Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Dank je wel Afrodiziak, interessant overzicht. Na veel moeite heb ik het geprint. ( Een foto gemaakt, zou anders niet weten hoe te printen...) Ahum...Afrodiziak schreef: ↑20 oktober 2019, 19:57 Voor de liefhebbers, een overzicht van het (bruto)dividendrendement van 35 holdings, investeringsmaatschappijen en Cie:
https://tinyurl.com/yy7239ql
Prosus, ik hoor niemand erover hier? Is toch ook een holding! Heb een klein aantal gekocht, veel te duur aangezien het vandaag 4 of 5% gezakt is.
Als je zo op de kortetermijnprestaties van een holding (!) bent gefocust, dan zou ik me in jouw plaats toch afvragen of de beleggingsstrategie wel bij me past.
Als je je huiswerk hebt gemaakt en een holding gisteren koopwaardig vond, dan is ze dat zonder negatief nieuws morgen ook nog, ongeacht wat de koers ondertussen doet.
Als je je huiswerk hebt gemaakt en een holding gisteren koopwaardig vond, dan is ze dat zonder negatief nieuws morgen ook nog, ongeacht wat de koers ondertussen doet.
Ik vrees dat Jozefien wel gelijk heeft. Je kon Tencent met 40% korting aankopen via Naspers. Nu via Prosus is die korting terug gevallen tot 17%. Tencent is goed voor ongeveer 80% van de portefeuille van Prosus. Zolang dit zo blijft ga ik toch niet over op een aankoop.
Bedankt voor je voorbeeld.
Ten tijde van de IPO van Prosus las ik dat de faire waarde rond de €58 zou liggen. Zolang het daarboven staat overweeg ik het sowieso niet. Aandeel ging veel te hoog op de eerste dag.
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met dank aan Denfie, Wimpies en Didymus. Ik hoor graag uw meningen. Alleen zou het slimmer zijn als ik dat vooraf deed! * knipoog*
Didymus heeft gelijk het ging over het ‘’timen van de markt’’.
Normaliter wil men het liefst een aandeel zo goedkoop mogelijk inkopen, en dan zijn de mening van zowel Denfi als Wimpies zeer belangrijk. Denfie: beter gekocht via Naspers aan 40% korting. Wimpies, Ipo was 58 indien hij of zij het koopt moet het lager staan dan 58.
Voor Didymus, het ‘timen van de markt’’ lijkt mij wel een belangrijk aspect. Maar ik ben niet gericht, zoals u denkt; op de korte termijn prestatie van een holding. Verder maak ik mijn huiswerk op mijn manier. Helaas geloof ik niet in een balans van een bedrijf hetgeen niet mijn eigen bedrijf is. Dus ik moet gokken aangezien ik niet alleen maar AvH , Sofina en Gbl’s kan kopen. Ik zal toch verder moeten kijken.
Maar wanneer u denkt dat u niet gokt, hoor ik het graag, ik leer er alleen maar van.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De liefhebbers van holdings vinden via onderstaande link een overzicht van de premie/discount tov de NAV van de meeste holdings/investeringsmaatschappijen die ook in het vorige overzicht (dividendyield) aan bod kwamen.
https://tinyurl.com/y5qmqt4l
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Top !!!, en dank.Afrodiziak schreef: ↑27 oktober 2019, 21:18 De liefhebbers van holdings vinden via onderstaande link een overzicht van de premie/discount tov de NAV van de meeste holdings/investeringsmaatschappijen die ook in het vorige overzicht (dividendyield) aan bod kwamen.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe moeten we deze gegevens precies interpreteren? (Ben een leek)
Ook voor een niet-leek is dat niet eenvoudig te interpreteren.
Kort gezegd: een holding heeft investeringen in haar portefeuille die een boekhoudkundige waarde hebben, de NAV (net asset value). De holding noteert op de beurs tegen een zekere beurskoers. Als de NAV per aandeel hoger is dan de huidige beurskoers, noteert de holding met een korting. Is de beurskoers hoger, spreekt men van een premie.
Dat is simpel. Vraag is nu: wat ben je daarmee als belegger? In theorie is een hoge korting aantrekkelijk: je koopt dan de portefeuille van de holding tegen een korting, wat betekent dat je een hoger rendement geniet (als je een aandeel met een dividendrendement van 3% via een holding met een korting van 25% kan kopen, krijg je in feite bijna 4% dividendrendement).
Er zijn echter twee problemen:
1) Om bij verkoop van de holding ook winst te halen uit die korting, moet die korting na verloop van tijd verdwijnen. Veel holdings noteren echter decennialang aan een korting.
2) Een grote korting impliceert dat beleggers sceptisch zijn over de boekhoudkundige waarde van de holding. En dat is vaak terecht, want een holding kan serieus foefelen met haar boekhoudkundige waarde. De waarde van beursgenoteerde aandelen die een holding heeft is simpel, dat is gewoon de beurskoers. Maar wat is de waarde van een niet-beursgenoteerd bedrijf dat de holding in portefeuille heeft? Er zijn wel boekhoudkundige regels, maar die laten behoorlijk wat ruimte voor interpretatie.
Het omgekeerde kan uiteraard ook. GIMV belegt bijvoorbeeld uitsluitend in niet-beursgenoteerde effecten. De regels die GIMV gebruikt om haar investeringen te waarderen zijn heel conservatief en onderschatten de reële waarde. Ondertussen weten beleggers dat, waardoor GIMV vaak met een kleine premie tegenover haar boekwaarde noteert. In realiteit noteert het aandeel echter meestal met een korting van bijna 20%.
Ik koop graag holdings als hun korting groter is dan het recente gemiddelde van die holding, maar ik vergelijk nooit kortingen tussen holdings en gebruik korting ook nooit als enige koopargument. Het is maar één van vele datapunten.
Mooi samengevat door dw!
Conclusie:
Het heeft weinig zin om een grote 'korting' te zien als een goede parameter om een holding te kopen, ondanks dat dit vaak wel wordt aangehaald als argument.
Conclusie:
Het heeft weinig zin om een grote 'korting' te zien als een goede parameter om een holding te kopen, ondanks dat dit vaak wel wordt aangehaald als argument.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als een holding met een grote korting noteert en die holding heeft voor het merendeel beursgenoteerde activa, waarvan iedereen de marktwaarde kan nagaan (bijv. Quest for Growth), dan is er toch wel enige zekerheid over de betrouwbaarheid van die korting.
In het geval van Quest for Growth durft die korting wel eens volledig verdwijnen. Dat is een voorbeeld van een holding die niet continu met een grote korting noteert. Bovendien zijn de dividenden van Quest for Growth (die voortvloeien uit gerealiseerde meerwaarden) vrijgesteld van roerende voorheffing.
https://www.questforgrowth.com/en/syste ... _maand.pdf
In het geval van Quest for Growth durft die korting wel eens volledig verdwijnen. Dat is een voorbeeld van een holding die niet continu met een grote korting noteert. Bovendien zijn de dividenden van Quest for Growth (die voortvloeien uit gerealiseerde meerwaarden) vrijgesteld van roerende voorheffing.
https://www.questforgrowth.com/en/syste ... _maand.pdf
Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg. Blijkbaar toch niet zo gemakkelijk om koopwaardige holdings te selecteren.
Ondertussen staan veel holdings bijna terug op hun ATH, dus maar wachten op een volgende correctie dan?
Ondertussen staan veel holdings bijna terug op hun ATH, dus maar wachten op een volgende correctie dan?
Dat is een redenering die nergens toe leidt. De volgende correctie kan nog jaren op zich laten wachten. Bovendien, wanneer zou je tijdens een correctie moeten gaan kopen: Nadat de beurs 10% gedaald is? 15%? 20%?
Sommige holdings hebben inmiddeld een cash pile opgebouwd. Zolang ze geen interessante investeringsopties zien zullen ze dat ook niet doen. M.a.w laat de holding zelf maar bepalen wanneer er moet geinvesteerd worden.
Kijk bijvoorbeeld naar Berkshire (deze holding noteert overigens niet met een korting maar met een premie).
Veel goed presterende aandelen staan het grootste deel van de tijd ongeveer op hun ATH.