dilemma : extra pensioenspaarfonds of eigenhandig
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Jr. Member
- Contacteer:
dilemma : extra pensioenspaarfonds of eigenhandig
hallo allemaal ,
allereerst :ik ben vrij nieuw mbt kennis en al zeker mbt ervaring.
Huidige situatie :
- 31j
- samenwonend, hypotheek op het huis voor de komende 22j nog.
- er kan maandelijks vrij goed gespaard worden
- beleggingshorizon is nog zeker 30j met een max van 34j (tot aan pensioenleeftijd)
- Tak21 pensioenverzekering bij DVV (ingerold 11j geleden) met een rente van 1,8% gedurende gehele looptijd
- sinds 1januari beginnen instappen op IWDA ( na veel leeswerk hier)
Nu komt het :
Ik overweeg om een extra pensioenfonds bij te nemen (Argenta/ARPE) om mijn rendement iets meer kans te geven.
Ik overweeg ook om dit ARPE-fonds niet bij te nemen en zelf meer centen in IWDA te steken.
De huidige TAK21 zou ik ofwel rustig laten doorlopen daar ik hierin toch wel een goede zekerheid heb.
Momenteel stort ik hierin 60/maand, dit trek ik zoiezo op naar het fiscale maximum.
Ik kan ook de TAK21 niet meer bijstorten en deze centen in het ARPE-fonds steken en/of in IWDA.
Ik weet het even niet meer .
Ik ben in de veronderstelling dat de mensen met kennis me zullen aanraden om zelf te beleggen ipv het ARPE-fonds bij te nemen.
Ik heb ook even gedacht om de TAK21 + ARPE-fonds + IWDA op te delen in 3 en gewoon in elk segment 50eu te storten (fictieve bedragen
)
Ik kan dan wel maar 1 storting inbrengen bij vader staat die dan niet aan het maximum zit.
De tak21 ben ik 11jaar geleden als complete snotneus ingetrokken door een goede prater van de bank.
Het brengt meer op dan een spaarboekje en geeft me zekerheid dus deze zomaar niet meer bijstorten is niet echt een optie denk ik, hoewel 1,8% geen grote vangst is geeft het wel een zekerheidsgevoel.
(of toch maar stoppen en laten 'rusten' en mijn centen elders insteken? )
iemand suggesties ?
ps : aangezien ik een vrij grote leek ben en na veel leeswerk hier leek IWDA mij een goede manier om te starten , vandaar deze etf
Edit : mijn polis tak21 er net bijgenomen. Bij niet betalen van de premie word de polis blijkbaar vernietigd.... ik versta hieronder dat als ik niet meer bijstort dat alles dan stopt ?
allereerst :ik ben vrij nieuw mbt kennis en al zeker mbt ervaring.
Huidige situatie :
- 31j
- samenwonend, hypotheek op het huis voor de komende 22j nog.
- er kan maandelijks vrij goed gespaard worden
- beleggingshorizon is nog zeker 30j met een max van 34j (tot aan pensioenleeftijd)
- Tak21 pensioenverzekering bij DVV (ingerold 11j geleden) met een rente van 1,8% gedurende gehele looptijd
- sinds 1januari beginnen instappen op IWDA ( na veel leeswerk hier)
Nu komt het :
Ik overweeg om een extra pensioenfonds bij te nemen (Argenta/ARPE) om mijn rendement iets meer kans te geven.
Ik overweeg ook om dit ARPE-fonds niet bij te nemen en zelf meer centen in IWDA te steken.
De huidige TAK21 zou ik ofwel rustig laten doorlopen daar ik hierin toch wel een goede zekerheid heb.
Momenteel stort ik hierin 60/maand, dit trek ik zoiezo op naar het fiscale maximum.
Ik kan ook de TAK21 niet meer bijstorten en deze centen in het ARPE-fonds steken en/of in IWDA.
Ik weet het even niet meer .
Ik ben in de veronderstelling dat de mensen met kennis me zullen aanraden om zelf te beleggen ipv het ARPE-fonds bij te nemen.
Ik heb ook even gedacht om de TAK21 + ARPE-fonds + IWDA op te delen in 3 en gewoon in elk segment 50eu te storten (fictieve bedragen
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik kan dan wel maar 1 storting inbrengen bij vader staat die dan niet aan het maximum zit.
De tak21 ben ik 11jaar geleden als complete snotneus ingetrokken door een goede prater van de bank.
Het brengt meer op dan een spaarboekje en geeft me zekerheid dus deze zomaar niet meer bijstorten is niet echt een optie denk ik, hoewel 1,8% geen grote vangst is geeft het wel een zekerheidsgevoel.
(of toch maar stoppen en laten 'rusten' en mijn centen elders insteken? )
iemand suggesties ?
ps : aangezien ik een vrij grote leek ben en na veel leeswerk hier leek IWDA mij een goede manier om te starten , vandaar deze etf
Edit : mijn polis tak21 er net bijgenomen. Bij niet betalen van de premie word de polis blijkbaar vernietigd.... ik versta hieronder dat als ik niet meer bijstort dat alles dan stopt ?
Laatst gewijzigd door Eigenbestwil op 19 november 2019, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Re: dilemma : extra pensioenspaarfonds of eigenhandig
31+34=65
Wettelijke pensioenleeftijd is opgetrokken naar 67 en als je nu 31 bent, zou ik daar nog maar een paar jaartjes bijtellen want verhogen gaan ze opnieuw.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zowel in die pensioenspaarverzekering als dat arpe fonds storten zou ik zeker niet doen!
Je kan maar 1 van de 2 ingeven voor belastingsaftrek. Echter zal je op het einde van de rot wel op beide getaxeerd worden.
In jouw geval zou ik die TAK21 gewoon behoudenn, maar vanaf volgend jaar niets meer bijstorten.
Je kan dan vanaf volgend jaar in die ARPE storten.
Eventueel kan je daarnaast nog in IWDA storten.
Ofwel behoud je je TAK21 en stort je daarin, maar dan geen ARPE. En dan de rest in IWDA.
Je kan maar 1 van de 2 ingeven voor belastingsaftrek. Echter zal je op het einde van de rot wel op beide getaxeerd worden.
In jouw geval zou ik die TAK21 gewoon behoudenn, maar vanaf volgend jaar niets meer bijstorten.
Ofwel behoud je je TAK21 en stort je daarin, maar dan geen ARPE. En dan de rest in IWDA.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
PinkPanther1970 schreef: ↑19 november 2019, 08:3831+34=65
Wettelijke pensioenleeftijd is opgetrokken naar 67 en als je nu 31 bent, zou ik daar nog maar een paar jaartjes bijtellen want verhogen gaan ze opnieuw.
Ik werk in een beroep/stelsel waarin mijn pensioenleeftijd lager ligt.
Maar dit terzijde is dit niet echt belangrijk, ik wou maar aantonen dat mijn beleggingshorizon nog 30+j is.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ok alvast bedankt.anonymous schreef: ↑19 november 2019, 08:47 Zowel in die pensioenspaarverzekering als dat arpe fonds storten zou ik zeker niet doen!
Ik onthoud dat in 2 pensioen-producten storten niet voordelig is.
Ik wou 1 deel zekerheid en 1 deel kans op hoger rendement.
Ik zou uiteraard kiezen voor mijn centen zelf te beleggen als ik hiervan meer verstand had daarom dat ik bij het arpe-plan uitkwam : mensen met verstand die voor mij trachten meer rendement te behalen.
Ik ben nog steeds zeer achterdochtig (onnodig misschien) om zelf +/ 30j in bvb IWDA te beleggen op eigen houtje thuis.
Ik zou niet weten wat doen als bvb DEGIRO overkop gaat of de ETF ermee stopt of wat dan ook,...
Daarom ben ik dus een leek....hoeveel ik hier ook lees.
Iwda is overigens mijn 1ste start om het eenvoudig te houden. (eenvoudig, goed gespreid ,.....)
Ik tracht momenteel zoveel mogelijk bij te leren om meer te spreiden en/of er meer mee bezig te kunnen zijn.
Je idee van "1 deel zekerheid en 1 deel kans op hoger rendement" is goed.
Het eerste deel zal eerder "voortkabellen", het tweede deel zal veel feller op en neer gaan.
Aandelen hebben het hogere verwachte (maar niet gegerandeerde) rendement. Aandelen kunnen in korte periode fel dalen en zelfs na verschillende jaren kan het verlies nog niet goedgemaakt zijn.
Ben je een aktieve belegger of eerder een buy&hold?
Bij het opbouwen van je persoonlijke buy en hold portefeuille moet je rekeninghouden met je persoonlijke risicoprofiel: hoeveel zekerheidwil je, hoeveel risico wil je.
Een portefeuille kan bvb 50/50 zijn, of 60 groei/40 stabiliteit of 70/30.
Pensioenspaarverzekeringen vallen in het stabiele gedeelte.
Pensioenspaarfonds is ofzel 70 groei/30 stabiel; ofwel 50/50 voor de defensieve varianten.
ETFS kunnen alles zijn:
- aandelenfondsen zoals IWDA valt 100% in de groeicategorie.
- Obligatiefondsen zoals iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) | IEAGof Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation (EUR) | VAGF vallen onder de stabiele fondsen.
Spaarboekjes, tak21, etc vallen ook onder het stabiele gedeelte.
Afhankelijk van je eigen risicoprofiel kan je je eigen portefeuille opbouwen:
De pensioenspaarverzekering ligt vast tot minstens je 60ste - dus dat is dan al een deel zekerheid.
Je IWDA is voor hoger rendement met hoger risico. Bepaal hoe groot dit deel van je portefeuille mag worden. Je kan bijkopen indien nodig.
Eventueel moet je ook het stabiele gedeelte aanvullen.
Waar passen pensioenspaarfondsen in de portefeuille.
In eerste instantie zijn ze intressant voor zijn die nog niet beleggen en die ook moeilijk geld kunnen vastleggen tot aan hun pensioen.
Pensioenspaarfondsen zijn aktieve fondsen met een fiscaal omhulsel. Je betaalt instap en jaarlijkse kosten aan een beheerder van het fonds om beter te doen dan het gemiddelde. Maar gemiddeld halen ze jaarlijks maar een gemiddeld resultaat. Op langere periodes bvb 10 jaar, halen maar 10% van de aktieve fondsen een beter resultaat dan het gemiddelde, 90% zat eronder. Met indexfondsen ben je gegarandeerd van het marktgemiddelde.
Het fiscaal omhulsel van een pensioenspaarfonds word pas interessant als je de middelbare leeftijd bereikt hebt.
Het eerste deel zal eerder "voortkabellen", het tweede deel zal veel feller op en neer gaan.
Aandelen hebben het hogere verwachte (maar niet gegerandeerde) rendement. Aandelen kunnen in korte periode fel dalen en zelfs na verschillende jaren kan het verlies nog niet goedgemaakt zijn.
Bij het opbouwen van je persoonlijke buy en hold portefeuille moet je rekeninghouden met je persoonlijke risicoprofiel: hoeveel zekerheidwil je, hoeveel risico wil je.
Pensioenspaarfonds is ofzel 70 groei/30 stabiel; ofwel 50/50 voor de defensieve varianten.
ETFS kunnen alles zijn:
- Obligatiefondsen zoals iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) | IEAGof Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation (EUR) | VAGF vallen onder de stabiele fondsen.
De pensioenspaarverzekering ligt vast tot minstens je 60ste - dus dat is dan al een deel zekerheid.
Je IWDA is voor hoger rendement met hoger risico. Bepaal hoe groot dit deel van je portefeuille mag worden. Je kan bijkopen indien nodig.
In eerste instantie zijn ze intressant voor zijn die nog niet beleggen en die ook moeilijk geld kunnen vastleggen tot aan hun pensioen.
Pensioenspaarfondsen zijn aktieve fondsen met een fiscaal omhulsel. Je betaalt instap en jaarlijkse kosten aan een beheerder van het fonds om beter te doen dan het gemiddelde. Maar gemiddeld halen ze jaarlijks maar een gemiddeld resultaat. Op langere periodes bvb 10 jaar, halen maar 10% van de aktieve fondsen een beter resultaat dan het gemiddelde, 90% zat eronder. Met indexfondsen ben je gegarandeerd van het marktgemiddelde.
Het fiscaal omhulsel van een pensioenspaarfonds word pas interessant als je de middelbare leeftijd bereikt hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ben een buy&hold-man, wegens te weinig kennis.B7H4long schreef: ↑19 november 2019, 10:33 Je idee van "1 deel zekerheid en 1 deel kans op hoger rendement" is goed.
ETFS kunnen alles zijn:
Ik zou dus best de tak21 volstorten tot het fiscale aftrekbare max voor mijn deel zekerheid en zelf in een indexfonds(iwda bvb) beleggen voor mijn deel groeikans ?
Als ik ook goed begrijpend heb gelezen is het volgende ook correct :
Als ik bvb aan 60eu/maand in de tak21 stort en voor 60eu/maand aan iwda inkoop heb ik een 50/50 strategie ?
Als men over de verhouding in de portefeuille spreken kijkt men naar de huidige stand van de portefeuille.Eigenbestwil schreef: ↑19 november 2019, 10:43 Ik ben een buy&hold-man, wegens te weinig kennis.
Ik zou dus best de tak21 volstorten tot het fiscale aftrekbare max voor mijn deel zekerheid en zelf in een indexfonds(iwda bvb) beleggen voor mijn deel groeikans ?
Als ik ook goed begrijpend heb gelezen is het volgende ook correct :
Als ik bvb aan 60eu/maand in de tak21 stort en voor 60eu/maand aan iwda inkoop heb ik een 50/50 strategie ?
Elk deel van je portefeuille zal op zijn eigen ritme evolueren.
Je zal dus de toevoegingen moeten bekijken om het evenwicht te behouden.
Bij elke storting bekijk je welk deel van je portefeuille het laagste staat en daar doe je dan je eerstvolgende storting in. Zo hou je je portefeuille gebalanceert.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat begrijp ik.
Ik denk dat ik met een mentale drempelvrees zit om veel centen via een internet-acount (degiro) daar te zetten.
Daarom staat ongeveer 70% van mijn kapitaal nu momenteel op mijn spaarboekje te verarmen.
Een 20% zit in de tak 21 verzekering en 10% in iwda.
Pure drempelvrees alleen om het gedacht dat mijn geld in een online-acount zit...wat als degiro stopt of iwda ermee stopt...
Waar ik wel achter kom is dat ik best de tak21 jaarlijks volstort en deze laat lopen om enige gemoedsrust te hebben.
Als ik de mentale vrees kan overwinnen kan ik uitvissen hoe ik de rest verdeel over spaarboek en bvb IWDA en eventueel een obligatietracker erbij om het evenwicht erin te krijgen dat ik zoek.
Ps : is er hier op het forum ergens een topic te vinden dat dit onderwerp "drempelvrees" onder handen neemt ?
Ik denk dat ik met een mentale drempelvrees zit om veel centen via een internet-acount (degiro) daar te zetten.
Daarom staat ongeveer 70% van mijn kapitaal nu momenteel op mijn spaarboekje te verarmen.
Een 20% zit in de tak 21 verzekering en 10% in iwda.
Pure drempelvrees alleen om het gedacht dat mijn geld in een online-acount zit...wat als degiro stopt of iwda ermee stopt...
Waar ik wel achter kom is dat ik best de tak21 jaarlijks volstort en deze laat lopen om enige gemoedsrust te hebben.
Als ik de mentale vrees kan overwinnen kan ik uitvissen hoe ik de rest verdeel over spaarboek en bvb IWDA en eventueel een obligatietracker erbij om het evenwicht erin te krijgen dat ik zoek.
Ps : is er hier op het forum ergens een topic te vinden dat dit onderwerp "drempelvrees" onder handen neemt ?
Een deel van je spaarcenten zijn waarschijnlijk als noodfonds en sparen voor korte termijndoelen?
Die tellen de meesten niet mee in hun "beleggingen"
Zelfs als je dat weglaate lijkt het of je ver van 50/50 bent. Om dat te korigeren zou je het deel aandelen groter moeten maken. Als je al naar 50/50 wil toewerken.
Maar:
Voor je beleggingsportefeuille is het belangrijk dat je een verdeling kiest waar jij je goed bij voelt: 70/30 - 50/50 - 30/70 of iets anders.
Daarna kiest je in elk van de delen het beste alternatief.
Die tellen de meesten niet mee in hun "beleggingen"
Zelfs als je dat weglaate lijkt het of je ver van 50/50 bent. Om dat te korigeren zou je het deel aandelen groter moeten maken. Als je al naar 50/50 wil toewerken.
Maar:
Voor je beleggingsportefeuille is het belangrijk dat je een verdeling kiest waar jij je goed bij voelt: 70/30 - 50/50 - 30/70 of iets anders.
Daarna kiest je in elk van de delen het beste alternatief.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Stel ik zit op een verdeling van 10/90 nu.
10 is de IWDA en de 90 is de spaarrekening + Tak21
Ik wil naar een 60/40(fictief).
Dat wil zeggen dat ik een heus percentage naar bvb IWDA dien te verzetten.
Gewoon gespreid instappen dan tot ik mijn percentage heb behaald ?
Markttiming is onmogelijk maar met de stijging van afgelopen jaar lijkt dit nu toch niet het ideale moment om ineens veel spaargeld over te hevelen naar IWDA...
Stel ik zit op een verdeling van 10/90 nu.
10 is de IWDA en de 90 is de spaarrekening + Tak21
Ik wil naar een 60/40(fictief).
Dat wil zeggen dat ik een heus percentage naar bvb IWDA dien te verzetten.
Gewoon gespreid instappen dan tot ik mijn percentage heb behaald ?
Markttiming is onmogelijk maar met de stijging van afgelopen jaar lijkt dit nu toch niet het ideale moment om ineens veel spaargeld over te hevelen naar IWDA...
Als je echt zeker bent dat 60/40 wil gaan dan kan je het in een keer doen: niemand weet wat de markt gaat doen.
Ook als je gespreid instapt kan de markt de dag na de laatste storting inzakken .
Gegeven je onzekerheid kan je het misschien in een aantal maandelijkse stappen doen; en stoppen als je er ongemakkelijk bij word; misschien is dit eerder dan 60/40.
Ook als je gespreid instapt kan de markt de dag na de laatste storting inzakken .
Gegeven je onzekerheid kan je het misschien in een aantal maandelijkse stappen doen; en stoppen als je er ongemakkelijk bij word; misschien is dit eerder dan 60/40.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Alvast zeer bedankt.
Ik kan weer even aan de slag.
Ik kan weer even aan de slag.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
B7H4long schreef: ↑19 november 2019, 16:06 Als je echt zeker bent dat 60/40 wil gaan dan kan je het in een keer doen: niemand weet wat de markt gaat doen.
Nog even een bedenking :
na uitviswerk neem ik de TAK21 mee in mijn asset-allocatie onder de "stabiele" kant?
Dit is geld (stabiel) dat klopt, echter kan ik hier niet zomaar aan.
Om het eenvoudig voor te stellen voor een leek als mij :
stel assetallocatie 50%50.
50% iwda (voorbeeld) en 50% stabiele middelen (spaarrekening + tak21) ?
In je opening post leek je te spreken over een beleggingshorizon van 30/32 jaar blijkbaar tot aan je pensioen.
Voor de portefeuille met dat doel moet je de bestaande pensioenspaarverzekering meenemen.
Als je andere -kortere- doelen hebt moet je daarvoor ook bepalen hoeveel risico je wil nemen, en dan daarvoor de juiste verdeling kiezen tussen stabiele beleggingen en risicovolle groei beleggingen. bvb het word niet aangeraden om het geld dat je nodig hebt om binnen een paar jaar een huis te kopen in aandelen te beleggen.
Voor de portefeuille met dat doel moet je de bestaande pensioenspaarverzekering meenemen.
Als je andere -kortere- doelen hebt moet je daarvoor ook bepalen hoeveel risico je wil nemen, en dan daarvoor de juiste verdeling kiezen tussen stabiele beleggingen en risicovolle groei beleggingen. bvb het word niet aangeraden om het geld dat je nodig hebt om binnen een paar jaar een huis te kopen in aandelen te beleggen.