De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Vanguard verlaagt de lopende kosten van een reeks ETFondsen, een deel hiervan zijn verkrijgbaar als accumulerende fondsen zodat je geen roerende voorheffing betaalt in België.
https://www.vanguardinvestor.co.uk/arti ... commitment
Code: Selecteer alles
ETF Oud (%) Nieuw(%)
FTSE All-World UCITS ETF (VWRD) 0.25% 0.22%
FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF 0.22% 0.15%
FTSE Developed Europe ex UK UCITS ETF 0.12% 0.10%
FTSE Developed Europe UCITS ETF 0.12% 0.10%
FTSE Developed World UCITS ETF (VDEV) 0.18% 0.12%
FTSE Emerging Markets UCITS ETF (VFEM) 0.25% 0.22%
FTSE Japan UCITS ETF 0.19% 0.15%
EUR Corporate Bond UCITS ETF 0.12% 0.09%
EUR Eurozone Government Bond UCITS ETF 0.12% 0.07%
U.K. Gilt UCITS ETF 0.12% 0.07%
USD Corporate 1-3 Year Bond UCITS ETF 0.15% 0.09%
USD Corporate Bond UCITS ETF 0.12% 0.09%
USD Treasury Bond UCITS ETF 0.12% 0.07%
Laatst gewijzigd door B7H4long op 24 oktober 2019, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dankjewel voor de hint.
Code: Selecteer alles
ETF Oud (%) Nieuw(%)
FTSE All-World UCITS ETF (VWRD) 0.25% 0.22%
Bij welke brokers is VCWE te koop ? Bij Keytrade vind ik hem niet terug.
Beurs: Xetra
https://www.boerse-frankfurt.de/etp/IE00BK5BQT80
Degiro, Binck (normale tarieven)
Bolero (duur door verkeerd berekende beurstaks)
Klopt het dat VWCE large cap is? Hoe zit dat met IWDA (krijg het nu plots niet gevonden, ben zeker dat ik dit nog ooit las), is dat niet large en midcap?
VWCE is IWDA en EMIM in 1 etf, dus met de uitbreiding naar de emerging markets.
Bevatten IWDA en EMIM dan ook beide geen midcaps? Een smallcap als IUSN toevoegen zorgt dat je dan nog steeds alle midcaps mist volgens mij?
De definities van large Cap, mid cap, small cap zijn niet gestandaardiseerd; bvb Morningstar en MSCI delen de markt anders in.
De data quick view paginas van Morningstar zijn een goede manier voor een eerste vergelijking tussen fondsen: Beide ongeveer 15% midcaps volgens m*.
Eventueel een portefeuille aanmaken als je een paar fondsen samen wil nemen voor vergelijkingen.
De MSCI world small cap index is gedefinieerd als compliment van MSCI world. (50MC/50SC volgens m*)
Allen samen vormen ze de MSCI all cap index. (Zie ook MSCI.com)
De data quick view paginas van Morningstar zijn een goede manier voor een eerste vergelijking tussen fondsen: Beide ongeveer 15% midcaps volgens m*.
Eventueel een portefeuille aanmaken als je een paar fondsen samen wil nemen voor vergelijkingen.
De MSCI world small cap index is gedefinieerd als compliment van MSCI world. (50MC/50SC volgens m*)
Allen samen vormen ze de MSCI all cap index. (Zie ook MSCI.com)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Na wat verdere research, denk ik dat ik zelf zal gaan voor een voorlopige allocatie van 88% IWDA, 12% EMIM (min of meer in lijn met de MSCI ACWI verdeling, waarvan ik de evolutie qua verdeling verder zal opvolgen tijdens rebalancing). Cash & bonds acht ik momenteel (nog) niet aan de orde in mijn (persoonlijke) situatie.
(Edit: Het is overigens niet mijn bedoeling om een ander op een fout spoor te zetten, ik geef voor de volledigheid even mee dat ik een redelijk hoge graad van werkzekerheid geniet (knelpuntberoepen binnen IT), ongeacht conjunctuur, en daarnaast ook kan terugvallen op een (for all intents and purposes) "gratis buffer" die mij wel voor het merendeel van een jaar kan trekken, en die ik daarna ook weer kan 'inhalen'... Ik zou eenieder dus altijd aanraden om een veiligheidsbuffer in te bouwen!)
Ik wou jullie nog even bedanken voor de feedback en input, allen!
(Edit: Het is overigens niet mijn bedoeling om een ander op een fout spoor te zetten, ik geef voor de volledigheid even mee dat ik een redelijk hoge graad van werkzekerheid geniet (knelpuntberoepen binnen IT), ongeacht conjunctuur, en daarnaast ook kan terugvallen op een (for all intents and purposes) "gratis buffer" die mij wel voor het merendeel van een jaar kan trekken, en die ik daarna ook weer kan 'inhalen'... Ik zou eenieder dus altijd aanraden om een veiligheidsbuffer in te bouwen!)
Laatst gewijzigd door phase op 27 oktober 2019, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mag ik het vreemd vinden dat je pas na 1.000 berichten een strategie hebt bepaald? Of zie ik iets over het hoofd?phase schreef: ↑27 oktober 2019, 22:25 Na wat verdere research, denk ik dat ik zelf zal gaan voor een voorlopige allocatie van 88% IWDA, 12% EMIM (min of meer in lijn met MSCI ACWI, waarvan ik de evolutie qua verdeling verder zal opvolgen tijdens rebalancing). Cash & bonds acht ik momenteel (nog) niet aan de orde in mijn (persoonlijke) situatie. Wou jullie nog even bedanken voor de feedback en input, allen.
Misschien heb je het stukje gemist waar ik (niet in zo veel woorden) zei dat ik sinds 2013 niet echt meer de ruimte noch het kapitaal had, om me met kapitaalaangroei bezig te houden. Je zal dan ook merken dat 99% van mijn berichten van <= 2013 dateren. Maar bedankt voor de interesse.
Duidelijk!phase schreef: ↑27 oktober 2019, 23:16 Misschien heb je het stukje gemist waar ik (niet in zo veel woorden) zei dat ik sinds 2013 niet echt meer de ruimte noch het kapitaal had, om me met kapitaalaangroei bezig te houden. Je zal dan ook merken dat 99% van mijn berichten van <= 2013 dateren. Maar bedankt voor de interesse.
Waarom geen small caps?phase schreef: ↑27 oktober 2019, 22:25 Na wat verdere research, denk ik dat ik zelf zal gaan voor een voorlopige allocatie van 88% IWDA, 12% EMIM (min of meer in lijn met de MSCI ACWI verdeling, waarvan ik de evolutie qua verdeling verder zal opvolgen tijdens rebalancing). Cash & bonds acht ik momenteel (nog) niet aan de orde in mijn (persoonlijke) situatie.
Waarom wel? Zoals gezegd probeer ik een strategie te volgen waar ik niet zelf ga proberen een ‘selectie’ te maken. Al dan niet small caps toevoegen is een keuze. Ik heb hier voor mezelf een selectie van trackers gemaakt die zo goed en goedkoop mogelijk de MSCI ACWI tracked. EM IMI volgt al (EM) small caps... De gewone iShares MSCI EM index doet dat niet AFAIK, maar tracker is ook ouder en duurder... Dusja, logische keuze? Geen verdere input.