Orange flybox
Re: Orange flybox
Van dat raam : die conclusie zou ik niet durven trekken.gpv1 schreef: ↑22 november 2019, 10:00 De flybox staat op 4G+, volledige signaalsterkte, staat aan een raam. Dus daar zal het niet aan liggen.
Specificaties van de laptop (vanop de site van Toshiba):
- Compliancy : Wi-Fi®
- Netwerk ondersteuning : 802.11b/g/n (up to 150 Mbps)
- Wireless Technology : Draadloze LAN
Dus dat lijkt toch allemaal in orde te zijn. En toch is er zo goed als geen ontvangst wanneer de laptop in een andere kamer staat, zelfs al de deur wagenwijd open staat.
Ruiten van auto's bv blokkeren het signaal, net als dat van de moderne treinen.
Het hangt er van af hoe modern je ruiten zijn, welke films er tussen de lagen glas liggen etc.
Bij een oud huis met enkel glas zal het raam niet veel van het signaal tegenhouden.
Gewapend beton of gewoon beton houden, het eerste meer dan het tweede, het signaal tegen.
Waarom zeg ik om de modem in de kamer dichtst bij de antenne te plaatsen : dat zijn een paar lagen beton minder dan in de kamer die verst van de antenne staat, waar het signaal doorheen moet.
Waarom tegen het raam : als je nog oude ramen hebt en ruiten die zo goed als niets tegenhouden is dat de beste plaats.
Een deur die open of dicht is gaat normaal gezien geen verschil maken tenzij het een grote metalen safedeur zou zijn.
Verder is er nog een verschil op welke frequentie de 4G wordt uitgezonden. Hoe lager de frequentie, hoe beter het door beton en gebouwen penetreert. Hogere frequentie : nadeliger.
Maar dat heb je niet zelf in de hand.
De afstand tot de antenne en eventuele gebouwen die nog tussenin staan zouden een rol kunnen spelen.
Daarom was ook mijn idee : doe eens een test buiten. Beter dan dat kan het binnen nooit worden. Dan heb je ineens een cijfer om naartoe te streven.
Als het buiten ook al slecht is kan je het verder vergeten.
Als het buiten zeer goed is, is het de moeite waard om verder te proberen om het signaal binnen te verbeteren.
Wat je daar beschrijft : zo goed als geen signaal als de laptop in een andere kamer staat :
dan heb je het over je wifisignaal tussen flybox en laptop dat slecht is ... Daar zijn ook oplossingen voor maar het kost allemaal geld. Bv powerline adapters gebruiken.
Als je binnenin erg dikke (betonnen) muren hebt die blijkbaar je signaal tegenhouden, daar ga je met wifi nooit iets perfect van kunnen maken.
Zie duidelijk in dat er twee zaken zijn. Het 4G signaal tussen de antenne van de operator en jouw flybox moet goed zijn. Dat is het eerste. Daarna moet je dat nog doorgestuurd krijgen naar je laptop. Dat is het tweede.
Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
Wat bedoel je? De flybox staat binnen, en dan gewoon met de laptop buiten gaan om de wifi-sterkte op de laptop te bekijken? Als ik dat doe is er totaal geen ontvangst.haelewyn schreef: ↑22 november 2019, 15:02
Daarom was ook mijn idee : doe eens een test buiten. Beter dan dat kan het binnen nooit worden. Dan heb je ineens een cijfer om naartoe te streven.
Als het buiten ook al slecht is kan je het verder vergeten.
Als het buiten zeer goed is, is het de moeite waard om verder te proberen om het signaal binnen te verbeteren.
Het zijn gewone muren, standaarddikte, geen beton.
Als de flybox beneden staat en de laptop op de eerste verdieping vlak boven de plaats waar de flybox staat, dan is de ontvangst wel nog redelijk goed.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
1. Omgekeerd : test buiten met de flybox of met een gsm met orange kaart hoe de ontvangst van 4g daar is. Als het buiten al slecht zou zijn kan het binnen nooit beter worden.
Ontvangst tussen flybox en laptop. : Je kan de beste plaatsen zoeken of bv met Powerline adapters of repeaters gaan werken. Dat kost allemaal geld en elk systeem heeft voor- en nadelen.
Ontvangst tussen flybox en laptop. : Je kan de beste plaatsen zoeken of bv met Powerline adapters of repeaters gaan werken. Dat kost allemaal geld en elk systeem heeft voor- en nadelen.
Er is geen verschil tussen flybox binnen of buiten. flybox gaat in beide gevallen over op 4G+ en met maximum wifi-sterkte. Staat hij buiten en kom ik met mijn laptop dichtbij de flybox dan is de ontvangst op de laptop goed. Ga ik 5 meter verder staan dan is de ontvangst slecht.
Repeaters, daar heb ik al eens naar gekeken. Maar naar het schijnt werkt dat alleen als uw wifi-signaal op de laptop al redelijk goed is. Dat is bij mij niet het geval wanneer ik hem elders in het huis gebruik.
Repeaters, daar heb ik al eens naar gekeken. Maar naar het schijnt werkt dat alleen als uw wifi-signaal op de laptop al redelijk goed is. Dat is bij mij niet het geval wanneer ik hem elders in het huis gebruik.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
laptop met kabel aansluiten: indien nu goed snelheid, dan is het zeker een wifi-probleem
Eens proberen met andere laptop:
indien deze ook traag verbinding maakt: probleem met de flybox
laptop eens proberen op andere wifi-router:
indien deze ook traag is: probleem met de laptop.
Kan een probleem zijn met de antenne in flybox of in laptop. Op 5m zou je een prima verbinding en snelheid moeten hebben, ook met een muur ertussen. Het lijkt echt wel een antenne-probleem.
Mocht je een wifi-dongle hebben of ff kunnen lenen, kan je daarmee eens proberen
Eens proberen met andere laptop:
indien deze ook traag verbinding maakt: probleem met de flybox
laptop eens proberen op andere wifi-router:
indien deze ook traag is: probleem met de laptop.
Kan een probleem zijn met de antenne in flybox of in laptop. Op 5m zou je een prima verbinding en snelheid moeten hebben, ook met een muur ertussen. Het lijkt echt wel een antenne-probleem.
Mocht je een wifi-dongle hebben of ff kunnen lenen, kan je daarmee eens proberen
Heb maar eens naar Orange gebeld. Daar zei men mij dat de zendmast 3G heeft en geen 4G. Nochtans brandt op de flybox het lampje van 4G+. De operator was zelfs een beetje verbaasd dat ik überhaupt nog kon surfen. Er waren ook geen werken gepland om een upgrade naar 4G te doen. Reden waarom er geen 4G is is dat er niet genoeg apparaten zijn die dat ondersteunen zegt ze.
Je kan op de website van bipt àlle antennes van héél belgie zien, en van élke antenne welke provider daar op zend, en ook of ze 2-3-4G zenden. Bijna allemaal zenden ze 3G, en iets minder 4G. Op alle drukke verkeersassen (antwerpen-brussel bv) is op élke antenne 4G. En vanaf volgend jaar 5G.gpv1 schreef: ↑22 november 2019, 18:19 Heb maar eens naar Orange gebeld. Daar zei men mij dat de zendmast 3G heeft en geen 4G. Nochtans brandt op de flybox het lampje van 4G+. De operator was zelfs een beetje verbaasd dat ik überhaupt nog kon surfen. Er waren ook geen werken gepland om een upgrade naar 4G te doen. Reden waarom er geen 4G is is dat er niet genoeg apparaten zijn die dat ondersteunen zegt ze.
Op die kaart kan je toch niet zien of er 4G is? Je ziet alleen de namen van de operatoren.
Trouwens, die dame van Orange had het over een zendmast die niét op de kaart van het BIPT staat. Het gaat om een kleine mast die in de tuin van een particulier staat.
Trouwens, die dame van Orange had het over een zendmast die niét op de kaart van het BIPT staat. Het gaat om een kleine mast die in de tuin van een particulier staat.
dan moet die toch ook een vergunning hebben, op deze site staan alle vergunningen:
https://www.lne.be/kaart-zendantennes
https://www.lne.be/kaart-zendantennes
Staat ook niet op die kaart. De dame van Orange vernoemde de locatie, die is niet ver van ons, maar ik wist niet dat daar een mast stond; eigenlijk is er maar 1 grote mast in onze buurt. Ik vroeg het aan een familielid en die zei: goh ja, daar staat idd een kleine mast (ong. de helft van een grote) in iemand zijne tuin. Maar hij wist ook niet dat die door een telecomoperator gebruikt wordt; hij dacht dat het meer iets was voor radiosignalen of zoiets.
Een kleine mast in iemand zijn tuin is voor mij nagenoeg 100 procent zeker niet in gebruik door een telecomoperator. En zeker al niet als er grote masten in de buurt staan. Een mast bij een particulier is vaak een ontvangstantenne voor het een of ander die blijven staan is (afbreken kost ook moeite en geld + risico) of voor een zendamateur of vrije radio.
Er worden wel eens zeer kleine antennes geplaatst zonder mast (pico antennes) in tunnels of in drukbezochte gebouwen maar dat is heel wat anders.
Je kan ook zien aan de top van de antenne waarvoor hij gebruikt wordt.
Een GSM mast heeft zeer karakteristieke antennes op de mast.
Sorry hoor, GPV, maar hoe verder je graaft en zoekt, hoe verder je van de realiteit schijnt weg te drijven.
Laat even alles los en probeer het opnieuw in te lezen en leren als het je interesseert.
Nog een paar dingen :
Als je de exacte ontvangst buiten en binnen wil kennen dan meet je het signaal (van Orange) op een andere manier dan met de lichtjes op de Flybox. Zoals ik al zei , neem bv een gsm en zet daar een app op (en een sim van Orange erin). Soms geven balkjes of lichtjes namelijk erg lang een optimaal signaal aan tussen de -50 dbm en -90 dbm maar het ene signaal is niet gelijk aan het andere. Neem na een meting (binnen en buiten) ook een speedtest op een betrouwbare website en servers (OOKLA en een server bij jou in de buurt en/of van Orange zelf).
Als het signaal buiten goed is kan je proberen daar binnen zo veel mogelijk van over te houden.
Als het signaal buiten slecht is (test zowel op 2G, 3G als 4G), dan kan je dat binnen nooit top hebben, want van buiten naar binnen heb je altijd verlies. Enkel dat is de bedoeling van die test.
Als er dicht bij jouw huis een mast staat is het niet zeker dat Orange daar op uitzendt. Als ze dat al doen is het niet zeker dat er 4G op zit.
Als er op die antenne vlakbij geen 4G zit moet het gewoon van een antenne komen die verder staat.
En dan hangt het er van af op welke frequentie ze dat signaal uitzenden en met welk vermogen en hoe hoog de antenne staat + hoe hij gericht (links rechts) en getilt (de hoek naar beneden) staat.
Ooit heeft die website van BIPT wel aangegeven welke antenne voor 2G, 3G of 4G (evtl de frequenties) gebruikt werd maar die informatie is er grotendeels afgehaald. Je kon dat vinden als je de verslagen downloadde per antenne over de metingen die gedaan werden in de omgeving of de aanvraag voor het plaatsen van de installatie. Zoals gezegd : dat staat er meestal niet meer bij.
Ik heb bij een telecomoperator (2 zelfs) gewerkt en ik kan je vertellen dat de 'gewone' operatoren van de klantendienst niets afweten van die antennes of hun werking, plaatsing, ... hun informatie is zeer beperkt.
Als dat meisje tegen jou begint over een kleine antenne in de tuin van een particulier, dan weet ik al redelijk zeker dat ze gewoon publiek beschikbare info van BIPT of dergelijke bekeken heeft maar er geen interpretatie aan weet te geven.
Dit is belangrijker dan alle andere info die ik hier gaf :
Als je signaal naast de flybox optimaal is en je daar een goede speedtest kan doen, is je ontvangst tussen zendantenne van de operator en flybox goed en ligt het gewoon aan de materialen die in je huis gebruikt werden, dat het wifi signaal wordt tegengehouden. Je slaagt er dan niet in om het signaal uit te zenden vanaf de Flybox en het naar de plaatsen in je huis te krijgen waar je het hebben wil.
Reken ook dat wifi een tweewegcommunicatie is en dat de prestatie van je andere toestel, bv tablet, even belangrijk is. Als de Flybox beiden ondersteunt, probeer dan zowel op 2,4 Ghz als op 5 Ghz verbindingen te maken.
Mogelijke trucs zijn ook : flybox verplaatsen tot je een aanvaardbare middenweg vindt OF trucs als repeaters en powerlines gaan installeren. Zelf zou ik gaan voor Powerlines want als het signaal al niet bij een repeater komt of niet optimaal, ga je er verder ook niet veel mee winnen.
Meten = weten. Zet je Flybox op alle mogelijk plaatsen, laat hem uitzenden.. en koppel er op elke mogelijke plaats in je huis een gsm (via wifi) aan. Nu test je dus de wifi ontvangst van je Flybox, niet het signaal van Orange. Doe dat met de app die ik al zei : Network Signal info light of pro. Doe ook alweer na elke meting een speedtest.
Die app in kwestie kan zowel het signaal van de operator meten als het wifi signaal, in een ander tabblad.
Als je de flybox bedraad aansluit op een laptop zal je altijd het beste resultaat verkrijgen.
Kort samenvatten :
1. Meet het signaal van Orange buiten
2. Meet het signaal van Orange binnen, waar je flybox staat
3. Meet het signaal (Wifi) vlakbij de flybox
4. Meet het signaal (wifi) in de andere kamers en probeer door het verplaatsen van de box een beter resultaat op de meeste plaatsen te bekomen.
Er worden wel eens zeer kleine antennes geplaatst zonder mast (pico antennes) in tunnels of in drukbezochte gebouwen maar dat is heel wat anders.
Je kan ook zien aan de top van de antenne waarvoor hij gebruikt wordt.
Een GSM mast heeft zeer karakteristieke antennes op de mast.
Sorry hoor, GPV, maar hoe verder je graaft en zoekt, hoe verder je van de realiteit schijnt weg te drijven.
Laat even alles los en probeer het opnieuw in te lezen en leren als het je interesseert.
Nog een paar dingen :
Als je de exacte ontvangst buiten en binnen wil kennen dan meet je het signaal (van Orange) op een andere manier dan met de lichtjes op de Flybox. Zoals ik al zei , neem bv een gsm en zet daar een app op (en een sim van Orange erin). Soms geven balkjes of lichtjes namelijk erg lang een optimaal signaal aan tussen de -50 dbm en -90 dbm maar het ene signaal is niet gelijk aan het andere. Neem na een meting (binnen en buiten) ook een speedtest op een betrouwbare website en servers (OOKLA en een server bij jou in de buurt en/of van Orange zelf).
Als het signaal buiten goed is kan je proberen daar binnen zo veel mogelijk van over te houden.
Als het signaal buiten slecht is (test zowel op 2G, 3G als 4G), dan kan je dat binnen nooit top hebben, want van buiten naar binnen heb je altijd verlies. Enkel dat is de bedoeling van die test.
Als er dicht bij jouw huis een mast staat is het niet zeker dat Orange daar op uitzendt. Als ze dat al doen is het niet zeker dat er 4G op zit.
Als er op die antenne vlakbij geen 4G zit moet het gewoon van een antenne komen die verder staat.
En dan hangt het er van af op welke frequentie ze dat signaal uitzenden en met welk vermogen en hoe hoog de antenne staat + hoe hij gericht (links rechts) en getilt (de hoek naar beneden) staat.
Ooit heeft die website van BIPT wel aangegeven welke antenne voor 2G, 3G of 4G (evtl de frequenties) gebruikt werd maar die informatie is er grotendeels afgehaald. Je kon dat vinden als je de verslagen downloadde per antenne over de metingen die gedaan werden in de omgeving of de aanvraag voor het plaatsen van de installatie. Zoals gezegd : dat staat er meestal niet meer bij.
Ik heb bij een telecomoperator (2 zelfs) gewerkt en ik kan je vertellen dat de 'gewone' operatoren van de klantendienst niets afweten van die antennes of hun werking, plaatsing, ... hun informatie is zeer beperkt.
Als dat meisje tegen jou begint over een kleine antenne in de tuin van een particulier, dan weet ik al redelijk zeker dat ze gewoon publiek beschikbare info van BIPT of dergelijke bekeken heeft maar er geen interpretatie aan weet te geven.
Dit is belangrijker dan alle andere info die ik hier gaf :
Als je signaal naast de flybox optimaal is en je daar een goede speedtest kan doen, is je ontvangst tussen zendantenne van de operator en flybox goed en ligt het gewoon aan de materialen die in je huis gebruikt werden, dat het wifi signaal wordt tegengehouden. Je slaagt er dan niet in om het signaal uit te zenden vanaf de Flybox en het naar de plaatsen in je huis te krijgen waar je het hebben wil.
Reken ook dat wifi een tweewegcommunicatie is en dat de prestatie van je andere toestel, bv tablet, even belangrijk is. Als de Flybox beiden ondersteunt, probeer dan zowel op 2,4 Ghz als op 5 Ghz verbindingen te maken.
Mogelijke trucs zijn ook : flybox verplaatsen tot je een aanvaardbare middenweg vindt OF trucs als repeaters en powerlines gaan installeren. Zelf zou ik gaan voor Powerlines want als het signaal al niet bij een repeater komt of niet optimaal, ga je er verder ook niet veel mee winnen.
Meten = weten. Zet je Flybox op alle mogelijk plaatsen, laat hem uitzenden.. en koppel er op elke mogelijke plaats in je huis een gsm (via wifi) aan. Nu test je dus de wifi ontvangst van je Flybox, niet het signaal van Orange. Doe dat met de app die ik al zei : Network Signal info light of pro. Doe ook alweer na elke meting een speedtest.
Die app in kwestie kan zowel het signaal van de operator meten als het wifi signaal, in een ander tabblad.
Als je de flybox bedraad aansluit op een laptop zal je altijd het beste resultaat verkrijgen.
Kort samenvatten :
1. Meet het signaal van Orange buiten
2. Meet het signaal van Orange binnen, waar je flybox staat
3. Meet het signaal (Wifi) vlakbij de flybox
4. Meet het signaal (wifi) in de andere kamers en probeer door het verplaatsen van de box een beter resultaat op de meeste plaatsen te bekomen.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 23 november 2019, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik raar vind is dat ik met mijn GSM (prepaid Orange) wél 4G heb thuis en goede ontvangst. En met die Flybox moeten we het dan volgens Orange maar doen met 3G (al zeggen ze zelf dat dat bijna niet te doen is - kon men dat bij de aanvraag dan niet controleren ).
Ik heb gisteren nog een tweede keer gebeld om te horen hoe het nu precies zit met die 3G/4G-ontvangst en zendmast, maar de operator zei dat ze van de facturatiedienst was en even inspringde en ze daar niet kon op antwoorden. Zij heeft voorgesteld dat ze een versterker zouden leveren, wat ok was voor mij.
Ik zal toch nog eens opnieuw proberen om meer info los te krijgen.
De wifi-connectie tussen mijn gsm en de flybox is beter dan de laptop. Als de gsm in dezelfde kamer is dan de flybox is het wifi-signaal maximaal (3 streepjes), ga ik naar een aanpalende kamer dan is het signaal nog 2 steepjes ipv 1 bij de laptop.
Soit, het is nu ook niet dat we heel ontevreden zijn of zo, alleen een beetje teleurgesteld dat we niet in het hele huis een goede ontvangst hebben. Die laptop wordt maar in 2 kamers gebruikt en de flybox staat nu sinds gisteren op een plaats waarbij we in beide kamers een bevredigende snelheid halen.
Ik heb gisteren nog een tweede keer gebeld om te horen hoe het nu precies zit met die 3G/4G-ontvangst en zendmast, maar de operator zei dat ze van de facturatiedienst was en even inspringde en ze daar niet kon op antwoorden. Zij heeft voorgesteld dat ze een versterker zouden leveren, wat ok was voor mij.
Ik zal toch nog eens opnieuw proberen om meer info los te krijgen.
De wifi-connectie tussen mijn gsm en de flybox is beter dan de laptop. Als de gsm in dezelfde kamer is dan de flybox is het wifi-signaal maximaal (3 streepjes), ga ik naar een aanpalende kamer dan is het signaal nog 2 steepjes ipv 1 bij de laptop.
Soit, het is nu ook niet dat we heel ontevreden zijn of zo, alleen een beetje teleurgesteld dat we niet in het hele huis een goede ontvangst hebben. Die laptop wordt maar in 2 kamers gebruikt en de flybox staat nu sinds gisteren op een plaats waarbij we in beide kamers een bevredigende snelheid halen.
Je zal wel 4G ontvangst hebben maar het ene toestel is gevoeliger en ontvangt beter dan het andere.gpv1 schreef: ↑23 november 2019, 11:30 Wat ik raar vind is dat ik met mijn GSM (prepaid Orange) wél 4G heb thuis en goede ontvangst. En met die Flybox moeten we het dan volgens Orange maar doen met 3G (al zeggen ze zelf dat dat bijna niet te doen is - kon men dat bij de aanvraag dan niet controleren ).
De hulpmiddelen die de operator heeft aan de telefoon bij de klantendienst zijn van een zeer summier model waar enkel door middel van berekening een schatting wordt gemaakt hoever een signaal zal dragen.
De werkelijkheid is echter vaak anders, door heel veel omstandigheden.
Als je op je GSM 4G hebt binnen en de ontvangst daarvan is goed, dan zal je flybox alleszins wel iets oppikken.
Als de ontvangst op je gsm zeer minimaal is zou het kunnen dat de flybox iets minder gevoelig is en dat je geen ontvangst zou hebben. Maar volgens wat je zegt ontvangt je flybox wel degelijk een 4G signaal.
Verder lees ik in je comment dat het nu redelijk goed gaat. Dat is altijd prima nieuws : all is well that ends well.
Als er nog wat is waar ik je mee kan helpen mag je me altijd een PB sturen.
Er wordt hier 4G voor internet via een zendmast verward met mobiele data 4G voor smartphone.
Ook kan je zeer goedkoop je snelheid verhogen als je een externe antenne aansluit. Die Flybox is van Huawei, en op aliexpress vindt je alle soorten antennes (binnen en buiten) daarvoor. voor 10 euro heb je al een externe buitenantenne met 2 uitgangen, kabellengtes kiezen uit : 30cm, 2m, 3m en 5m.
Ook kan je zeer goedkoop je snelheid verhogen als je een externe antenne aansluit. Die Flybox is van Huawei, en op aliexpress vindt je alle soorten antennes (binnen en buiten) daarvoor. voor 10 euro heb je al een externe buitenantenne met 2 uitgangen, kabellengtes kiezen uit : 30cm, 2m, 3m en 5m.
Dat kan je niet verwarren want dat is hetzelfde... Er is wel degelijk een verschil tussen 4G van een operator en wifi binnen in je huis.
Of je bv 2G gebruikt voor je smartphone, voor je TOMTOM met simcard, voor een cola automaat die M2M data doorstuurt, het is en blijft dezelfde 2G van de operator en het komt van dezelfde antenne.
'Hulpstukken' voor de box, als ze passen en werken, zouden een prima idee zijn..