Wat is jullie asset allocatie
TIP
Re: Wat is jullie asset allocatie
@geebee
De MSCI World staat nu dubbel zo hoog als op het hoogtepunt voor de crash van 2008.
Als je begon met beleggen in oktober 2004 staat het nu 3 keer zo hoog.
Trouwens, je moet al heel veel pech hebben om juist op het hoogtepunt al je geld in de beurs te steken.
De MSCI World staat nu dubbel zo hoog als op het hoogtepunt voor de crash van 2008.
Trouwens, je moet al heel veel pech hebben om juist op het hoogtepunt al je geld in de beurs te steken.
We zijn allemaal veel te veel verwend de afgelopen 37 jaar. Er is geen enkele echte berenmarkt geweest die meerdere jaren duurde. Dat kan namelijk ook gebeuren.ignition schreef: ↑1 december 2019, 16:58 @geebee
Wanneer je op een spaarboekje spaart zul je nooit meer terug geraken aan het kapitaal dat je had op het ogenblik van de storting want de waarde vermindert permanent door de inflatie. Maar als je wakker ligt van de beurs moet je inderdaad niet aan beleggen (of spelen zoals jij het noemt) beginnen.
Uiteraard is dat mogelijk. Dat is zelfs gebeurd van 2000 tot 2010: de S&P500 had over die periode een geannualiseerd rendement van -3% na inflatie.MoreOrLess schreef: ↑1 december 2019, 17:03 We zijn allemaal veel te veel verwend de afgelopen 37 jaar. Er is geen enkele echte berenmarkt geweest die meerdere jaren duurde. Dat kan namelijk ook gebeuren.
Als je in januari 2000 al je geld had belegd in de S&P500 duurde het tot april 2013 om terug break even te staan.
Gelukkig zijn er maar weinig beleggers die hun inleg op een enkele dag verkrijgen.ignition schreef: ↑1 december 2019, 17:08Uiteraard is dat mogelijk. Dat is zelfs gebeurd van 2000 tot 2010: de S&P500 had over die periode een geannualiseerd rendement van -3% na inflatie.MoreOrLess schreef: ↑1 december 2019, 17:03 We zijn allemaal veel te veel verwend de afgelopen 37 jaar. Er is geen enkele echte berenmarkt geweest die meerdere jaren duurde. Dat kan namelijk ook gebeuren.
Als je in januari 2000 al je geld had belegd in de S&P500 duurde het tot april 2013 om terug break even te staan.
De meeste beleggers vergroten hun portefeuille regelmatig met extra inleg.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Klopt, had ik ook al gezegd in een eerdere post.
40% ETF's
5% Fondsen bij Deutsche Bank
4% goud
3% Crypto
48% Cash
Nog op zoek naar betere opties voor de cash, ik denk aan vastgoed of meer ETF's Crypto en mogelijk DeFI loans.
5% Fondsen bij Deutsche Bank
4% goud
3% Crypto
48% Cash
Nog op zoek naar betere opties voor de cash, ik denk aan vastgoed of meer ETF's Crypto en mogelijk DeFI loans.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geebee, het is inderdaad ''gokken op de beurs". Het is immers onmogelijk om alle informatie ''te weten'', zolang het niet je eigen bedrijf is. Dus speel met het geld dat je kan missen. Zorg dat je altijd goed kunt slapen.geebee schreef: ↑30 november 2019, 19:23Niets persoonlijk Jens, gewoon algemeen bedoeld : men heeft mij altijd wijs gemaakt dat je "op de beurs speelt" met geld dat je kan missen m.a.w. mocht het grondig misgaan dan zal je er geen last van ondervinden omdat het tenslotte met "speelgeld" is ... als ik dan 90% aandelen zie staan dan denk ik : bij een beurscrash is het koekenbak ... vandaar dat het bij mij eerder omgekeerd is : 90% cash, 10 % aandelen ... op die 10 % aandelen "verdien" ik dan wel een veelvoud dan op die 0,11% (of ietsje meer) op mijn spaarboekjes ... maar langs de andere kant als die 10 % misloopt (en een aantal % daarvan loopt serieus mis) dan ga ik geen boterham minder moeten eten.
Indien de adviseurs het allemaal zo goed zouden weten: dan waren ze geen adviseurs meer....Je huiswerk kun je nog zo goed maken ( en het is een dagtaak, geloof me maar ) maar plotsklaps is en een fusie, dat kan goed of slecht uitpakken voor de ''kleine'' belegger. Wellicht moet je gaan voor ''veilige aandelen'' maar ook dat is geen optie. BMW stond via de Belegger ooit op 1 is nu 2 en hopelijk wordt het niet 3.
Kort samengevat; je kunt nog zoveel huiswerk maken; je weet het nooit, maar je probeert het beste te doen.
Doe het met geld wat je een aantal jaren kan missen. Geduld is ook een schone zaak op de beurs. En zoals Jonnie omschreef koop vooral saaie aandelen.....hetgeen ook natuurlijk mis kan gaan.......maar goed; u heeft u best gedaan...
J
Waarom koop je niet gewoon een breed gespreide ETF als je niet goed bent in aandelen evalueren?Jozefien1969 schreef: ↑1 december 2019, 20:36 Geebee, het is inderdaad ''gokken op de beurs". Het is immers onmogelijk om alle informatie ''te weten'', zolang het niet je eigen bedrijf is. Dus speel met het geld dat je kan missen. Zorg dat je altijd goed kunt slapen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een ETF is gerelateerd aan een algoritme. Lijkt mij geen lange termijnbelegging. Wellicht wel een goede belegging voor de korte termijn. Maar vooraf moet men dan wel weten dat wellicht de beurs omhoog gaat.ignition schreef: ↑1 december 2019, 21:35Waarom koop je niet gewoon een breed gespreide ETF als je niet goed bent in aandelen evalueren?Jozefien1969 schreef: ↑1 december 2019, 20:36 Geebee, het is inderdaad ''gokken op de beurs". Het is immers onmogelijk om alle informatie ''te weten'', zolang het niet je eigen bedrijf is. Dus speel met het geld dat je kan missen. Zorg dat je altijd goed kunt slapen.
Mag ik weten hoe u aandelen evalueert?
Maar dat is net het verschil : ik lig er NIET van wakker ... voor mij is het inderdaad "spelen" (en voor vele anderen ook maar dat durven ze niet toegeven, het is eenvoudig als een aandeel stijgt, dan denk je : wat ben ik toch een slimmerik en doe ik "mijn huiswerk" goed ...) omdat ik het maar met een klein deel van mijn kapitaal doe ... ik zou niet goed slapen als ik 90 % van mijn kapitaal op de beurs heb staan en er plots (want dat is het meestal) een beurscrash is ... ik denk dat ik dan beter af ben met mijn 90 % cash want op dat moment (ik weet trouwens niet of ik het zou durven) kan ik met mijn cash posities innemen en veel geld verdienen terwijl die met 90 % aandelen dik in de shit zitten voor meerdere jaren ... en die crash komt er sowieso "ooit" opnieuw (de geschiedenis bewijst het).Yaris schreef: ↑1 december 2019, 17:05Wanneer je op een spaarboekje spaart zul je nooit meer terug geraken aan het kapitaal dat je had op het ogenblik van de storting want de waarde vermindert permanent door de inflatie. Maar als je wakker ligt van de beurs moet je inderdaad niet aan beleggen (of spelen zoals jij het noemt) beginnen.
Een ETF is gewoon een verzameling aandelen die een index volgt. Bijvoorbeeld voor de MSCI World: large en mid caps in ontwikkelde landen gewogen volgens marktkapitalisatie. Ik weet niet wat een algoritme daarmee te maken heeft of waarom dit geen goede lange termijn belegging zou zijn. Integendeel, de meeste beleggers zullen zo'n ETF niet verslaan over 20 of 30 jaar.Jozefien1969 schreef: ↑1 december 2019, 21:58Een ETF is gerelateerd aan een algoritme. Lijkt mij geen lange termijnbelegging. Wellicht wel een goede belegging voor de korte termijn. Maar vooraf moet men dan wel weten dat wellicht de beurs omhoog gaat.
Ik beleg zelf in ETF's dus geen individuele aandelen hier.
Onze beleggingen zitten voor bijna 60% in aandelen. Dat is vooral via pensioenspaarfondsen, ETF's en een losse holding. Het meer stabiele deel bestaat uit een pensioenspaarverzekering en de obligaties in de pensioenspaarfondsen.
Onze gezinswoning tel ik hier niet in mee. Geen direct vastgoed in mijn belegging dus. Edelmetalen en crypto's evenmin.
Het geld dat ik op zicht- en spaarrekeningen houd voor geplande uitgaven en onvoorziene nooduitgaven, tel ik hier ook niet mee.
Ons noodfonds beslaat 4 maanden uitgaven, en dat zou ik nog wat moeten opdrijven...
Onze gezinswoning tel ik hier niet in mee. Geen direct vastgoed in mijn belegging dus. Edelmetalen en crypto's evenmin.
Het geld dat ik op zicht- en spaarrekeningen houd voor geplande uitgaven en onvoorziene nooduitgaven, tel ik hier ook niet mee.
Ons noodfonds beslaat 4 maanden uitgaven, en dat zou ik nog wat moeten opdrijven...
Zoals bv. een ETF op de BEL-20 bv. aangekocht in 2007 ... dan staan we 12 jaar later nog altijd dik op de min.ignition schreef: ↑1 december 2019, 21:35Waarom koop je niet gewoon een breed gespreide ETF als je niet goed bent in aandelen evalueren?Jozefien1969 schreef: ↑1 december 2019, 20:36 Geebee, het is inderdaad ''gokken op de beurs". Het is immers onmogelijk om alle informatie ''te weten'', zolang het niet je eigen bedrijf is. Dus speel met het geld dat je kan missen. Zorg dat je altijd goed kunt slapen.
Just saying ... (eerlijkheidshalve zijn er uiteraard andere voorbeelden maar een goede huisvader kijkt in principe niet veel verder dan zijn eigen land en zijn trouwe bankier zou hem dat dan ook aangeraden hebben en dan zou die brave man in 2007 gedacht hebben laat ik mijn kapitaal maar rustig verder groeien met een ETF'je (bestond nog niet voor zover ik weet) op de BEL-20 ... )
Om eerlijk te zijn: toen zat ik nog niet in aandelen. Ik zag de crash toen als een ideale periode om te starten.
Elke crash is per definitie voorspeld, aangezien er elke dag wel iemand staat te roepen dat morgen alles de dieperik ingaat ;-)
Maar ik heb zelfs in de verste verte niet de pretentie om te zeggen dat ik de volgende crash zal zien aankomen. De vraag is: is dat erg?
Ja, en? Ze zijn er ook weer bijna allemaal bovenop geraakt. We verkijken ons allemaal veel te veel op de virtuele cijfers. Een crash van 50% betekent niet dat je 50% van je geld kwijt bent. Stel dat je je huis 250.000€ betaald hebt, en morgen belt er iemand aan die je 50.000€ biedt voor je huis, dan zeg je toch ook niet dat je 200.000 € bent verloren? Zolang er geen goed bod is, verkoop je niet. Stel dat je sinds 2005 elk jaar 5.000 € hebt belegd in een goed gespreide portefeuille. Daar mag zelfs een Dexia tussen zitten. Ondanks de crash in 2008/2009 en het faillissement van Dexia, zal je nog steeds een mooi resultaat hebben.
Natuurlijk, ik zal dan ook nooit iemand zeggen dat hij/zij moet beleggen. Maar aan de andere kant vind ik het ook niet correct om elke belegger een 'gokker' te noemen. En als het je gerust kan stellen: er zijn weinig zaken waarvoor ik mijn slaap laat, en al zeker niet van de beurs. Die 5 à 10 jaar zal je in de praktijk ook nooit tegenkomen, tenzij je er in slaagt om je volledige vermogen precies op de top te investeren. En zelfs dan ben je nog steeds beter af: google maar eens naar "Bob, the worst market timer". Toegegeven: je moet dan echt wel >10 jaar durven kijken.
Bijkomende opmerking:
Een ETF op de BEL20 is natuurlijk geen breed gespreide belegging, maar zelfs daar had je mooie resultaten gehaald, als je er jaarlijks in had geïnvesteerd.