holding vs etf
TIP
Re: holding vs etf
Vermoedens? Je zal toch met iets concretere argumenten moeten komen.Woz schreef: ↑7 december 2019, 11:57 Ik heb zelf het vermoeden dat holdings wat beter geschikt zijn om te beleggen in emerging markets. Dit omwille van hun netwerk en ervaring.
Ivgl met bvb een etf als emim.
Daarom investeer ik ongeveer gelijk in enkele holdings: brederode/sofina als iwda/vwrl. Daarnaast ook nog Elia en cash. Alles ongeveer in gelijke porties.
En dat is het zowat. Geen klachten over de prestaties van mijn portefeuille
In welke mate overlapt pakweg Sofina met je ETF mixertje?Wimble schreef: ↑7 december 2019, 11:42 Ik denk dat je dan inderdaad beter 5 á 10% van je portefeuille in individuele aandelen belegt. Speelgeld gelijk ze zeggen ...
Maar beleggen in een mix van ETF’s (IWDA + EMIM + CSPX + ZPRS) en holdings lijkt mij niet efficiënt. Veel overlappen die holdings doen dit ook niet gratis ...
Je moet eens kijken in de specs van die holding. Dan weet je het antwoord.Polled schreef: ↑7 december 2019, 12:25In welke mate overlapt pakweg Sofina met je ETF mixertje?Wimble schreef: ↑7 december 2019, 11:42 Ik denk dat je dan inderdaad beter 5 á 10% van je portefeuille in individuele aandelen belegt. Speelgeld gelijk ze zeggen ...
Maar beleggen in een mix van ETF’s (IWDA + EMIM + CSPX + ZPRS) en holdings lijkt mij niet efficiënt. Veel overlappen die holdings doen dit ook niet gratis ...
Sofina zit ook in IUSN - ishares MSCI world small cap aan 0,05%
Ik vraag me trouwens af: wat is een holding nu exact? Je zou kunnen argumenteren dat veel van de grootste bedrijven in de MSCI World holdings zijn: Apple, facebook, alphabet, miscroft, amazon etc. Allemaal hebben ze verschillende bedrijven en merken onder hun hoede.
m.i. is een holding een groep dik betaalde wijsneuzen die denken de markt te kunnen kloppen maar daar in 90% van de gevallen niet in slagen. Die andere 10% heeft veel geluk gehad.
En wat is het voordeel van private equity? Ik lees dat private equity steeds populairder wordt en door de grote instroom van nieuw geld de laatste jaren de markt niet meer heeft verslagen. Ook zouden returns vaak verkeerd worden voorgesteld door IRR berekeningen te gebruiken, zonder rekening te houden met geld geparkeerd in cash/obligaties.
Private equity zijn investeringen in niet beursgenoteerde bedrijven. M.a.w. rechtstreekse investeringen ...ignition schreef: ↑7 december 2019, 14:10 En wat is het voordeel van private equity? Ik lees dat private equity steeds populairder wordt en door de grote instroom van nieuw geld de laatste jaren de markt niet meer heeft verslagen. Ook zouden returns vaak verkeerd worden voorgesteld door IRR berekeningen te gebruiken, zonder rekening te houden met geld geparkeerd in cash/obligaties.
Ik weet wat private equity is . 1 van de voordelen van holdings zou exposure zijn tot private equity.
Zoals velen wel weten, beleggen breed gespreide indexfondsen in aandelen volgens hun indexdefinitie en het gewicht dat alle beleggers er samen aan geven. De fondsen bevatten dus ook de holdings (sommige zijn large-caps, ander small-caps) en dit volgens het gewicht dat alle beleggers er samen aan geven. Als indexbelegger, beleg je door die holdings dus reeds in private equity.
Als je dus extra in die holdings belegd dan beleg je er "dubbel" in.
Waarom denk je dat al de andere beleggers een verkeerd gewicht zouden geven aan die holdings?
Er zijn aandelen (en dus ook holdings) die niet in indexfondsen worden opgenomen. Index stellen "kwaliteits"-eisen om in een index te worden opgenomen. Aandelen blijven buiten de indexen voor verschillende redenen: bijvoorbeeld: ze hebben niet genoeg liquiditeit, de bedrijfsgovernance is "onvoldoende", ... etc.
Als je in zulke aandelen wil beleggen moet je beslissen of dat belangrijk is voor jou? Dus of je het extra risico wil nemen.
Iets anders, er zijn indexfondsen in zowat elke beleggingsstrategie die verkoopbaar is.
Zover ik weet zijn er geen (index)fondsen die "enkel" in holdings beleggen. ik vraag me af waarom niet?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Best een goede vraag.
Maar dan vraag ik mij af: waarom bestaat er geen index waar alle andere indexen in zitten?
Een soort van uber-index?
Maar dan vraag ik mij af: waarom bestaat er geen index waar alle andere indexen in zitten?
Een soort van uber-index?
Jullie worden maar spitsvondiger ... moet kunnen !