Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
YTD is wat het is hé, gewoon een rendement tussen twee tijdstippen, niks meer en niks minder. Het zegt inderdaad niks over het lopend rendement van je beleggingen. Zelfs het rendement tussen aankoopdatum en vandaag zegt niet veel, pas op de dag dat je verkoopt weet je wat de belegging werkelijk heeft opgebracht.Jozefien1969 schreef: ↑10 november 2019, 20:08 Begrijpen doe ik het nog steeds niet. Iedereen is euforisch over YTD (Year to Date). M.a.w. wat hebben effecten gedaan sinds 1 januari 2019. Maar helaas heb ik geen effecten gekocht op 1 januari 2019. Ik heb ze gekocht: op 25 maart 2013, op 23 januari 2014, op 2 juli 2015, op 7 oktober 2016, op 9 december 2017, op 14 september 2018 en op 27 april 2019.
Ik heb ook nog wat verkocht op 4 april 2013, op 25 augustus 2015, op 30 oktober 2016 en op 7 juli 2017 etc.
In mijn – niet zo slimme opinie – gaat het toch om wat de waarde van de aangekochte effecten sinds men is begonnen met beleggen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vortex, daar ben ik me al te bewust van! Ik snap alleen niet waarom iedereen hier daar zo over opschept?vortex schreef: ↑11 november 2019, 09:14YTD is wat het is hé, gewoon een rendement tussen twee tijdstippen, niks meer en niks minder. Het zegt inderdaad niks over het lopend rendement van je beleggingen. Zelfs het rendement tussen aankoopdatum en vandaag zegt niet veel, pas op de dag dat je verkoopt weet je wat de belegging werkelijk heeft opgebracht.Jozefien1969 schreef: ↑10 november 2019, 20:08 Begrijpen doe ik het nog steeds niet. Iedereen is euforisch over YTD (Year to Date). M.a.w. wat hebben effecten gedaan sinds 1 januari 2019. Maar helaas heb ik geen effecten gekocht op 1 januari 2019. Ik heb ze gekocht: op 25 maart 2013, op 23 januari 2014, op 2 juli 2015, op 7 oktober 2016, op 9 december 2017, op 14 september 2018 en op 27 april 2019.
Ik heb ook nog wat verkocht op 4 april 2013, op 25 augustus 2015, op 30 oktober 2016 en op 7 juli 2017 etc.
In mijn – niet zo slimme opinie – gaat het toch om wat de waarde van de aangekochte effecten sinds men is begonnen met beleggen?
Yaris, akkoord BtD (Buy to Date) is een betere uitdrukking dan YtB (Year to Buy). Overigens ik heb natuurlijk wel wat verkocht in de tussentijd er blijft nu over 2.45%
Elke belegger beslist elke dag om zijn beleggingen te houden, te verkopen, of uit te breiden.
De "eerste aankoopdag" heeft in deze optiek eigenlijk weinig te betekenen.
De bedoeling van deze thread, zoals ik hem begrepen heb, is om een vergelijking te kunnen maken tussen de resultaat van verschillende portefeuilles met verschillende strategien met eenzelfde startdatum. Ytd is redelijk makkelijk uit te rekenen, ook al zijn er variaties.
De bedoeling van deze thread, zoals ik hem begrepen heb, is om een vergelijking te kunnen maken tussen de resultaat van verschillende portefeuilles met verschillende strategien met eenzelfde startdatum. Ytd is redelijk makkelijk uit te rekenen, ook al zijn er variaties.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Contradiction in terminis! Dezelfde startdatum is al onmogelijk. Verschillende meningen altijd mogelijk. Ytd zal gemakkelijk te berekenen zijn; maar zegt hoe dan ook niets. Tenminste als u niet vanaf 1 januari 2019 bent begonnen met beleggen. En wellicht zie ik het allemaal verkeerd, ik hoor graag uw reacties!B7H4long schreef: ↑12 november 2019, 20:43 Elke belegger beslist elke dag om zijn beleggingen te houden, te verkopen, of uit te breiden.
Om te kunnen vergelijken moet je dezelfde perioden en dus dezelfde startdatum gebruiken. 1 januari is een datum zoals een andere, het voornaamste voordeel is dat het resultaat het makkelijks te berekenen is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het is gewoon een soort tussentijds rapportcijfer. Het zegt iets, maar tergelijk ook niet heel veel.
Zoals het gemiddelde inkomen van de belgen je iets vertelt (en eventueel de evolutie ervan). Maar het is maar een klein stukje van het totale verhaal en kan best vertekend beeld geven. Want dat gemiddelde wordt opgetrokken door de superrijken en de mediaan is een stuk lager. De aantal jaren ervaring speelt ook mee, alsook welke sector enz enz
Maar van sommigen kun je wel weten wat ze ongeveer hebben qua port en waarom en hun doelstellingen.
Zoals het gemiddelde inkomen van de belgen je iets vertelt (en eventueel de evolutie ervan). Maar het is maar een klein stukje van het totale verhaal en kan best vertekend beeld geven. Want dat gemiddelde wordt opgetrokken door de superrijken en de mediaan is een stuk lager. De aantal jaren ervaring speelt ook mee, alsook welke sector enz enz
Maar van sommigen kun je wel weten wat ze ongeveer hebben qua port en waarom en hun doelstellingen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Het year to date is gewoon dat het rendement van 1 januari tot nu..
Om, zoals hierboven nogal aangehaald, verschillende strategieën te vergelijken en om te kijken hoe je het doet over deze periode.
Niets meer niets minder... Gewoon een beetje benchmarking...
Om, zoals hierboven nogal aangehaald, verschillende strategieën te vergelijken en om te kijken hoe je het doet over deze periode.
Niets meer niets minder... Gewoon een beetje benchmarking...
Als je al sinds 2013 bezig bent maar in totaal nog maar 2,45% rendement hebt behaald zou ik mijn portefeuille toch in vraag durven stellen?Jozefien1969 schreef: ↑10 november 2019, 20:08 ... Ik heb ze gekocht: op 25 maart 2013, op 23 januari 2014, op 2 juli 2015, op 7 oktober 2016, op 9 december 2017, op 14 september 2018 en op 27 april 2019.
...
Mijn YTB is plus 2.45%!!!!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het zegt idd weinig.
Voor 2 beleggers die 15j geleden begonnen met identiek bedrag kan de winst uitgedrukt in € van iemand met een YTD van 3% hoger liggen dan die met een YTD van 30%.
Voor 2 beleggers die 15j geleden begonnen met identiek bedrag kan de winst uitgedrukt in € van iemand met een YTD van 3% hoger liggen dan die met een YTD van 30%.
Het duurt heus niet lang meer voor we opwaarts gaan corrigeren. Wordt trouwens hoog tijd dat bepaalde aandelen terug naar werkelijke waarde gaan noteren. Maak gebruik van de maandenlange correcties, koop de talrijke ondergewaardeerde sectoren en leun achterover! Het technische plaatje heeft er in jaren niet zo goed uitgezien! Wat zijn wij toch gelukzakken om te mogen en te kunnen beleggen. Vergeet echter nooit dat er mensen zijn die zich niet kunnen voorstellen wat honderden procenten gratis geld op enkele jaren tijd betekenen, omdat ze elke dag moeten vechten voor hun hachje! Denk niet alleen aan hen, maar handel er ook naar, met de donkere en kille dagen in 't vooruitzicht... Met oprechte dank!
Niet alleen de mensen die moeten vechten voor hun hachje maar ook de vele mensen hier ten lande die alleen maar het spaarboekje kennen.
Je lijkt me een kanjer, Yaris! Blij dat jij je nooit hebt verlaagd naar 't schapengedrag van menigeen op dit forum! Hoed af!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met dank aan iedereen voor de uitleg, ik waardeer het en leer ervan.
Verder ik ben geen kameleon, die vandaag het een zegt en morgen het ander.
Verder ik ben geen kameleon, die vandaag het een zegt en morgen het ander.
Ik heb mijn returns eens berekend met de bogleheads return calculator: https://www.bogleheads.org/wiki/Calcula ... al_returns
In deze spreadsheet wordt ook de time-weighted return berekend wat vergelijken mogelijk maakt.
Ik kom het volgende uit:
Sinds start (mei 2015)*: 10,1% (money-weighted/IRR)
Time-weighted returns:
YTD: 27,4%
1 jaar: 17,2%
3 jaar*: 10,3%
*geannualiseerd rendement
In deze spreadsheet wordt ook de time-weighted return berekend wat vergelijken mogelijk maakt.
Ik kom het volgende uit:
Sinds start (mei 2015)*: 10,1% (money-weighted/IRR)
Time-weighted returns:
YTD: 27,4%
1 jaar: 17,2%
3 jaar*: 10,3%
*geannualiseerd rendement
Ytd 42.57%
1y 37.11%
Maar heb wel wat risico genomen, geen obligaties, enkel aandelen
1y 37.11%
Maar heb wel wat risico genomen, geen obligaties, enkel aandelen