Wat is jullie asset allocatie
TIP
Wat is jullie asset allocatie
Hoe verdelen jullie procentueel jullie beleggingen tussen aandelen/obligaties/cash?
Verschuiven jullie de allocatie doorheen de tijd? Bijvoorbeeld meer obligaties naarmate je ouder wordt.
Herbalanceer je door bij te kopen van de assetklasse die achterop ligt, of meer actief?
Of gebruiken jullie nog andere asset klasses zoals crypto, goud, vastgoed...
Verschuiven jullie de allocatie doorheen de tijd? Bijvoorbeeld meer obligaties naarmate je ouder wordt.
Herbalanceer je door bij te kopen van de assetklasse die achterop ligt, of meer actief?
Of gebruiken jullie nog andere asset klasses zoals crypto, goud, vastgoed...
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat is jullie asset allocatie
Heel simpel. Termijnrekeningen in euro/GBP/USD en tak21 spaarverzekering. Meer niet.
Mijn enigste aandeel is BMW, maar dat is vooral voor het gevoel een BMW te hebben zonder de kosten die normaal aan een BMW verbonden zijn
Ik stort bij wanneer ik zin heb en waar ik zin heb. Dus een allocatie heb ik niet echt.
Mijn enigste aandeel is BMW, maar dat is vooral voor het gevoel een BMW te hebben zonder de kosten die normaal aan een BMW verbonden zijn
Ik stort bij wanneer ik zin heb en waar ik zin heb. Dus een allocatie heb ik niet echt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vrij belegbaar vermogen dus eigen woning niet meegerekend zit ik momenteel voor 70 procent in verhuurd fysiek vastgoed, 15 procent in aandelen en 15 procent cash. De cashpositie wil ik met 10 procent naar omlaag krijgen door aandelen te kopen bij een correctie.
90% aandelen, 10% cash. Geen onroerend goed.
En als je plots veel geld nodig hebt?sjarel123 schreef: ↑30 november 2019, 17:04 Vrij belegbaar vermogen dus eigen woning niet meegerekend zit ik momenteel voor 70 procent in verhuurd fysiek vastgoed, 15 procent in aandelen en 15 procent cash. De cashpositie wil ik met 10 procent naar omlaag krijgen door aandelen te kopen bij een correctie.
Niets persoonlijk Jens, gewoon algemeen bedoeld : men heeft mij altijd wijs gemaakt dat je "op de beurs speelt" met geld dat je kan missen m.a.w. mocht het grondig misgaan dan zal je er geen last van ondervinden omdat het tenslotte met "speelgeld" is ... als ik dan 90% aandelen zie staan dan denk ik : bij een beurscrash is het koekenbak ... vandaar dat het bij mij eerder omgekeerd is : 90% cash, 10 % aandelen ... op die 10 % aandelen "verdien" ik dan wel een veelvoud dan op die 0,11% (of ietsje meer) op mijn spaarboekjes ... maar langs de andere kant als die 10 % misloopt (en een aantal % daarvan loopt serieus mis) dan ga ik geen boterham minder moeten eten.
Ik vind 90% cash onverantwoorder dan 90% in aandelen. Tenzij je het geld binnen de vijf a tien jaar nodig hebt.geebee schreef: ↑30 november 2019, 19:23Niets persoonlijk Jens, gewoon algemeen bedoeld : men heeft mij altijd wijs gemaakt dat je "op de beurs speelt" met geld dat je kan missen m.a.w. mocht het grondig misgaan dan zal je er geen last van ondervinden omdat het tenslotte met "speelgeld" is ... als ik dan 90% aandelen zie staan dan denk ik : bij een beurscrash is het koekenbak ... vandaar dat het bij mij eerder omgekeerd is : 90% cash, 10 % aandelen ... op die 10 % aandelen "verdien" ik dan wel een veelvoud dan op die 0,11% (of ietsje meer) op mijn spaarboekjes ... maar langs de andere kant als die 10 % misloopt (en een aantal % daarvan loopt serieus mis) dan ga ik geen boterham minder moeten eten.
En hoe kan je dat weten ? Op welke leeftijd kan je zeggen dat je het geld niet zal nodig hebben binnen 5-10 jaar ?
Los daarvan ... ik heb de neiging om effectief "te spelen" op de beurs ... risico's inbegrepen ... ik zou dus geen goeie zijn om 90 % in aandelen te gaan (had ik het maar gedaan bij GLPG ) ... en om saaie fondsen van de bank te kopen waarvan meestal alleen de bank zeker rijker wordt, nee laat maar, dan nog liever het nog saaiere spaarboekje.
"Op de beurs spelen" associeer ik met speculeren of zomaar wat kopen in de hoop dat je er winst mee maakt, een soort kansspel dus. Verstandige beleggers weten wat ze kopen en waarom en kunnen de risico's inschatten.
"Met geld dat je kan missen" zou ik vervangen door "met geld dat je de eerstkomende jaren niet nodig hebt". Weet dat de financiële markten zich altijd van een crash herstellen. Bij een crash moet je je effecten bijhouden tot ze weer hun waarde van voor de crash hebben. Het zijn enkel degenen die tijdens een crash in paniek verkopen die er hun kapitaal aan verliezen.
Hoewel je nooit geld dat je onmiddellijk nodig hebt, moet investeren, ga ik verder niet akkoord. Als je goed genoeg gediversifieerd bent en echt op lange termijn kijkt, kan je zeker 90% van je vermogen in aandelen/beleggingen hebben vind ik. Oke, het kan eens met 50% dalen op enkele maanden, maar op langere termijn ga je er normaal voordeel mee doen. 'Spelen' is enkel als je echt individuele aandelen gaat uitkiezen en niet goed diversifieert, dan kan je op langere termijn ook veel verlies maken.
Dat kan je prima weten door een spaarreserve aan te leggen voor zaken die je denkt nodig te hebben de komende jaren. En je mag hier best conservatief in zijn door wat meer opzij te zetten voor onvoorziene omstandigheden. Ik beleg op de beurs met geld dat ik de komende 10 jaar zeker niet nodig heb. Waarschijnlijk zelfs langer. En spelen op de beurs is nooit een goed idee, beleggen lijkt me winstgevender.geebee schreef: ↑30 november 2019, 19:48En hoe kan je dat weten ? Op welke leeftijd kan je zeggen dat je het geld niet zal nodig hebben binnen 5-10 jaar ?
Los daarvan ... ik heb de neiging om effectief "te spelen" op de beurs ... risico's inbegrepen ... ik zou dus geen goeie zijn om 90 % in aandelen te gaan (had ik het maar gedaan bij GLPG ) ... en om saaie fondsen van de bank te kopen waarvan meestal alleen de bank zeker rijker wordt, nee laat maar, dan nog liever het nog saaiere spaarboekje.
De beurs blijf ik als een "spelletje" beschouwen ... als zelfs dikbetaalde "adviseurs" waarvan hun enige taak is aandelen in te schatten er zelfs al niet in slagen wat kan je dan verwachten van "verstandige beleggers" die het meestal met minder informatie moeten doen. De ene week wordt een aandeel de lucht ingeprezen door de adviseurs en een week later veranderen ze hun "advies" naar verkopen ... op de beurs zijn er meestal evenveel verliezers als winnaars, de ene keer wint de ene, de andere keer de andere ... en ze denken allemaal van zichzelf dat ze "verstandig" bezig zijn.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb ongeveer 25% van mijn vermogen op de beurs. Echter maar in 1 aandeel namelijk BMW en toch vind ik dat niet "spelen" op de beurs. Ik ben namelijk zot van auto's en door dat geld in aandelen BMW te steken, behoed ik mij om domme dingen te doen (een 'echte' BMW te kopen op afbetaling).
Dus dankzij mijn geld in 1 aandeel te steken, behoed ik mijn eigen van een serieus domme schuld (autolening) en de kans dat ik na 2 weken tegen een boom plak vanwege onverantwoord rijgedrag. Want Duitse wagens hebben nogal de neiging om mannen te veranderen in 'cocks'
-
- Full Member
- Contacteer:
Cash EUR 49,5%
Langetermijnspaarproducten 7,9%
Cash vreemde valuta 3,4%
Aandelen 31,8%
Goud (fysiek) 4,8%
Crypto 0,4%
Kunst 2,2%
Percentage aandelen zit normaal iets hoger maar is teruggelopen door enkele verkopen de voorbije week.
Langetermijnspaarproducten 7,9%
Cash vreemde valuta 3,4%
Aandelen 31,8%
Goud (fysiek) 4,8%
Crypto 0,4%
Kunst 2,2%
Percentage aandelen zit normaal iets hoger maar is teruggelopen door enkele verkopen de voorbije week.
- vastgoed: 60%
- cash USD en GBP: 5%
- aandelen: 4%
- obligaties: 6% ( Enkele jaren geleden nog 80 % !!!)
- tak 23: 6%
- cash euro: 19%
- cash USD en GBP: 5%
- aandelen: 4%
- obligaties: 6% ( Enkele jaren geleden nog 80 % !!!)
- tak 23: 6%
- cash euro: 19%