ETF fysiek goud
TIP
Re: ETF fysiek goud
Tot ze onder een ontdooide gletsjer de jackpot vinden en goud plots minder schaats blijkt te zijn.
Rendement-risico geen interessante m.i.
Rendement-risico geen interessante m.i.
Wat zijn de verschillen tussen PHAU en GBS?
Ik denk dat goud voor de meesten louter een 'veilige haven' verzekering is voor wanneer het grondig fout gaat op de aandelen- of obligatiemarkten. Wat is jouw veilige haven dan? Louter cash zal niet in waarde stijgen bij beursmalaise. M.i. moet je toch ergens een positie obligaties, goud of ander edelmetalen en/of buitenlandse valuta hebben. Obligaties vind ik vandaag erg risicol: immers, het enige waar je zeker van bent is het huidige negatieve rendement; de kans dat je er op verliest in plaats van wint is m.i. te groot. Japanse yen en Zwitserse frank zijn 'veilige' munten die het meestal goed doen bij paniek op de aandelenmarkten; je kan altijd een deel van je cashreserve in dergelijke munten parkeren.
Ik denk trouwens dat het ook voor heel jonge mensen absoluut noodzakelijk is om een stabiel gedeelte assets in portefeuille te nemen. Vaak lees je wel eens "Ik ben pas 25, ik ga voluit in aandelen, horizon is toch nog belachelijk lang" wat op zich niet incorrect is, maar het voordeel van een stabiel gedeelte assets is ook dat deze je de mogelijkheid zullen geven om bij echte beursmalaise te herbalanceren en aldus aandelen op te pikken aan bodemprijzen.
Een veilige haven is idd een probleem deze tijd ...VincentGT schreef: ↑29 oktober 2019, 09:01Ik denk dat goud voor de meesten louter een 'veilige haven' verzekering is voor wanneer het grondig fout gaat op de aandelen- of obligatiemarkten. Wat is jouw veilige haven dan? Louter cash zal niet in waarde stijgen bij beursmalaise. M.i. moet je toch ergens een positie obligaties, goud of ander edelmetalen en/of buitenlandse valuta hebben. Obligaties vind ik vandaag erg risicol: immers, het enige waar je zeker van bent is het huidige negatieve rendement; de kans dat je er op verliest in plaats van wint is m.i. te groot. Japanse yen en Zwitserse frank zijn 'veilige' munten die het meestal goed doen bij paniek op de aandelenmarkten; je kan altijd een deel van je cashreserve in dergelijke munten parkeren.
Ik denk trouwens dat het ook voor heel jonge mensen absoluut noodzakelijk is om een stabiel gedeelte assets in portefeuille te nemen. Vaak lees je wel eens "Ik ben pas 25, ik ga voluit in aandelen, horizon is toch nog belachelijk lang" wat op zich niet incorrect is, maar het voordeel van een stabiel gedeelte assets is ook dat deze je de mogelijkheid zullen geven om bij echte beursmalaise te herbalanceren en aldus aandelen op te pikken aan bodemprijzen.
30% van mijn portefeuille zit in:
- cash
- obligaties (groot deel via pensioensparen)
- cera vennoten
- nog lopende tak 21
- 2% van portefeuille in bitcoin (als non-believer)
- en mocht ik een heel groot vermogen hebben (+ 1mlj. €) dan zou ik ook nog een oldtimer kopen om een doek over te leggen.
Maar goud, daar geloof ik niet in ... al de rest gaan ze niet plots ergens in de grond vinden.
Bedankt voor de tip maar kan je even kort uitleggen wat de XAUUSD precies is? Ik heb zitten zoeken op het internet maar ik weet eigenlijk nog niet. Het wordt omschreven als 'Spotprijs goud Amerikaanse dollar'.Aerolla schreef: ↑28 oktober 2019, 18:12 Waarschijnlijk mis ik iets triviaal, maar ik snap niet waarom jullie niet gewoon XAUUSD kopen...
Bij Lynx betaal je daarvoor 0,3% transactiekost, en 0,10% opslagkost per jaar.
Dus lijkt me goedkoper dan al die trackers etc en je koopt de exacte goudprijs, geen benadering (toch?)
En je moet het goud niet zelf opslagen, dus die last heb je ook niet en dat is meer dan voldoende liquide om op elk moment te verkopen.
Maar misschien ben ik volledig fout want dit lijkt me toch een zeer evidente oplossingen voor al jullie bekommernissen...
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Volgens mij is xau usd geen tracker maar de prijs / koers van goud in usd.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Geen fysieke replicatie dus.
Volgens mij is het een commodity en valt dat onder futures.
Het is dus per definitie de minst risicovolle manier van in goud investeren en blijkbaar nog eens de goedkoopste ook.
Hoe ik het begrijp koop je echt goud, en stockeert je broker dat voor je (in theorie he).
Maar ik zeg het, ik ben nog niet ervaren genoeg om hier een zeer goede uitleg over te geven, maar ongetwijfeld gaan de topbeleggers hier ons verhelderen waarom je dit niet zou mogen kopen.
Het is dus per definitie de minst risicovolle manier van in goud investeren en blijkbaar nog eens de goedkoopste ook.
Hoe ik het begrijp koop je echt goud, en stockeert je broker dat voor je (in theorie he).
Maar ik zeg het, ik ben nog niet ervaren genoeg om hier een zeer goede uitleg over te geven, maar ongetwijfeld gaan de topbeleggers hier ons verhelderen waarom je dit niet zou mogen kopen.
-
- Newbie
Dik jaar en drie maanden geblokkeerd op ander account omdat ik mijn etf's wou verkopen en goud aanraadde aan iedereen. Half jaar later was het zover. Goud zwaar hoogte in. Nu staat het hoog. Goud gaat nog stijgen. Ik heb toen gekocht en zal nu wachten.
Mijn prognose zegt dat ik weer gelijk ga hebben.
Zoveel nay sayers. Weinig yay. Dat is alleen maar goed nieuws want mensen doen het tegenovergestelde van wat ze beweren vanaf het begin, voor het begin, in het midden en op het einde. Thangt er gewoon vanaf in welke categorie je start.
Prepaid werken is niet slecht je betaald vooraf voor wat je gaat krijgen, ik weet het dan ook als de beste.
Hoe dan ook, goud gaat ook weer duiken maar de 'goudkoorts' begint pas en gaat een paar jaartjes aanhouden. Het success is in het begin al bewezen en ik kan pretenderen dat het gedaagd omhoog zal gaan.
Zoveel nay sayers. Weinig yay. Dat is alleen maar goed nieuws want mensen doen het tegenovergestelde van wat ze beweren vanaf het begin, voor het begin, in het midden en op het einde. Thangt er gewoon vanaf in welke categorie je start.
Prepaid werken is niet slecht je betaald vooraf voor wat je gaat krijgen, ik weet het dan ook als de beste.
Hoe dan ook, goud gaat ook weer duiken maar de 'goudkoorts' begint pas en gaat een paar jaartjes aanhouden. Het success is in het begin al bewezen en ik kan pretenderen dat het gedaagd omhoog zal gaan.
En zo hij sprak zo geschieddeIlikebigbutts schreef: ↑17 november 2019, 09:31 Dik jaar en drie maanden geblokkeerd op ander account omdat ik mijn etf's wou verkopen en goud aanraadde aan iedereen. Half jaar later was het zover. Goud zwaar hoogte in. Nu staat het hoog. Goud gaat nog stijgen. Ik heb toen gekocht en zal nu wachten.
Je bent zeker all in gegaan met leverage en zit nu te posten vanop een eiland in de stille oceaan dat van jou is?
-
- Newbie
Zoiets ja. Beleggen is geen kunst, het is een kwestie. xDTiziano schreef: ↑17 november 2019, 19:58En zo hij sprak zo geschieddeIlikebigbutts schreef: ↑17 november 2019, 09:31 Dik jaar en drie maanden geblokkeerd op ander account omdat ik mijn etf's wou verkopen en goud aanraadde aan iedereen. Half jaar later was het zover. Goud zwaar hoogte in. Nu staat het hoog. Goud gaat nog stijgen. Ik heb toen gekocht en zal nu wachten.
Je bent zeker all in gegaan met leverage en zit nu te posten vanop een eiland in de stille oceaan dat van jou is?
-
- Newbie
- Contacteer:
Kan mij iemand hier info of raad geven ivm onderstaande ETF , kapitalisatie
deze zitten in de edelmetalen bij belfius rebel
zijn deze iets om wat geld in te beleggen
iShares gold producers IE00B6R52036
L&G Gold Mining IE00B3CNHG25
alvast dank voor jullie hulp
groetjes
groetjes
Deze ETFs zijn aandelen ETFs en beleggen niet in edelmetalen zelf.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Trackers of fondsen van goudproducenten verliezen over de lange termijn altijd terrein t.o.v het metaal.patje007007 schreef: ↑16 maart 2022, 19:48 Kan mij iemand hier info of raad geven ivm onderstaande ETF , kapitalisatie
groetjes
Slechts weinig producenten maar wel verschillende streamers en royalty bedrijven doen beter.
Twee artikeltjes:
Rational arguments for selecting precious metal investments
Oversold miners; Lagging gold
-
- Newbie
- Contacteer:
Ben je niet beter dat je een turbo long gold/usd neemt met stop loss 1610 bvb.... Die heb ik nu toevallig
Dan heb je toch ook minder last van wisselkoersen?
Etc is toch veelal in usd en goud ook...
Dus als gold tov usd koopt.... mik je enkel daar op.
En je kan die turbo aankopen in euro....
Dan heb je toch ook minder last van wisselkoersen?
Etc is toch veelal in usd en goud ook...
Dus als gold tov usd koopt.... mik je enkel daar op.
En je kan die turbo aankopen in euro....