De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Misschien een MSCI ACWI etf kopen: https://www.justetf.com/en/how-to/msci-acwi-etfs.html ?
Vergeleken met de reële marktkapitalisatie mis je dan een stukje van de small caps. Uiteraard een te verdedigen keuze, maar per definitie een eigen keuze en ietsje minder 'passief' dan louter de markt te volgen.phase schreef: ↑30 oktober 2019, 01:55 Waarom wel? Zoals gezegd probeer ik een strategie te volgen waar ik niet zelf ga proberen een ‘selectie’ te maken. Al dan niet small caps toevoegen is een keuze. Ik heb hier voor mezelf een selectie van trackers gemaakt die zo goed en goedkoop mogelijk de MSCI ACWI tracked. EM IMI volgt al (EM) small caps... De gewone iShares MSCI EM index doet dat niet AFAIK, maar tracker is ook ouder en duurder... Dusja, logische keuze? Geen verdere input.
Laatst gewijzigd door VincentGT op 30 oktober 2019, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
+1VincentGT schreef: ↑30 oktober 2019, 11:08Vergeleken met de reële marktkapitalisatie mis je dan een stukje van de small caps. Uiteraard een te verdedigen keuze, maar per definitie een eigen keuzeen ietsje minder 'passief' dan louter de markt te volgen.phase schreef: ↑30 oktober 2019, 01:55 Waarom wel? Zoals gezegd probeer ik een strategie te volgen waar ik niet zelf ga proberen een ‘selectie’ te maken. Al dan niet small caps toevoegen is een keuze. Ik heb hier voor mezelf een selectie van trackers gemaakt die zo goed en goedkoop mogelijk de MSCI ACWI tracked. EM IMI volgt al (EM) small caps... De gewone iShares MSCI EM index doet dat niet AFAIK, maar tracker is ook ouder en duurder... Dusja, logische keuze? Geen verdere input.
Small caps aan je gekozen portefeuille toevoegen lijkt me inderdaad de meest 'neutrale' keuze.
Maar of je die meest neutrale keuze wilt kiezen is natuurlijk je eigen keuze.
Je kan natuurlijk ad infinitum blijven optimaliseren. Dit is de keuze waar ik voorlopig voor mezelf bij uitgekomen ben na enige deliberatie, rekening houdend met alle factoren (niet te vergeten DEGIRO kernselectie wat ook meespeelt in het kostenplaatje). Ik ben nogal perfectionistisch en heb het echt moeilijk om het proberen los te laten, om steeds verder te blijven optimaliseren. Ik ben op deze combinatie gekomen na een brok research en bleek dat enkele mensen met een zeer gelijkaardige mindset ook tot deze combinatie waren gekomen. Ik wil het echt zo simpel en compact mogelijk houden, it’s a very slippery slope... Elk stukje dat ik verder probeer te optimaliseren dan dit zal verder afglijden, en dan zijn we weer bij af. Op dat punt is het geen “lazy portfolio” meer voor mij. Er moet ook het nodige volume achter zitten, want mijn doemdenken in het achterhoofd houdend, wil ik niet te veel risico nemen met “minder bedeelde ETF’s”. Maar bedankt voor de feedback!
Weet niet of ik het fenomeen multifactor beleggen moet bestempelen als een trend.
https://www.morningstar.be/be/news/1971 ... n-kop.aspx
https://www.morningstar.be/be/news/1971 ... n-kop.aspx
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat zijn de ETF’s die fiscaal interessant zijn voor Belgen, een lage TER hebben en redelijk goed gediversifieerd zijn?
SWRD trackt de MSCI world, zit in Ierland en accumuleert. Het heeft een TER van 0,12%. Zijn er ETF’s die beter doen?
SWRD trackt de MSCI world, zit in Ierland en accumuleert. Het heeft een TER van 0,12%. Zijn er ETF’s die beter doen?
Hier vind je mijn persoonlijke top 5 ETF's voor te beleggen in wereldwijde aandelenschaakspeler schreef: ↑11 november 2019, 17:59 Wat zijn de ETF’s die fiscaal interessant zijn voor Belgen, een lage TER hebben en redelijk goed gediversifieerd zijn?
Factorbeleggen is al een paar keer aan bod gekomen in deze thread.
In een andere thread werd de volgende interessante link gepubliceerd.
In een andere thread werd de volgende interessante link gepubliceerd.
Phjo01 schreef: ↑24 november 2019, 10:24 Zelf ook geïntrigeerd door de vraag in welke mate Factorbeleggen een meerwaarde biedt in mijn portefeuille.
Hierbij een interessante, algemene White paper voor een algemeen beeld te krijgen.
https://www.bmogam.com/nl-nl/institutio ... esting.pdf
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben van plan om te starten met beleggen via ETFs.
Ik heb een spaarpotje van 30.000 cash als noodfonds, en voor de stabiliteit. Profiel: 25 jaar, IT, eigen woning, kan een redelijk deel van mijn loon opzij zetten.
Belegingshorizon is 40 jaar.
Ik kwam voor mezelf uit op een asset allocatie van 85/15 (Age - 10 in obligaties). Deze zou ik herbalanceren door gericht bij te kopen.
Qua fondsen spreid ik graag globaal, zowel developed als emerging markets. Gezien de belastingen wil ik accumulerende fondsen.
Indien mogelijk spreid ik ook graag over fondsenaanbieders.
Bij aandelenfondsen kom ik dan uit op IWDA en VWRA.
Voor obligatiefondsen kom ik bij IEGA (euro government bonds) en AGGH (global aggregate bonds, euro hedged) uit.
Deze zou ik dan in een 42,4/42,5/7,5/7,5 kunnen aanschaffen.
Feedback?
Eventueel een ander obligatiefonds? IWDA & EMIM ipv VWRA? Andere verhoudingen?
Broker is Bolero.
Ik heb een spaarpotje van 30.000 cash als noodfonds, en voor de stabiliteit. Profiel: 25 jaar, IT, eigen woning, kan een redelijk deel van mijn loon opzij zetten.
Ik kwam voor mezelf uit op een asset allocatie van 85/15 (Age - 10 in obligaties). Deze zou ik herbalanceren door gericht bij te kopen.
Qua fondsen spreid ik graag globaal, zowel developed als emerging markets. Gezien de belastingen wil ik accumulerende fondsen.
Voor obligatiefondsen kom ik bij IEGA (euro government bonds) en AGGH (global aggregate bonds, euro hedged) uit.
Feedback?
Broker is Bolero.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
SWRD is een alternatief voor IWDA met iets lagere kostenstructuur.
Bij Bolero kan je beide bij Euronext Amsterdam kopen, dus die kosten zijn identiek.
Rendement op 6 maand 12,87% vs 12,84%
Bij Bolero kan je beide bij Euronext Amsterdam kopen, dus die kosten zijn identiek.
Rendement op 6 maand 12,87% vs 12,84%
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
RGiskard
Welkom op het forum.
- ipv IWDA kan je ook SPDR® MSCI World UCITS ETF (EUR) | SWRD
Er is weinig verschil tussen tussen de twee MSCI fondsen en het Vanguard fonds.
- ander alternatieven voor de obligaties zijn iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) | IEAG, of ook Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation (EUR) | VAGF
Hoe plan je de nieuwe contributies te verdelen?
Hoe plan je te herbalanceren?
Ik veronderstel dat je buy en hold verkoos. Je kiest voor 85/15 ; ben je zeker dat je een daling van aandelenmarkt met 50% of meer aankan? In dat geval zou je zo'n 45% van je portefeuille verliezen.
Welkom op het forum.
- ipv VWRA zal je eerder Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE willen deze laatste noteert in Euro, dus geen wisselkoerskosten.RGiskard schreef: ↑9 december 2019, 16:07 Ik ben van plan om te starten met beleggen via ETFs.
Feedback?
Broker is Bolero.
- ipv IWDA kan je ook SPDR® MSCI World UCITS ETF (EUR) | SWRD
Er is weinig verschil tussen tussen de twee MSCI fondsen en het Vanguard fonds.
- ander alternatieven voor de obligaties zijn iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) | IEAG, of ook Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation (EUR) | VAGF
Hoe plan je de nieuwe contributies te verdelen?
Hoe plan je te herbalanceren?
Ik veronderstel dat je buy en hold verkoos. Je kiest voor 85/15 ; ben je zeker dat je een daling van aandelenmarkt met 50% of meer aankan? In dat geval zou je zo'n 45% van je portefeuille verliezen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
--EDIT mod: het is niet nodig een volledig bericht te quoten dat er net boven staat!--
Dag B7H4Long
Bedankt voor je antwoord.
- VWRA vs. VWCE. Klopt helemaal. Ik had dit opgezocht en ook zo in mijn plan neergeschreven, maar uiteindelijk 'from memory' verkeerd in mijn post geplaatst.
- SWRD ipv IWDA - dit lijkt inderdaad een goed alternatief. Wat zijn, buiten de liquiditeit, de grootste risico's van 'nieuwe' ETFs aankopen? Die vraag gaat op voor zowel SWRD als VWCE.
De bedoeling is om nieuwe contributies eerst op mijn spaarrekening te 'verzamelen', om zo de makelaarskostsen laag te houden. Daarna gericht bijkopen op het fonds dat het meest onder zijn doelpercentage staat.
Pas als het op die manier niet meer lukt overwegen om fondsen die te hoog staan te verkopen, om lagere bij te kopen. Dit zou ik dan 1 keer per jaar doen.
Buy en hold is inderdaad wat ik van plan ben. De verdeling 85/15 wil ik geleidelijk aan laten opschuiven richting obligaties. Ik had hier het idee om leeftijd-10 aan te houden. Momenteel kan ik een dergelijke daling tolereren. Als 40- of 50-jarige zal dat gevoeliger liggen. Naast mijn portefeuille plan ik ook nog een deel cash te sparen - dit reken ik niet mee in de 15%.
Mvg
Dag B7H4Long
Bedankt voor je antwoord.
- VWRA vs. VWCE. Klopt helemaal. Ik had dit opgezocht en ook zo in mijn plan neergeschreven, maar uiteindelijk 'from memory' verkeerd in mijn post geplaatst.
- SWRD ipv IWDA - dit lijkt inderdaad een goed alternatief. Wat zijn, buiten de liquiditeit, de grootste risico's van 'nieuwe' ETFs aankopen? Die vraag gaat op voor zowel SWRD als VWCE.
De bedoeling is om nieuwe contributies eerst op mijn spaarrekening te 'verzamelen', om zo de makelaarskostsen laag te houden. Daarna gericht bijkopen op het fonds dat het meest onder zijn doelpercentage staat.
Pas als het op die manier niet meer lukt overwegen om fondsen die te hoog staan te verkopen, om lagere bij te kopen. Dit zou ik dan 1 keer per jaar doen.
Buy en hold is inderdaad wat ik van plan ben. De verdeling 85/15 wil ik geleidelijk aan laten opschuiven richting obligaties. Ik had hier het idee om leeftijd-10 aan te houden. Momenteel kan ik een dergelijke daling tolereren. Als 40- of 50-jarige zal dat gevoeliger liggen. Naast mijn portefeuille plan ik ook nog een deel cash te sparen - dit reken ik niet mee in de 15%.
Mvg
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Kijk naar de "reputatie" van de fondsmaatschappij.
Fondsen noteren op verschillende beurzen; kijk naar wat jij moet betalen op de verschillende beurzen.
Voor fondsen van Vanguard en Ishares zou ik me zeker geen problemen maken. Ook State Street SPDR is een van de meest gereputeerde.
Sommige beleggers verkiezen fondsen die de onderliggende effekten niet uitlenen. SWRD is zo'n fonds.
Klinkt alsof je je huiswerk goed gemaakt hebt. Probeer wel je risicobereidheid niet te overschatten (al heb ik hierover eigenlijk weinig recht van spreken want ik heb zelf een hoge aandelenallocatie maar nog geen zware crash meegemaakt ). Ik vermeld het maar omdat 85% aandelen me redelijk hoog lijkt om mee van start te gaan. Zelf heb ik het langzaam opgebouwd.
Succes!