NewB: dossier aanvraag banklicentie is binnen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: NewB: dossier aanvraag banklicentie is binnen
Ik vind het ongelofelijk dat er mensen zijn die hierin getrapt zijn. Hun "organisaties" lezen als een who's who van de "Belgische ziekte". Ik zie vooral subsidieslurpers, maar zelfs ook sexuele misbruikers...
En het merendeel Franstalige organisaties. Ik zeg het niet graag maar mensen die hierin stappen vragen toch om bedrogen te worden?
'Brussel gaat met zijn begroting Griekenland achterna'
Brussel is virtueel failliet
En het merendeel Franstalige organisaties. Ik zeg het niet graag maar mensen die hierin stappen vragen toch om bedrogen te worden?
Tja, da's vertrouwenswekkend ...Giskart schreef: ↑19 november 2019, 17:29 Inleg van 400 000 euro van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
https://www.bruzz.be/economie/cooperati ... 2019-11-19
'Brussel gaat met zijn begroting Griekenland achterna'
Brussel is virtueel failliet
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 20 november 2019, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
idd, Fons Verplaetse van de NBB zei in de jaren '80 dat zijn doel was nog 7 banken in Belgie over te houden. Toen ik in '64 begon te werken waren er meer dan 100. De namen van de meeste behoren voor altijd tot het grijze verleden. Sommige, schilderachtige, herinner ik me nog zoals Bank van Sinte Marienburg en Bank Florent Standaert (Florent deed er alles).
Tot de uitroeingsmiddelen behoorden de peperdure investering in informatica, de bureaucratie en het lidgeld van de overkoepelende organisaties.
Tot de uitroeingsmiddelen behoorden de peperdure investering in informatica, de bureaucratie en het lidgeld van de overkoepelende organisaties.
Hier, maar ook op diverse andere plekken waar er reclame is voor NewB, komt redelijk wat negativisme naar boven. Van sceptische houding tot regelrechte haat. Ironisch genoeg meestal met de verwijten van de bankencrisis , ACV, ARCO etc... Ironisch genoeg delen de meeste 'believers' in NewB dat aangezien daaruit dit project geboren is met de bedoeling en wens het anders te doen.
Dat is wel een factor die nu niet helpt. Dit doet mij nog meer hopen dat het toch lukt. Het lukt een heel kleine saaie veilige ethische coöperatieve bank op te richten.
Dat is wel een factor die nu niet helpt. Dit doet mij nog meer hopen dat het toch lukt. Het lukt een heel kleine saaie veilige ethische coöperatieve bank op te richten.
Hoewel ik het tof zou vinden, geloof ik niet dat het hen zal lukken. Het enige wat ze echt aanbieden:
Misschien ben ik een fanboy en ik heb geen principes maar in vergelijking met Revolut zou die NewB enkel bestaan...om te bestaan? Ik geloof niet dat de grote banken geen leningen geven aan lokale duurzame ideeën die winstgevend kunnen zijn...Waarom willen we een nieuwe bank oprichten?
Zodat het geld op onze bankrekening de lokale economie financiert en het verschil maakt voor duurzame projecten met echte toegevoegde waarde voor onze samenleving.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ironisch lijkt me niet het juiste woord. De USP van NewB is dat ze "eerlijker" gaan zijn dan andere banken, en als je dan die deelnemende organisaties bekijkt zijn het van de eerste tot de laatste allemaal organisaties die verweven zijn met de politiek en waar corruptie/machtsmisbruik nooit ver weg is. Dan komt de vergelijking met ARCO wel eens bovendrijven, ja ...
Einstein had daarvoor een beter woord (dan ironie)
De bottom line lijkt me dus inderdaad dat dit een doodlopend straatje is. Zelfs als we ervan uitgaan dat die organisaties het beste voorhebben met die bank blijft de perceptie bij de man in de straat dat het één corrupte politieke boel is. Volgens mij komt dit niet meer goed.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Zoek de vijf verschillen:
NewB:
NewB:
Triodos Bank:NewB is een Belgische coöperatie die bouwt aan een ethische en duurzame bank ten dienste van een samenleving die de planeet en de mensenrechten respecteert. Zodat het geld op onze bankrekening de lokale economie financiert en het verschil maakt voor duurzame projecten met echte toegevoegde waarde voor onze samenleving.
Waarom geld in NewB steken als we al Triodos Bank hebben?Als spaarder of belegger kan u vertrouwen op de duurzaamste bank in België en Europa. Via Triodos Bank financiert u duurzame organisaties en bedrijven met een positieve impact op de economie en onze samenleving. Beleg of spaar ethisch bij Triodos en verander samen met ons de wereld. Wij bieden u verschillende manieren om uw geld ten dienste te stellen van organisaties en bedrijven die zich bekommeren om het milieu, cultuur of sociale kwesties.
Triodos bied geen producten voor dagelijks bankieren aan voor particulieren in België. Ze waren een paar jaar geleden van plan om hier ook zichtrekeningen en betaalkaarten aan te bieden, maar hebben daar van afgezien.
Goed, maar de mogelijkheid tot dagelijks bankieren is maar een magere meerwaarde van NewB tegenover Triodos. Als mijn spaargeld en beleggingen al bij een ethische bank staan geef ik er niet om om een zichtrekening en een betaalkaart bij een onethische bank te hebben.
Brussel wil tot 1 miljoen in kandidaat-bank NewB pompen en voor de Vlamingen de rekening.
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... n/10183453
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... n/10183453
Is het toevallig dat Brussel (die fel in het rood staat) voor een dergelijke investering kiest?
Trouwens, als ze geen beter investeringen kunnen vinden verbaast het mij allesbehalve dat hun schuld de hoogten in gaat...
Trouwens, als ze geen beter investeringen kunnen vinden verbaast het mij allesbehalve dat hun schuld de hoogten in gaat...
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Tja, qua Judaskus kan dit tellen
Als ik daar ne 10 euro voor den lol insteek, krijgt men dit later terug?
Daar ben je alleen zeker van als ze geen licentie kunnen krijgen. En ik denk dat het minimum 20€ is.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En mijn woorden zijn nog niet koud of hopla, nog ene erbij:CarpeNoctem schreef: ↑19 november 2019, 19:19 Ik vind het ongelofelijk dat er mensen zijn die hierin getrapt zijn. Hun "organisaties" lezen als een who's who van de "Belgische ziekte". Ik zie vooral subsidieslurpers, maar zelfs ook sexuele misbruikers...
Caritas-pater opnieuw verdacht van misbruik
"Enkele hulporganisaties in de Centraal Afrikaanse Republiek hebben als gevolg van de zaak alvast uit voorzorg hun samenwerking met Caritas stopgezet."
Nu NewB nog ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het feit dat een gevestigde waarde als Triodos destijds beslist heeft om hiervan af te zien, kan 2 dingen betekenen: ze hadden er geen zin in of ze merkten snel dat er geen duurzaam business model achter zit.
Het 2de lijkt mij sterker van toepassing dan het eerste en verklaart ook de beperkte interesse in NewB. Als je een investering doet, wil je daar ook return op of je gelooft heel sterk in het nobele doel. Mij is het compleet vreemd waar het business model hier zit.
Nogmaals, mooie poging, maar de Belg is een te traditionele bankier om hierin te geloven.