argenta ARPE, maar welk van de 2?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
argenta ARPE, maar welk van de 2?
Het pensioenspaarfonds dat ik heb bij argenta is van het type ARPE, maar op hun website zie ik dat ze 2 fondsen hebben
1 Argenta Pensioenspaarfonds (beheerd door Arvestar Asset management) isin BE0172903495
2 Argenta Pensioenspaarfonds Defensive (beheerd door Arvestar Asset management) isin BE6208865897
Kan ik ergens te weten komen welk van deze 2 ik heb?
1 Argenta Pensioenspaarfonds (beheerd door Arvestar Asset management) isin BE0172903495
2 Argenta Pensioenspaarfonds Defensive (beheerd door Arvestar Asset management) isin BE6208865897
Kan ik ergens te weten komen welk van deze 2 ik heb?
Re: argenta ARPE, maar welk van de 2?
Staat het ISIN-nummer nergens in je overzicht van pensioensparen in de beveiligde omgeving?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hang ervan af hoe oud je bent. Als je jong bent kies je uiteraard voor zo min mogelijk defensief. Het feit dat je regelmatig bijstort doet de volatiliteit van het fonds volledig teniet. Van zodra je je pensioen nadert kun je overstappen naar de meer defensieve variant.
wij waren genoodzaakt een pensioenspaarplan te nemen om de hypotheeklening op 10j te bekomen. Ik stort iedere maand een bedrag, maar denk dat dat ook 1x het ganse bedrag mag zijn. Voor 2019 ga ik 980 euro gestort hebben. isin Arpe - BE0172903495
mijn leeftijd op moment van start pensioenspaarplan was 49j
mijn leeftijd op moment van start pensioenspaarplan was 49j
in de app staat het onder het vakje 'type fonds'
ook hier kleine nuance: als je dat geld niet direct nodig hebt bij je pensionnering, kan je gerust de minder defensieve variant aanhouden. Je bent niet verplicht om dat geld op te nemen als je op pensioen gaat.
Het kan nuttig zijn om je pensienspaarfonds om te zetten naar de defensieve variant wanneer je pensioen nadert. (Meer bepaald wanneer de datum van de anticipatieve heffing nadert)
Ik ga ervan uit dat het pensioensparen maar een deel van de portefeuille uitmaakt van de portefeuille, en dat je zowel het defensieve of het offensieve pensioensparen in je portefeuille kan integreren door de rest te laten variëren. Er is ook geen reden om het PSP speciale aan te passen als men zijn pensioen nadert.
Een groot voordeel van het PSP is het belastingsvoordeel, die ten koste gaat van een eindbelasting. Beide zijn onafhankelijke van het gekozen PSP. Voor een pensioenspaarders is de eindbelasting 8% van het kapitaal dat verondersteld word een 4,75% jaarlijks rendement te hebben gehaald. Dit is ook weer een onafhankelijk van het gekozen type PSP. Na de eindbelasting kan het PSP verder renderen een zonder verdere belastingen.
PSP heeft geen RV op dividenden ook geen meerwaardetaks.
Voor aandelen kan men beide ook vermijden door het gebruik van accumulerende fondsen.
Voor obligatiefondsen buiten het PSP betaal je ofwel RV ofwel meerwaardetaks.
Het lijkt dus nuttig om.binnen het PSP de obligaties te overwegen, en buiten het PSP de aandelen te overwegen.
Mijn persoonlijk plan:
Een paar jaren voor de eindbelasting zal.ik mijn pspfonds omzetten naar een defensief fonds. Op hetzelfde moment zal ik buiten mijn PSP obligaties omzetten in aandelen. Zodoende hou ik mijn portefeuille op mijn gewenste split aandelen/obligaties.
Na de eindbelasting plan ik nog zo lang mogelijk bij te storten op zoveel mogelijk teprofiteren van het onbelaste rendement. Ik zal trachten om.het bedrag in PSP zo hoog mogelijk te houden. Hiervoor zal ik mijn omzetting van offensief naar defensief "market-timen" en zo de winst "vast te klikken". Het zou spijtig zijn indien het psp vlak voor eindbelasting fel zou dalen, want dan zou de hap die de eindbelasting zou nemen groot kunnen worden.
Ik hoor graag reakties op dit plan. Mis ik iets?
Ik ga ervan uit dat het pensioensparen maar een deel van de portefeuille uitmaakt van de portefeuille, en dat je zowel het defensieve of het offensieve pensioensparen in je portefeuille kan integreren door de rest te laten variëren. Er is ook geen reden om het PSP speciale aan te passen als men zijn pensioen nadert.
Een groot voordeel van het PSP is het belastingsvoordeel, die ten koste gaat van een eindbelasting. Beide zijn onafhankelijke van het gekozen PSP. Voor een pensioenspaarders is de eindbelasting 8% van het kapitaal dat verondersteld word een 4,75% jaarlijks rendement te hebben gehaald. Dit is ook weer een onafhankelijk van het gekozen type PSP. Na de eindbelasting kan het PSP verder renderen een zonder verdere belastingen.
PSP heeft geen RV op dividenden ook geen meerwaardetaks.
Voor aandelen kan men beide ook vermijden door het gebruik van accumulerende fondsen.
Voor obligatiefondsen buiten het PSP betaal je ofwel RV ofwel meerwaardetaks.
Het lijkt dus nuttig om.binnen het PSP de obligaties te overwegen, en buiten het PSP de aandelen te overwegen.
Mijn persoonlijk plan:
Een paar jaren voor de eindbelasting zal.ik mijn pspfonds omzetten naar een defensief fonds. Op hetzelfde moment zal ik buiten mijn PSP obligaties omzetten in aandelen. Zodoende hou ik mijn portefeuille op mijn gewenste split aandelen/obligaties.
Na de eindbelasting plan ik nog zo lang mogelijk bij te storten op zoveel mogelijk teprofiteren van het onbelaste rendement. Ik zal trachten om.het bedrag in PSP zo hoog mogelijk te houden. Hiervoor zal ik mijn omzetting van offensief naar defensief "market-timen" en zo de winst "vast te klikken". Het zou spijtig zijn indien het psp vlak voor eindbelasting fel zou dalen, want dan zou de hap die de eindbelasting zou nemen groot kunnen worden.
Ik hoor graag reakties op dit plan. Mis ik iets?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dan is het ARPE dat je hebt en niet ARPE Defensive (anders zou dat er staan) ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ha ok merciNyts91 schreef:Dan is het ARPE dat je hebt en niet ARPE Defensive (anders zou dat er staan)
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Kan je de koers niet lezen/berekenen? Je bedrag en aantal deelstukken zouden er moeten staan.
Code: Selecteer alles
Argenta Pensioenspaarfonds 132,77 EUR 28/10/2019
Argenta Pensioenspaarfonds Defensive 73,99 EUR 28/10/2019
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor