van margin calls zolang je elke maand braaf betaalt.
Vergeef me mijn onwetendheid, maar vertel jij nu dat je zomaar pakweg een paar 100k kunt lenen als je een woning in onderpand geeft? Zoja, zijn de interesten voor dergelijke leningen even aantrekkelijk als deze van hypothecaire leningen vandaag?
Ja (zo heeft bijvoorbeeld een vennootschap waarvan ik enige aandeelhouder ben een lening lopen bij een bank, aan 1.5% per jaar en waarbij ik enkel rente betaal, met aandelen van een dochteronderneming die die vennootschap bezit in onderpand -- looptijd 10 jaar).
Die gelden kan ik vrij beleggen met de vennootschap in gelijk welk product ik wil.
Akkoord. Behalve dat je '125%/-25% verhouding' volgens mij niet klopt.zeezout schreef: ↑28 september 2019, 11:10 +1 voor molenveld zeldzame uitschuiver van B4Long mijn inziens, niets mis mijn zijn algemene visie over beleggingen, bewonder de kalmte waarmee hij steeds op een rationele manier zijn standpunt toelicht aan forumleden die vaak iets minder rationeel zijn. (en soms ook beetje moeite hebben met begrijpend lezen )
OP wilt 100k van zijn eigen geld in een fonds steken.
Het geld dat hij zou lenen is voor de woning, niet voor de aandelen!
OP belegt dus maximaal 100% van zijn spaargeld in een fonds (en waarschijnlijk zelfs minder want hij zal hopelijk nog een noodfonds achter de hand hebben?)
-> de vraag van OP is dus eerder: beleg ik al mijn spaargeld in vastgoed of beleg ik ook een gedeelte in een fonds.
Persoonlijk heb ik voor optie twee gekozen (wel ETF's ipv een fonds), en ik zou OP hetzelfde aanraden zolang hij zijn hypothecaire lening comfortabel kan afbetalen.
Het blijkt dat sommigen "verwonderd" zijn door mijn antwoord op de vraag; de geformuleerde vraag!
Voor mij is het ook duidelijk dat in verschillende antwoorden het risico van deze aanpak onderschat word en/of dat een andere vraag verondersteld word.
De vraag die ik beantwoorde: "LENEN OM TE INVESTEREN IN EEN FONDS?"
De afbetaling die ik voor die 100k op 20 jaar via de simulatie vond is 460 Euro per maand.
Elk jaar moet er dus 5500 Euro terugbetaald worden. De vraagsteller spreekt niet over extra geld.
Dus:
>12% per jaar 18 jaar lang is heel veel!
Als de belegging meer gebalanceerd was en bvb maar 25% daalde dan moet de belegging de volgende 18 jaar jaarlijks meer dan 5% opbrengen. Ook niet evident voor een gebalanceerde belegging.
Een daling zoals hierboven beschreven hebben veel van de leden op dit forum al 2x meegemaakt in de laatste 20 jaar. Verschillende leden van dit forum denken dat een crash imminent is. Persoonlijk heb ik geen glazen bol, maar het is dus een zeer realistisch scenario.
Zij die dit willen proberen moeten op voorhand bepalen wat ze in het geval van dit scenario kunnen doen.
Voor mij is het ook duidelijk dat in verschillende antwoorden het risico van deze aanpak onderschat word en/of dat een andere vraag verondersteld word.
De afbetaling die ik voor die 100k op 20 jaar via de simulatie vond is 460 Euro per maand.
Elk jaar moet er dus 5500 Euro terugbetaald worden. De vraagsteller spreekt niet over extra geld.
Dus:
Om een terugval als hierboven op te vangen moet de belegging nu 18 jaar lang jaarlijks meer dan 12% opbrengen. Anders kan de ontlener zijn lening niet terugbetalen met de belegging.B7H4long schreef: ↑28 september 2019, 09:56
Belangrijk. De horizon is niet 20 jaar! Het is de combinatie van 1,2,3,... 18,19 en 20 jaar.
Vlak na de start van het verhaal daalt de beurs met 50%. (**) De belegging is nu maar 50000 waard.
Je moet nog altijd 18 jaar lang 460 Euro per maand betalen ... hoe voel je je daar bij?
Als de belegging meer gebalanceerd was en bvb maar 25% daalde dan moet de belegging de volgende 18 jaar jaarlijks meer dan 5% opbrengen. Ook niet evident voor een gebalanceerde belegging.
Een daling zoals hierboven beschreven hebben veel van de leden op dit forum al 2x meegemaakt in de laatste 20 jaar. Verschillende leden van dit forum denken dat een crash imminent is. Persoonlijk heb ik geen glazen bol, maar het is dus een zeer realistisch scenario.
Zij die dit willen proberen moeten op voorhand bepalen wat ze in het geval van dit scenario kunnen doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
OP heeft weinig details gegeven maar het lijkt me logisch dat hij nog een inkomen en/of nog een noodfonds heeft.B7H4long schreef: ↑30 september 2019, 20:30 Het blijkt dat sommigen "verwonderd" zijn door mijn antwoord op de vraag; de geformuleerde vraag!
Dus:Om een terugval als hierboven op te vangen moet de belegging nu 18 jaar lang jaarlijks meer dan 12% opbrengen. Anders kan de ontlener zijn lening niet terugbetalen met de belegging.B7H4long schreef: ↑28 september 2019, 09:56
In zijn tweede post lees ik ook: 'ik heb voldoende spaargelden om de nieuwe woning aan te kopen zonder lening en dan nog voldoende buffer over te houden. '
... dus ja, wij maken enkele assumpties. Maar jij maakt anderzijds een foutieve assumptie, namelijk dat er geen buffer is?
Deze post die ik in een gelijkaardige thread heb gezet, hoort ook hier thuis:
NTO schreef: ↑1 oktober 2019, 12:01 Als het de bedoeling is om een hypothecaire lening af te sluiten voor het kopen van een woning, of voor een verbouwing, en je hebt het geld wel maar je wilt liever "extra" lenen om meer te kunnen beleggen, dan is een hypothecaire lening via reconstitutie een mogelijkheid.
(…)
Ik zou het doen, zo'n goedkope hefboom kan een zeer groot effect hebben. Zorg voor een groot noodfonds, beleg gespreid (stap in over periode van één jaar bijvoorbeeld) en gediversifieerd en herbalanceer 1x per jaar.
Ieder % die je verdient boven je kosten is een hefboom die je anders niet zou hebben.
Ieder % die je verdient boven je kosten is een hefboom die je anders niet zou hebben.
Heb het gedaan voor een autolening aan 0.80% over 5 jaar. Nog net iets anders dan een hypotheek natuurlijk.
Alles in 1 keer in een etf gestoken. In het slechtste geval ben ik 200 euro aan intresten kwijt + hoeveel de beurs zakt in 5 jaar natuurlijk.
Alles in 1 keer in een etf gestoken. In het slechtste geval ben ik 200 euro aan intresten kwijt + hoeveel de beurs zakt in 5 jaar natuurlijk.
Laatst gewijzigd door ilm op 9 oktober 2019, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De € 100.000 die je nu al hebt, is dit een belegging die al (enkele jaren) in aandelen, ETF’s zit, naar uw tevredenheid, met een + toekomst en met een voor u aanvaardbaar rendement?
Dat is volgens mij de eerste en de belangrijkste vraag.
• Indien ja, beleggingen laten doorlopen en de lening aangaan
• Indien niet, ga ik ervan uit dat beleggen (nog) niet uw wereld is (waarom stond die € 100.000 anders aan de kant)
o Geen lening aangaan
o Eventueel € 50000 lenen en geleidelijk € 50.000 van uw spaarcenten omzetten naar ETF’s (over een tijdspanne van zeker 2 à 3 jaar)
Zelf, heb ik enkele jaren geleden een lening met 0% aangegaan om een auto (3.5 jaar) te kopen, maar mijn (kleine) aandelenportefeuille had ik toen al enkele jaren en rendeerde goed
Dat is volgens mij de eerste en de belangrijkste vraag.
• Indien ja, beleggingen laten doorlopen en de lening aangaan
• Indien niet, ga ik ervan uit dat beleggen (nog) niet uw wereld is (waarom stond die € 100.000 anders aan de kant)
o Geen lening aangaan
o Eventueel € 50000 lenen en geleidelijk € 50.000 van uw spaarcenten omzetten naar ETF’s (over een tijdspanne van zeker 2 à 3 jaar)
Zelf, heb ik enkele jaren geleden een lening met 0% aangegaan om een auto (3.5 jaar) te kopen, maar mijn (kleine) aandelenportefeuille had ik toen al enkele jaren en rendeerde goed
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Met de grootbank gesproken en zij geven geen lening met vastgoed als onderpand, tenminste niet als het doel is te beleggen op de beurs.zeezout schreef: ↑28 september 2019, 11:10 +1 voor molenveld zeldzame uitschuiver van B4Long mijn inziens, niets mis mijn zijn algemene visie over beleggingen, bewonder de kalmte waarmee hij steeds op een rationele manier zijn standpunt toelicht aan forumleden die vaak iets minder rationeel zijn. (en soms ook beetje moeite hebben met begrijpend lezen )
Is er iemand die ervaring heeft hoe je dergelijke lening wel kan bekomen?
[
Redenering:
Hmm, vlak na de start van het verhaal daalt de beurs met 50% en heb ik maar 50.000 meer + in 2 jaar moet ik 9000 euro afbetalen en dus heb ik maar 41000 euro over. Dit bedrag moet ik nu maar liefst verdubbelen in de resterende 18 jaar om die 90.000 te kunnen betalen.
=> zeer slecht voorstel! Ik ga daar niet op in.
Beetje fatalistisch lijkt me toch wel... . Als je alles op de beurs zet en deze crasht 50 % in het jaar erna dan was het achteraf gezien natuurlijk niet echt een goed idee. Ik denk dat er hier nog wel mensen zich slecht zullen voelen als de beurs volgend jaar 50% crasht.
Laat ons er echter vanuitgaan dat het wel moet mogelijk zijn om meer dan 1% jaarlijks rendement te behalen over een periode van 20 jaar. En als het doemscenario zich echt voordoet veronderstel ik dat de Topic starter wel nog andere inkomsten heeft over die 20 jaar om de lening af te betalen en hij nog niet meteen zijn huis zal moeten verkopen ... .
Stel je krijgt een voorstel om 100.000 euro te lenen en je moet over een periode van 20 jaar maar 90.000 euro terug betalen.B7H4long schreef: ↑28 september 2019, 09:56
Redenering:
Hmm, vlak na de start van het verhaal daalt de beurs met 50% en heb ik maar 50.000 meer + in 2 jaar moet ik 9000 euro afbetalen en dus heb ik maar 41000 euro over. Dit bedrag moet ik nu maar liefst verdubbelen in de resterende 18 jaar om die 90.000 te kunnen betalen.
=> zeer slecht voorstel! Ik ga daar niet op in.
Beetje fatalistisch lijkt me toch wel... . Als je alles op de beurs zet en deze crasht 50 % in het jaar erna dan was het achteraf gezien natuurlijk niet echt een goed idee. Ik denk dat er hier nog wel mensen zich slecht zullen voelen als de beurs volgend jaar 50% crasht.
Laat ons er echter vanuitgaan dat het wel moet mogelijk zijn om meer dan 1% jaarlijks rendement te behalen over een periode van 20 jaar. En als het doemscenario zich echt voordoet veronderstel ik dat de Topic starter wel nog andere inkomsten heeft over die 20 jaar om de lening af te betalen en hij nog niet meteen zijn huis zal moeten verkopen ... .
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kunt zelf een paar 100k lenen ZONDER vastgoed als onderpand aan 1,55%.