Beleggen, hoe begin je er aan?
TIP
Beleggen, hoe begin je er aan?
Lang geleden eens aandelen gekocht van het bedrijf waar ik toen werkte en die hebben het goed gedaan. Eenmaal een korf van aandelen gekocht (of waren het obligaties, te lang geleden) aanbevolen door mijn bank en na drie jaar (was voor een periode van 3 jaar) met de hakken over de sloot mijn inleg teruggekregen, want onmiddellijk nadat ik het gekocht stortte de koers in elkaar en die was pas na drie jaar voldoende hersteld zodat ik geen verlies leed.
Hoe begin je er aan om zelf te beleggen? Hoe zet je de eerste stappen? Heb geen zin meer om me aandelen of wat dan ook te laten aanpraten door mijn banken.
Doe je het alleen of ben je lid van een beleggersclub? Ik heb goede zaken gehoord over Vlaams Centrum voor Internet-Beleggers , maar het is helaas niet mogelijk voor mij om hun cursussen bij te wonen om volwaardig lid te worden.
Als je geen lid bent van een beleggersclub, heb je dan cursussen gevolgd of doe je het op je eentje? Welke websites volg je en welke boeken kun je aanbevelen voor beginners en halfgevorderden?
Welke broker gebruik je? Doe je het bij je gewone bank of bij een online broker? Zelfde persoon die zeer tevreden was over het VCIB, is ook zeer tevreden over Lynx. Welke brokers zijn er en waarin verschillen ze?
Hoe zit het met belastingen? Stuurt je broker je gegevens door naar de ficus, krijg je van je broker de nodige informatie over wat je waar moet invullen op je belastingbrief of moet je het allemaal zelf uitzoeken?
Heb ik nog beginnerszaken over het hoofd gezien?
Hoe begin je er aan om zelf te beleggen? Hoe zet je de eerste stappen? Heb geen zin meer om me aandelen of wat dan ook te laten aanpraten door mijn banken.
Doe je het alleen of ben je lid van een beleggersclub? Ik heb goede zaken gehoord over Vlaams Centrum voor Internet-Beleggers , maar het is helaas niet mogelijk voor mij om hun cursussen bij te wonen om volwaardig lid te worden.
Als je geen lid bent van een beleggersclub, heb je dan cursussen gevolgd of doe je het op je eentje? Welke websites volg je en welke boeken kun je aanbevelen voor beginners en halfgevorderden?
Welke broker gebruik je? Doe je het bij je gewone bank of bij een online broker? Zelfde persoon die zeer tevreden was over het VCIB, is ook zeer tevreden over Lynx. Welke brokers zijn er en waarin verschillen ze?
Hoe zit het met belastingen? Stuurt je broker je gegevens door naar de ficus, krijg je van je broker de nodige informatie over wat je waar moet invullen op je belastingbrief of moet je het allemaal zelf uitzoeken?
Heb ik nog beginnerszaken over het hoofd gezien?
Re: Beleggen, hoe begin je er aan?
Wat je zeker goed moet opvolgen is wanneer ze dividend uitkeren.Want er zijn banken die dat durven 'vergeten'.En als jij niets zegt,zeggen zij ook niets.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je er niet te veel tijd in wilt steken, zijn fondsen een goede oplossing. Je hebt er geen omkijks naar, en als je kiest voor een spaarplan (via bv. Keyplan, of Medirect) dan kan dat ook allemaal redelijk automatisch.
Zelf ben ik lid geworden van de VFB (https://www.vfb.be/Vfb/). Zij bieden cursussen aan, op verschillende locaties. Eens januari zal hun lijst terug langer worden. Kijk zeker hier eens : https://www.vfb.be/vfb/beleggersacademie. Daarnaast kan je ook maandelijks naar lezingen gaan, waarvan je de kalender hier kan vinden : https://www.vfb.be/vfb/events.
En je krijgt bovendien 10x per jaar hun tijdschrift (online of op papier). En het lidmaatschap is ook heel wat democratischer dan dat van de VCIB.
Ik heb al verschillende cursussen gevolg bij de VFB, en probeer ook maandelijks (lukt niet altijd) naar de lezingen te gaan. Ook de Happening (eind maart) probeer ik elk jaar bij te wonen.
Zelf maak ik gebruik van Keytrade en Binck voor aandelen, Keytrade (Keyplan) en Medirect voor fondsen.
Alle brokers voorzien je van de nodige info mbt je belastingbrief. Het aangeven, indien nodig, moet je uiteraard nog zelf doen.
Tot hiertoe heb ik nog nooit problemen gehad met het uitkeren van dividenden. Noch bij aandelen, noch bij fondsen.
Zelf ben ik lid geworden van de VFB (https://www.vfb.be/Vfb/). Zij bieden cursussen aan, op verschillende locaties. Eens januari zal hun lijst terug langer worden. Kijk zeker hier eens : https://www.vfb.be/vfb/beleggersacademie. Daarnaast kan je ook maandelijks naar lezingen gaan, waarvan je de kalender hier kan vinden : https://www.vfb.be/vfb/events.
En je krijgt bovendien 10x per jaar hun tijdschrift (online of op papier). En het lidmaatschap is ook heel wat democratischer dan dat van de VCIB.
Ik heb al verschillende cursussen gevolg bij de VFB, en probeer ook maandelijks (lukt niet altijd) naar de lezingen te gaan. Ook de Happening (eind maart) probeer ik elk jaar bij te wonen.
Zelf maak ik gebruik van Keytrade en Binck voor aandelen, Keytrade (Keyplan) en Medirect voor fondsen.
Alle brokers voorzien je van de nodige info mbt je belastingbrief. Het aangeven, indien nodig, moet je uiteraard nog zelf doen.
Tot hiertoe heb ik nog nooit problemen gehad met het uitkeren van dividenden. Noch bij aandelen, noch bij fondsen.
Ja hoe begin je eraan? Je kan best eerst je doel bepalen daarna kan je weer verder gaan naar het volgende en zo stapje per stapje geraak je er wel.
Als je wilt leren indexbeleggen kan je hier een kijkje komen nemen. En als je nog meer vragen hebt shoot en dan doe ik (en al de andere behulpzame leden van het forum) mijn best om je op weg te helpen.
Als je wilt leren indexbeleggen kan je hier een kijkje komen nemen. En als je nog meer vragen hebt shoot en dan doe ik (en al de andere behulpzame leden van het forum) mijn best om je op weg te helpen.
Ik zou wel een aantal veilige fondsen willen en dan met een kleiner bedrag wat meer risico nemen (spelen).
VFB is democratischer dan VCIB wat prijzen betreft, maar resulteert voor mijn in het zelfde probleem. Ergens een dag of halve dag een opleiding of vergadering bijwonen is voor mij niet mogelijk. Worden er nog geen online opleidingen gegeven?
VFB is democratischer dan VCIB wat prijzen betreft, maar resulteert voor mijn in het zelfde probleem. Ergens een dag of halve dag een opleiding of vergadering bijwonen is voor mij niet mogelijk. Worden er nog geen online opleidingen gegeven?
Eerst bepalen wat je precies wilt doen, dan een of meerdere brokers/banken hiervoor kiezen.
Opleidingen... youtube of Udemy misschien?
Opleidingen... youtube of Udemy misschien?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Beschrijf veiligcpnx schreef: ↑2 december 2019, 21:02 Ik zou wel een aantal veilige fondsen willen en dan met een kleiner bedrag wat meer risico nemen (spelen).
Ik kan je ook enkele boeken aanraden als je wilt
Iets wat je voor lange termijn houdt, meer opbrengt dan spaarboekje, geen gekke sprongen maakt, iets wat mensen altijd zullen nodig hebben (voeding, energie, ..). Iets wat je koopt met het idee van het zal me hoogstwaarschijnlijk wel wat opleveren, klein risico, maar ook geen verwachting van snel rijk te worden en waar je verder niet naar omkijkt de eerste (tien) jaren. Met die mentaliteit heb ik twintig jaar geleden Colruyt-aandelen gekocht, ze zijn het afgelopen halfjaar gedaald in waarde, maar op twintig jaar mooie winst.Tiziano schreef: ↑2 december 2019, 23:21Beschrijf veiligcpnx schreef: ↑2 december 2019, 21:02 Ik zou wel een aantal veilige fondsen willen en dan met een kleiner bedrag wat meer risico nemen (spelen).
Een kleiner bedrag wil ik besteden aan speculeren, iets wat ik wekelijks (of dagelijks) moet opvolgen, maar daar ben ik nog niet aan toe.
Graag.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De SPLV/USMV tracker kopen in Amerika. Dan volg je de minst volatiele aandelen van de S&P-500, omvat veel consumer staples, utilities, wat vastgoed, verzekeraars, dividendaristocraten. Heel solide ondernemingen waarbij je op de lange termijn een gelijkaardig rendement haalt als met de gewone index maar gewoon met minder schommelingen. In België kan je denken aan een TINC, Elia... bedrijven die veel visibiliteit geven wat in deze tijden van handelsoorlog toch wel mooi meegenomen is.cpnx schreef: ↑3 december 2019, 13:14Iets wat je voor lange termijn houdt, meer opbrengt dan spaarboekje, geen gekke sprongen maakt, iets wat mensen altijd zullen nodig hebben (voeding, energie, ..). Iets wat je koopt met het idee van het zal me hoogstwaarschijnlijk wel wat opleveren, klein risico, maar ook geen verwachting van snel rijk te worden en waar je verder niet naar omkijkt de eerste (tien) jaren. Met die mentaliteit heb ik twintig jaar geleden Colruyt-aandelen gekocht, ze zijn het afgelopen halfjaar gedaald in waarde, maar op twintig jaar mooie winst.
Een kleiner bedrag wil ik besteden aan speculeren, iets wat ik wekelijks (of dagelijks) moet opvolgen, maar daar ben ik nog niet aan toe.
Graag.
En als je nog minder beweeglijkheid wilt en graag de nadruk legt op consistente rendementen (minder dalen als de markt daalt, minder hard stijgen tijdens rally's), dan kan ik je het RBA fonds van Rob Stuiver aanbevelen. Bewegelijkheid wordt gereduceerd door het schrijven van naakte call opties op de index in combinatie met de saaie aandelen.
https://www.rbafonds.nl
Aandelen maken altijd gekke bokkensprongen. Hoeveel kan je maximaal aan aan neerwaarts risico?cpnx schreef: ↑3 december 2019, 13:14Iets wat je voor lange termijn houdt, meer opbrengt dan spaarboekje, geen gekke sprongen maakt, iets wat mensen altijd zullen nodig hebben (voeding, energie, ..). Iets wat je koopt met het idee van het zal me hoogstwaarschijnlijk wel wat opleveren, klein risico, maar ook geen verwachting van snel rijk te worden en waar je verder niet naar omkijkt de eerste (tien) jaren. Met die mentaliteit heb ik twintig jaar geleden Colruyt-aandelen gekocht, ze zijn het afgelopen halfjaar gedaald in waarde, maar op twintig jaar mooie winst.
Graag.
En gedurende hoeveel tijd kun je dat dan verdragen?
Een korte crash zoals in 1987, 2000, 2008, waarna de koersen bijna dadelijk terug beginnen stijgen is psychologisch veel gemakkelijker te verdragen dan een jarenlange berenmarkt waarbij de koersen steeds maar diepere regionen opzoeken (bijv. jaren 70).
Toch is het de kunst om juist op zo'n dieptepunt bij te kopen,maar daar heb je een ijzeren wilskracht voor nodig.Mijn pa heeft dat en dat heeft hem geen windeiers gelegdt.
Een bedrag heb ik er nog niet opgeplakt. Hangt er vanaf of ik in 1 fonds of in meerdere fondsen geld steek en of het om verschillende sectoren en/of werelddelen gaat. In het laatste geval ga ik ervan uitgaan dat het onwaarschijnlijk is dat ze allemaal de dieperik in gaan. Het geld waarmee ik ga speculeren, dat is iets anders, daar ga ik van uit dat ik alles kwijt kan geraken.Tiziano schreef: ↑3 december 2019, 19:44Aandelen maken altijd gekke bokkensprongen. Hoeveel kan je maximaal aan aan neerwaarts risico?cpnx schreef: ↑3 december 2019, 13:14
Iets wat je voor lange termijn houdt, meer opbrengt dan spaarboekje, geen gekke sprongen maakt, iets wat mensen altijd zullen nodig hebben (voeding, energie, ..). Iets wat je koopt met het idee van het zal me hoogstwaarschijnlijk wel wat opleveren, klein risico, maar ook geen verwachting van snel rijk te worden en waar je verder niet naar omkijkt de eerste (tien) jaren. Met die mentaliteit heb ik twintig jaar geleden Colruyt-aandelen gekocht, ze zijn het afgelopen halfjaar gedaald in waarde, maar op twintig jaar mooie winst.
Graag.
Hoe zit het met die boeken?
Ik heb BTC gekocht voor de lange termijn. Kort nadat ik ze in 2013 kocht, crashte BTC. Het heeft 3 jaar geduurd vooraleer ze mijn aankoopwaarde weer bereikten. Ik heb een paar keren gevloekt, maar voor de rest er geen slaap over verloren. Ik ben niet beginnen dromen toen ze hun piek bereikten en ik heb evenmin mijn haren uitgetrokken nu hun waarde maar een derde van de piekwaarde is. Het was vanaf het begin de bedoeling om ze te hodl'en en om een deel van mijn kapitaal buiten het banksysteem te houden. Ik heb mij aan mijn plan gehouden. Beantwoordt dat je vraag?MoreOrLess schreef: ↑3 december 2019, 21:27En gedurende hoeveel tijd kun je dat dan verdragen?
Een korte crash zoals in 1987, 2000, 2008, waarna de koersen bijna dadelijk terug beginnen stijgen is psychologisch veel gemakkelijker te verdragen dan een jarenlange berenmarkt waarbij de koersen steeds maar diepere regionen opzoeken (bijv. jaren 70).
Niet volledig.
Met een berenmarkt bedoel ik niet dat een aandeel crasht en dat het dan een tijd duurt eer de aankoopwaarde terug bereikt wordt.
Ik bedoel daarmee dat er een jarenlange achteruitgang is, waarin de koersen af en toe opveren, maar dat er daarna steeds een nog dieper dal volgt.
Ik lees hier op het forum steeds maar dat men bij dalende koersen moet bijkopen, en op zich is dat ook wel zo, maar het wordt psychologisch zeer moeilijk vol te houden, als die bijgekocht aandelen dan op hun beurt dan ook gaan dalen. En dan bedoel ik jarenlang.
De berenmarkt van de jaren 70 eindigde pas in 1982. Iedereen was die jarenlange achteruitgang zo kotsbeu dat Business Week die bekende cover publiceerde (The death of equities).
Ik weet niet uit het hoofd wanneer de berenmarkt toen juist begon, maar stel je jarenlang gespreid instappen voor, en dat dan na zoveel jaren de koersen nog met vele procenten achteruit gaan.
De rest is geschiedenis. We hebben sindsdien geen berenmarkt die naam nog waardig meer gehad.
Met een berenmarkt bedoel ik niet dat een aandeel crasht en dat het dan een tijd duurt eer de aankoopwaarde terug bereikt wordt.
Ik bedoel daarmee dat er een jarenlange achteruitgang is, waarin de koersen af en toe opveren, maar dat er daarna steeds een nog dieper dal volgt.
Ik lees hier op het forum steeds maar dat men bij dalende koersen moet bijkopen, en op zich is dat ook wel zo, maar het wordt psychologisch zeer moeilijk vol te houden, als die bijgekocht aandelen dan op hun beurt dan ook gaan dalen. En dan bedoel ik jarenlang.
De berenmarkt van de jaren 70 eindigde pas in 1982. Iedereen was die jarenlange achteruitgang zo kotsbeu dat Business Week die bekende cover publiceerde (The death of equities).
Ik weet niet uit het hoofd wanneer de berenmarkt toen juist begon, maar stel je jarenlang gespreid instappen voor, en dat dan na zoveel jaren de koersen nog met vele procenten achteruit gaan.
De rest is geschiedenis. We hebben sindsdien geen berenmarkt die naam nog waardig meer gehad.