Fietsomnium speed pedelec 45 km/u
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Fietsomnium speed pedelec 45 km/u
Ik ga dat eens uitzoeken hoe en wat want sinds 2018 is er een en ander gewijzigd.
Vind het wel verwarrend dat u spreekt over een speed pedelec terwijl u maar 25km/u kan rijden. Een standaard ST3 gaat toch tot 45 km/u ? Of gaat hij autonoom tot 25 maar met trapondersteuning tot 45 ?
Een fiets is dit niet. Volgens de wegcode is een speed pedelec een soort bromfiets (4 soorten : klasse A, klasse B, klasse U (vroegere auto's zonder nummerplaat) en klasse P (speed pedelecs)). Dus als er ergens wordt verwezen naar 'fiets' geldt dit niet voor dit soort voertuig. Tenzij ze het begrip fiets anders omschrijven in de woordenlijst bvb.
Eerlijk gezegd dacht ik dat een speed pedelec ook gezien werd als een fiets bij Euromex.
Vind het wel verwarrend dat u spreekt over een speed pedelec terwijl u maar 25km/u kan rijden. Een standaard ST3 gaat toch tot 45 km/u ? Of gaat hij autonoom tot 25 maar met trapondersteuning tot 45 ?
Een fiets is dit niet. Volgens de wegcode is een speed pedelec een soort bromfiets (4 soorten : klasse A, klasse B, klasse U (vroegere auto's zonder nummerplaat) en klasse P (speed pedelecs)). Dus als er ergens wordt verwezen naar 'fiets' geldt dit niet voor dit soort voertuig. Tenzij ze het begrip fiets anders omschrijven in de woordenlijst bvb.
Eerlijk gezegd dacht ik dat een speed pedelec ook gezien werd als een fiets bij Euromex.
Ik heb die algemene voorwaarden eens gelezen en als de nummerplaat van uw speed pedelec niet vermeld staat is hij inderdaad niet verzekerd.woodpeckerbird schreef: ↑10 december 2019, 10:08 Vraag, wellicht aan @nuyttie, mag euromex dat zelf bepalen en deze categorie fietsers uitsluiten? Is natuurlijk een contract en een zakelijke overeenkomst en wellicht dus wel maar ik vind het heel vervelend. Onder mijn gewone familiale met rechtsbijstand Was dit wel gedekt en nu moet ik dus een andere oplossing vinden. Die is er onder de vorm van de vwb verzekering. Maar dat had eigenlijk overbodig moeten zijn.
Ze sluiten 'die categorie van fietsers' niet uit omdat het gewoon geen fiets is maar een bromfiets. Dus ja, ze mogen dit.
Ik snap wel niet waarom u een rechtsbijstand privéleven vergelijkt met de dekking mobiliteit. Dekking mobiliteit is maar een deeltje van de dekking privéleven. Dus als u uw rechtsbijstand uit de familiale schrapt en vervangt door enkel deze dekking mobiliteit, dan bent u sowieso minder uitgebreid verzekerd.
In een combipolis privéleven + auto zijn tweewielers gratis verzekerd (dus ook uw speed pedelec)
- DirkDeLaet
- Newbie
Nu zie je slechts af en toe eens een speedpedelec; wàt als morgen iedereen er mee rijdt,en er is bijna geen reglement,er zullen nogal wat aksidents beuren.Verzekeringen kunnen geen doden laten herrijzen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bedankt om mee te denken! Eerst en vooral gaat het om een speed pedelec die 45/uur haalt met trapondersteuning en autonoom beperkt is tot 25km/u. Een standaard speed pedelec.nuyttie schreef:
Ik snap wel niet waarom u een rechtsbijstand privéleven vergelijkt met de dekking mobiliteit. Dekking mobiliteit is maar een deeltje van de dekking privéleven. Dus als u uw rechtsbijstand uit de familiale schrapt en vervangt door enkel deze dekking mobiliteit, dan bent u sowieso minder uitgebreid verzekerd.
In een combipolis privéleven + auto zijn tweewielers gratis verzekerd (dus ook uw speed pedelec)
Ik heb een Euromex polis privéleven op maat zonder auto (ik heb geen dagelijkse auto). Daarnaast familiale. Uit die familiale wil ik nu de inbegrepen rechtsbijstand weghalen en vervangen door de euromex rechtsbijstand. En dan bots ik op het probleem dat mijn speed pedelec plots niet meer van rechtsbijstand zou kunnen genieten. Wel van BA familiale dus, dat blijft. Of vergis ik me? Alleszins staat in voorwaarden Familiale speed pedelec vermeld. Waarom ben ik dan minder uitgebreid verzekerd?
Oplossing is wellicht vwb voor 32 euro.
Geen regels is ook overdreven. De regels komen sterk overeen met die van een bromfiets klasse B.DirkDeLaet schreef: ↑10 december 2019, 13:20 Nu zie je slechts af en toe eens een speedpedelec; wàt als morgen iedereen er mee rijdt,en er is bijna geen reglement,er zullen nogal wat aksidents beuren.Verzekeringen kunnen geen doden laten herrijzen.
Misschien moeten ze doen zoals bij elektrische auto's : ze verplicht een (motor)geluid laten maken.
Over de "speed pedelec fietsers" wil ik toch ook wel eens iets kwijt.
De meesten wanen zich de heersers over het fietspad waarvoor de andere tragere fietsers direct uit de weg moeten gaan om geen boze blikken te krijgen. Als ze al van het fietspad gebruik maken want sommigen razen gewoon over de rijbaan. Dat is misschien veiliger voor de andere zwakke weggebruikers en hiermee brengen ze gelukkig enkel zichzelf in gevaar.
Inderdaad, de vliegende speed pedelec fietsers op de fietspaden zijn met hun overdreven snelheden een ernstig gevaar voor de andere fietsers en daar biedt geen enkele verzekering een oplossing voor.
De meeste speed pedelec fietsers zijn dan nog gekleed als echte "sportieve wielrenners" terwijl de kracht van de snelheid waarmee ze je voorbijvliegen niet uit hun spieren maar uit de motor onder hun gat voortkomt. Wat maken ze zichzelf wijs? Dat ze sportief zijn? Ik weet wel beter.
Waar gaat dit naartoe???
De meesten wanen zich de heersers over het fietspad waarvoor de andere tragere fietsers direct uit de weg moeten gaan om geen boze blikken te krijgen. Als ze al van het fietspad gebruik maken want sommigen razen gewoon over de rijbaan. Dat is misschien veiliger voor de andere zwakke weggebruikers en hiermee brengen ze gelukkig enkel zichzelf in gevaar.
Inderdaad, de vliegende speed pedelec fietsers op de fietspaden zijn met hun overdreven snelheden een ernstig gevaar voor de andere fietsers en daar biedt geen enkele verzekering een oplossing voor.
De meeste speed pedelec fietsers zijn dan nog gekleed als echte "sportieve wielrenners" terwijl de kracht van de snelheid waarmee ze je voorbijvliegen niet uit hun spieren maar uit de motor onder hun gat voortkomt. Wat maken ze zichzelf wijs? Dat ze sportief zijn? Ik weet wel beter.
Waar gaat dit naartoe???
cycling vlaanderen heeft ook een verzekering voor haar leden en dit tot45kmh en niettot 25kmh zoals bij de vwb
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vwb dekt alleszins speedpedelecs. Rechtsbijstand ook. Maar in principe had dat stukje dus in de euromex polis moeten zitten.
Al begrijp ik nog niet helemaal wat @nuyttie bedoelt met het feit dat euromex mobiliteit minder dekt dan de rechtsbijstand gedeelte mobiliteit van de familiale polis.
Al begrijp ik nog niet helemaal wat @nuyttie bedoelt met het feit dat euromex mobiliteit minder dekt dan de rechtsbijstand gedeelte mobiliteit van de familiale polis.
Bij Euromex kan je die mobiliteit ook apart onderschrijven en omdat u in uw eerste post enkel sprak over die waarborg dacht ik dat u dit ook zo gedaan had.
Maar als je een volledige dekking privéleven neemt bij Euromex bent u uiteraard niet minder verzekerd, integendeel. Sorry voor dit misverstand.
Maar dan zou ik die Euromex laten voor wat het is en terug een rechtsbijstand in uw familiale nemen.
Maar als je een volledige dekking privéleven neemt bij Euromex bent u uiteraard niet minder verzekerd, integendeel. Sorry voor dit misverstand.
Maar dan zou ik die Euromex laten voor wat het is en terug een rechtsbijstand in uw familiale nemen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank, dan had ik het toch allemaal goed begrepen.
Ik vind Euromex wel interessant ivm andere waarborgen (oa Inkomen en discussies met overheid in bepaalde mate).
Nu, alleszins: misschien oplossing gevonden. Zie: https://www.euromex.be/makelaar/tarief
Op de tariefkaart particulier staat rechts onderaan pagina 1:
De meeste andere verzekeringen noemen de speedpedelec een voortbewegingstoestel < 25km/h, en dat klopt ook want je kunt autonoom enkel tot 20/uur raken. Als je 45 wil rijden moet je stevig bijtrappen (wat sommige anderen ook mogen denken). Zou de telefonische toelichting ivm al dan niet dekking misschien misbegrepen zijn? Er is snel misverstand ivm autonoom etc.Licht voertuig
Motor, brom ets (incl. 4-wielige brom ets), old mer (> 25 jaar), traag voertuig zonder rijbewijs, quad, trike, personenwagen aangepast voor invalide.
Voertuigen zonder bijpremie
Rolstoel, aanhangwagen MTM < 3500 kg, tuinmaterieel, voortbewegingstoestel < 25 km/u.
Edit: aanvulling: in het begin van het jaar was de tarief kaart anders (kreeg doorgestuurd door makelaar): toen waren enkel voortbewegingstoestellen <18km/h gedekt >> dit lijkt me wel een teken in de goede richting dat de speedpedelec toch gedekt zou zijn?
nee, een voortbewegingstoestel is bvb een elektrische step die max 25 kan, een hoverbord, een monowheel, Segway (of hoe schrijf je dat) ... en zo van die nieuwe dingen;
Een speed pedelec is een bromfiets en dus voor Euromex een licht voertuig
Een speed pedelec is een bromfiets en dus voor Euromex een licht voertuig
Navraag gedaan bij DAS. Daar is een speed pedelec wel een fiets, dus daar zijn wel verzekerd in de basisdekking privéleven
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waw, interessante Info. Dank. Staat ook wel niet zo expliciet als definitie in hun voorwaarden als ik me goed herinner. Staat er gewoon elektrische fiets zonder snelheidslimiet zeg maar?
nee, als ik hun algemene voorwaarden las dacht ik ook dat het niet verzekerd was. Hieronder het antwoord van DAS :
BIJ D.A.S. ZIJN ALLE FIETSEN ALTIJD VERZEKERD
Het is brandend actueel … iedereen fietst, met of zonder hulp van een kleine motor.
Misschien kennen we nog wel het verschil tussen een Pedelec, een Speed-Pedelec en een E-Bike,
maar … Hoe verzekeren we die fietsen? Wanneer zijn we wettelijk in orde? Met welke fiets moeten
we een helm dragen?
Voor D.A.S. is het duidelijk: brommen of niet brommen, pedaleren of niet pedaleren, trappen of niet
trappen … een fiets is een fiets.
In de polis ‘privé-leven’ zijn ALLE fietsen (ook de E-Bike) gedekt.
In de polissen ‘consument’, ‘economisch’ en ‘conflict’ zijn bovendien ook de
contractuele geschillen (aankoop, onderhoud …) van ALLE fietsen verzekerd.
In de polis ‘voertuig’ zijn alle verzekerde personen gedekt als verkeersdeelnemer
met ALLE fietsen.
In de “gecombineerde polissen” zijn alle fietsen ALL RISK verzekerd.
BIJ D.A.S. ZIJN ALLE FIETSEN ALTIJD VERZEKERD
Het is brandend actueel … iedereen fietst, met of zonder hulp van een kleine motor.
Misschien kennen we nog wel het verschil tussen een Pedelec, een Speed-Pedelec en een E-Bike,
maar … Hoe verzekeren we die fietsen? Wanneer zijn we wettelijk in orde? Met welke fiets moeten
we een helm dragen?
Voor D.A.S. is het duidelijk: brommen of niet brommen, pedaleren of niet pedaleren, trappen of niet
trappen … een fiets is een fiets.
In de polis ‘privé-leven’ zijn ALLE fietsen (ook de E-Bike) gedekt.
In de polissen ‘consument’, ‘economisch’ en ‘conflict’ zijn bovendien ook de
contractuele geschillen (aankoop, onderhoud …) van ALLE fietsen verzekerd.
In de polis ‘voertuig’ zijn alle verzekerde personen gedekt als verkeersdeelnemer
met ALLE fietsen.
In de “gecombineerde polissen” zijn alle fietsen ALL RISK verzekerd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Super. Ik zoek ook nog een makelaar. Kan ik mailen ?
Edit: en nog een vraagje: stel ik wil een verkeersboete betwisten ivm de speed pedelec (bv te snel gereden in zone 30) - niet het geval momenteel gelukkig - maar zou DAS zoiets dan dekken? Ik zie niet echt een reden tot uitsluiting.
Edit2: tekst van je vorige bericht gevonden in een oude DAS-link, wel al van 2015. Zie: https://www.das.be/C12575670042A839/_/D ... enDocument
Edit: en nog een vraagje: stel ik wil een verkeersboete betwisten ivm de speed pedelec (bv te snel gereden in zone 30) - niet het geval momenteel gelukkig - maar zou DAS zoiets dan dekken? Ik zie niet echt een reden tot uitsluiting.
Edit2: tekst van je vorige bericht gevonden in een oude DAS-link, wel al van 2015. Zie: https://www.das.be/C12575670042A839/_/D ... enDocument