De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ze kunnen ook pieken als er wel een (tussen)akkoord komt.
Als je je er een beetje in verdiept besef je maar al te goed waarom Amerika dit doet. China steekt hen in sneltempo voorbij. Trump ‘moet’ m.a.w. een akkoord zien te bekomen of hij is de pineut.
Diegenen die nu verkopen met het gedacht binnenkort goedkoper te kopen hebben blijkbaar een glazen bol. Ik moet daarmee lachen.
Als je je er een beetje in verdiept besef je maar al te goed waarom Amerika dit doet. China steekt hen in sneltempo voorbij. Trump ‘moet’ m.a.w. een akkoord zien te bekomen of hij is de pineut.
Diegenen die nu verkopen met het gedacht binnenkort goedkoper te kopen hebben blijkbaar een glazen bol. Ik moet daarmee lachen.
Een definitieve mislukking zal het mijns inziens nooit worden. Altijd zal er hoop blijven met de gedachte dat ze het later nog eens opnieuw proberen.
Ik zou ze geen eten willen geven, diegenen die de laatste jaren voortijdig uitgestapt zijn in de hoop later goedkoper terug te kopen. Ze misten niet zelden fenomenale stijgingen in individuele aandelen en een pak dividendrendement.Wimble schreef: ↑2 november 2019, 12:15 Ze kunnen ook pieken als er wel een (tussen)akkoord komt.
Nog vaker kwamen ze een poos later met hangende pootjes terug om zich te herpositioneren in dezelfde aandelen opnieuw aan te kopen, vaak met een premie tot wel vijftig procent. Kijk maar naar de prestaties van enkele "no brainers" zoals DSM, MSFT, AED, VGP, d'Ieteren en nog zoveel meer. Uiteraard zijn er ook sectoren die nog steeds in zwaar weer zitten en waar je er wel garen mee had gespind.
Maar ik blijf erbij dat je een gediversifieerde portefeuille best ongemoeid laat, al zondig ik ook door telkens bij 100 procent stijging de helft te verkopen, zodat mijn resterend pakket gratis geld wordt. En dat voelt comfortabel...
Ik zou diegenen die individuele aandelen kopen en ook daarvoor een glazen bol denken te hebben, en het nadien slechter doen dan de index, ook geen eten willen geven.Zermatt schreef: ↑2 november 2019, 12:35Ik zou ze geen eten willen geven, diegenen die de laatste jaren voortijdig uitgestapt zijn in de hoop later goedkoper terug te kopen. Ze misten niet zelden fenomenale stijgingen in individuele aandelen en een pak dividendrendement.Wimble schreef: ↑2 november 2019, 12:15 Ze kunnen ook pieken als er wel een (tussen)akkoord komt.
Nog vaker kwamen ze een poos later met hangende pootjes terug om zich te herpositioneren in dezelfde aandelen opnieuw aan te kopen, vaak met een premie tot wel vijftig procent. Kijk maar naar de prestaties van enkele "no brainers" zoals DSM, MSFT, AED, VGP, d'Ieteren en nog zoveel meer. Uiteraard zijn er ook sectoren die nog steeds in zwaar weer zitten en waar je er wel garen mee had gespind.
Maar ik blijf erbij dat je een gediversifieerde portefeuille best ongemoeid laat, al zondig ik ook door telkens bij 100 procent stijging de helft te verkopen, zodat mijn resterend pakket gratis geld wordt. En dat voelt comfortabel...
Laatst gewijzigd door Wimble op 2 november 2019, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimble schreef: ↑2 november 2019, 12:44Ik zou diegenen die individuele aandelen kopen en ook daarvoor een glazen bol denken te hebben, en het nadien slechter doen dan de index, eten willen geven.Zermatt schreef: ↑2 november 2019, 12:35
Ik zou ze geen eten willen geven, diegenen die de laatste jaren voortijdig uitgestapt zijn in de hoop later goedkoper terug te kopen. Ze misten niet zelden fenomenale stijgingen in individuele aandelen en een pak dividendrendement.
Altijd die index. Dat is hier precies de enige manier om succesvol te beleggen.
Tja, ieder zijn ding natuurlijk. Al ben ik vierkant tegen indexbeleggen op welke wijze ook.
Ik ben liever 100 procent verantwoordelijk voor mijn keuzes, dan afhankelijk te zijn van die op 't eerste zicht heerlijke fruitmandjes, op een onzichtbare bodem van bedorven vruchten.
Het kan hard klinken, maar ik vind het getuigen van gebrek aan lef en een tekort aan ambitie en realiteitszin.
Bijeenkomst van indexbeleggers.
Nogmaals, hier op dit forum wordt er veel gesproken over indexbeleggen, echter, hierbuiten zijn er bitter weinig Vlamingen die dit kennen/doen. Die schapen, Yaris, zijn eerder de fondsenbeleggers bij banken of de aandelenbeleggers die het slechter doen dan de index, hoewel het dan nog beter een foto van kiekens zou zijn.
Mooi gezegd, en daar komt het in feite ook op neer.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Heel mooi gezegd, en waar het ook op neerkomt is dat de grote beleggers de mooie appels er meestal op voorhand weten uit te pikken en dat er veel individuele aandelenbeleggers de appels met mooie bovenzijn eruit pikken zonder de rotte onderkant te zien. En ook dat ze de mooi appels houden tot wanneer ze rot zijn. De indexen bevatten gemiddeld gezien appels van alle soorten om een heel lekkere appelmoes van te maken! Een die je lang in potten kan bewaren zonder om de zoveel tijd naar de vervaldatum te moeten kijken.
Why ‘Beating the Stock Market’ Is a Lie
https://www.thesimpledollar.com/investi ... -is-a-lie/
Laatst gewijzigd door Wimble op 2 november 2019, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat is ook helemaal waar.
Wat is dat? De markt verslaan? Over welke index praten we dan? Er zijn er velen, die allemaal op een, min of meer, andere manier bepaald worden. Vandaag heeft aandeel A een mastodonten gewicht in index Y omwille van marktkapitalisatie, morgen krijgt het zulke klappen (terecht of onterecht) dat het uit de index verdwijnt en aandeel B zijn plaats inneemt. Welk effect heeft dat op index Y? Om nog maar te zwijgen van de rekenkundige trukken die soms tevoorschijn getoverd worden om een index in het juiste kleedje te doen passen. Wat betekent dat dan voor mij om het beter of slechter te doen dan index Y? Niks! Het enige dat betekenis heeft, is hoever ik achter de inflatie aangehinkt heb. En, maak u geen illusies, op dit moment verliezen we allemaal geld en over een aantal jaren zullen we ons dat ook realiseren. Kortom: ik probeer te beleggen in zaken die me niet met een verlies opzadelen en die me, als het even kan, een redelijke return op mijn inleg geven. Voor de rest ben ik niet geïnteresseerd om beter te doen dan Piet of Klaas, of index huppeldepup.
Het gaat er mij als waardebelegger niet om de markt te kunnen verslaan, want dat is inderdaad een illusie. Voor mij is het belangrijk geen geld te verliezen, en wat mij betreft moet je daar je huiswerk voor doen en op de juiste tijd de juiste financiële instrumenten kiezen.Wimble schreef: ↑2 november 2019, 15:14 Why ‘Beating the Stock Market’ Is a Lie
https://www.thesimpledollar.com/investi ... -is-a-lie/
Wat is dat? De markt verslaan? Over welke index praten we dan? Er zijn er velen, die allemaal op een, min of meer, andere manier bepaald worden. Vandaag heeft aandeel A een mastodonten gewicht in index Y omwille van marktkapitalisatie, morgen krijgt het zulke klappen (terecht of onterecht) dat het uit de index verdwijnt en aandeel B zijn plaats inneemt. Welk effect heeft dat op index Y? Om nog maar te zwijgen van de rekenkundige trukken die soms tevoorschijn getoverd worden om een index in het juiste kleedje te doen passen. Wat betekent dat dan voor mij om het beter of slechter te doen dan index Y? Niks! Het enige dat betekenis heeft, is hoever ik achter de inflatie aangehinkt heb. En, maak u geen illusies, op dit moment verliezen we allemaal geld en over een aantal jaren zullen we ons dat ook realiseren. Kortom: ik probeer te beleggen in zaken die me niet met een verlies opzadelen en die me, als het even kan, een redelijke return op mijn inleg geven. Voor de rest ben ik niet geïnteresseerd om beter te doen dan Piet of Klaas, of index huppeldepup.
Laatst gewijzigd door GreenDean op 2 november 2019, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Als kleine belegger heb je volgens mij wel één groot voordeel waarmee je mogelijk de index zou kunnen verslaan: je schaalgrootte. In veel kleine bedrijfjes op kleinere beurzen die dus niet door enorm veel analisten gevolgd worden, kan je best wel eens goede zaken doen. Daarom zou ik met stockpicking voornamelijk op deze soort bedrijven focussen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om proberen de markt te verslaan, dus iets minder opbrengst hoeft niet per se slecht te zijn als je er daardoor veel meer plezier aan hebt kunnen beleven. Er is ook nog iets anders dan enkel geld belangrijk
Akkoord, en we moeten ook niet Kalimero gaan spelen
Ja, de grote investeerders hebben meer informatie dan kleine particulieren, MAAR het gaat er niet om om meer informatie te hebben, het gaat erom om de informatie juist te beoordelen, en daar maakt het niet zo veel uit of je nu groot of klein bent.
Ik vind trouwens dat te veel mensen te geobsedeerd zijn door de markt verslaan, ze zouden nog liever -10% rendement hebben als de markt -15% heeft, dan +10% als de markt +15% heeft.
Ja, de grote investeerders hebben meer informatie dan kleine particulieren, MAAR het gaat er niet om om meer informatie te hebben, het gaat erom om de informatie juist te beoordelen, en daar maakt het niet zo veel uit of je nu groot of klein bent.
Ik vind trouwens dat te veel mensen te geobsedeerd zijn door de markt verslaan, ze zouden nog liever -10% rendement hebben als de markt -15% heeft, dan +10% als de markt +15% heeft.