beste bedrag voor pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
beste bedrag voor pensioensparen
Stort ik best €980 voor mijn pensioensparen , of waar moet ik op letten.
Hoe weet ik of het maximumbedrag interessant is voor mij.
Hoe weet ik of het maximumbedrag interessant is voor mij.
Re: beste bedrag voor pensioensparen
Om de belastingvermindering te maximaliseren stoort men best maximaal 980 EUR (dit geeft 294 EUR vermindering) OF minstens 1176 (294 EUR vermindering) met maximum van 1260 (vermindering van 315).
bron en berekeningswijze
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken welk bedrag men wilt (en kan) storten en of het pensioensparen de gepaste beleggingsmethode is in de persoon zijn individueel geval (leeftijd, risicoprofiel, ...).
Bij pensioenspaarfondsen betaalt men op het einde een taks van 10% op de totale som met veronderstelling van fictieve jaarlijkse rendement van 4,75%. Sommigen beweren hier dat het daarom beter is om pas aan een iets hogere leeftijd (45/50) jaar te beginnen.
bron en berekeningswijze
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken welk bedrag men wilt (en kan) storten en of het pensioensparen de gepaste beleggingsmethode is in de persoon zijn individueel geval (leeftijd, risicoprofiel, ...).
Bij pensioenspaarfondsen betaalt men op het einde een taks van 10% op de totale som met veronderstelling van fictieve jaarlijkse rendement van 4,75%. Sommigen beweren hier dat het daarom beter is om pas aan een iets hogere leeftijd (45/50) jaar te beginnen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
bedankt neo, nu weet ik hetneo schreef: ↑1 december 2019, 18:45 Om de belastingvermindering te maximaliseren stoort men best maximaal 980 EUR (dit geeft 294 EUR vermindering) OF minstens 1176 (294 EUR vermindering) met maximum van 1260 (vermindering van 315).
bron en berekeningswijze
Tot 980 Euro krijg je 30% belastingvermindering.
Als je daarboven gaat krijg je maar 25% - op je totale bedrag; maar de eindbelasting is dezelfde.
De belastingvermindering is het voornaamste voordeel van pensioensparen - met als tegengewicht de eindbelasting. De momenten waar de 25% belastingvoordeel beter is dan 30% zijn heel beperkt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
@B7H4long bedankt , €980 is dan optimaal voor mijB7H4long schreef: ↑1 december 2019, 19:15Tot 980 Euro krijg je 30% belastingvermindering.
Als je daarboven gaat krijg je maar 25% - op je totale bedrag; maar de eindbelasting is dezelfde.
De belastingvermindering is het voornaamste voordeel van pensioensparen - met als tegengewicht de eindbelasting. De momenten waar de 25% belastingvoordeel beter is dan 30% zijn heel beperkt.
Het verhoogde tarief met maar 25% voordeel is pas op latere leeftijd interressant ik denk 50+.
Terechte antwoorden.
Vanaf 55 jaar leek mij vorig jaar het hogere bedrag aan te raden. Je bespaart er 21 euro mee aan federale belastingen per jaar, mits je dan het maximum volstort.
Let er wel op dat je in het jaar dan je 60 wordt, pas na je verjaardag pensioensparen doet. Dan bespaar je alvast 10% belastingen op die ene som.
Vergeet ook niet dat de belastingen vanaf dit jaar het overschakelen naar het hogere bedrag beschouwen als een nieuw contract en je dus minstens 10 jaar voor je 60ste dat bedrag moet hebben volstort om op je 60ste te kunnen worden belast. Stel je schakelt pas volgend jaar op je 54ste over naar de hoogste som met 25% belastingvermindering. Dan worden al die verhoogde stortingen belast op je 64ste.
Vanaf 55 jaar leek mij vorig jaar het hogere bedrag aan te raden. Je bespaart er 21 euro mee aan federale belastingen per jaar, mits je dan het maximum volstort.
Let er wel op dat je in het jaar dan je 60 wordt, pas na je verjaardag pensioensparen doet. Dan bespaar je alvast 10% belastingen op die ene som.
Vergeet ook niet dat de belastingen vanaf dit jaar het overschakelen naar het hogere bedrag beschouwen als een nieuw contract en je dus minstens 10 jaar voor je 60ste dat bedrag moet hebben volstort om op je 60ste te kunnen worden belast. Stel je schakelt pas volgend jaar op je 54ste over naar de hoogste som met 25% belastingvermindering. Dan worden al die verhoogde stortingen belast op je 64ste.
"Vergeet ook niet dat de belastingen vanaf dit jaar het overschakelen naar het hogere bedrag beschouwen als een nieuw contract en je dus minstens 10 jaar voor je 60ste dat bedrag moet hebben volstort om op je 60ste te kunnen worden belast. Stel je schakelt pas volgend jaar op je 54ste over naar de hoogste som met 25% belastingvermindering. Dan worden al die verhoogde stortingen belast op je 64ste."
voor langetermijnsparen is dat zo, als het voor pensioensparen ook zo is dan zijn dat
GANGSTERPRAKTIJKEN
voor langetermijnsparen is dat zo, als het voor pensioensparen ook zo is dan zijn dat
GANGSTERPRAKTIJKEN
Politiekers & Gangsters weinig verschil me dunkt
Is dit pas vanaf dit jaar?
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Is dit waar?criticus schreef: ↑12 januari 2020, 19:23 Vergeet ook niet dat de belastingen vanaf dit jaar het overschakelen naar het hogere bedrag beschouwen als een nieuw contract en je dus minstens 10 jaar voor je 60ste dat bedrag moet hebben volstort om op je 60ste te kunnen worden belast. Stel je schakelt pas volgend jaar op je 54ste over naar de hoogste som met 25% belastingvermindering. Dan worden al die verhoogde stortingen belast op je 64ste.
Ik dacht dat men tot je 55ste het bedrag binnen een bestaand kontrakt kon variëren zonder dat de datum van de anticipatieve heffing te veranderen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik viel toch ook bijna van mijn stoel
Ik vraag mij toch ook af of dit waar is, maar met die gangsters van politiekers in Belgie zou het mij niet verwonderen.
Waarom schrijven ze daar niks over in een of andere gazet ?
voor langetermijnsparen is het inderdaad 55 jaar (wel rekening houden met de laatste 10 jaar van het contract )
( pensioensparen is maar tot 64 )
De laatste 10 jaar van een contract mag er geen verhoging zijn, dus daarom kan ik die 54 jaar volgen
Die politieker die dat heeft uitgevonden voor het gewone pensioensparen verdient de dood met de kogel
eerst laten ze de mensen het bedrag verhogen ( 30% ipv 25% aftrek staat er tegenover ) , en dan trekken ze hun een kloot af, door nog eens opnieuw op 64 te belasten, nadat ze op 60 jaar reeds belast zijn, voor mensen die na hun 54 jaar het bedrag hebben verhoogd ( buiten de indexatie )
Ik vraag mij toch ook af of dit waar is, maar met die gangsters van politiekers in Belgie zou het mij niet verwonderen.
Waarom schrijven ze daar niks over in een of andere gazet ?
voor langetermijnsparen is het inderdaad 55 jaar (wel rekening houden met de laatste 10 jaar van het contract )
( pensioensparen is maar tot 64 )
De laatste 10 jaar van een contract mag er geen verhoging zijn, dus daarom kan ik die 54 jaar volgen
Die politieker die dat heeft uitgevonden voor het gewone pensioensparen verdient de dood met de kogel
eerst laten ze de mensen het bedrag verhogen ( 30% ipv 25% aftrek staat er tegenover ) , en dan trekken ze hun een kloot af, door nog eens opnieuw op 64 te belasten, nadat ze op 60 jaar reeds belast zijn, voor mensen die na hun 54 jaar het bedrag hebben verhoogd ( buiten de indexatie )
What's new, Paul? Dat komen we toch met de regelmaat van de klok tegen als je jezelf een beetje toelegt op fiscaliteit. Geen belasting zonder wet ... (Grondwet!). Woorden die niets te betekenen hebben en een schop in het gelaat van het achterliggend principe, wanneer een volk de middelen niet heeft haar grondrechten af te dwingen (en verraden wordt door haar vertegenwoordigers). Als jullie ooit met fakkel en touw richting wetstraat trekken ga ik mee, het stemhokje kan me gestolen worden want daar gaat het niet gebeuren en is het nog nooit gebeurd.paul schreef: ↑12 januari 2020, 22:23 Die politieker die dat heeft uitgevonden voor het gewone pensioensparen verdient de dood met de kogel
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik noem dit de kracht van de verandering. Het verandert effectief maar ze zeggen er niet bij hoe het zal veranderen.
Als je denkt dat het niet slechter kan staat daar een dikzak te zeggen dat dit zo niet verder kan; het moet veranderen. En ja, het kan dus nog allemaal veel slechter.
Als je denkt dat het niet slechter kan staat daar een dikzak te zeggen dat dit zo niet verder kan; het moet veranderen. En ja, het kan dus nog allemaal veel slechter.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven