Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Waarom doet een mens aan pensioensparen?
Zoals ik het zie:
Mijn pensioensparen zit ondertussen verspreid over Ethias, Belfius en BNP Paribas. Is je pensioenspaarpot beschermd wanneer de bank in de problemen komt?
Zoals ik het zie:
- Geld sparen met een bepaald doel, nl. het aanvullen van je wettelijk pensioen om in zekere mate een bepaalde levensstandaard te kunnen behouden.
- Men heeft het moeilijk gemaakt om die pensioenspaarpot aan te spreken vooraleer je pensioengerechtigd bent zodat je het niet kan/zal gebruiken voor een impulsieve aankoop.
- Belastingvermindering
- Ik kan sparen, dat is er bij met de paplepel ingegoten en ik vind dat ik verhoudingsgewijs teveel spaargeld heb in vergelijking met aandelen, obligaties en andere, maar dat is een andere vraag.
- Ik denk na voor ik een uitgave doe en zet de tering naar de nering.
- Als je een uitkering krijgt, kom je niet in aanmerking voor een belastingvermindering door fiscaal aftrekbare giften of pensioensparen.
Mijn pensioensparen zit ondertussen verspreid over Ethias, Belfius en BNP Paribas. Is je pensioenspaarpot beschermd wanneer de bank in de problemen komt?
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Ik zou nooit aan pensioensparen beginnen,mijn pa zat te bleiten toen hij vorig jaar zijn bedrag uitgekeerd kreeg,bijna de helft minder dan wat vroeger jaarlijks op de boodschap stond.Hij noemde het pure diefstal.Wist je dat hij zelfs geen berekening kreeg van dat bedrag?Gewoon tekenen voor akkoord en de kous is af.Hoe en waarom kunt ge aan niemand vragen,en zeker op je eigen bank niet,want die zeggen gewoon "jamaar,dat is héél ingewikkeld",daar moet je het mee doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voor mij persoonlijk is het vrij duidelijk. Zodra de regels ooit veranderen en pensioensparen niet meer fiscaal aftrekbaar is stop er ik meteen mee. Momenteel lijkt pensioensparen me nog wel voordelig (al moet ik bekennen dat ik het allemaal niet tot in detail ken) maar een deel van de opbrengst wordt toch al weer afgeroomd als men het dan op zijn 65ste opneemt, dus zo overdreven zal het allemaal wel niet zijn. Pluspunt is dus wel dat ik het kan inbrengen. Eens dat wegvalt redeneer ik net als jij, dan kan ik het evengoed zelf sparen. Al ben ik natuurlijk wel blij dat ik er vrij vroeg mee begonnen ben en de beginstortingen nog aan 4% of meer zijn vastgeklikt en deze tot het einde zoveel blijven opbrengen aan intrest natuurlijk
was dat een pensioenspaarverzekering of met aandelen?Sylvia22 schreef: ↑2 december 2019, 19:39 Ik zou nooit aan pensioensparen beginnen,mijn pa zat te bleiten toen hij vorig jaar zijn bedrag uitgekeerd kreeg,bijna de helft minder dan wat vroeger jaarlijks op de boodschap stond.Hij noemde het pure diefstal.Wist je dat hij zelfs geen berekening kreeg van dat bedrag?Gewoon tekenen voor akkoord en de kous is af.Hoe en waarom kunt ge aan niemand vragen,en zeker op je eigen bank niet,want die zeggen gewoon "jamaar,dat is héél ingewikkeld",daar moet je het mee doen.
Je zou hier feitelijk eens een topic moeten starten over mensen die hun pensioensparen effectief voleindigd hebben,en hun ervaringen vragen over de uitgekeerde bedragen.Daar lees je nooit iets over.Heel dat pensioensparen is gehuld in mist!En ondertussen blijft iedereen mooi betalen.900€ betalen om 250 terug te krijgen...is dat niet té gek?
Het voornaamste voordeel van pensioensparen is de belastingsvermindering in ruil voor de eindbelasting.
Als je nooit iets van het pensioensparen hebt ingebracht voor vermindering dan zal je ook geen eindbelasting moeten betalen.
Je pensioensparen word dan gelijkaardig aan het beleggen in een aktief mixfonds.
Je kunt het volgende vergelijken:
- de prestatie, instapkosten en lopende kosten van het pensioenspaarfonds
- de prestatie, instapkosten en lopende kosten van fonds met gelijke "beperkingen" (bvb ARGENTA DP - Dynamic Allocation B )
- de prestatie, en kosten als als je het volledig zelf zou doen: ETFs of eventueel andere mogelijkheden.
Als je nooit iets van het pensioensparen hebt ingebracht voor vermindering dan zal je ook geen eindbelasting moeten betalen.
Je pensioensparen word dan gelijkaardig aan het beleggen in een aktief mixfonds.
Je kunt het volgende vergelijken:
- de prestatie, instapkosten en lopende kosten van het pensioenspaarfonds
- de prestatie, instapkosten en lopende kosten van fonds met gelijke "beperkingen" (bvb ARGENTA DP - Dynamic Allocation B )
- de prestatie, en kosten als als je het volledig zelf zou doen: ETFs of eventueel andere mogelijkheden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zo had ik er nog niet over gedacht. Toen ik afstudeerde en voor het eerst nadacht over pensioenen en de actualiteit wat volgde, stelde ik mij de vragen "Hoelang blijven de pensioenen betaalbaar?" en "Zal ik ooit een pensioen krijgen?" Daarom begon ik onmiddellijk met pensioensparen met in het achterhoofd van hier ben ik toch zeker van. Als dat niet het geval
Kijk, al wat de vorige(2de vorige) schrijft zal wel juist zijn,voor mij en vele anderen is het chinees! Mist,...
zoals ik eerder al zei!Het jaarlijks papiertje dat ze opsturen en waarop staat : 'bedrag te ontvangen op het einde van het contract :.......'
En dat bedrag klopte niet bij mijn pa, en niet een paar euro's, maar ongeveer de helft minder!
zoals ik eerder al zei!Het jaarlijks papiertje dat ze opsturen en waarop staat : 'bedrag te ontvangen op het einde van het contract :.......'
En dat bedrag klopte niet bij mijn pa, en niet een paar euro's, maar ongeveer de helft minder!
Sylvia22 schreef: ↑2 december 2019, 19:39 Ik zou nooit aan pensioensparen beginnen,mijn pa zat te bleiten toen hij vorig jaar zijn bedrag uitgekeerd kreeg,bijna de helft minder dan wat vroeger jaarlijks op de boodschap stond.Hij noemde het pure diefstal.Wist je dat hij zelfs geen berekening kreeg van dat bedrag?Gewoon tekenen voor akkoord en de kous is af.Hoe en waarom kunt ge aan niemand vragen,en zeker op je eigen bank niet,want die zeggen gewoon "jamaar,dat is héél ingewikkeld",daar moet je het mee doen.
of helemaal geen belegging volgens de principes van fiscaal pensioensparen
of eventueel Hamburg-Mannheimer contract met reeks bijkomende waarborgen
of te vroeg afgehaald; nl voor je pensioen ipv met je pensioen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Welke maatschappij was dat?Sylvia22 schreef: ↑2 december 2019, 20:03 Kijk, al wat de vorige(2de vorige) schrijft zal wel juist zijn,voor mij en vele anderen is het chinees! Mist,...
Mijn tante (nu 70+) had een pensioenspaarverzekering die uitgekeerd werd op 65 (?). Op een later tijdstip is ze beginnen storten in pensioenspaarfondsen. Vermoedelijk is daar op een gegeven moment ook taks afgehouden, maar daar weet ik het fijne niet van.Sylvia22 schreef: ↑2 december 2019, 19:44 Je zou hier feitelijk eens een topic moeten starten over mensen die hun pensioensparen effectief voleindigd hebben,en hun ervaringen vragen over de uitgekeerde bedragen.Daar lees je nooit iets over.Heel dat pensioensparen is gehuld in mist!En ondertussen blijft iedereen mooi betalen.900€ betalen om 250 terug te krijgen...is dat niet té gek?
Sinds een klein jaar is ze nu elke maand een klein stukje aan het verkopen. Wat de waarde is van die fondsen, kan je op verschillende websites terugvinden, dus dat verloopt allemaal correct.
Graag wat meer details. Was het bij een grootbank? Wat voor type pensioensparen was het? Heeft je vader verstand van financiële zaken en is hij assertief? In eigen familie ook meegemaakt dat wat oudere leden zich iets lieten aansmeren, niet goed beseffen wat het precies was en uit koppigheid/schaamte er verder niks over willen zeggen, zelfs al waren familieleden die er meer verstand van hadden bereid om mee te gaan om het uit te klaren. Mijn ouders (75+) worden door hun banken enkele keren per jaar uitgenodigd (komt neer op bijna maandelijks) om te praten over een herbelegging. Heb een gesprek overhoord dat ze daar verlies op geleden hebben, maar ze weigeren om er ook maar iets over te zeggen.Sylvia22 schreef: ↑2 december 2019, 19:39 Ik zou nooit aan pensioensparen beginnen,mijn pa zat te bleiten toen hij vorig jaar zijn bedrag uitgekeerd kreeg,bijna de helft minder dan wat vroeger jaarlijks op de boodschap stond.Hij noemde het pure diefstal.Wist je dat hij zelfs geen berekening kreeg van dat bedrag?Gewoon tekenen voor akkoord en de kous is af.Hoe en waarom kunt ge aan niemand vragen,en zeker op je eigen bank niet,want die zeggen gewoon "jamaar,dat is héél ingewikkeld",daar moet je het mee doen.
Ik haat dergelijke praktijken. Een bepaalde bank heeft mij zo ook een paar keer opgebeld omdat ze eens wilden praten over mijn tevredenheid en een aantal dingen wilden overlopen etc etc. Ze weten het altijd heel mooi in te kaderen. Ik heb hen echter snel duidelijk gemaakt dat ikzelf wel een afspraak met hen zou maken als ik met vragen zou zitten of niet tevreden was over de service en niet omgekeerd. Je weet toch dat als ze zelf op een afspraak aansturen het is om er zelf voordeel uit te halen en niet in het belang van de klant is. Hetzelfde met telenet of zo die opbelt omdat ze een interessant voorstel hebben. Dan vraag ik altijd of het interessant is voor hen of voor mij. Er was er eens enen zodanig lomp dat hij mij op lachende toon nog dierf antwoorden dat het uiteraard voor hen was want dat ze anders niet zelf zouden bellen Daar heb ik niet eens meer op geantwoord maar gewoon dichtgelegd.
Hebben ze hun lesje dan nog niet gehad ? Dacht dat ze na 2008 stil gevallen waren, maar het zijn dus altijd dezelfde stofzuigerverkopers. De directeur van een grote bank in mijn dorp zei me schaamteloos: 'We werken niet voor onze klanten maar voor onze aandeelhouders (hij wist dat ik aandeelhouder was; het was in 2007). Jaar nadien: aandeel gekelderd.
Denk met weemoed terug aan de jaren '60-'70 toen je bank met je meedacht.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 3 december 2019, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het enige juiste antwoord op al deze vragen en onzekerheden, zou kunnen komen van gepensionneerden die reeds hun bedrag ontvangen hebben.Mijn vragen aan zulke mensen zouden zijn : klopt het uitgekeerde bedrag met hetgeen ze jaarlijks meedelen? Geven ze een gedetailleerde berekening over hoé ze aan dat bedrag komen?
Maar blijkbaar is hier niémand in die situatie, en zit iedereen hier maar wat te gissen, en vanalles te 'denken'...
Maar blijkbaar is hier niémand in die situatie, en zit iedereen hier maar wat te gissen, en vanalles te 'denken'...