Hoe op eten besparen?
Re: Hoe op eten besparen?
In Delhaize hebben ze "snelverkoop". Daar zitten ook interesante premium zaken tussen aan -30% of -50%. Bv gepelde grijze garnalen aan halve prijs Ze kennen mij daar als "snelverkoopman". Maar let op, steeds je kassaticket nakijken! Ze durven soms wel fouten maken.
Ik heb sommige mensen horen zeggen tegen hun kinderen dat snelverkoop niet goed is. Ik dacht: heel goed, meer voor mij
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Tja, die snelverkoop in de Delhaize...
Als je tijd hebt om elke dag naar de winkel te lopen is dat misschien interessant.
In de Delhaize durven ze ook nogal eens "foefelen" met de datums op hun "verse" producten, zeker die in snelverkoop.
Als je tijd hebt om elke dag naar de winkel te lopen is dat misschien interessant.
In de Delhaize durven ze ook nogal eens "foefelen" met de datums op hun "verse" producten, zeker die in snelverkoop.
Ik spring er even binnen na het sporten. Mijn activiteit is juist naast de delhaize.PinkPanther1970 schreef: ↑22 november 2019, 10:44 Tja, die snelverkoop in de Delhaize...
Maar ja om er speciaal naartoe te rijden voor snelverkoop dat is zeker niet de bedoeling.
Je kan er maar je voordeel mee doen. En anders gewoon negeren :-)
Dus als je groenten eet val je af? Dat mogen dan alleen maar groenten zijn, toch? Heel veel gezondheidsfreaks zouden zichzelf eens in de spiegel moeten bekijken (letterlijk, en de vetrollen tellen) en eens nagaan wat een evenwichtige voeding nu juist is. Tip: laat die populaire boekjes maar achterwege en ga eens bij een veekweker te rade welke verhoudingen hij voedert en waarom. Neem al die informatie en haal er de gezonde verhouding uit. Maar dat is waarschijnlijk te simpel en te oude, ondertussen verloren gegane, algemene kennis.
Ik heb zelf heel lang bijna geen vlees gegeten. Dit is gekomen na een spirituele zoektocht (wat iedereen zou moeten doen) en het besef dat de levensbeschouwing die het dichtste bij me past zegt dat het beter is geen vlees te eten. Ik ben hier niet zolang geleden van teruggekomen, en moet zeggen dat de resultaten oog openend waren en zijn. Vlees kan dingen voor je doen dat geen enkel plantaardig dieet kan, tenzij je iemand bent die het aankan van de bladeren aan de bomen te tellen. Voor zeer weinigen weggelegd dus.
Eet eens 3 dagen niet (voor bijna iedereen een aanrader) en let eens goed op wat er met je lichaam en geest gebeurt. Of eet eens 6 dagen niet (geen aanrader, tenzij je bereid bent de gevolgen voor lichaam en geest te accepteren) en let goed op wat er gebeurt. Dit zal gegarandeerd je geest verruimen en je zal anders naar voeding gaan kijken.
Wat die groenten betreft, dat eet ik nagenoeg niet. Wel veel fruit en ander plantaardig materiaal (aardappelen, granen, peulvruchten, ...) maar geen sla, kool, snijbiet, etc. Het enige probleem hiermee, in mijn geval, is een ontoereikende bron van folaat. Dit los ik op met om de paar maanden wat vitamine B-complex supplementen. That's it, niet moeilijk en het heeft geen zin het moeilijker te maken dan het is.
Afvallen doe je niet door marathons te lopen en onevenwichtig te eten. Afvallen doe je door evenwichtige en calorisch beperkte voeding, zelfs al blijf je de hele dag in de zetel liggen.
Ik heb zelf heel lang bijna geen vlees gegeten. Dit is gekomen na een spirituele zoektocht (wat iedereen zou moeten doen) en het besef dat de levensbeschouwing die het dichtste bij me past zegt dat het beter is geen vlees te eten. Ik ben hier niet zolang geleden van teruggekomen, en moet zeggen dat de resultaten oog openend waren en zijn. Vlees kan dingen voor je doen dat geen enkel plantaardig dieet kan, tenzij je iemand bent die het aankan van de bladeren aan de bomen te tellen. Voor zeer weinigen weggelegd dus.
Eet eens 3 dagen niet (voor bijna iedereen een aanrader) en let eens goed op wat er met je lichaam en geest gebeurt. Of eet eens 6 dagen niet (geen aanrader, tenzij je bereid bent de gevolgen voor lichaam en geest te accepteren) en let goed op wat er gebeurt. Dit zal gegarandeerd je geest verruimen en je zal anders naar voeding gaan kijken.
Wat die groenten betreft, dat eet ik nagenoeg niet. Wel veel fruit en ander plantaardig materiaal (aardappelen, granen, peulvruchten, ...) maar geen sla, kool, snijbiet, etc. Het enige probleem hiermee, in mijn geval, is een ontoereikende bron van folaat. Dit los ik op met om de paar maanden wat vitamine B-complex supplementen. That's it, niet moeilijk en het heeft geen zin het moeilijker te maken dan het is.
Afvallen doe je niet door marathons te lopen en onevenwichtig te eten. Afvallen doe je door evenwichtige en calorisch beperkte voeding, zelfs al blijf je de hele dag in de zetel liggen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
De Lidl heeft nu ook een apart vakje in de frigo met alles aan -30%. Af en toe zit er iets in dat ik kan gebruiken, altijd mooi meegenomen.
@GreenDean: Tuurlijk moet je meer eten dan alleen groenten. Ik had het specifiek over mensen die voornamelijk koolhydraten eten, niet bewegen en niet snappen dat ze daardoor aankomen. Een gezond eetpatroon is een evenwichtig eetpatroon bestaande uit groenten/fruit, koolhydraten en vlees/vis. Eens pizza eten is niet slecht, elke dag pizza is af te raden.
Afvallen is simpel: CICO - calories in & calories out. Door te sporten verbrand je meer calorieën en mag je er dus meer eten, maar eigenlijk is het zoals je zegt helemaal niet nodig. Aangezien ik graag meer dan 1300 kcal per dag wil eten + mijn conditie op peil wil houden ga ik graag een aantal keer per week gaan sporten - een persoonlijke keuze.
Over het vasten: da's een topic op zichzelf. Ik vast 2x per jaar 48 uur en doe dagelijks aan IF, maar je moet zeker bij het lange vasten (3 dagen+) toch al weten wat je doet...
@GreenDean: Tuurlijk moet je meer eten dan alleen groenten. Ik had het specifiek over mensen die voornamelijk koolhydraten eten, niet bewegen en niet snappen dat ze daardoor aankomen. Een gezond eetpatroon is een evenwichtig eetpatroon bestaande uit groenten/fruit, koolhydraten en vlees/vis. Eens pizza eten is niet slecht, elke dag pizza is af te raden.
Afvallen is simpel: CICO - calories in & calories out. Door te sporten verbrand je meer calorieën en mag je er dus meer eten, maar eigenlijk is het zoals je zegt helemaal niet nodig. Aangezien ik graag meer dan 1300 kcal per dag wil eten + mijn conditie op peil wil houden ga ik graag een aantal keer per week gaan sporten - een persoonlijke keuze.
Over het vasten: da's een topic op zichzelf. Ik vast 2x per jaar 48 uur en doe dagelijks aan IF, maar je moet zeker bij het lange vasten (3 dagen+) toch al weten wat je doet...
niet goed want de buren zullen denken dat ik niet genoeg heb om normaal eten te kopen? Dit zijn de klimaatstrijders die zelf geen moeite willen doen op individueel vlak
Vandaar is TooGoodTooGo zo handig. Men kiest een winkel en kijkt naar de uren waarin ze afhaling beschikbaar maken.PinkPanther1970 schreef: ↑22 november 2019, 10:44 Als je tijd hebt om elke dag naar de winkel te lopen
Over het algemeen vind ik je post leuk. Vlees is weliswaar zo goed als overbodig. Als men veganist wil zijn dat is B12 supplementeren nodig.
Persoonlijk zou ik iedereen aanraden om basisprincipes dieetkunde te leren. Waarom zijn alle fruitsappen even ongezond als standaard coca cola, CICO en IIFYM op lange termijn ongezond kunnen zijn (invloed van snelle suikers en combinatie vet + koolhydraten op glucosemetabolisme) en algemeen belang voeding op gezondheid (al dan niet bio maakt niets uit, calorieën en macro's 80% daarentegen)
bij de Colruyt geeft debeenhouwer meestal een aantal gebakken vleesjes
ooit al eens een paar gratis saté stokjes opgegegeten
ik passeer daar zeker een keer of 10 en telkens als de beenhouwer weg is neem ik er al eentje
gepensioneerden drinken daar veel gratis koffie al volonté
chips delen ze ook al gratis uit meestal, je moet er wel veel rondes voor doen eer je maag gevuld is
ooit al eens een paar gratis saté stokjes opgegegeten
ik passeer daar zeker een keer of 10 en telkens als de beenhouwer weg is neem ik er al eentje
gepensioneerden drinken daar veel gratis koffie al volonté
chips delen ze ook al gratis uit meestal, je moet er wel veel rondes voor doen eer je maag gevuld is
hoeveel keer kunt ge zo met 1 blik cara langs de kassa passeren alvorens de winkelverantwoordelijke speciaal voor U langskomt?
Ja, dat is inderdaad iets dat opvalt. Mensen die de ene koolhydraten-bom na de andere naar binnen steken, altijd honger hebben en altijd humeurig zijn. In de juiste verhouding is wat je noemt inderdaad een gezond eetpatroon.Imagine schreef: ↑22 november 2019, 13:49 @GreenDean: Tuurlijk moet je meer eten dan alleen groenten. Ik had het specifiek over mensen die voornamelijk koolhydraten eten, niet bewegen en niet snappen dat ze daardoor aankomen. Een gezond eetpatroon is een evenwichtig eetpatroon bestaande uit groenten/fruit, koolhydraten en vlees/vis. Eens pizza eten is niet slecht, elke dag pizza is af te raden.
Heel juist en wat mij betreft 90% of meer.
Een andere verhouding van je macro's brengt een andere hormonale respons teweeg. Dit is met dierlijke producten gemakkelijker te sturen. Niet onmogelijk met een veganistisch dieet, maar moeilijk. Je moet al goed weten wat je doet, ermee bezig zijn en het bijhouden, terwijl je met een biefstuk toch gemakkelijk redelijk in de buurt komt zonder kopzorgen. Voor de duidelijkheid: ik bedoel niet een biefstuk met een emmer frieten en een pot mayonaise er bovenop.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Hmmmm. Volgens de huidige normen is de procentuele calorische verhouding van 50/30/20 (koolhydraten/vet/eiwitten) het gezondst. In theorie als men maar genoeg eiwit inneemt voor zijn bewegingspatroon (voor de inactieve mensen is ~1,0 g eiwit per kg lichaamsgewicht genoeg), maakt de rest niet veel uit voor de lichaamssamenstelling (afvallen of bijkomen).
In de praktijk zijn de uitersten (veel vet en bijna geen koolhydraten OF omgekeerd) gemiddeld gezien minder gezond. Maar dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Sommigen beweren zicht zeer goed te voelen op keto diëten. Dit kan maar men moet van bewust zijn dat door ganse groep voedingsproducten (zoals koolhydraten rijke groenten en fruiten) te schrappen mist men best veel belangrijke voedingsstoffen (micro elementen).
Verder wil ik het nog hebben over uw biefstuk. Hoewel het een perfecte samenstelling heeft voor een gezonde lichaamscompositie, wordt rood vlees tegenwoordig gezien als kankerverwekkend (carcinogeen type 2 = sterk vermoeden, dezelfde groep als oa malaria en HPV) en dit door de WHO. Dit is natuurlijk niet gelijk aan alcohol (zeer kankerverwekkend op langere termijn, zoek het op) of tabak. Toch zal een regelmatige consumptie volgens de huidige bewijzen, ONGEZOND ZIJN.
Ook is het verzadigd vet, minder "gevaarlijk" dan men ooit dacht, een thema voor controversie. De nieuwste onderzoeken vertellen dat indien klein deel koolhydraten door verzadigd vet vervangen zal worden, zal dit geen of een beperkte stijging in sterftecijfers als gevolgd geven. "Gezonde vetten" zullen leiden tot een verlaging. Indien je geen verzadigd vet moet eten zal je er zeker gezond mee uitkomen. Af en toe is waarschijnlijk niet al te slecht.
Het ergste wat men kan doen is TRANSVETTEN eten. Dit is bijna gelijk aan roken. Men vindt die in allerlei verharde oliën, margarines, frieten, en industrieel gemaakt gebakken (gelijk Panos of uw bakker).
Het tweede grootste boosdoener zullen snelle koolhydraten zijn. Tafelsuiker, honing, sappen, frisdranken, koekskes, snoepen en bijna alle reeds voor de consumptie klare producten. Tenzij je bijna competitief sport kan je dit zo goed als laten wegvallen.
Indien je je lichaam ECHT SNEL wilt doen verouderen en allerlei ziektes zoals obesitas, diabetes en kankers schrikken je niet af, raad ik U aan om regelmatig allerlei combinaties van suikers en trans/verzadigde vetten te consumeren. Vroegere dood en verminderde levenskwaliteit GEGARANDEERD
Vroeger vastte ik elke zondag zowat.
Dronk nog geen water zelfs.
Kan nu wel zeggen dat ik nu beter bezig ben dan toen in die tijd .
Dronk nog geen water zelfs.
Kan nu wel zeggen dat ik nu beter bezig ben dan toen in die tijd .
Waarom geen water?
Vasten en zeker IF heeft mogelijk positieve effecten op gezondheid maar er is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Kort vasten zal voor de meesten (behalve mensen met diabetes) geen probleem mogen zijn. Mogelijk volgen er nog therapeutische toepassingen.
Heb if vasten even opgezocht. Ik sla het ontbijt wel vaker over. Ook eet ik smiddags soms enkel soep (met brood). Ga proberen om het brood te laten.
Je hebt ook nog altijd dokters die zeggen dat je je maag moet opwarmen...
Een dag vasten doe ik lang niet meer of ik moet echt ziek zijn.
Vroeger had in zondags zowat 45 van de 52 keer een kater waardoor ik nix meer kon eten en drinken. Was het ook niet
Je hebt ook nog altijd dokters die zeggen dat je je maag moet opwarmen...
Een dag vasten doe ik lang niet meer of ik moet echt ziek zijn.
Vroeger had in zondags zowat 45 van de 52 keer een kater waardoor ik nix meer kon eten en drinken. Was het ook niet
Persoonlijk doe ik niet aan langdurig vasten (meer dan 25 uur). Het is mij voorlopig ongekend wat de voordelen daarvan zouden zijn maar ik beweer niet dat er geen zijn. Daarnaast in geval van langdurig vasten krijgt men bepaalde essentiële voedingsstoffen (vitamines enzo) niet binnen. Of zeldzaam langdurig vasten goed is, gaan we nog moeten zien.
Calorische restricties en Intermittend Fasting kunnen mogelijk levensverwachting verhogen. Voorlopig zijn er enkel studies gedaan in allerlei diertjes zoals ratten. artikel van Harvard
Calorische restricties en Intermittend Fasting kunnen mogelijk levensverwachting verhogen. Voorlopig zijn er enkel studies gedaan in allerlei diertjes zoals ratten. artikel van Harvard
Dezelfde dokters zijn vaak fossielen die sinds het behalen van hun diploma bijna niets van bijscholing hadden gedaan. Intussen is de geneeskunde al in een ander universum terechtgekomen.
Helemaal akkoord met wat u schrijft. Behalve dan wat die biefstuk betreft en de 'huidige' bewijzen, gewoon omdat volgende week statistisch weer wat anders bewezen wordt. Ik volg in deze gewoon mijn lichtend voorbeeld Warren Buffett die zowat alle dagen biefstuk en aardappelen eet met af en toe een schijfje tomaat. De bakken cola die hij drink, daar volg ik hem niet in. Die man is bijna 90 jaar.
Of de mensen die in mijn jeugd rechtstreeks als voorbeeld gediend hebben, allemaal beresterk, zo gezond als een vis in het water en nooit een dag ziek. Mensen aan wie je niet moest vragen waarom ze aten zoals ze deden want daar wisten ze maar 1 antwoord op: omdat we dat altijd, generaties lang, zo gedaan hebben.
Eten doen de meesten van ons alle dagen meermaals, dus met wat aandacht en gezond verstand kan iedereen toch uitvogelen wat met hem of haar overeen komt en wat niet.
Freedom is not free.
Freedom is not free.