Financieel adviseur gezocht
TIP
Re: Financieel adviseur gezocht
Ik heb dus WEL een private banker, en ik heb GEEN 1mio€, en toch werken ze voor mij. (discretionair beheer)
Ik kan het weten, want ik ken mijn eigen situatie.....
De maatstaf is niet overal 1mio €.
Dag Lerre,Lerre schreef: ↑31 oktober 2019, 16:48 Hallo iedereen,
Eerst en vooral wil ik jullie bedanken.
Dankzij jullie informatie die mij hier al verschaft is geweest ben ik gestart met zelf beleggen via ETF's, en ben ik ook afgestapt van mijn 'levensverzekering' investering bij de Finotheker.
Eindeloos dank hiervoor!
Nu is mijn hieropvolgende vraag:
Aangezien ik nu mijn hele vermogen zelf beheer, en dit toch een groot bedrag is, vroeg ik me af of ik er het goed aan doe om een onafhankelijke financieel adviseur aan te nemen?
In The Intelligent Investor wordt dit vaak vermeld, maar het valt me op dat deze in België niet zo dik gezaaid zijn.
Meestal kom je in contact met financiële diensten zoals banken of de finotheker waar je enorm hoge instapkosten en beheerskosten betaald. Dit wil ik niet meer.
Ik ben opzoek naar iemand die ik kan betalen, liefst per consultatie die thuis is op het vlak van vermogensgroei, op alle vlakken: fondsen en andere investeringen zoals vastgoed.
Tips van goede, capabele mensen hier rond zijn altijd welkom. Mag ook per PM.
Vriendelijke groeten
Ik bied niet-discretionair vermogensadvies aan een vaste prijs per jaar. Transparanter kan niet. Dit forum dient niet om reclame te maken dus bericht mij graag privé om verder te praten
Moeten niet-discretionaire of "hourly" adviseurs voldoen aan bepaalde wettelijke voorwaarden, of kan iedereen hierin als zelfstandige aan de slag gaan?
Zo lang je alleen advies geeft, en niet zelf op de koop en verkoopknoppen gaat duwen denk ik niet dat je veel licenties of certificaten nodig hebt.
Maar de centen staan dan nog altijd bij een bank als KBC, Keytrade of....
Bij een echte private banker staan de centen bij die bank, en zij kopen en verkopen in uw naam.
Je hebt dan regelmatig overleg over wat ze mogen en wat niet, en welke risico's je wil aanvaarden.
Nu is het zo dat met een zeer 'conservatief' profiel, de bewegingsruimte zo klein is dat je amper rendement kan en mag verwachten.
Maar de centen staan dan nog altijd bij een bank als KBC, Keytrade of....
Bij een echte private banker staan de centen bij die bank, en zij kopen en verkopen in uw naam.
Je hebt dan regelmatig overleg over wat ze mogen en wat niet, en welke risico's je wil aanvaarden.
Nu is het zo dat met een zeer 'conservatief' profiel, de bewegingsruimte zo klein is dat je amper rendement kan en mag verwachten.
Zelfs bij een neutraal profiel zijn de resultaten de laaste vijf jaar ronduit "flauw" ...
Er zijn wel banken die onder de standaard grens van 1 Mil. gaan, maar alsnog 500.000 euro willen beleggen.Mogen we ook weten bij welke bank je discretionair beheer hebt??
https://www.spaargids.be/sparen/private-banking.html
€1 miljoen is helemaal niet nodig. Persoonlijke private banker en discretionair beheer al mogelijk voor veel lagere minimumbedragen.
€1 miljoen is helemaal niet nodig. Persoonlijke private banker en discretionair beheer al mogelijk voor veel lagere minimumbedragen.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Je hebt binnen Private Banking 2 types van beheer.
Binnen private banking heerst er doorgaans een onderscheid tussen discretionair en adviserend beheer.
Klanten die kiezen voor discretionair beheer, laten het beheer van hun beleggingsportefeuille helemaal over aan hun private banker.
Adviserend beheer betekent dat ze opgebeld worden met voorstellen en dan zelf elke afzonderlijke beslissing nemen. 'De grootte van het vermogen bij adviserend beheer speelt niet mee bij die keuze.
Voor discretionair beheer moet je algauw over 500.000 tot bij de meeste banken over 1.000.000 beschikken.
Private Banking klinkt heel chique, maar er is wel een groot verschil in beschikbaar vermogen wil je tot het geprivilegieerd clubje behoren.
Binnen private banking heerst er doorgaans een onderscheid tussen discretionair en adviserend beheer.
Klanten die kiezen voor discretionair beheer, laten het beheer van hun beleggingsportefeuille helemaal over aan hun private banker.
Adviserend beheer betekent dat ze opgebeld worden met voorstellen en dan zelf elke afzonderlijke beslissing nemen. 'De grootte van het vermogen bij adviserend beheer speelt niet mee bij die keuze.
Voor discretionair beheer moet je algauw over 500.000 tot bij de meeste banken over 1.000.000 beschikken.
Private Banking klinkt heel chique, maar er is wel een groot verschil in beschikbaar vermogen wil je tot het geprivilegieerd clubje behoren.
Voor de leden van het clubje word vooral de rode loper uitgerold : recepties, concerten, bijwonen van
golf- en zeilwedstrijden enz. = ego van de klant "strelen" die voor zelf beleggen géén tijd heeft
of weinig kennis van geldzaken ?
golf- en zeilwedstrijden enz. = ego van de klant "strelen" die voor zelf beleggen géén tijd heeft
of weinig kennis van geldzaken ?
Van horen zeggen?
Het klopt gewoon niet, de meeste van die beleggers weten wel dat ze die dingen zelf betalen.
De naam van mijn private banker geef ik alleen via PB. Het is een kleine speler in België, de naam zal niet direct bellen doen rinkelen.
Zoals blackbelt hieronder schrijft. Hoeft niet. Dit kan betaalbaar zijn. Wij werken met een vast bedrag per jaar voor toegang tot al onze (onderbouwde) adviezen.
Over welke bedragen spreken we dan als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
Heb je het hier over persoonlijk advies of om 'toegang' tot rapporten, adviezen, opiniestukken ... die gericht zijn aan alle leden?
Mijn PB rekent ca 1% (incl BTW) aan per jaar, maar geeft voor fondsen ook toegang tot de institutionele versies.
ipv 1,6% kosten zijn dat dan fondsen die maar 0,8% hebben, dus je wint het grootste deel terug.
Ik ben er terecht gekomen omdat ik wou beleggen in PureValueCapital, en dat kan alleen maar met een paar Private bankers.
De PB belegt enkel in fondsen, en bv tracker in fysiek goud. Ik heb getekend voor discretionair beheer, dus in principe kan hij kopen en verkopen, maar er geldt ene gentlemen's agreement dat hij eerst zijn voorstel doorgeeft waarmee ik dan al dan niet akkoord ga.
De wetgeving is behoorlijk complex, en als je niet voor discretionair beheer tekent, dan mogen ze amper iets voorstellen.
Er zitten in mijn portfolio een paar brave dingen (Noors obligatiefonds), maar ook speculatief spul (mijnbouw en exploratie). Ik heb ook aangegeven dat dit bij mij past.
En heb je er al 1 gevonden?Lerre schreef: ↑31 oktober 2019, 16:48 Hallo iedereen,
Eerst en vooral wil ik jullie bedanken.
Dankzij jullie informatie die mij hier al verschaft is geweest ben ik gestart met zelf beleggen via ETF's, en ben ik ook afgestapt van mijn 'levensverzekering' investering bij de Finotheker.
Eindeloos dank hiervoor!
Nu is mijn hieropvolgende vraag:
Aangezien ik nu mijn hele vermogen zelf beheer, en dit toch een groot bedrag is, vroeg ik me af of ik er het goed aan doe om een onafhankelijke financieel adviseur aan te nemen?
In The Intelligent Investor wordt dit vaak vermeld, maar het valt me op dat deze in België niet zo dik gezaaid zijn.
Meestal kom je in contact met financiële diensten zoals banken of de finotheker waar je enorm hoge instapkosten en beheerskosten betaald. Dit wil ik niet meer.
Ik ben opzoek naar iemand die ik kan betalen, liefst per consultatie die thuis is op het vlak van vermogensgroei, op alle vlakken: fondsen en andere investeringen zoals vastgoed.
Tips van goede, capabele mensen hier rond zijn altijd welkom. Mag ook per PM.
Vriendelijke groeten
Zoek je er nog een?
Ga het zelf beheren, via een passieve beleggingsstrategie.