NewB: dossier aanvraag banklicentie is binnen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: NewB: dossier aanvraag banklicentie is binnen
Ik had op mijn f***boek gezien dat enkelen die NewB aan het promoten zijn. Een mooi doel voor ogen maar zoals reeds gezegd, hoe ze concurrentie met de reeds bestaande banken willen aangaan is mij onduidelijk.
Misschien is de bedoeling dat ze een hype worden gelijk Apple of Tesla?
Misschien is de bedoeling dat ze een hype worden gelijk Apple of Tesla?
Ze zitten al over de helft van de tijd die ze hebben en volgens hun eigen website hebben ze nog maar aan 5 van de 30 miljoen.
Tenzij er een paar echt grote investeerders wachten op het moment om het nodige bij te passen, ziet het er niet echt uit alsof ze ooit een hype gaan worden.
Tenzij er een paar echt grote investeerders wachten op het moment om het nodige bij te passen, ziet het er niet echt uit alsof ze ooit een hype gaan worden.
Onlangs (vandaag) een advertentie van NewB gespot aan het station in een van de grootste Vlaamse steden. Hetzelfde in De Metro. Zou het kunnen dat NMBS er in is gestapt?
Nee, ze hebben gewoon en masse advertenties gekocht.
Zal Marc Coucke of iemand gelijkaardigs hun investor worden? Of gaat het "mooi" project eerder falen?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heel benieuwd of de institutionele beleggers nog gaan komen. Heel nobel initiatief maar door de uitwerking ben ik niet overtuigd.
Ik hoop dat het gaat lukken, ben NewB investeerder, maar ik vrees van niet.
NewB heeft nu bijna 6 miljoen euro. Dat is veel voor normale mensen. Maar ver van de benodigde 30 miljoen.
Ik denk niet dat de grote investeerders, de klasse A investeerders, dat reusachtige gat van 24 miljoen kunnen dichten. Het probleem is de kleine investeerders. Er zijn er ruim 50 000 euro. Er zijn momenteel een 7750 investeerders. De participate van de NewB coöperanten is gewoon veel te laag.
Volgens een mail van NewB moet 20% van de coöperanten 3000 euro investeren of 75% 100 euro investeren om het project te doen slagen.
Ik denk dat de meeste kleine investeerders, de fans, de huidige coöperanten die gingen investeren dat al gedaan hebben.
NewB heeft nu bijna 6 miljoen euro. Dat is veel voor normale mensen. Maar ver van de benodigde 30 miljoen.
Ik denk niet dat de grote investeerders, de klasse A investeerders, dat reusachtige gat van 24 miljoen kunnen dichten. Het probleem is de kleine investeerders. Er zijn er ruim 50 000 euro. Er zijn momenteel een 7750 investeerders. De participate van de NewB coöperanten is gewoon veel te laag.
Volgens een mail van NewB moet 20% van de coöperanten 3000 euro investeren of 75% 100 euro investeren om het project te doen slagen.
Ik denk dat de meeste kleine investeerders, de fans, de huidige coöperanten die gingen investeren dat al gedaan hebben.
Ik snap eigenlijk echt niet dat men is blijven volharden; het is al jaren duidelijk dat het project véél te ambitieus is om levensvatbaar te zijn.
In plaats van met behulp van geloofwaardige partner ergens een comfortabele niche te zoeken voor een duurzaam financieel product (nee, een prepaid Mastercard is dat niet), gaan ze zich nu gewoon te pletter varen in een poging een klassieke bank op te richten op het moment dat de andere kleine banken ten prooi vallen aan consolidatie.
In plaats van met behulp van geloofwaardige partner ergens een comfortabele niche te zoeken voor een duurzaam financieel product (nee, een prepaid Mastercard is dat niet), gaan ze zich nu gewoon te pletter varen in een poging een klassieke bank op te richten op het moment dat de andere kleine banken ten prooi vallen aan consolidatie.
Na al die jaren is de essentie toch duidelijk: een groepje sluwerds heeft zich een paar jaar in een brussels kantoor geïnstalleerd met de centen van een massa idealistische cooperanten. En nu is het geld op en proberen ze nog een tweede rondje...
--EDIT Mod: het is niet nodig een volledig bericht te quoten dat er net boven staat!--
't Zou me niet verwonderen dat dit groepje sluwerds hoofdzakelijk franstalig is en de geldschieters hoofdzakelijk Vlamingen.
Wat mij ook interesseert, is de background van het personeel en hun weddeschalen. Het zou wel eens kunnen blijken dat dit groepje enkele jaren gefeest heeft op kosten van de - een rad voor de ogen gedraaide "domme" Vlaming.
't Zou me niet verwonderen dat dit groepje sluwerds hoofdzakelijk franstalig is en de geldschieters hoofdzakelijk Vlamingen.
Wat mij ook interesseert, is de background van het personeel en hun weddeschalen. Het zou wel eens kunnen blijken dat dit groepje enkele jaren gefeest heeft op kosten van de - een rad voor de ogen gedraaide "domme" Vlaming.
Misschien hebben ze ooit in hun project geloofd..
maar ondertussen hebben ze zichzelf een middel van bestaan toegekend met het geld van de 'investeerders'.
Het kan nog altijd lukken. Als er grote en echte investeerders genoeg zijn die in het project geloven.
Met de kleintjes gaan ze het niet halen.
Zelf heb ik de waarde van mijn aandeel van 20 euro zien krimpen tot bijna niets..
Slecht moment om te vragen om er nog eens 100 of 1000 bovenop te gooien.
maar ondertussen hebben ze zichzelf een middel van bestaan toegekend met het geld van de 'investeerders'.
Het kan nog altijd lukken. Als er grote en echte investeerders genoeg zijn die in het project geloven.
Met de kleintjes gaan ze het niet halen.
Zelf heb ik de waarde van mijn aandeel van 20 euro zien krimpen tot bijna niets..
Slecht moment om te vragen om er nog eens 100 of 1000 bovenop te gooien.
De eerste berichten over NewB op Spaargids dateren van 2012. Dus die bank is al zeven jaar in oprichting. Dat is genoeg om de interesse bij zelfs de meest enthousiaste individuele coöperant van het eerste uur te doen uitdoven. Wat hebben ze in die tijd verwezenlijkt behalve een betaalkaart gemaakt van maïs?
Ze hebben dit wat dit nu gaande is mogelijk gemaakt. Ik heb steeds de indruk van de algemene vergaderingen gehad dat men zeer goed zijn best heeft gedaan om zo snel mogelijk een bank op te richten. Maar dat het heel moeilijk was om de FSMA en Nationale Bank te overtuigen om open te staan voor dit project. De voorwaarden zijn ook zeer streng. Men eist nu 30 miljoen terwijl het wettelijk 6,2 miljoen zou moeten zijn om een bank op te richten.
Inleg van 400 000 euro van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
https://www.bruzz.be/economie/cooperati ... 2019-11-19
...met optie tot verhoging tot 1 miljoen. Goed, aangezien ik wil dat dit project kan slagen. Maar eigenlijk is het niet aan het Brussels Gewest om dat te doen.
Inleg van 400 000 euro van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
https://www.bruzz.be/economie/cooperati ... 2019-11-19
...met optie tot verhoging tot 1 miljoen. Goed, aangezien ik wil dat dit project kan slagen. Maar eigenlijk is het niet aan het Brussels Gewest om dat te doen.
Dat men streng is, kan ik wel begrijpen. Uiteindelijk moet de overheid garant staan voor de spaardeposito’s tot 100K. En het risico op faling lijkt me niet te verwaarlozen, ik zie weinig commerciële know-how bij de oprichters of bij de organisaties die zich ermee hebben geassocieerd. Met nobele principes alleen gaat het helaas niet lukken.
Niet alleen commerciele kennis. Ook kennis van informatica. Het betalingsverkeer alleen al heeft een kaalslag onder de banken veroorzaakt. Dan nog de beveiliging van het netwerk ... En massa's documentatie die moet verwerkt worden, duizenden bladzijden. Het houdt niet op.
Er was duidelijk ook opzet mee gemoeid: kleine broertjes moesten verdwijnen.