dilemma : extra pensioenspaarfonds of eigenhandig
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: dilemma : extra pensioenspaarfonds of eigenhandig
Neem ik dan de huidige waarde van de tak21 op dit moment mee in de berekening ?
Het volgende klopt dan toch ? :
Ik wens 50/50 te doen (vb)
Huidige bedrag spaarrekening + huidige waarde tak21 is mijn 50% aan zekerheid
(Stel spaarrek. + tak21 = 50k)
Huidige waarde in iwda(vb) zou ook 50% moeten zijn.
(Stel waarde in iwda is 50k)
Of tel ik het bedrag op de spaarrekening niet mee dat ik als noodfonds wild behouden ?
Obligaties blijf ik van weg, ik wil hier voor het stabiele deel enkel mijn spaarrekening.
Het volgende klopt dan toch ? :
Ik wens 50/50 te doen (vb)
Huidige bedrag spaarrekening + huidige waarde tak21 is mijn 50% aan zekerheid
(Stel spaarrek. + tak21 = 50k)
Huidige waarde in iwda(vb) zou ook 50% moeten zijn.
(Stel waarde in iwda is 50k)
Of tel ik het bedrag op de spaarrekening niet mee dat ik als noodfonds wild behouden ?
Obligaties blijf ik van weg, ik wil hier voor het stabiele deel enkel mijn spaarrekening.
Noodfonds telt men veelal niet mee om de samenstelling van de lange termijn portefeuille te bepalen.
Het noodfonds heeft een ander doel.
Het stabiele deel van je portefeuille kan verschillende en verscheidene beleggingen bevatten: obligaties, tak21, pensioenspaarverzekeringen, termijnrekeningen en ook het deel van de spaarrekening van je spaargeld dat niet aan andere doelen (noodfonds, vakantie, volgende auto, voorschot huis, ... ) hebt voorbestemd
edit: zinsbouw
Het noodfonds heeft een ander doel.
Het stabiele deel van je portefeuille kan verschillende en verscheidene beleggingen bevatten: obligaties, tak21, pensioenspaarverzekeringen, termijnrekeningen en ook het deel van de spaarrekening van je spaargeld dat niet aan andere doelen (noodfonds, vakantie, volgende auto, voorschot huis, ... ) hebt voorbestemd
edit: zinsbouw
Laatst gewijzigd door B7H4long op 20 november 2019, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ok dankje voor het uitklaren.
Ik telde steeds mijn volledige spaargeld mee ipv mijn noodfonds buiten schot te laten.
Dit maakt een VOLLEDIG andere uitkomst.
Ik doe nu dit :
Noodfonds dat ik voor ogen heb neem ik niet mee in welke berekening dan ook.
Overige spaargeld op spaarrekening (niet noodfonds) + tak21 is mijn stabiele deel. (deel B)
Beleggingen in iwda (bvb) is mijn risicodeel/groeideel. (Deel A)
Ik ben 30j en beleggingshorizon van 30-35j.
Ik tracht de verhoudig A/B naar ongeveer 70/30 of 65/35 te brengen.
hiermee kan ik mooi starten.
Btw het pensioenfonds arpe laat ik dus voor wat het is, hier draaide het topic in eerste instantie om maar ik ben nu wel veel slimmer wat betreft de juist asset allocatie. (Zat dus nog niet goed)
Ik telde steeds mijn volledige spaargeld mee ipv mijn noodfonds buiten schot te laten.
Dit maakt een VOLLEDIG andere uitkomst.
Ik doe nu dit :
Noodfonds dat ik voor ogen heb neem ik niet mee in welke berekening dan ook.
Overige spaargeld op spaarrekening (niet noodfonds) + tak21 is mijn stabiele deel. (deel B)
Beleggingen in iwda (bvb) is mijn risicodeel/groeideel. (Deel A)
Ik ben 30j en beleggingshorizon van 30-35j.
Ik tracht de verhoudig A/B naar ongeveer 70/30 of 65/35 te brengen.
hiermee kan ik mooi starten.
Btw het pensioenfonds arpe laat ik dus voor wat het is, hier draaide het topic in eerste instantie om maar ik ben nu wel veel slimmer wat betreft de juist asset allocatie. (Zat dus nog niet goed)
Ik stel voor dat je dit eens leest voor je drempelvrees: https://jlcollinsnh.com/2012/04/15/stoc ... -save-you/Eigenbestwil schreef: ↑19 november 2019, 14:45 Dat begrijp ik.
Ik denk dat ik met een mentale drempelvrees zit om veel centen via een internet-acount (degiro) daar te zetten.
Daarom staat ongeveer 70% van mijn kapitaal nu momenteel op mijn spaarboekje te verarmen.
Een 20% zit in de tak 21 verzekering en 10% in iwda.
Pure drempelvrees alleen om het gedacht dat mijn geld in een online-acount zit...wat als degiro stopt of iwda ermee stopt...
Waar ik wel achter kom is dat ik best de tak21 jaarlijks volstort en deze laat lopen om enige gemoedsrust te hebben.
Als ik de mentale vrees kan overwinnen kan ik uitvissen hoe ik de rest verdeel over spaarboek en bvb IWDA en eventueel een obligatietracker erbij om het evenwicht erin te krijgen dat ik zoek.
Ps : is er hier op het forum ergens een topic te vinden dat dit onderwerp "drempelvrees" onder handen neemt ?
Jlcollins en zijn stock series is perfect om de juiste mindset te kweken om in aandelen te beleggen imo. Was 1 van de eerste dingen die ik las over beleggen en heeft mij veel geholpen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Alvast bedankt.
Deze maakt wel enorm veel reclame voor 1 bepaalde etf
Maar ik begrijp de opzet.
Deze maakt wel enorm veel reclame voor 1 bepaalde etf
Maar ik begrijp de opzet.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
B7H4long:
nog even kort een laatste puntje over de asset-allocatie.
Je hebt je noodfonds , dit stel ik vast en laat ik buitenbeschouwing.
Dan heb je eigenlijk je overige kapitaal dat in mijn geval verdeeld is over mijn spaarrekening en mijn TAK21.
Dit volledige bedrag (spaar+tak21) verdeel ik in 60/40 (voorbeeldcijfers).
60% kan ik beleggen in iwda (fictief vb) en 40% laat ik achter op de spaarrekening en de tak21.
Ik ken niets van obligaties vandaar dat ik deze momenteel even buiten schot laat.
Nu :
ik heb nu een noodfonds waar ik afblijf en geld in de tak21 waar ik toch niet aankan.
het geld dat nu achterblijft op de spaarrekening en deel uitmaakt van de 40% (samen met tak21) is dit dan geld dat overblijft om te beleggen indien je moet herbalanceren of doe je met dit geld je "pleziertjes" mee? (kledij,uit eten,leven....)
Of is deze 40% (spaargeld en tak21) ook vastgebonden en dien ik nog eens apart te sparen om te kunnen genieten soms?
nog even kort een laatste puntje over de asset-allocatie.
Je hebt je noodfonds , dit stel ik vast en laat ik buitenbeschouwing.
Dan heb je eigenlijk je overige kapitaal dat in mijn geval verdeeld is over mijn spaarrekening en mijn TAK21.
Dit volledige bedrag (spaar+tak21) verdeel ik in 60/40 (voorbeeldcijfers).
60% kan ik beleggen in iwda (fictief vb) en 40% laat ik achter op de spaarrekening en de tak21.
Ik ken niets van obligaties vandaar dat ik deze momenteel even buiten schot laat.
Nu :
ik heb nu een noodfonds waar ik afblijf en geld in de tak21 waar ik toch niet aankan.
het geld dat nu achterblijft op de spaarrekening en deel uitmaakt van de 40% (samen met tak21) is dit dan geld dat overblijft om te beleggen indien je moet herbalanceren of doe je met dit geld je "pleziertjes" mee? (kledij,uit eten,leven....)
Of is deze 40% (spaargeld en tak21) ook vastgebonden en dien ik nog eens apart te sparen om te kunnen genieten soms?
Je moet kiezen: nu opdoen of sparen/beleggen voor de lange termijn.
Het lijkt me natuurlijk niet jouw bedoeling dat je spaarpotje nu opconsumeert.
Schrijf je beleggingsplan op papier uit voor jezelf, merbuitloef waarom, zodat je in de toekomst nog weer wat je vandaag beslist!
Het lijkt me natuurlijk niet jouw bedoeling dat je spaarpotje nu opconsumeert.
Schrijf je beleggingsplan op papier uit voor jezelf, merbuitloef waarom, zodat je in de toekomst nog weer wat je vandaag beslist!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je hebt toch altijd zaken die je opdoet,...of je nu wil of niet. (Kledij en af en toe eens genieten van het leven). Njah ik kan nog eens een apart bedrag voorhouden en bijsparen. Dit gaat dan gwn af van men maandelijks te besteden beleggingsbedrag.
Belggingshorizon van 30+ jaar maar wil dit dan zeggen dat ik 30j geen reis kan maken ,kerstcadeau kopen of uit eten kan ,autoverzekering betalen?...
Uit welke pot betaal ik dan de autoverzekering,water,gas,kledij,reisje,.... ?
Hoe minder je opdoet hoe meer beleggingsgeld dat begrijp ik maar ik ga nu ook niet 30j mij opsluiten, doet niemand toch?
Stel je spaart 1000/maand.
Ik leg 250 weg in een "leefpot" voor pleziertjes,kledij,..
De overige 750 verdeel ik in de 60/40.
Is dit niet hoe de meesten het doen?
Belggingshorizon van 30+ jaar maar wil dit dan zeggen dat ik 30j geen reis kan maken ,kerstcadeau kopen of uit eten kan ,autoverzekering betalen?...
Uit welke pot betaal ik dan de autoverzekering,water,gas,kledij,reisje,.... ?
Hoe minder je opdoet hoe meer beleggingsgeld dat begrijp ik maar ik ga nu ook niet 30j mij opsluiten, doet niemand toch?
Stel je spaart 1000/maand.
Ik leg 250 weg in een "leefpot" voor pleziertjes,kledij,..
De overige 750 verdeel ik in de 60/40.
Is dit niet hoe de meesten het doen?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
up*
De laatste week heb ik enorm veel gelezen en opgestoken.
Zowel via de bibliotheek (boeken) als online webpagina's ben ik mij verder gaan verdiepen.
Ik zie nu met mijn opgedane (basis)kennis hoe "dom" mijn laatste post hier was.
Als jullie mijn naam intypen zullen jullie waarschijnlijk zien dat ik begin dit jaar ook al enkele vragen en topics opende.
Van toen tot nu ben ik periodiek ingestapt in de iedereen wel welbekende ETF IWDA maar zonder verdere vragen daaromtrent.
Uiteraard zit ik nog met vele vragen maar ik heb volgens mij nu de basis wel te pakken.
Dit topic begon over pensioensparen.
Momenteel de tak21 met 60/maand aan 2,5% gewaarborgde rente.
Indien ik wil verhogen en dus deze verzekering volgooien tot aan de fiscale aftrekbare maximumbedrag dan gelden de rentevoeten van nu op alles dat ik boven de 60eu/maand stort. (0,75%).
Ik ben dit dus niet van plan en zal mijn TAK21 behouden zoals deze nu is.
Enige bezorgdheid die ik nu heb is dat ik OVERAL lees over IWDA en soortgelijke ETF's en het al bijna een zekerheid is dat als je lang genoeg wacht (20-30j) je zoiezo je rendement zal halen,....
Dit baart me wat zorgen.
Ik lees me verder in en probeer zoveel mogelijk kennis op te doen.
IWDA,Emim en IUSN is Dé spreiding bij uitstek lees ik hier veel en op andere fora en artikels.
Echter als iedereen dit zal doen, is het te mooi om waar te zijn in mijn ogen.
Ikzelf ken er niet genoeg van om mijn eigen portefeuille samen te stellen buiten de basis-bogleheads portefeuille overnemen. (zoals zeer velen).
Ik geloof hier wel in, echter zou ik zelf iets meer willen spreiden en niet alles in deze 3 ishares etf's steken.
Jammer dat het enorm moeilijke materie is als leek om je in te verdiepen en zo zelf fondsen,etf's te selecteren.
De laatste week heb ik enorm veel gelezen en opgestoken.
Zowel via de bibliotheek (boeken) als online webpagina's ben ik mij verder gaan verdiepen.
Ik zie nu met mijn opgedane (basis)kennis hoe "dom" mijn laatste post hier was.
Als jullie mijn naam intypen zullen jullie waarschijnlijk zien dat ik begin dit jaar ook al enkele vragen en topics opende.
Van toen tot nu ben ik periodiek ingestapt in de iedereen wel welbekende ETF IWDA maar zonder verdere vragen daaromtrent.
Uiteraard zit ik nog met vele vragen maar ik heb volgens mij nu de basis wel te pakken.
Dit topic begon over pensioensparen.
Momenteel de tak21 met 60/maand aan 2,5% gewaarborgde rente.
Indien ik wil verhogen en dus deze verzekering volgooien tot aan de fiscale aftrekbare maximumbedrag dan gelden de rentevoeten van nu op alles dat ik boven de 60eu/maand stort. (0,75%).
Ik ben dit dus niet van plan en zal mijn TAK21 behouden zoals deze nu is.
Enige bezorgdheid die ik nu heb is dat ik OVERAL lees over IWDA en soortgelijke ETF's en het al bijna een zekerheid is dat als je lang genoeg wacht (20-30j) je zoiezo je rendement zal halen,....
Dit baart me wat zorgen.
Ik lees me verder in en probeer zoveel mogelijk kennis op te doen.
IWDA,Emim en IUSN is Dé spreiding bij uitstek lees ik hier veel en op andere fora en artikels.
Ikzelf ken er niet genoeg van om mijn eigen portefeuille samen te stellen buiten de basis-bogleheads portefeuille overnemen. (zoals zeer velen).
Ik geloof hier wel in, echter zou ik zelf iets meer willen spreiden en niet alles in deze 3 ishares etf's steken.
Jammer dat het enorm moeilijke materie is als leek om je in te verdiepen en zo zelf fondsen,etf's te selecteren.
Het is zo dat bij mijn weten een breed gespreide index als de MSCI World nog nooit verlies heeft gemaakt over periodes van 20 jaar of meer. De kans is heel groot dat dit over de komende 20 jaar ook zo zal zijn.Eigenbestwil schreef: ↑29 november 2019, 11:24 Enige bezorgdheid die ik nu heb is dat ik OVERAL lees over IWDA en soortgelijke ETF's en het al bijna een zekerheid is dat als je lang genoeg wacht (20-30j) je zoiezo je rendement zal halen,....
Dit baart me wat zorgen.
Niet iedereen zal dit doen. Er zullen altijd genoeg mensen zijn die denken dat ze de markt kunnen verslaan.Eigenbestwil schreef: ↑29 november 2019, 11:24 Ik lees me verder in en probeer zoveel mogelijk kennis op te doen.
Hoewel het niet echt nodig is om te spreiden, zijn er genoeg alternatieven: SWRD, VWCE, ZPRS etc.Eigenbestwil schreef: ↑29 november 2019, 11:24 Ikzelf ken er niet genoeg van om mijn eigen portefeuille samen te stellen buiten de basis-bogleheads portefeuille overnemen. (zoals zeer velen).
Per definitie volgen de indexfondsen wat iedereen samen doet.Eigenbestwil schreef: ↑29 november 2019, 11:24 Ik lees me verder in en probeer zoveel mogelijk kennis op te doen.
- 10% van de aandelen word per definitie geclassificeerd als small-cap.
- De emerging markets maken vandaag zo'n 12% uit van de vrij verhandelbare aandelen.
Er zullen altijd voldoende mensen zijn die alternatieven zullen proberen.
De indexbeleggers zullen automatisch volgen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de inzichten !