Pensioensparen: Een deel opvragen na 60ste en blijven bijstorten?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen: Een deel opvragen na 60ste en blijven bijstorten?
ivanv schreef: ↑28 maart 2019, 15:40 Volgens Tips en Advies zou het wel mogelijk zijn om na gedeeltelijke opvraging van pensioensparen en fiscaal sparen, na je 60ste nog premies te storten die fiscaal aftrekbaar zijn.
Zie onderstaand bericht op mijn vraag aan hen naar aanleiding van hun artikel in een adviesbrief :
Beste, Heel waarschijnlijk verwijst u naar wat op de site van de belastingadministratie staat “U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen vanaf het jaar waarin spaartegoeden, kapitalen of afkoopwaarden zijn uitgekeerd die in de inkomstenbelastingen in principe afzonderlijk belastbaar zijn tegen een aanslagvoet van 8 % (= uitkering n.a.v. het overlijden of n.a.v. de pensionering op de normale datum of n.a.v. de pensionering in één van de 5 jaren die aan de normale datum van pensionering voorafgaan), behoudens indien de uitkering het gevolg is van uw overlijden.”
Bij een gedeeltelijke opvraging na 60 jaar en heffing van de anticipatieve taks op 60 jaar, bevinden we ons niet in de hierboven beschreven situatie. Immers, er is geen sprake van toepassing van de inkomstenbelastingen, maar toepassing van tax lange termijnsparen op 60 jaar. Het deel dat opgevraagd wordt heeft zijn normale taxatieregime ondergaan en belet dat niet dat stortingen erna nog in aanmerking komen voor belastingvermindering. Door een gedeeltelijke afkoop blijft het contract doorlopen, waardoor u geen nieuw contract met een nieuwe looptijd van 10jaar moet afsluiten. Met vriendelijke groeten
Toegevoegd op: Tips & Advies Ondernemingsdatabank[/i]
Wat is een klein saldo ? Staat daar een bedrag op ?paul schreef: ↑6 mei 2019, 20:18Obby schreef: ↑6 mei 2019, 20:01 Dit gaat dus wel degelijk.
ik haalde in begin 2018 het grootste deel van mijn pensioenspaarfonds af (na bevrijdende taxatie op mijn 60e).
Ik stortte eind december 2018 het max. bedrag van 960€ en dit staat mooi ingevuld op mijn belastingsaangifte die ik in tax on web 2019 heb ingediend.
In principe kan ik die er nu weer afhalen en in december dit jaar opnieuw storten. Dus 30% verdienen op één week kan.
klopt met het langetermijnsparen bv tot 99 jaar kan dat ook perfect
zolang er maar eens klein saldo blijft staan is alles ok
Moet er steeds minimum 960€ blijven opstaan?
Op 1 week (960€ * 30%) 288€ verdienen lijkt mij sterk.
Toch is het zo sterk, het gaat in feite over het niet sluiten of opheffen van uw rekening. Ik heb in ieder geval bij ethias minder dan 50 € laten staan.
Voor pensioensparen is het dit jaar de laatste maal dat ik kan storten (ben 64). Ik plan een laatste storting eind december die ik opvraag in januari 2020 samen met het afsluiten van mijn pensioenspaarrekening. In 2019 zal ik gestort hebben , dus ik mag dit inbrengen.
voor het lange termijnsparen kan ik voortdoen tot mijn 99e (hout vasthouden)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Bedankt voor de info !
Welke bank?Eloadaintavi schreef: ↑4 november 2017, 12:43 Ik hoop dat jullie niet varen zoals ik, toen ik eindelijk mijn pensioensparen liet uitbetalen, was dat eindbedrag om te huilen, en klopte het langs geen kanten meer met de jaarlijks toegestuurde afrekening. Ik ga hier niet in detail treden, maar ik ervaarde heel dat pensioensparen als een serieuze oplichting. Maar daar kom je pas achter als het zover is. En denk nu niet dat je daar een gedetailleerde berekening van krijgt; Een summier papiertje met een eindbedrag op, zonder enige uitleg.
Een levensbewijs binnenbrengen, en ze storten het op je rekening. Niémand van die bank geeft je een afdoende uitleg.
Waarschijnlijk ben ik de énige dommerik (zullen nu velen denken)
Je had niet gedacht aan de belasting die je nog moest betalen?